최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.54 no.2, 2020년, pp.349 - 374
박주현 (전남대학교 문헌정보학과)
The purpose of this study is to explore the concept, contents, and curriculum of MIL(Media and Information Literacy) proposed by UNESCO from the perspective of Library and Information Science to obtain the basic information necessary for the revision of the Library and Information Life curriculum an...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
미디어의 역할은 무엇인가? | 또한 만 18세의 선거 참여와 더불어 가짜 뉴스나 불법적 디지털 정보 자원 등이 전파될 수 있는 미디어(media) 채널과 미디어를 통한 정보 평가와 활용이 보다 중요한 사회적 논의거리로 등장하였다. 지식정보 사회에서 미디어는 세상에 존재하는 정보에 접근할 수 있는 창으로 미디어는 인간이 정보를 보다 쉽고 빠르게 접근할 수 있는 기회를 제공해 준다. 이에 미디어와 미디어 속 정보를 바르게 평가하고 활용할 수있는 능력은 시민으로서 갖추어야 할 기본적인 역량이며 또한 민주 시민으로서 지역, 국가, 국제 사회에 참여하고 자신들의 의견과 정보를 공유할 수 있게 하는 핵심적인 역량이다. | |
정보 리터러시 역량이란 무엇인가? | UNESCO는 UN이 제정하고 발표한 세계인 권선언 제19조와 유네스코 헌법 제1조에 제시된 의사 표현과 정보 표현의 자유 및 미디어와 미디어 속 정보를 누릴 수 있도록 하는 기본적인 역량이 미디어와 정보 리터러시(MIL: Media and Information Literacy) 역량이라고 판단하 였다. 그리고 UNESCO는 사람들이 어떤 미디 어를 통해서든 지역과 국경에 구애받지 않고 미디어와 미디어 속 정보 및 생각에 접근하고 정보를 주고받으며, 평가하고 활용할 수 있도록 하는 MIL 추진 전략, 지표 및 교육과정을 개발 하고 있으며 국제 행사도 개최하고 있다. | |
최근 미디어의 접근과 미디어 속 정보평가가 중요하게 인식된 원인은 무엇인가? | 코로나바이러스감염증-19의 영향으로 국내 교육에서도 온라인 개학과 온라인 수업이 실시 되어 ICT 기기의 활용과 더불어 정보에 접근하고 활용하는 능력이 중요하게 인식되고 있다. 또한 만 18세의 선거 참여와 더불어 가짜 뉴스나 불법적 디지털 정보 자원 등이 전파될 수 있는 미디어(media) 채널과 미디어를 통한 정보 평가와 활용이 보다 중요한 사회적 논의거리로 등장하였다. 지식정보 사회에서 미디어는 세상에 존재하는 정보에 접근할 수 있는 창으로 미디어는 인간이 정보를 보다 쉽고 빠르게 접근할 수 있는 기회를 제공해 준다. |
Park, Juhyeon. 2018. "A Study on the Development of Conceptualization Model for Reading, Information, ICT, and Digital Literacy." Journal of Korean Library and Information Science Society, 49(2): 267-300.
Song, Giho. 2011. "Alternative Measures for Improvement of Information Literacy as Cross Curricula under the National Curriculum in Korea." Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(2): 29-50.
Lee, Byeong-Ki. 2019. "A Study on the Direction of 'Library and Information Life' Curriculum Revision Based on '2015 Revised National Curriculum'." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 53(2): 49-68.
Jung, Youngmi. 2018. "A Study on Digital Literacy Education for Adults in US Public Libraries." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 52(1): 359-380.
Chung, Jun-Min. 2009. "A Library Service Model Toward Ubiquitous City." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 20(3): 163-169.
Chung, Jun-Min. 2013. "An Analytical Approach to One-Person-Library." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 47(3): 25-47.
Choi, Jae-Hwang. 2016. "Considering Core Ideas of ACRL Information Literacy 'Framework (2015)'." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 50(3): 171-191.
Korea Library Association. School Library Curriculum Committee. 2007. Library and Information Life Curriculum Standards. Seoul: Korea Library Association.
ALA Presidential Committee on Information Literacy. 1989. Presidential Committee on Information Literacy: Final Report. [online] [cited 2020. 3. 1.]
American Association of School Librarians. 2018. National School Library Standards for learners, School Librarians, and School Libraries. Chicago: ALA.
American Association of School Librarians and Association for Educational Communications and Technology. 1998. Information Power: Building Partnerships for Learning. Chicago: ALA.
Association of College and Research Libraries. 2000. Information Literacy Competence Standards for Higher Education. Chicago, IL: American Library Association.
Badke, W. 2009. "Media, ICT, and Information Literacy." Online, 33(5): 47-49.
Battelle for Kids. 2019. Framework for 21st Century Learning Definitions. [online] [cited 2020. 2. 20.]
Catts, R. 2010. UNESCO information Literacy Indicators: Validation Report. Paris: UNESCO.
Catts, R. and Lau, J. 2008. Towards Information Literacy Indicators. Paris: UNESCO.
Celot, P. and Perez Tornero J. M. 2009. A Comprehensive View of the Concept of Media Literacy and an Understanding of how Media Literacy Levels in Europe should be assessed. [online] [cited 2020. 2. 10.]
Eisenberg, M. and Berkowitz, R. 1988. Curriculum initiative: an agenda and strategy for library media programs. Norwood, N.J.: Ablex.
Grizzle A. and Singh J. 2016. "Five Laws of Media and Information Literacy as Harbingers of Human Rights." In Singh, J., Kerr, P. & Hamburger, E. ed. MILID Yearbook 2016, Media and Information Literacy: Reinforcing Human Rights, Countering Radicalization and Extremism. Paris: UNESCO.
IFLA. 2015. The Alexandria Proclamation on Information Literacy and Lifelong Learning. [online] [cited 2020. 3. 15.]
IFLA. 2020. COVID-19 and the Global Library Field. [online] [cited 2020. 5. 8.]
Lin, T., Mokhtar, I. A. and Wang, L. 2015. "The construct of media and information literacy in Singapore education system: global trends and local policies." Asia Pacific Journal of Education, 35(4): 423-437.
Murray, T., Clermont, Y. and Binkley, M. 2005. "Measuring Adult Literacy and Life Skills: New Frameworks for Assessment." Statistics Canada, Catalogue no. 89-552-MIE, no.13
No Child Left Behind Act of 2001. 2002. Public Law 107-110. [online] [cited 2020. 3. 1.]
OECD. 2008. The OECD Programme for the International Assessment of Adult Competencies. Paris: OECD.
OECD. 2010. PISA 2009 Assessment Framework: Key Competencies in Reading, Mathematics and Science. Paris: OECD.
OECD. 2016. PISA 2018 Draft Analytical Frameworks May 2016. [online] [cited 2020. 4. 3.]
Office of Communication. 2020. What is Ofcom's definition of media literacy? [online] [cited 2020. 4. 3.]
Pasadas, C. 2007. Personal communication with J Lau.
Singh, J., Kerr, P. and Hamburger, E. 2016. MILID Yearbook: Media and Information Literacy: Reinforcing Human Rights, Countering Radicalization and Extremism. Paris: UNESCO.
UNAOC. 2013. Freedom of Expression Toolkit. [online] [cited 2020. 3. 3.]
UNESCO. 2011. Media and information literacy curriculum for teachers. [online] [cited 2020. 1. 5.]
UNESCO. 2013. Global Media and Information Literacy Assessment Framework: country readiness and competencies. [online] [cited 2020. 2. 10.]
Zurkowski, P. G. 1974. The Information Service Environment: Relationships and Priorities. National Commission on Libraries and Information Science. Related Pater No. 5. [online] [cited 2020. 3. 17.]
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.