최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.21 no.4, 2021년, pp.14 - 25
한형종 (국립한국교통대학교 교육대학원)
The purpose of this study is to explore what are the interactive factors of synchronous online education in university and identify the level of interaction. This study used mixed research method. As a result of the interaction level, it was recognized that face-to-face education could be more inter...
M. Brown, M. McCormack, J. Reeves, D. C. Brooks, and G. Susan, EDUCAUSE horizon report: Teaching and learning edition, EDUCAUSE, 2020.
R. E. Ferdig, E. Baumgartner, R. Hartshorne, R. Kaplan-Rakowski, and C. Mouza, Teaching, technology, and teacher education during the covid-19 pandemic: Stories from the field, Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2020.
T. C. Shoepe, J. F. McManus, S. E. August, N. L. Mattos, T. C. Vollucci, and P. R. Sparks, "Instructor prompts and student engagement in synchronous online nutrition classes," American Journal of Distance Education, Vol.34, No.3, pp.1-17, 2020.
김진모, 손규태, 이은표, 정지용, 장한별, 이화진, "대학 온라인 실시간 전공수업에서 교수자-학습자 상호 작용, 학습자-학습자 상호작용이 학습성과에 미치는 영향: 학습몰입의 매개효과," 농업교육과 인적자원개발, 제52권, 제3호, pp.25-48, 2020.
김규동, 고유정, 최고은, 박인우, "이러닝에서 교수실재감, 학습참여도, 학습자-교수자 간의 상호작용 및 학업성취도 간의 구조적 관계 분석," 한국교육학연구, 제18권, 제1호, pp.169-188, 2012.
Y. C. Kuo, A. E. Walker, B. R. Belland, K. E. Schroder, and Y. T. Kuo, "A case study of integrating Interwise: Interaction, internet self-efficacy, and satisfaction in synchronous online learning environments," International Review of Research in Open and Distributed Learning, Vol.15, No.1, pp.161-181, 2014.
W. C. V. Wu, L. L. Yen, and M. Marek, "Using online EFL interaction to increase confidence, motivation, and ability," Journal of Educational Technology & Society, Vol.14, No.3, pp.118-12, 2011.
한송이, 이가영, "실시간 온라인 수업에 대한 교수자 인식 연구," 문화와 융합, 제42권, 제7호, pp.395-418, 2020.
H. Jung, and C. Brady, "Maintaining rich dialogic interactions in the transition to synchronous online learning," Information and Learning Sciences, Vol.121, No.5/6, pp.391-400, 2020.
임철일, "상호작용적 웹기반 수업 설계를 위한 종합적 모형의 탐색," 교육공학연구, 제15권, 제1호, pp.3-20, 1999.
임철일, 박복미, 송승훈, "원격대학 이러닝에 있어서 상호작용 향상을 위한 통합적 접근," 평생학습사회, 제2권, 제2호, pp.1-22, 2006.
M. G. Moore, "Three types of interaction," American Journal of Distance Education, Vol.3, No.2, pp.1-6, 1989.
A. W. Bates, Technology, open learning and distance education, Routledge, 1995.
박성익, 임철일, 이재경, 최정임, 교육방법의 교육공학적 이해, 교육과학사, 2015.
조규락, "교사의 비언어적 의사소통 행동이 학생의 수업 참여도와 학업 성취도 도움에 미치는 영향," 교육정보미디어연구, 제17권, 제3호, pp.261-282, 2011.
M. Bower, "Groupwork activities in synchronous online classroom spaces," ACM SIGCSE Bulletin, Vol.39, No.1, pp.91-95, 2007
H. T. Hou, and S. Y. Wu, "Analyzing the social knowledge construction behavioral patterns of an online synchronous collaborative discussion instructional activity using an instant messaging tool: A case study," Computers & Education, Vol.57, No.2, pp.1459-1468, 2011.
D. L. Hoffman, and T. P. Novak, "Marketing in hypermedia computer-mediated environments: Conceptual foundations," Journal of marketing, Vol.60, No.3, pp.50-68, 1996.
이동주, "온라인 수업에서 학습자들의 상호작용 증진을 위한 공동체의식 형성에 관한 고찰," 교육공학연구, 제20권, 제3호, pp.53-73, 2004.
S. Kleinman, "Strategies for encouraging active learning, interaction, and academic integrity in online courses," Communication Teacher, Vol.19, No.1, pp.13-18, 2005.
최정선, 권미경, 최은경, "실시간 온라인 학습에 대한 학습자의 인식 및 만족도 연구," 한국언어문화학, 제17권, 제2호, pp.247-278, 2020.
D. Rahayu, "Students' e-learning experience through a synchronous zoom web conference system," The Academic Journal of Studies in English Language Teaching and Learning, Vol.5, No.1, pp.68-79, 2020.
J. W. Creswell, A concise introduction to mixed methods research, SAGE publications, 2014.
M. G. Moore and G. G. Kearsley, Distance education: A system view, Wadsworth, 1996.
A. L. Strauss and J. Corbin, Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques, Sage, 1990.
H. W. Marshall and I. Kostka, "Fostering teaching presence through the synchronous online flipped learning approach," TESL-EJ, Vol.24, No.2, pp.1-14, 2020.
A. Gofur, A. Muhlis, and F. Rahmawati, "Lecturer's nonverbal communication attitude in classroom: Its meaning for college sudent," Journal of English Linguistics, Literature, and Education, Vol.1, No.1, pp.35-42, 2019.
H. A. Smith, "Nonverbal communication in teaching," Review of Educational Research, Vol.49, No.4, pp.631-672, 1979.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.