$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

소수 나눗셈의 몫과 나머지에 대한 논점과 개선 방안
Exploring the Issues and Improvements of the Quotient and the Reminder of the Decimal Division 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series C : Education of primary school mathematics, v.24 no.2, 2021년, pp.103 - 114  

이화영 (한국과학창의재단)

초록

본 연구는 소수 나눗셈에서의 '몫'과 '나머지' 용어 사용의 문제점을 인식하고 이를 개선하기 위한 방안을 탐색하였다. 지금까지의 선행 연구와 현행 교과서를 분석한 결과, '몫', '나머지' 용어 사용에 대해 연구자마다 상이한 견해를 주장한 근원에 나눗셈 알고리즘에서의 q, r값과 계산 결과의 해석에 따른 결과 값과 남는 양을 동일하게 보는 데에 원인이 있음을 밝히고, 소수 나눗셈의 '몫'과 '나머지' 취급에 대한 일관된 관점과 교과서 개선 방안을 제안하였다. 즉, 나눗셈 알고리즘 b=a×q+r에 의한 소수 나눗셈의 결과인 q, r을 '몫', '나머지'로 보고, 문제 맥락에 따라 q와 같거나 작은 양을 최종적인 '결과 값'으로, 결과 값을 취하고 난 잔여량을 '남는 양'으로 지칭할 것을 제안하였다. 또한, 몫을 반올림하여 나타낸 근삿값을 '몫'으로 지칭하지 않을 것을 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study I recognized the problems with the use of the terms 'quotient' and 'reminder' in the division of decimal and explored ways to improve them. The prior studies and current textbooks critically analyzed because each researcher has different views on the use of the terms 'quotient' and 're...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (30)

  1. Kang, W. (2013). An Analysis on Elementary Mathematics Curricula and Textbooks of 2009 Revised Version in Korea- Four Issues to be Improved. Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics School Mathematics, 15(3), 569-583. 

  2. Kang, H. (2014). A Study on the Teaching of a 'a Concept of Fraction as Division(b÷a $\frac{b}{a}$ )' in Elementary Math Education; Based on a Analysis of the Korean successive Elementary Math Textbooks, Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 18(3), 425-439. 

  3. Kang, H. (2016). A Study on the Teaching of Long Division Algorithm in Elementary Mathematics Education, Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 20(3), 371-391. 

  4. National Institute of Korean Language. (1999). Standards Korean Dictionary. 

  5. National Institute of Korean Language. (2021). Standards Korean Dictionary. 

  6. Research Institute of Korean Studies, Korea University (2021). Korean Dictionary of Korea University. 

  7. Ministry of Education (2018). Elementary School 3~4 Mathematics, Mathematics 3-2. Chunjae corp. 

  8. Ministry of Education (2019a). Elementary School 3~4 Mathematics, Mathematics 3-1. Chunjae corp. 

  9. Ministry of Education (2019b). Elementary School 5~6 Mathematics, Mathematics 6-1. Chunjae corp. 

  10. Ministry of Education (2019c). Elementary School 5~6 Mathematics, Mathematics Workbook 6-1. Chunjae corp. 

  11. Ministry of Education (2019d). Elementary School 5~6 Mathematics, Mathematics 6-2. Chunjae corp. 

  12. Ministry of Education (2019e). Elementary School 3~4 Mathematics, Mathematics 6-2. Chunjae corp. 

  13. Kim, M., & Chang, K. (2009). Teaching Multiplication & Division of Fractions through Contextualization. Journal of Korea Society of Educational Studies in Mathematics. School Mathematics, 11(4), 685-706. 

  14. Kim, J (2017). An Action Research on Instruction of Division of Fractions and Division of Decimal Numbers : Focused on Mathematical Connections. Journal of Educational Research in Mathematics, 27(3), 351-373. 

  15. Kim, J. & Park, K. (2013) A Study of Extension of Division Algorithm and Euclid Algorithm. Journal of Educational Research in Mathematics, 23(1), 17-35. 

  16. Kim, C.; Jun, Y. & Roh, E. (2011). The Division Algorithm for The Finite Decimals. Korea Soc. Math. Ed. Ser. A., The Mathematics Education. 50(3), 309-327. 

  17. Naver (2021). Dictionary of Chinese Character. Retieved from https://hanja.dict.naver.com/hanja?q%E5%95%86&cp_code0&sound_id0 

  18. Park, K.; Song, S. & Yim, J (2004). A Study on Understanding of the Elementary Teachers in Pre-service with Respect to Fractional Division. Journal of Korea Society of Educational Studies in Mathematics School Mathematics, 6(3), 235-249. 

  19. Park, K. & Kwon, S. (2012). A Study on Impropernotions Appeared in Dealing With Quotient and Reminder in Division for Decimal Numbers in Korean Elementary Math Textbooks and Its Improvements. Journal of Educational Research in Mathematics, 22(4), 445-458. 

  20. Jeong, S. (2016). A Study on the Quotient and Remainder in Division of Decimal. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. C., Education of Primary School Mathematics, 19(3), 193-210. 

  21. OpenMind (2021), Dictionary of Chinese Character, Retrieved from https://hanja.dict.naver.com/hanja?q%E5%95%86&cp_code0&sound_id0 

  22. Choi, G. (2015). A Comparative Study of Elementary School Mathematics Textbooks of Korea(2007 Curriculums) and America(Harcourt Math): Focused on The Introductions and Operations of Fractions and Decimals. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 19(1). 17-37. 

  23. Bassarear, T. (1997) Mathematics for Elementary School Teachers. MA: Houghton Mifflin company 

  24. Beckmann, S. (2008) Mathematics for Elementary Teachers, 2nd Edition, Boston: Pearson. 

  25. Cambridge Dictionary (2021). Retieved from https://dictionary.cambridge.org/ko/%EC%82%AC%EC%A0%84/%EC%98%81%EC%96%B4/quotient 

  26. Cavanagh, M. C. (2000). A Mathematics Handbook : Math to know, MA: Great Source Education Group. 

  27. Deschamp, N.; Evatt, M.; Munsey, L.; Page, M.; Palosuo, L.; Preston, P. & van Zyl, M. (2010). Help Your Kids with Math: A Unique Step-by-step Visual Guide. New York: DK. 

  28. Fitzgerald, T. R. (2011) Math Dictionary for kids: The essential guide to Math terms, strategies, and tables. TX: Prufrock Press. 

  29. 啓林館 (2014). 算數5. 東京. 

  30. ?校?書 (2015). 小學校 算數 5年. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로