$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

COVID-19로 인한 전면 온라인 수업에 대한 만족도
Satisfaction with Online Classes Due to COVID-19 Pandemic 원문보기

융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.11 no.7, 2021년, pp.118 - 127  

김수진 (제주한라대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 코로나19로 인한 2020년 1학기 전면 온라인 수업에 대한 간호학생의 만족도와 일반적 및 온라인 특성에 따른 만족도 차이를 파악하고자 하였다. 간호학과 전체 학생을 대상으로 온라인 설문조사를 하였고 최종 627부에 대하여 SPSS WIN을 이용하여 t-test와 ANOVA를 실시하였다. 연구 결과, 학생들의 정보통신기기 활용능력은 보통 이상으로, 대부분 노트북을 이용하였다. 사전 녹화형 교수 강의 동영상 방식이 가장 많았고, 온라인 콘텐츠 개선에 대한 요구가 가장 높았다. 온라인 수업에 대한 전반적인 만족도는 3점/5점으로, 언제 어디서나 학습 가능한 점에서 만족도가 가장 높았고, 타인에게 온라인 수업 추천에서 만족도가 가장 낮았다. 주관적 성적, 정보통신기기 활용능력, 온라인 수업 방식과 온라인 수업 만족도 간에는 유의한 차이가 있었다. 본 연구를 통해 온라인 수업의 만족도를 높일 수 있는 방안과 코로나-19 이후 대학의 온라인 교육에 대한 정책수립에 관한 기본 자료를 마련하고자 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims to examine satisfaction of nursing students with online classes during first semester of 2020 after COVID-19 pandemic and the difference in satisfaction according to general and online-related characteristics. An online survey was conducted for all nursing students, and subsequently ...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (27)

  1. J. S. Shin. (2020). There had been only 1% of online classes ... universities in panic. EDAILY (Online). https://www.edaily.co.kr/ 

  2. D. J. Lee & M. S. Kim. (2020). University students' perceptions on the practices of online learning in the COVID-19 situation and future directions. Multimedia- Assisted Language Learning, 23(3), 359-377. DOI : 10.15702/mall.2020.23.3.359 

  3. S. H. Jang. (2020). The era of untact education and diagnosis of online education in university. Ministry of Education(Online). https://www.moe.go.kr 

  4. H. S. Lee. (2020). A study on the perception of professors and learners on the remote learning of university education -Focused on the cases of M university-. Journal of the Korean School Mathematics Society, 23(3), 377-395. DOI : 10.30807/ksms.2020.23.3.007 

  5. Y. R. Kim. (2020). 48.1% of university students say "lack of preparation" for online classes. Korea Education News(Online). https://www.hangyo.com/ 

  6. Y. R. Joung. (2009). A Study of the Effect Factors' Influence on Course Satisfaction in Cyber University. Journal of Educational Technology, 25(1), 61-94. DOI : 10.17232/KSET.25.1.61 

  7. J. M. Lim, S. H. Kim & M. J. Baek. (2021). The Effect of University Students' Learning flow, Self-Directed Learning, and Learning Outcomes on Uncontacted Online Class Satisfaction. Journal of Digital Convergence, 19(4), 393-401. DOI : 10.14400/JDC.2021.19.4.393 

  8. E. J. Jang & M. S. Choi. (2017). Analysis on the online-offline learning recognition of college students for university flipped learning lessons. Journal of Korean Association for Educational Information and Media. 23(4), 891-917. DOI : 10.15833/KAFEIAM.23.4.891 

  9. N. E. Kwon. (2007). A study about effect of e-learning by learner's recognized(maste's degree). Department of education, graduate school of education, Gyeonggi-do. 

  10. Y. S. Lee & D. K. Shin. (2020). An investigation of the implementation of online classes in the untact era caused by the COVID-19 pandemic. The Journal of Curriculum and Evaluation, 23(4), 39-57. DOI : 10.29221/jce.2020.23.4.39 

  11. G. S. Kim. (2020). Increasing demand for online classes due to COVID-19 pandemic and need for instructional design. University News Network(Online). https://news.unn.net/ 

  12. B, N, Lim, J. H. Leem & I. S. Jung. (2003). Current status of cyber education in Korea higher education and quality control : the year of 2002. Korean Journal of Educational Research, 41(3), 541-569. 

  13. J. H. Leem. (2007). Effects of blended type of online-offline and reflective activity on self-regulated learning and learning achievements in higher education course based on blended learning. The Journal of The Korea Convergence Society, 10(7), 411-419. 

  14. H. K. Jung. (2020). College students' satisfaction with the overall implementation of online classes and testing during the Corona 19 pandemic. Multimedia-Assisted Language, 23(3), 392-412. DOI : 10.1177/030216373900700406 

  15. B. R. Lim. (2008). Experiences of college students in online inquiry-based learning environment: implications for design of inquiry on the web. Journal of Educational Technology , 19(3), 69-99. 

  16. S. J. Kim. (2020). Nursing students' perception of blended learning -based on focus group interview-. Journal of Convergence for Information Technology, 10(6), 59-69. DOI : 10.22156/CS4SMB.2020.10.06.059 

  17. S. N. Ryu. (2020). Direction of university online education in post-corona era. KCUE(Online). http://magazine.kcue.or.kr/ 

  18. S. J. Kim. (2019). A study on nursing students' satisfaction in blended learning. Journal of The Convergence Society, 10(7), 411-419. DOI : 10.15207/JKCS.2019.10.7.411 

  19. J. E. Heo. (2020). Transition to post-corona era ... teaching and learning method to be changed. University News Network(Online). https://news.unn.net 

  20. D. G. Kim, H. J. Lee & J. Y. Son. (2005). Practical solutions for establishing blended e-learning system to improve the quality of university education. Asian Journal of Education, 6(4), 97-123. 

  21. E. J. Jang, & M. S. Choi. (2017). Analysis on the online-offline learning recognition of college students for university flipped learning lessons. Journal of Korean Association for Educational Information and Media. 23(4), 891-917. DOI : 10.15833/kafeiam.23.4.891 

  22. S. N. Lee. (2010). A study on the effects of blended learning on satisfaction and academic achievement. Korean Journal of Accounting Research, 15(3), 113-131. 

  23. Student Council. (2020). 1st report on the satisfaction level of online classes for 1st semester of 2020. Konkuk University(Online). http://student.konkuk.ac.kr/ 

  24. H. J. Lee. (2020). College tuition must be refunded: not just for a problem of the quality of class. Hankyoreh News(Online). https://www.hani.co.kr/ 

  25. S. J. Kim & S. Y. Cho. (2020). Professor prepares longer... students say "online classes are not satisfactory". News1(Online). https://www.news1.kr/ 

  26. J. W. Park & K. S. Bang. (2010). Learning style and self-directed learning of nursing students at one university. Perspective on Nursing Science, 7(1), 36-42. 

  27. S. H. Shin. (2021). A survey on the role of schools and perceptions of online classes in the corona era, Hankook Research(Online). https://hrcopinion.co.kr/ 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로