최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.10 no.6, 2020년, pp.49 - 58
김옥선 (케이씨대학교 간호학과)
This study was conducted to identify the changes in academic self-efficacy and self-directed learning ability after applying flipped learning using media convergence to the basic nursing practice courses. It is offering flipped learning to 22 students from the experimental group and 26 students from...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
플립러닝 교수법이란 무엇인가? | 이 교수법은 ‘거꾸로 학습’이란 의미로서, 교실에서 학습을 한 후 교실 밖에서 복습하는 식의 전통적인 학습 방법을 반대로 적용한다. 교실에서 이루어졌던 학습 내용을 수업 전 교실 밖에서 미디어 매체를 통해 선행학습을 한 후 수업시간에는 교실에서 토론이나 실습 등의 심화 학습이나 문제해결 활동을 하는 식의 수업이 진행되는 방식이다[3,4]. 이러한 플립러닝은 최근 주목을 받고 있는 학습자 중심의 수업 방법의 하나이다. | |
플립러닝이 가지는 전통적인 강의식 방법과의 차이점은 무엇인가? | 플립러닝은 전통적인 강의식 방법보다 학생의 수업 동기를 높이고, 학생 간의 상호작용을 증진시켜 학습성과를 향상시킨다[5-7]. 또한 학생의 자기주도적 학습능력이 향상되며, 능동적인 학습태도와 관련 있는 자기효능감과도 긍정적인 상관관계가 있는 것으로 보고되고 있다[8-11]. | |
플립러닝 수업의 원활한 진행을 위한 교수자의 역할은 무엇인가? | 인터넷을 통해 신문을 읽는 것과 같이 새로운 미디어 채널 위에 이전의 미디어 형식들이 융합되어 사용되는 것을 미디어 융합이라고 하며[17], 이런 미디어 융합을 활용한 플립러닝 수업이 원활하게 이루어지기 위해서는 필요한 시스템 구축 뿐 아니라 온라인 학습 콘텐츠를 개발하고 운영하기 위한 교수자의 준비가 필요하다. 최근에는 이용 가능한 다양한 유튜브나 동영상 교육자료들이 개발되어 있으나 교수자에게 유튜브 활용, 동영상 콘텐츠 개발, 이러닝이나 스마트러닝보드 같은 웹 플랫폼에 탑재하는 등의 미디어 융합을 활용한 플립러닝을 적용하기 위해서는 정보통신기술 활용 능력이 필요하다[18]. 또한 선행학습을 위한 자료 개발이 강의식 수업보다 시간과 비용이 들기 때문에 미디어 융합을 활용한 플립러닝을 수업에 적용하기 위해서는 교수자의 열정과 노력이 필요하다. |
E. A. van Vliet, J. C. Winnips & N. Brouwer. (2015). Flipped-class pedagogy enhances student metacognition and collaborative-learning strategies in higher education but effect does not persist. CBE Life Sciences Education, 14(3), 1-10. DOI : 10.1187/cbe.14-09-0141
J. Frenk, L. Chen, Z. A. Bhutta, N. Crisp, T. Evans & H. Fineberg. (2010). Health professionals for a new century: transforming education to strengthen health systems in an interdependent world. Lancet, 376(9756), 1923-1958. DOI : 10.1016/S0140-6736(10)61854-5
B. Cho & J. Lee. (2018). A meta analysis on effects of flipped learning in Korea. Journal of Digital Convergence, 16(3), 59-73. DOI : 10.14400/JDC.2018.16.3.059
N. Kim, B. A. Chun & J-I. Choi. (2014). A case study of flipped learning at college: Focused on effects of motivation and self-efficacy. Journal of Educational Technology, 30(3), 467-492. DOI : 10.17232/KSET.30.3.467
H. S. Lee, S. H. Kang & C. S. Kim. (2015). A study on the effect of flipped learning on learning motivation and academic achievement. The Journal of Korean Association of Computer Education, 18(2), 47-57.
M. Kathy, F. Rebecca, L. Summers, S. Lynn & G. Kevin. (2013). Flipping the classroom to improve student performance and satisfaction. Journal of Nursing Education, 52(10), 597-599. DOI: 10.3928/01484834-20130919-03
J. Y. Lee, S. H. Park, H-J. Kang & S-Y. Park. (2014). An exploratory study on educational significance and environment of flipped learning. Journal of Digital Convergence, 12(9), 313-323. DOI: http://dx.doi.org/10.14400/JDC.2014.12.9.313
H. K. Jung & S-H. Lee. (2017) The effects of flipped learning method on a college student's self directed learning ability, critical thinking disposition, learning motivation, and learning satisfaction. The Journal of Korean Academy of Dental Technology, 39(3), 171-177.
M. K. Cho & M. Y. Kim. (2016). Effect of flipped learning education in physical examination and practicum. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 17(12), 81-90. DOI : 10.5762/KAIS.2016.17.12.81
K. C. Hong. (2016). Effects of flipped learning on self-directed learning ability and learning motivation of college students. The Journal of Thinking Development, 12(4), 41-61.
H. J. Kim & D. Park. (2019). Effects of convergence education by Jigsaw model and flipped learning in nursing students. Journal of Convergence for Information Technology. 9(3). 36-43. DOI : 10.22156/CS4SMB.2019.9.3.036
M. S. Choi. (2019). A case study on flipped learning convergence in dental hygiene major: focusing on learning awareness and academic achievement. Journal of Convergence for Information Technology. 9(12). 253-263. DOI : 10.22156/CS4SMB.2019.12.252
Y. S. Choi & J. Y. Kim. (2018). Effects of Flipped Learning in Core Competencies of Nursing Students: Based on Communication, Problem Solving, and Self-directed learning. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 18(19). 1163-1182. DOI : 10.22251/jlcci.2018.18.19.1163
M. K. Sung. (5. May 2010). Media convergence and market competition. Korea Creative Content Agency (Online). http://www.kocca.kr/cop/bbs/view/B0000153/1253741.do?searchCnd&searchWrd&cateTp1&cateTp2&useAt&menuNo200911&categorys0&subcate0&cateCode&type&instNo0&questionTp&uf_Setting&recovery&option1&option2&categoryCOM062&categoryCOM063&categoryCOM208&categoryInst&morePage&pageIndex1
K. H. Kim et al. (2011). Content and educational needs for fundamental nursing practice. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 18(4), 506-519.
K. K. Kwon. (2017). An analysis of relationship among academic self-efficacy, task value, learning engagement, academic achievement and learning satisfaction in the flipped learning environment. Master dissertation. Andong National University, Andong.
T. K. Geon. (2009). The effects of an e-learning information literacy instruction program on self-directed learning ability of university students. Master dissertation. Soongsuil University, Seoul.
I. S. Jung. (2018). A study on related factors of nursing students' self-efficacy, self-leadership and academic performance. Journal of Convergence for Information Technology. 8(5). 51-58. DOI : 10.22156/CS4SMB.2018.8.5.051
H. K. Cho & I. S. Jung. (2018). A study on the communication ability, general self-efficacy, social self-efficacy and academic achievement of nursing freshmen. Journal of Convergence for Information Technology. 8(3). 25-32. DOI : 10.22156/CS4SMB.2018.8.3.025
J. A. Cha (2017). Effects of flipped learning on the critical thinking disposition, knowledge achievement and academic self-efficacy of nursing students: application of the methodological triangulation. Doctoral dissertation. Chosun University, Gwangju.
J. H. Kong, E. J. Choi & O. H. Kim. (2018). The effect of the flipped learning on communication competence, academic self-efficacy of nursing students. The Journal of Korean Nursing Research. 2(2), 45-53.
N. Y. Lee & J. Y. Han. (2018). The effect of self-efficacy for group work and learning presence on transfer of learning in TBL (team-based learning) using flipped. Journal of the Korean Data & Information Science Society, 29(4), 951-960. DOI: 10.7465/jkdi.2018.29.4.951
S. J. Son. (2017). The effects of simulation education on self-directed learning ability, learning flow, and problem solving ability. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 17(14), 473-486. DOI: 10.22251/jlcci.2017.17.14.473
N. H. Kang. (2017). A case study of EPS nursing course based on flipped learning. Culture and Convergence, 39(5), 323-366.
S. Lee & K. H. Pyo. (2018). Changes in university students' self-directed learning attitude in English flipped classroom. Foreign Languages Education, 25(3), 127-159. DOI : 10.15334/FLE.2018.25.3.127
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.