$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

ICT기반 가상현실(VR) 미디어에 대한 담론 :몰입 공간과 소통이론을 중심으로
Discourse on ICT Virtual Reality Media : Focusing on Immersible Space and Communication Theories 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.7 no.2, 2021년, pp.333 - 338  

김정규 (부경대학교 신문방송학과) ,  김종국 (경성대학교 건축학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

5세대 이동통신 기술의 발전은 이상(理想)적 초연결 사회 정보통신기술(ICT)을 가시화하고 있다. 특히 가상현실(VR)기술은 새로운 확장과 도약의 출발점에 놓여있다. 본 연구는 이러한 맥락에서 가상현실을 미디어로 규정하고, 공간과 소통이론을 중심으로 그 확장성에 대한 담론들을 수집·분석(thematic literature review)하였다. 먼저 1990년 가상현실 개념의 초기 논의들을 시작으로 개념을 정교화하였으며, 물리적 세계와 디지털 정보의 관계, 매체로서 표현과 상호작용 몰입감, 시뮬레이션, 예술창작론, 그리고 마지막으로 진화적 발전방향에 대해 논의하였다. 결론적으로 가상현실의 기술에 대한 담론들을 넘어 학술적 대상으로 가상현실의 발전과 진화를 위해 인지과학, 신경과학, 사회과학, 그리고 인문학적 쟁점(윤리, 인격 등)에 대한 이론적 프레임워크가 요구됨을 필역하였다. 즉, 가(假)를 넘어 가(加)로 넘어갈 수 있는 가상현실 진화가 논의될 시점이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Development of 5th generation mobile telecommunication technology is visualizing ideal hyper-connected social information and communication technology (ICT). In particular, virtual reality (VR) technology is at the starting point for new expansion and leaps. This work defines virtual reality as medi...

주제어

표/그림 (3)

참고문헌 (26)

  1. Hartmann, T.; Wirth, W.; Vorderer, P.; Klimmt, C.; Schramm, H.; Bocking, S. Spatial Presence Theory: Stateof the Art and Challenges Ahead; Springer: Cham, Switzerland, 2015. 

  2. Weinbaum, S.G. Pygmalion's Spectacles; Booklas sic: Plano, TX, USA, 2015. 

  3. Rubio-Tamayo, J.L.; Gertrudix Barrio, M.G. Realidad virtual (HMD) e Interaccion desde la perspectiva de la construccion narrativa y la comunicacion: Propuesta taxonomica. Rev. ICONO14 2016, 14, 1-24. 

  4. Burdea, G.; Richard, P.; Coiffet, P. Multimodal virtual reality: Input-output devices, system integration, and human factors. Int. J. Hum.-Comput. Interact. 1996, 8, 5-24. 

  5. Cummings, J.J.; Bailenson, J.N. How immersive is enough? A meta-analysis of the effect of immersive technology on user presence. Media Psychol. 2016, 19, 272-309. 

  6. Milgram, P.; Kishino, F. A taxonomy of mixed reality visual displays. IEICE Trans. Inf. Syts. 1994, 77, 1321-1329. 

  7. Rothbaum, B.O.; Price, M.; Jovanovic, T.; Norrholm, S.D.; Gerardi, M.; Dunlop, B.; Davis, M.; Bradley, B.; Duncan, E.J.; Rizzo, A.; et al. A randomized, double-blind evaluation of D-cycloserine or alprazolam combined with virtual reality. J. Psychiatry 2014, 171, 640-648. 

  8. Chevalley, O.H.; Schmidlin, T.; Perez Marcos, D.; Garipelli, G.; Leeb, R.; Duc, C.; Vollen, R.; Intensive Upper Limb Neurorehabilitation with Virtual Reality in Chronic Stroke: A Case Report. 2015 

  9. Cali, C.; Baghabra, J.; Boges, D.J.; Holst, G.R.; Kreshuk, A.; Hamprecht, F.A.; Lehvaslaiho, H.. Three-dimensional immersive virtual reality for studying cellular compartments. J. Comp. Neurol. 2016, 524, 23-38. 

  10. Kim,J.; Bednarz,T. Virtual reality to save endangered animals: Many eyes on the wild. In Proceedings of the IEEE Virtual Reality (VR), Los Angeles, CA, USA, 18-22 March 2017. 

  11. Yair, Y.; Mintz, R.; Litvak, S. 3D-virtual reality in science education: An implication for astronomy teaching. J. Comput. Math. Sci. Teach. 2001, 20, 293-306. 

  12. Calado, A.V.S.; Soares, M.M.; Campos, F.; Correia, W. Virtual Reality Applied to the Study of the Interaction between the User and the Built Space: A Literature Review. In Proceedings of the International Conference of Design, User Experience, and Usability, Las Vegas, NV, USA, 21-26 July 2013 pp. 345-351. 

  13. Rossmann, J.; Buecken, A.; Hoppen, M.; Priggemeyer, M. Integrating Virtual Reality, Motion Simulation and a 4D GIS. Res. Urban. Ser. 2016, 4, 25-42. 

  14. Hanssen,R. VRbanism: Assessing Virtual Reality as an Urban Design Tool; Delft University of Technology: Delft, The Netherlands, 2017. 

  15. Gaucci, A.; Garagnani, S.; Manferdini, A.M. Reconstructing the lost reality archaeological analysis and Transmedial Technologies for a perspective of Virtual Reality in the Etruscan city of Kainua. Digit. Herit. 2015, 2, 227-234. 

  16. Richards-Rissetto, H.; Robertsson, J.; von Schwerin, J. Geospatial Virtual Heritage: A gesture-based 3D GIS to engage the public with Ancient Maya Archaeology. In Proceedings of Computer Applications and Quantitative Methods in Archaeology(CAA),Southampton,UK,26-29 March 2012 

  17. Zahiri, M.; Booton, R.; Nelson, C.A.; Siu, K.C. Tool Tracking in a Laparoscopic Virtual Reality Training System. J. Med. Devices 2014, 8. 

  18. Vaughan, N.; Gabrys, B.; Dubey, V.N. An overview of self-adaptive technologies within virtual reality training. Comput. Sci. Rev. 2016, 22, 65-87. 

  19. Choi, K.S.; Lo, K.H. A virtual reality training system for helping disabled children to acquire skills in activities of daily living. In Proceedings of Computers for Handicapped Persons, Paris, France, 9-11 July 2014 

  20. Cho, S.; Ku, J.; Cho, Y.K.; Kim, I.Y.; Kang, Y.J.; Jang, D.P. Development of virtual reality proprioceptive rehabilitation system for stroke patients. Comput. Methods Biomed. 2014, 113, 258-265. 

  21. Levin, M.F.; Weiss, P.L.; Keshner, E.A. Emergence of virtual reality as a tool for upper limb rehabilitation: Incorporation of moto rcontrol and motor learning principles. Phys. Ther. 2015, 95, 415-425. 

  22. Hwang, W.Y.; Hu, S.S. Analysis of peer learning behaviors using multiple representations in virtual reality and their impacts on geometry problem solving. Comput. Educ. 2013, 62, 308-319. 

  23. Donalek, C.; Djorgovski, S.G.; Cioc, A.; Wang, A. Immersive and collaborative data visualization using virtual reality platforms. In Proceedings of the IEEE International Conference on Big Data, Washington, DC, USA, 27-30 October 2014 

  24. Tilt Brush. Available online: https://www.tiltbrush.com/ 

  25. Infectious Ape. Available online: http://infectiousape.com/ 

  26. Steuer, J. Defining virtual reality: Dimensions determining telepresence. J. Commun. 1992, 42, 73-93. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로