최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국과학교육학회지 = Journal of the Korean association for science education, v.40 no.1, 2020년, pp.89 - 96
This study explores the characteristics and ways to improve the area of science education in secondary teacher employment test (hereafter, TET). We investigated ways to differentiate second-phase science education tests from those of the first phase in the TET, and ways to improve practical tests su...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
제4차산업혁명으로 학교교육에 어떤 변화가 예상되는가? | 이와 함께 중등교사임용시험의 경우 최근의 교육환경과 교육정책에서 강조하고 있는 교사의 수업ㆍ평가 역량과 교육과정 역량 등에초점을 맞추는 방향으로 개선되어야 할 필요성도 존재한다. 제4차산업혁명으로 대표되는 기술과 사회 전반의 급격한 변화에 효과적이고 능동적으로 대비하기 위해서는 학교교육이 창의력이나 융합적 사고력과 같은 미래 핵심역량을 함양하는 방향으로 나아가야 하며, 그에 따라 교사양성과 임용 체제도 역량중심으로 재편되어야 한다는주장이 설득력을 얻고 있기 때문이다.(Partnership for 21st CenturyLearning, 2014; KICE, 2016; KICE, 2017). | |
2015개정 교육과정은 무엇을 강조하고 있는가? | 우리나라도 2015 개정 교육과정 총론에서는 교과교육을 포함한 학교교육의 전 과정을 통해 함양해야 할 핵심역량으로자기관리, 지식정보처리, 창의적 사고, 심미적 감성, 의사소통, 공동체역량을 명시하였으며, 과학과에서는 과학적 사고력, 과학적 탐구 능력, 과학적 문제 해결력, 과학적 의사소통 능력, 과학적 참여와 평생학습 능력 등의 과학과 핵심역량을 제시하였다(MOE, 2015). 2015개정 교육과정에서는 역량중심 교육과정을 표방하면서 학생참여형 수업, 과정중심 평가, 통합 교육과정 운영 등을 강조하고 있다. 2015개정 교육과정에서 고등학교 교육과정의 주요 특징 중 하나는 공통필수과목으로 통합사회, 통합과학 및 과학탐구실험을 신설하여 모든학생이 진로 및 진학 경로를 막론하고 반드시 이수하도록 한 것이다. | |
교사양성대학 인증제를 통해 얻는 이점은 무엇인가? | , 2019). 이렇게 하면 현실적으로 수급인원 조절도 가능할 것으로전망된다(Kim et al., 2018). |
Choi, S., Kim, B., Kim, D., Park, S., Chung, S., Kim, J., Yoo, M., & Ku, S. (2015). A Study on the Improvement of the New Teacher Employment Examination System. Daegu: National Council of Superintendents of Education, Daegu Metropolitan Office of Education.
Darling-Hammond, L., & Bransford, J. (2005). Preparing Teachers for a Changing World: What Teachers Should Learn and be Able to Do. National Academy of Education. Indianapolis, IN: Jossey-Bass.
Hong, S., Nam, M., Lee, Y., Lee, D., & Park, S. (2017). The Development of a Teacher Training Program for the Enhancement of Teacher Competence in an Intelligent Information Society. KICE Research Report RRI 2017-2. Seoul: KICE.
Hwang, K., Park, S., Yoon, K., Lee, S., & Choi, E. (2014). A study on the revision of teacher training curriculum and no-exam teacher qualification criteria. Ministry of Education, Incheon Metropolitan Office of Education.
KEDI (2017). A Study of Innovation Tasks of Teacher Policy according to Educational Environment (I): Innovation Tasks on Training and ㅊ Recruitment Policy of Teacher. KEDI Research Report RR 2017-06. Seoul: KEDI.
KICE (2016). A Study on the Improvement of Elementary and Secondary Teachers' Employment Examination System. KICE Research Material ORM 2016-26-2. Seoul, KICE.
KICE (2017). Simulation and refinement of the teacher employment examination improvement plan. KICE Research Material ORM 2017-72. Seoul: KICE.
Kim, S., Kim, G., Park, S., Song, K., & Lee, K. (2018). Reform of teacher training and recruitment system. National Education Conference.
Kim, S., Lee, S., Shin, J., Kim, J., Yoo, J., & Lee, K. etc. (2015). A Study on Site Suitability of the Secondary School Teacher Education Curriculum Focusing on Science and Math Subject. Asian Journal of Education, 16(4), 1-30.
Kim, U. (2013). Research on the Improvement of Teacher Appointment Examination System. Korean Education Inquiry 31(4), 75-93.
Kim, W., Park, Y., Lee, J., Huh, J., & Kim, M. (2019). Study on restructuring teacher training and qualification system. MOE.
KOFAC (2015). Development research of draft of 2015 revised subject curriculum II - Science curriculum. (Research Report BD15110002). Seoul: KOFAC.
KOFAC (2018). Report on 2017 teacher training achievement of Integrated Science. Seoul: KOFAC.
Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28(4), 563-575.
Lee, H., Kwak, Y., Park, Y., Shin, Y., & Lee, H. (2018). A study on ways to improve in-service teacher training system through the analysis of teacher training programs in 2015 revised curriculum. MOE.CNUE.
Lee, Y. & Kwak, Y. (2017). Secondary school science teacher education and employment test in Korea. Kyoyookgwahaksa.
MEST (2010). 2010 Manual for certification of teachers. MEST.
MOE (2015). Announcement of major issues of 2015 integrated curriculum of liberal arts and general science courses (2015. 9. 24.). MOE press release.
MOE (2016.12.22.). Directions and strategies of mid- and long-term education policy for the Intelligent Information Society (Press Release). Sejong: MOE.
MOE (2017.1.9.). 2017 Work Plan: Happy Education for all; Creative talents leading the future (Press Release). Sejong: MOE.
OECD (2010). International Approaches to Teacher Selection and Recruitment. OECD Education Working Papers, No. 47, OECD Publishing.
Park, B. (2013). Reflections and future directions on the education of subject matter education in the teacher education system in Korea. In Proceedings of the Spring conference of Korean Association of Teacher Education (pp. 122-123).
Park, Y., Cho, J. & Kim, B. (2018). A study on the purpose and meaning of the graduate school of education as teacher training institution. The Journal of Educational Administration, 36(3), 91-119.
Partnership for 21st Century Learning (2014). Global-ready teacher competency framework: Standards and indicators. Retrieved January 22, 2018, from http://www.p21.org/storage/documents/Global_Education/P21_K-12_Global_Ed_Indicators.pdf
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.