최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.21 no.11, 2020년, pp.398 - 411
박지은 (제주대학교 일반대학원 교육학과) , 박정환 (제주대학교 교육학과)
본 연구는 코로나19 환경에서 시작된 비대면 학습이 대학수업에서 효과적으로 이루어질 수 있도록 비대면 수업사례를 중심으로 탐색하고자 하였다. 본 연구의 내용 범위는 대학에서 코로나19 상황에 직면한 비대면 수업사례의 학습전개 과정을 수업 및 학습내용, 상호작용, 과제활동, 수업환경의 교수-학습활동으로 분석하였다. H대학교 유아교육과 1학년 학생의 창업기초 교과목 수강생을 대상으로 진행하였다. 연구결과 첫째, 학습내용으로 창업에 대한 관심이 증가하였다. 둘째, 교수학습과정을 탐색한 결과 학생들이 학습내용을 이해하거나 학습목표를 달성하는데 있어서 대면 교수-학습과 비대면 교수-학습과 큰 차이가 있다고 볼 수 없다. 셋째, 비대면 교수-학습에서 가장 아쉬운 것은 상호작용 활동이며, 이로써 과제수행에 있어 어려움을 호소했다. 넷째, 학생들은 새로운 비대면 교수-학습 환경에 적응하여 마무리했다. 이 연구 결과를 바탕으로 비대면 교수학습 모델 개발이 필요하며, 대학 및 정부차원에서 비대면 환경 플랫폼을 구축하고, 온·오프라인을 포함하는 교육적 상호작용 시스템이 필요할 수 있다는 논의를 바탕으로 새로운 시각과 접근을 다룰 수 있는 연구들이 지속되어야 함을 밝혔다.
This study explored the case of non-face-to-face classes at colleges initiated in the Corona 19 environment. The scope of this study was to analyze the learning development process of the non-face-to-face class case facing the Corona 19 environment in university classrooms in terms of class and lear...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
Y. I. Bae, H. R. Shin, "COVID-19, Accelerates Untact Society", Issue & Diagnosis, No. 416, pp. 1-26, 2020.
Y. R. Choi, "A study on the emotional experiences of child care teachers and changes in their daily routine in centers after COVID-19", Korean journal of early childhood education, Vol.22, No.1, pp.253-279, 2020. DOI: https://doi.org/10.15409/riece.2020.22.1.12
S. M. Kim, "A Study for Development of Future School Curriculum and Educational Methods in Advanced Countries ", The Educational Research for Tomorrow, Vol.31, No.1. pp.45-65, 2018.
H. M. Do, M. J. Kim, "Analysis of the types of in-Class Learning Activity of Flipped Classroom by the Area of College Major Field", Learner-Centered Curriculum Education Research, Vol.19, No.14, pp.1061-1085, 2019.
S. H. Lee, "Development of Evaluation Scale of Flipped-learning Course Operation Suitability in a University", Education Method Research, Vol.30, No.2, pp.147-166, 2018. DOI: https://doi.org/10.17927/tkjems.2018.30.2.1
Y. G. Paek, Educational methods and educational engineering (in the smart era), pp.249, Hakjisa, 2015.
S. M. Kang, "Analysis of Press Articles in Korean Media on Online Education related to COVID-19", Vol.21, No.6, pp.1091-1100, 2020. DOI: https://doi.org/10.9728/dcs.2020.21.6.1091
Mager, R. F. Preparing instructional objectives (2nd ed.), Belmont, CA: David S. Lake, 1984.
Tyler, R. W. Basic principles of Curryculum and Instruction, The university of Chicago Press, 1949.
Y. M. Han, Creative logic essay (for pre-school teachers), pp.203, Uga, 2018.
H. J. Byeon, "Analysis of midterm course evaluation to investigate teaching and learning factors affecting understanding and satisfaction of the course", Education Science Research, Vol.22, No.1, pp.43-62, 2020.
Y. H. Lww, Y. J. Park, J. H. Yun, "Exploring the"Types"through Case Analysis on Operation of Distance Education in Universities Responding to COVID-19", Open Education Research, Vol.28, No.3, pp.211-234, 2020. DOI: https://doi.org/10.18230/tjye.2020.28.3.211
J. W. Seo, C, Lee, "Action-Items for training and development designers to Reinforce the learners Presence In the online-based Higher Education environment", Vol.20, No.8, pp.695-718, 2020.
Y. J. Moon, H. S. Kim, G. J. Lee, W. C. Chang, G. J. Lee, "The Influences of Learning Outcomes in Major of Higher Education with Characteristics of Teaching and Learning", Local education management, Vol.22, No.3, pp.23-45, 2019.
S. I. Han, G. Y. Lee, "Comparative Analysis of Instructors' Perception of Synchronous Online Classes: A Case Study of a University", Vol.42, No.7, pp.395-416, 2020.
J. Y. Han, C. H. Shin, "A Phenomenological Study of University Professors' Experiences of Implementing Flipped Learning Lessons", Journal of research in education, Vol.33, No.1, pp.33-59, 2020.
S. Y. Shin, C. E. Park, "Exploring the special education teacher's experience of online class in operating basic curriculum", Narrative and educational research, Vol.8, No.2, pp. 147-167, 2020.
Y. J. Lee, "Theoretical Explorations on Instructional Design Principles and Strategies for Vicarious Learning in E-Learning Environments", Lifelong Learning Society, Vol.14, No.4, pp.29-50, 2018. DOI: https://doi.org/10.26857/JLLS.2018.11.14.4.29
M. S. Hong, Design of Hybrid Coaching System, Ph.D dissertation, Jeju National University, p.26, 2017
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.