$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

2015 개정 과학과 교육과정의 '기능'에 대한 비판적 검토
Critical Review of 'Skills' in the 2015 Revised Science National Curriculum 원문보기

한국과학교육학회지 = Journal of the Korean association for science education, v.40 no.2, 2020년, pp.151 - 161  

권문호 (경북대학교사범대학부설고등학교) ,  박종석 (경북대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

2015 개정 교육과정의 '내용 체계'에는 '핵심 개념', '일반화된 지식', '기능'이 새롭게 도입되었고, 이 중 '기능'의 경우 과학과 교육과정에서는 명확하게 정의되어 있지 않다. 그리고 과학 교과의 모든 '영역'에서 '기능'을 획일적으로 제시하는 문제가 있다. 이에 본 연구에서는 2015 개정 과학과 교육과정의 '내용 체계'에 새롭게 도입된 '기능'에 대한 비판적 문제 인식 및 고찰을 통해 교사들의 '기능'에 대한 명확한 이해와 이로부터 개정된 교육과정의 철학이 현장에 잘 적용되길 의도하였다. 먼저 '기능'을 교육과정에 도입하는데 참고한 NGSS의 '과학·공학 실천'을 살펴보고 2015 개정 과학과 교육과정에서 제시하고 있는 '기능'의 문제점을 확인하였다. 또 타 교과 및 이전 교육과정과의 '기능'과 '탐구'를 비교하여 비판적으로 분석하였다. 이러한 비판적 분석을 바탕으로 첫째, 과학과 핵심 역량을 구현할 수 있는 '기능' 항목의 도입 및 각 항목에 대한 명확한 정의, 둘째, 교과, '영역', '핵심 개념', 학년(군)에 따라 적합한 '기능'의 제시 및 '기능'의 적용을 위한 방법에 대한 구체적 기술, 그리고 셋째 '성취기준'에서 '기능'의 직접적 제시가 필요함을 제언하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The 'core concepts', 'generalized knowledge', and 'skills' are newly introduced in the 'contents system' of the 2015 revised national curriculum, and the 'skills' are not clearly defined in the science curriculum. There is a problem of uniformly presenting 'skills' in all 'areas' of science subjects...

주제어

표/그림 (8)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구에서는 2015 개정 교육과정 ‘내용 체계’의 ‘기능’에 대하여 비판적 문제 인식 및 반성적 고찰을 통해 교육과정을 현장 학교에 적용하는 교사들의 ‘기능’에 대한 명확한 이해를 도모하고자 한다.
  • 이에 본 연구에서는 2015 개정 과학과 교육과정 ‘기능’에 대해 다양한 측면에서 비판적으로 검토하였다.
  • 이에 본 연구에서는 관련 문헌들을 분석함으로써 2015 개정 교육과정에 새롭게 도입된 ‘기능’의 도입 배경과 개념에 대해 이해하고자 하였다.
  • 즉, NRC에서는 ‘기능(skills)’과 같은 용어를 사용하지 않고 ‘실천(practice)’을 사용함으로써 과학적 조사 등을 수행하는데 지식이 필요함을 강조하고자 하였다(NRC, 2012).
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (50)

  1. Byun, S., & Kim, H. (2011). Recognition of free inquiry activity and its effects on the science inquiry ability of middle school students. J Korea Assoc. Sci. Edu, 31(2), 210-224. 

  2. Chung, H. (2016). Critical review of the key concept-centered content system of the 2015 revised education curriculum with a focus on the Korean language curriculum. The Journal of Curriculum Studies, 34(3), 29-50. 

  3. Dong, H., Ha, S., & Kim, Y. (2015). A comparative analysis of achievement standards of Korean science curriculum and performance expectation of next generation science standards (NGSS) in the United States: content elements and objectives for middle school life science. Educational Research, 64, 95-125. 

  4. Han, H., Kim, Y., Lee, J., Kwak, S., Kim, G., Kim, G., Kim, Y., Park, J., Jin, D., Choi, D., Han, C., & Hwan, Y. (2015). A study on the development of the general guidance in the 2015 revised national curriculum (Research Report CRC 2015-28). Seoul: Korea Foundation for the Science and Creativity. 

  5. Hwang, I. (2015). A reflection on the contents & framework of the 2015 moral subject curriculum. Journal of Moral & Ethics Education, 48, 81-110. 

  6. Jang, Y. et al. (2015a). An initiative development study for the 2015 revised science curriculum (Research Report). Seoul: Korea Foundation for the Science and Creativity. 

  7. Jang, Y. et al. (2015b). An initiative development study for the 2015 revised science curriculum II (Research Report BD15110002). Seoul: Korea Foundation for the Science and Creativity. 

  8. Jeong, J., & Kang, N. (2016). Comparison of Korean and US achievement expectations for physics in school education. New Physics: Sae Mulli, 66(6), 705-718. 

  9. Jho, H. (2018). An analysis of elements of scientific inquiry presented in 2015 revised national science curriculum: focusing on scientific inquiry experiment. Journal of Research in Curriculum & Instruction, 22(3), 208-218. 

  10. Jo, S. (2015). A review on direction of the 2015 revised national curriculum development through teachers' planning, The Journal of Elementary Education, 28(3). 199-227. 

  11. Hong, M., Park, S., Baek, S., Byun, H., Yang, Y., Yang, J., Lee, K., Lee, M., & Han, H. (2012). Research and development of achievement standards and achievement levels based on the 2009 revised national curriculum -An analysis of the national curriculum and development achievement standards (CRC 2012-1). Seoul: Korea Institute for Curriculum and Evaluation. 

  12. Kang, N. (2014). The Implications of NGSS in Korean Curriculum. KNUE J. C & I, 14(1), 1-25. 

  13. Kang, N. (2016). 2016 Web megazine Science teacher, 10-11. Accessed Mar. 29. https://www.koreascience.org/news/download. 

  14. Kang, N., Oh, P., Kim, Y., & Bang, D. (2014). Redesign of science curriculum based on the US NGSS. Report 2014. Seoul: Korea Foundation for the Science and Creativity. 

  15. Kim, E., Ahn, J., Kim, H., & Yu, W. (2016). Effects of teachers' interest in the 2015 national curriculum on the intention to participate in professional development. The Journal of Curriculum and Evaluation, 19(1), 23-47. 

  16. Kim, H. (2015). Issues of 2015 revision history curriculum in terms of curriculum-making principle. Studies on History Education, 23, 7-49. 

  17. Kim, M., & Kim, Y. (2019). Analysis of the relationship between achievement standards and Subject Competencies of the 2015 revised mathematics curriculum: focusing on content system 'skill'. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 19(18), 845-873. 

  18. Lee, E., & Kang, S. (2012). Sub-component extraction of inquiry skills for direct teaching of inquiry skills. J Korea Assoc. Sci. Edu, 32(2), 236-261. 

  19. Lee, G., & Hong, H. (2017). Analysis on the meaning change of the term 'core concept' in the 2015 revised national curriculum. The Journal of Curriculum and Evaluation, 20(2), 1-30. 

  20. Lee, G., Ohn, J., & Baik, N. (2014). Composition of curriculum contents and exploration of achievement standards statement method (2nd National Curriculum Expert Forum Collection). 53-68. 

  21. Lee, K., & Jeung, Y. (2017). A reflective review on constitution of content system in 2015 revised subject curriculum: focused on key concept, generalized knowledge, and skill. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 17(16), 597-622. 

  22. Lee, K., Jeung, Y., Seo, Y., Jung, C., Choi, J., Park, M., Lee, B., Jin, E., Yu, J., Lee, K., Park, S., Ju, H., Baek, N., On, J., Lee, K., & Kim, S. (2014). A study on the guide lines for subject curriculum development (KICE Research Report CRC-2014-7). Seoul: KICE. 

  23. Lee, K., Jeung, Y., Min, Y., Lee, K., Lee, J., Lee, M., Kim, C., Pak, B., Mo, K., Park, C., Chin, J., Park, K., Kwak, Y., Jin, E., Seo, J., Lee, K., Park, S., Imm, C., Ohn, J., & Kim, S. (2015). Research for coordinating the revision process of subject curricular II (KICE Research Report CRC 2015-25-1). Seoul: KICE. 

  24. Lim, Y., & Hong, H. (2016). A study on the presentation form of education content in the 2015 revised national subject curricula: focused on content framework. Asian Journal of Education, 17(3), 277-302. 

  25. Ministry of Education(MOE). (1997). Science curriculum. Notification No. 1997-15. Seoul: Ministry of Education. 

  26. Ministry of Education(MOE). (2015a). The general explanation of 2015 revised national curriculum. Notification No. 2015-74 [issue 1]. Sejong: Ministry of Education. 

  27. Ministry of Education(MOE). (2015b). Science curriculum. Notification No. 2015-74 [issue 9]. Sejong: Ministry of Education. 

  28. Ministry of Education(MOE). (2015c). Korean language curriculum. Notification No. 2015-74 [issue 5]. Sejong: Ministry of Education. 

  29. Ministry of Education(MOE). (2015d). Mathematics curriculum. Notification No. 2015-74 [issue 8]. Sejong: Ministry of Education. 

  30. Ministry of Education(MOE). (2015e). English curriculum. Notification No. 2015-74 [issue 14]. Sejong: Ministry of Education. 

  31. Ministry of Education(MOE). (2015f). Social studies curriculum. Notification No. 2015-74 [issue 7]. Sejong: Ministry of Education. 

  32. Ministry of Education and Human Resources Development(MEHRD). (2007). Science curriculum. Notification No. 2007-79 [issue 4]. Seoul: Ministry of Education and Human Resources Development. 

  33. Ministry of Education, Science and Technology(MEST). (2009). Elementary and secondary school curriculum : General statement. Notification No. 2009-41. Seoul: Ministry of Education, Science and Technology. 

  34. Ministry of Education, Science and Technology(MEST). (2011). 2009 Revised National science curriculum. No 2011-361 [issue 9]. Seoul: Ministry of Education, Science and Technology. 

  35. Ministry of Education, Science and Technology(MEST). (2009). Elementary and Secondary School Curriculum : General Statement. Notification No. 2009-41 of the MEST. Seoul: Ministry of Education, Science and Technology. 

  36. Min, Y., Jung, Y., Lee, J., Nho, E., Shin, H., Yang, S., Yu, C., Lee, K., Kim, J., Kwak, Y., Jun, J., Lee, H., & Park, J. (2018). A study on the analysis and improvement of the contents system of curriculum(KICE Research Report CRC 2018-22). Jincheon: KICE. 

  37. Mo, K., Kang, D., & Eun, J. (2016). Major changes and issues in the 2015 revised social studies curriculum. Theory and Research in Citizenship Education, 48(1), 1-30. 

  38. Nam, H. (2016). Analysis and characteristics of content construction of 2015 revised middle school history curriculum. History Education Review, 60, 3-42. 

  39. National Research Council(NRC). (1996). National science education standards. Washington, D.C.: The National Academic Press. 

  40. National Research Council(NRC). (2000). Inquiry and the national science education standards. Washington, D.C.: The National Academic Press. 

  41. National Research Council(NRC). (2012). A framework for K-12 science education: practices, crosscutting concepts, and core ideas. Committee on conceptual framework for the new K-12 science education standards. Washington, D.C.: The National Academies Press. 

  42. NGSS Lead States. (2013). Next generation science standards: For States, By States. Washington, D.C.: The National Academies Press. 

  43. Oh, Y. (2016). Approach from the policy dimension For the realization of the Korean core competency curriculum. Korean Language Education, 154, 229-256. 

  44. Park, S., & Kim, H. (2019). Comparative analysis of the 2015 revised science curriculum and US next generation science standards -focusing on ecosystem related concepts in elementary school courses. Biology Education, 47(3), 336-353. 

  45. Seo, Y. (2015). Major i ssues and tasks o f the 2015 revised Korean language curriculum-focused on Korean language subject in the common curriculum. Journal of CheongRam Korean Language Education, 56, 67-106. 

  46. Seol, K. (2015). A reflection on characteristics and process of the development of the 2015 society & culture curriculum. Theory and Research in Citizenship Education, 47(4), 63-105. 

  47. Song, J., Kang, N., Gwak, Y., Na, J., Bang, D., Sohn, Y., Shim, G., Lee, G., Lee, B., Jeon, W., & Choi, I. (2014). A study on the reorganization of integrated science curriculum. Sejong: Ministry of Education. 31-146. 

  48. Wiggins, G., & McTighe, J. (2005). Understanding by design(2e). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. 

  49. Yang, S. (2019). The reflective consideration for the content system of 2015 revised mathematics curriculum - Focused on key concept, generalized knowledge and skill. School Mathematics, 21(2), 347-367. 

  50. Yun, D., Ko, E., & Choi, A. (2018). Identifying and applying competencies of five scientific core competencies in the 2015 science curriculum. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 18(24), 1301-1319. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로