$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

초등학생을 위한 활동중심 인공지능 융합 교육 프로그램 개발 및 적용

Development and Implementation of an Activity-Based AI Convergence Education Program for Elementary School Students

초록

4차 산업혁명의 핵심 기술인 인공지능은 정치, 문화, 산업, 경제 등 사회의 여러 분야에 적용되며 혁명적인 변화를 야기하고 있다. 이에 따라 인공지능 시대를 이끌 학생들에게 인공지능으로 인한 사회의 변화를 인식하고, 인공지능에 대한 지식을 습득하며, 다양한 상황에서 인공지능을 활용할 수 있는 역량이 요구된다. 하지만 초등학생의 평균적 발달 수준에서는 인공지능의 개념과 원리를 학습하기에 어려움이 있다. 따라서 본 연구는 초등학생의 수준에 맞는 인공지능 교육 내용과 방법을 선정하여 교육 프로그램을 체계적으로 개발하고 이를 실제 교육현장에 적용함으로써 그 효과를 검증하고자 하였다. 본 연구에서 선정한 내용 체계는 인공지능으로 변화된 사회를 인식하는 'AI 사회인식', 인공지능을 체험하고 원리를 이해하는 'AI 이해하기', 인공지능을 활용해 실생활의 문제를 해결하는 'AI 활용하기'이고, 이에 따라 세부적으로 8가지 내용 요소들을 함께 구성하였다. 교육 방법으로는 활동중심, 타 교과 융합, 프로젝트기반학습으로 선정하여 초등학생의 수준에서 쉽고 즐겁게 인공지능을 학습할 수 있도록 총 20차시의 교육 프로그램을 개발하여 적용하였다. 또한 '인공지능에 대한 인식', '융합적 사고력', '창의적 문제해결력'과 '협업 역량'의 측면에서 프로그램의 적용 효과를 분석하였으며, 4가지 측면 모두에 대해 긍정적인 변화를 검증하였다.

Abstract

As the core technology of the Fourth Industrial Revolution, AI is applied to various fields of society(e.g. politics, culture, industry, economy, etc.) and causes revolutionary changes. Students who will lead the age of AI need the ability to recognize social changes due to AI, acquire AI related knowledge and utilize AI in various situations. However, it is difficult for elementary school students to understand the concept and principles of AI. Therefore, this study developed an AI education program by selecting educational contents and methods appropriate to the level of elementary school students, and investigated the educational effects of the program by applying it to an actual educational setting. The content selected in this study is 'Social Awareness on AI', 'Understanding AI' and 'Utilizing AI', and eight content elements were selected. To help students learn AI easily and pleasantly at their level, activity-centered education, convergence of subjects and project-based learning were selected as instructional methods, and 20 sessions of education program were developed and implemented. In addition, the effects of the program were analyzed concerning 'perception on AI', 'convergent thinking', 'creative problem-solving' and 'collaboration capability', and positive changes were verified for all four aspects.

참고문헌 (24)

  1. 1. Association of related Ministries(2019). National Strategy for Artificial Intelligence. 
  2. 2. Association of related Ministries(2020a). Plan to Spread AI.SW Education for the Whole Nation. 
  3. 3. Association of related Ministries(2020b). The Direction of Education Policy and Core Tasks in the Age of Artificial Intelligence. 
  4. 4. Bae, J., Lee, K., & Cho, J.(2020). An education program to foster Artificial Intelligence ethics awareness. The Korean Institute of Information Scientists and Engineers Research Journal, 895-897. 
  5. 5. Brown, H.D., & Lee, H.(2015). Teaching by P rinciples: An Interactive Approach to Language Pedagogy. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education. 
  6. 6. Driver, R., & Oldham, V.(1986) A constructivist approach to curriculum development in science. Studies in Science Education, 13, 105-122. 
  7. 7. Heo, H., Kim, M., Jo, M., Lee, O., & Kim, M.(2017). Exploration of Information Education Method. Paju: Kyoyookbook. 
  8. 8. Jang, Y.J.(2019). Development of Unplugged Education Program for Elementary School AI Classes. Master's Thesis. Seoul National University of Education. 
  9. 9. Kim, J., Han, S., Han, J., Mo, K., Lee, H., Kim, Y., Kim, S., Kim, S., Yeo, H., & Kye, B.(2014). The Development of a Tool Verifying the Effects of Smart Education and Digital Textbook. Korea Education and Research Information Service. 
  10. 10. Kim, K., & Park, Y.(2017). A development and application of the teaching and learning model of Artificial Intelligence education for elementary students. Journal of The Korean Association of Information Education 21(1), 139-149. 
  11. 11. Korea Institute for Curriculum and Evaluation(2020). The Concept and Utilization of Artificial Intelligence(AI) in School Education. KICE Position Paper. 
  12. 12. Kwon, Y., Byun, S., Cho, Y. Kim, K, & Kim, M.(2018). Future Education with AI. KERIS Issue Report. 
  13. 13. Lawtomated(2019). A.I. Technical: Machine vs Deep Learning. Retrieved from https://lawtomated.com/a-i-technical-machine-vs-deep-learning. 
  14. 14. Lee, D., Choi, Y., Park, S., & Jung, J.(2013). To the effect of topic-based STEAM education program for STEAM literacy of elementary school students. Journal of Korean P ractical Arts Education, 26(1), 195-212. 
  15. 15. Lee, K., Jeong, Y., Kwak, Y., Han, H., Kim, J., & Choi, J.(2014). Tasks for Revitalizing Convergence Education in Elementary and Secondary School Education. Korea Institute for Curriculum and Evaluation. 
  16. 16. Lee, S., & Kim., T.(2020). Proposal of contents and method of Artificial Intelligence education for elementary school students. The Korean Association of Computer Education Research Journal, 24(1), 177-180. 
  17. 17. Ministry of Education(2015a). Overview of the 2015 Revised Curriculum. 
  18. 18. Ministry of Education(2015b). 2015 Revised Curriculum: Practical Arts Curriculum. 
  19. 19. Ministry of Education, Ministry of Science and ICT, & Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity(2020). Artificial Intelligence Education Guide Book. 
  20. 20. Ryu, B., Kim, K., Lee, S., Han, H., Lee, Y., Lee, J., & Choi, H.(2018). Education in the Era of the 4th Industrial Revolution: the Future of Schools. Korean Educational Development Institute. 
  21. 21. Ryu, M., & Han, S.K.(2019). AI education programs for deep-learning concepts. Journal of The Korean Association of Information Education, 23(6), 583-590. 
  22. 22. Seoul National University Psychological Research Laboratory MI Research Team(2004). Assessment Tool for Creative Problem Solving Ability. Seoul National University Psychological Research Laboratory. 
  23. 23. Shin, W., & Shin, D.(2020). A study on the application of Artificial Intelligence in elementary science education. Journal of Korean Elementary Science Education, 36(1). 117-132. 
  24. 24. Song, J.B.(2020). Development of play-centered Korean language education program for low-end elementary school students using Artificial Intelligence tools. Journal of P ractical Engineering Education, 12(2), 301-308. 

원문보기

원문 PDF 다운로드

  • ScienceON :
  • KCI :

원문 URL 링크

원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다. (원문복사서비스 안내 바로 가기)

DOI 인용 스타일

"" 핵심어 질의응답