$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] COVID-19 확산 속에서 비대면 수업의 적용에 따른 보건계열학과 1, 2학년 대학생들의 전공 몰입과 전공 만족도의 변화
Changes in Major Commitment and Satisfaction of 1st and 2nd grades university students in Health-related Departments through the Application of Un-Contact Lectures during COVID-19 Pandemic 원문보기

Journal of the Korean Applied Science and Technology = 한국응용과학기술학회지, v.38 no.2, 2021년, pp.389 - 398  

손성민 (전주기전대학 작업치료과) ,  조은서 (전주기전대학 작업치료과) ,  최수정 (전주기전대학 작업치료과)

초록

연구목적은 코로나-19 확산 속에서 비대면 수업의 적용에 따른 보건계열 학과 1, 2 학년 학생들의 전공 몰입과 전공 만족도의 변화를 분석하는 데 있다. 연구대상은 보건계열학과에 재학 중인 1, 2학년 학생으로 총 181명이 참여하였다. 대상자들은 COVID-19 확산에 따라, 15주간 비대면 수업에 참여하였으며, 비대면 수업은 교육부 지침에 근거하여, 실시간 온라인 강의와 영상콘텐츠를 활용한 수업으로 구성되었다. 전공 몰입 평가는 전공몰입척도를 활용하여 수행되었고, 전공 만족도는 전공만족도척도를 활용하여 수행되었다. 분석결과, 비대면 수업의 적용 후 대상자들의 전공 몰입과 전공 만족 정도가 통계적으로 유의미하게 감소되었다. 본 연구결과에 따라, 비대면 수업의 적용은 대상자들의 전공 몰입과 전공 만족도의 감소에 영향을 미칠 수 있는 요인이다. 따라서, 비대면 수업의 적용에서 보건계열 학과 1, 2학년 학생들의 전공 몰입과 전공 만족도의 향상을 위해서, 적절한 고려가 필요할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is aimed to analyze the changes in major commitment and satisfaction of the 1st and 2nd grades university students in health-related departments through the application of un-contact lecture during COVID-19 pandemic. Study subjects were a total of 181 students in the 1st an...

주제어

표/그림 (4)

참고문헌 (30)

  1. D. M. Weinberger, J. Chen, T. Cohen, F. W. Crawford, F. Mostashari, D. Olson, V. E. Pitzer, N. G. Reich, M. Russi, L. Simonsen, A. Watkins, "Estimation of excess deaths associated with the COVID-19 pandemic in the united states, march to may 2020", JAMA Internal Medicine, Vol.180, No.10, pp. 1336-1344, (2020). 

  2. N. Deochand, H. C. Hughes, R. W. Fuqua, "Evaluating visual feedback on the hand washing behavior of students with emotional and developmental disabilities", Behavior Analysis: Research and Practice, Vol.19, No.3, pp. 232, (2019). 

  3. L. Jones, K. Walsh, M. Willcox, P. Morgan, J. Nichols, "The COVID-19 pandemic: Important considerations for contact lens practitioners", Contact Lens and Anterior Eye, Vol.43, pp. 196-203, (2020). 

  4. S. W. Han B, Y. Kim, "A study on the response of learners to university online education after corona 19", Culture and Convergence, Vol.42, No.10, pp.155-172, (2020). 

  5. S. M. Kim, "Analysis of press articles in korean media on online education related to COVID-19", Journal of Digital Contents Society, Vol.21, No.6, pp. 1091-1100, (2020). 

  6. Ministry of Education, Recommendations for the operation of bachelor's degree in the first semester of 2020, (2020). 

  7. S. Y. Hong, Y. J. Rhy, "Factors affecting college students' learning outcomes in on face-to-face environment during COVID-19 pandemic", Journal of Educational Technology, Vol.36, No.S, pp. 957-989, (2020). 

  8. H. K. Jung, "College students' satisfaction with the overall implementation of online classes and testing during the Corona 19 pandemic", Multimedia Assisted Language Learning, Vol.23, No.3, pp. 392-412, (2020). 

  9. S. H. Eom, "The status and causes of early separation of college graduate newcomers: Focusing on the HRM perspectives", Journal of Vocational Education & Training, Vol.11, No.2, pp. 237-260, (2008). 

  10. K. M. Kim, A study on the effects of determining factors for selecting tourism major on major satisfaction, major commitment and the career decision-making self-efficacy. Master's thesis, Hanyang University, (2015). 

  11. S. H. Nam, "Major commitment and work values", The Korean Society of Educational Psychology, Vol.19, No.1, pp. 223-242, (2005). 

  12. J. H. Park, "A research study on major satisfaction and college adaptation of college student in majoring health science", Journal of Health and Medical Science, Vol.6, No.2, pp. 87-93, (2018). 

  13. J. R. Han, J. M. Kim, "The medicating effects of self-efficacy between metacognition and learning flow in college students in healthcare field", Journal of Digital Convergence, Vol.15, No.6, pp. 273-282, (2017). 

  14. H. K. Jung, H. J. Jeong, S. J. Kim, E. O. Han, "A study on the development of internationally standardized curriculum for health related departments at college of health sciences: Focused on a basic survey", Journal of Daegu Health College, Vol.28, pp. 85-127, (2008). 

  15. H. S. Cha, "Influence on adjustment of university life among nursing students", Journal of the Korean Academia-Industrial Cooperation Society, Vol.20, No.8, pp. 381-391, (2019). 

  16. M. S. Ko, "Ego-resilience and emotional intelligence, stress coping strategies & nursing student's adjustment to college", The Journal of the Korea Contents Association, Vol.15, No.10, pp. 280-291, (2015). 

  17. Y. M. Cho, "Effects of major satisfaction, learning commitment, and time management behavior on college life adaptation in college of health students", Journal of Digital Convergence, Vol.18, No.7, pp. 289-297, (2020). 

  18. J. H. Lee, H. J. Jang, "Influence of the major satisfaction and career maturity on job-seeking stress of nursing and public health university students", Journal of Oil & Applied Science, Vol.35, No, 2, pp. 454-462, (2018). 

  19. J. H. Kang, S. M. Son, S. T. Han, "A study on the experience of non-face-to-face lecture by college freshmen using focus group interview", Journal of the Korean Entertainment Industry Association, Vol.14, No.7, pp. 397-408, (2020). 

  20. S. N. Kim, "The contents analysis of nursing student's perception about on-line lecture", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol.20, No.17, pp. 477-491, (2020). 

  21. H. J. Kim, The influence of college students' major satisfaction and flow experience on career decision efficacy and career attitude maturity. Master's thesis, Sungkyunkwan University, (2006). 

  22. H. S. Ha, A study of department satisfaction and school satisfaction of undergraduate students. Unpublished master's thesis, Seoul National University, (2000). 

  23. M. K. Park, A study on the university student's major commitment and career-related self-efficacy on vocational exploration behavior and employment. Master's thesis, Chosun University, (2010). 

  24. S. M. Son, S. W. Kwag, "Effect of the application of hand washing education program for the children with intellectual disability on hand washing frequency and methods during COVID-19 Pandemic", Journal of the Korean Applied Science and Technology, Vol.37, No.6, pp. 1659-1668, (2020). 

  25. J. H. Oh, "The future ahead of COVID-19 from the educational period to learning", Issue & Analysis, Vol. 421, pp. 1-25, (2020). 

  26. J. A. Yoo, "Analysis of university classes in non-face-to-face online education environment in the COVID-19 times", The Journal of Humanities and Social Science, Vol.11, No.6, pp. 2001-2006, (2020). 

  27. B. R. Jeon, "A phenomenological study on the online learning experience of university students who participated in learning consulting", The Journal of Humanities and Social Science, Vol.11, No.3, pp. 1375-1386, (2020). 

  28. S. J. Kim, "A study on nursing students' satisfaction in blended learning", Journal of the Korean Convergence Society, Vol.10, No.7, pp. 411-419, (2019). 

  29. Y. H. Kee, H. J. Roh, "A comparison study on the effects of blended learning course and on-line course in a university class", The Journal of Lifelong Education and HRD, Vol.1, No.1, pp. 63-80, (2005). 

  30. J. H. Leem, "Effects of blended type of online-offline and reflective activity on self-regulated learning and learning achievements in higher education course based on blended learning", The Journal of Educational Information and Media, Vol.13, No.4, pp. 49-76, (2007). 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로