$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

비대면 수업에서 온라인 블렌디드 러닝 적용이 작업치료과 대학생의 수업만족도와 학업성취도에 미치는 영향
The Effect of Online Blended Learning Application on Occupational Therapy Students' Satisfaction and Academic Achievement in Non-Face-to-Face Classes 원문보기

Journal of the Korean Society of Integrative Medicine = 대한통합의학회지, v.9 no.2, 2021년, pp.53 - 61  

박주영 (동주대학교 작업치료과) ,  김훈주 (동주대학교 작업치료과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose : The purpose of this study is to explore the effectiveness of online blended learning(asynchronous online learning class 1+synchronous online learning class 2) method and discuss the applicability of online blended learning. In this study, we will analyze the differences in class satisfacti...

주제어

표/그림 (6)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 본 연구는 B 지역 대학 작업치료과 재학생 39명을 대상으로 비대면 수업에서 온라인 블렌디드 러닝 적용이 수업 만족도와 학업성취도에 미치는 효과에 대해 알아보고자 시행하였다. 실시간 화상수업과 비실시간 녹화 수업을 블렌디드하여 온라인 블렌디드 러닝이라 명명하였고, 비실시간 녹화수업만 적용했을 때와 온라인 블렌디드러닝을 적용한 결과를 비교하여 온라인 강의의 질과 학생 만족도를 향상시키는 방안에 대해 논의하였다.
  • 본 연구는 비대면 수업에서 온라인 블렌디드 러닝 적용이 작업치료과 대학수업 만족도와족도와 학업 성취도에 미치는 영향에 대해 알아보고자 시행하였으며, 구체적인 목적은 다음과 같다.
  • 본 연구는 실시간 화상수업과 비실시간 녹화수업을블렌디드한 온라인 블렌디드 러닝 수업이 작업치료과 대학생의 수업만족도 및 학업성취도에 미치는 영향에 대해 확인하고자 하였다. 연구 결과 비실시간 녹화 수업만을 적용했을 때 보다 온라인 블렌디드 수업을 적용했을 때 수업만족도와 학업 성취도가 높은 것으로 나타났다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (22)

  1. Belanger F, Jordan DH(1999). Evaluation and implementation of distance learning: technologies, tools and techniques. Pennsylvania, Idea Group publishing, pp.10. 

  2. Choi WH, Jun YC(2020). Case review of untact online courses based on video recording vs. Synchronous video conferencing. J Field-Based Lesson Stud, 1(2), 1-28. https://doi.org/10.22768/JFLS.2020.1.2.1. 

  3. Han SW, Kim BY(2020). A study on the response of learners to university online education after corona 19. Culture Converg, 42(10), 155-172. https://doi.org/10.33645/cnc.2020.10.42.10.155. 

  4. Hong HJ(2020). Analysis of instruct or needs for the blended learning classes in the university. J Hum Soc Sci 21, 11(5), 2517-2532. https://doi.org/10.22143/HSS21.11.5.180. 

  5. Hong SY, Ryu YJ(2020). Factors affecting college students' learning outcomes in non face-to-face environment during COVID-19 pandemic. J Educ Technol, 36(3), 957-989. https://doi.org/10.17232/KSET.36.3.957. 

  6. Jeong HH(2020). Exploring variables that influence the continuous user's intention of online classes recognized by college students who participated in online alternative lectures due to COVID-19 : analysis of the structural relationship between instructional service. Global Creative Leader, 10(4), 109-134. https://doi.org/10.34226/gcl.2020.10.4.109. 

  7. Jung HG(2020). College students' satisfaction with the overall implementation of online classes and testing during the Corona 19 pandemic. Mult-Assist Language Learn, 23(3), 392-412. https://doi.org/10.15702/mall.2020.23.3.392. 

  8. Kang W, Kim IS(2020). Comparison of blended learning and traditional face-to-face learning for some dental technology students in practice teaching. J Technol Dent, 42(3), 248-253. https://doi.org/10.14347/jtd.2020.42.3.248. 

  9. Kim WS(2015). Analysis of student satisfaction survey on computer practice subject by applying blended learning. J Korean Assoc Inform Educ, 19 (3), 373-384. https://doi.org/10.14352/jkaie.2015.19.3.373. 

  10. Kim SJ(2019). A study on nursing students' satisfaction in blended learning. J Korea Converg Soc, 10(7), 411-419. https://doi.org/10.15207/JKCS.2019.10.7.411. 

  11. Lee DJ, Kim MS(2020). University students' perceptions on the practices of online learning in the COVID-19 situation and future directions. Mult-Assist Language Learn, 23(3), 359-377. https://doi.org/10.15702/mall.2020.23.3.359. 

  12. Lee HJ(2017). A study on the factors influencing college academic achievement: focusing on college admission types, private education, and satisfaction of college life. Graduate school of Konkuk University, Republic of Korea, Master's thesis. 

  13. Lee YH, Park YJ, Yun JH(2020). Exploring the "types" through case analysis on operation of distance education in universities responding to COVID-19. J Yeolin Educ, 28(3), 211-234. https://doi.org/10.18230/tjye.2020.28.3.211. 

  14. Lim IR, Kim JY, Hwang JW, et al(2020). Exploring teaching strategies for the effective non-face-to-face lecture in college: focusing on learner experience analysis. J Educ Innov Res, 30(4), 23-54. https://doi.org/10.21024/pnuedi.202012.30.4.23. 

  15. Mantyla K(2001). Blending e-learning. Alexandria, ASTD, pp.21-28. 

  16. Park JK(2020). A study on radiotechnologic students' satisfaction in blended learning. J Korean Soc Radiol, 14(4), 405-413. https://doi.org/10.7742/jksr.2020.14.4.405. 

  17. Park YR(2014). The effects of instructional environments and learning related-variables on academic achievement and satisfaction in online university settings. Graduate school of Konkuk University, Republic of Korea, Master's thesis. 

  18. Song SY, Kim HY(2020). Exploring factors influencing college students' satisfaction and persistent intention to take non face-to-face courses during the COVID-19 pandemic. Asian J Educ, 21(4), 1099-1126. https://doi.org/10.15753/aje.2020.12.21.4.1099. 

  19. Yoo JA(2020). Analysis of university classes in non-face-to-face online education environment in the COVID-19 times. J Hum Soc Sci, 11(6), 2001-2016. https://doi.org/10.22143/HSS21.11.6.141. 

  20. Ministry of Education. Article 14-2 of the enforcement decree of the higher education act, standards for remote class operation of related universities, 2018. Available at https://www.korea.kr/archive/expDocView.do?docId38300 Accessed December 14, 2018. 

  21. Ministry of Education. Opening of school online for the first time in the new semester of elementary, middle and high school (COVID-19), 2020. Available at https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID294&boardSeq80160&lev0&searchTypenull&statusYNW&page52&smoe&m020402&opTypeN Accessed March 31, 2020. 

  22. Ministry of Education. Announcement of plans to implement school density, such as standards for attendance and remote classes related to academic management for the second semester of 2020, 2020. Available at https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID294&boardSeq81419&lev0&searchTypenull&statusYNW&page35&smoe&m020402&opTypeN Accessed July 31, 2020. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로