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초등 과학영재학생들의 자유탐구 산출물 특성 분석
Analysis on the Characteristics of Free Inquiry Products for Scientifically-Gifted Elementary School Students 원문보기

초등과학교육 = Journal of Korean elementary science education, v.39 no.2, 2020년, pp.243 - 254  

양현정 (서울영중초등학교) ,  강훈식 (서울교육대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study analyzed the characteristics of "free inquiry" products for scientifically-gifted elementary school students. To do this, 5~6 graders (n=99) at a gifted science education institutes in Seoul were selected. The products (n=82) of "free inquiry" submitted by the students in 2018 and 2019 we...

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문제 정의

  • 그리고 탐구 수행 과정에서 요구되는 과학 지식 수준이 과학과 교육과정의 어느 학년에 해당하는지, 다른 학년 과학 지식과의 연계성이 있는지를 유형화하였다. 기존의 탐구 동기 분석을 넘어 실제 산출물에서 드러나는 탐구 목적을 유형 화하고 분석함으로써, 학생들의 자유탐구 목적을 파악할 수 있었다. 학생들이 탐구하는 대상과 탐구를 수행하는 집단의 형태를 분석하여 특성을 파악할 수 있었고, 실험 반복 횟수 및 탐구 기간을 파악하여 탐구의 질적 완성도를 확인할 수 있는 기준을 제시하였다.
  • 우선 이 연구는 학생들의 자유탐구 산출물을 분석하는 방향에 대한 구체적인 시사점을 제공할 수 있다. 즉, 이 연구에서는 기존 연구와 달리 자유탐구 산출물을 탐구 내용과 방법에 따라 체계적으로 유형화하였다.
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