$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

부정교합 모델을 적용한 가상현실 시뮬레이션에 대한 인식조사
Perception Survey of Virtual Reality Simulation with Malocclusion Models 원문보기

大韓小兒齒科學會誌 = Journal of the Korean academy of pediatric dentistry, v.48 no.3, 2021년, pp.302 - 312  

김보람 (전남대학교 치의학전문대학원 소아치과학교실) ,  류지헌 (전남대학교 교육학과) ,  김선미 (전남대학교 치의학전문대학원 소아치과학교실) ,  최남기 (전남대학교 치의학전문대학원 소아치과학교실)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구의 목적은 부정교합 모델을 적용한 프로토타입 가상현실(Virtual Reality, VR) 시뮬레이션을 개발하고, 치과 전공의와 치과대학생 간의 수행 결과 및 만족도 설문 비교를 통해 VR 시뮬레이션의 치의학 교육에의 응용 가능성을 평가하는 것이다. 참가자들은 가상 부정교합 모델을 관찰한 후 부정교합의 유형을 진단하고, 가상 부정교합 모델에 나타나는 임상 소견과 적절한 치료계획을 결정하는 세 가지 과제를 수행하였고, 총 5문항으로 구성된 만족도에 관한 설문을 작성하였다. 전공의 집단의 부정교합 평가에 관한 수행능력은 학생 집단과 비교해 유의하게 높았으며(p < 0.01), 두 집단 모두에서 첫 번째 증례를 수행하는 시간보다 두 번째 증례를 수행하는 시간이 유의하게 감소하였다(p < 0.01). 만족도 설문에서는 모든 문항에 대해 보통 이상의 긍정적인 반응을 보였다. 추후 VR 시뮬레이션의 지속적인 개발이 이루어진다면 가치 있는 교육 도구로 응용될 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to develop prototype of virtual reality(VR) simulation with malocclusion models and evaluate its applicability. Task abilities, task completion time, and a satisfaction survey were compared between dentist trainees and dental students. Participants were instructed to ob...

주제어

참고문헌 (39)

  1. Towers A, Field J, Martin N, et al. : A scoping review of the use and application of virtual reality in pre-clinical dental education. Br Dent J, 226:358-366, 2019. 

  2. Gal GB, Weiss EI, Ziv A, et al. : Preliminary assessment of faculty and student perception of a haptic virtual reality simulator for training dental manual dexterity. J Dent Educ, 75:496-504, 2011. 

  3. Buchanan JA : Experience with virtual reality-based technology in teaching restorative dental procedures. J Dent Educ, 68:1258-1265, 2004. 

  4. LeBlanc VR, Urbankova A, Lichtenthal RM, et al. : A preliminary study in using virtual reality to train dental students. J Dent Educ , 68:378-383, 2004. 

  5. Park JT, Kim JH, Lee JH, et al. : Effect of educational content for dental extraction using virtual reality technology on dental extraction knowledge, skill and class satisfaction. J Korean Cont Assoc, 19:650-660, 2019. 

  6. Buchanan JA : Use of simulation technology in dental education. J Dent Educ, 65:1225-1231, 2001. 

  7. Rosenberg H, Sander M, Posluns J : The effectiveness of computer-aided learning in teaching orthodontics: a review of the literature. Am J Orthod Dentofac, 127:599-605, 2005. 

  8. Al Jewair TS, Azarpazhooh A, Suri S, Shah PS : Computerassisted learning in orthodontic education: a systematic review and meta-analysis. J Dent Educ, 73:730-739, 2009. 

  9. Aly M, Elen J, Willems G : Instructional multimedia program versus standard lecture: a comparison of two methods for teaching the undergraduate orthodontic curriculum. Eur J Dent Educ, 8:43-46, 2004. 

  10. Linjawi AL, Hamdan AM, Hill KB, et al. : Students' attitudes towards an on-line orthodontic learning resource. Eur J Dent Educ, 13:87-92, 2009. 

  11. Ireland AJ, Smith ASA, Alder DM, Sandy JR : Building a learning community on-line the first step towards a national virtual learning environment in orthodontics. J Orthod, 32:214-219, 2005. 

  12. Dalstra M, Melsen B : From alginate impressions to digital virtual models: accuracy and reproducibility. J Orthod, 36:36-41, 2009. 

  13. Peluso MJ, Josell SD, Levine SW, Lorei BJ : Digital models: an introduction. Semin Orthod, 10:226-238, 2004. 

  14. Bell A, Ayoub AF, Siebert P : Assessment of the accuracy of a three-dimensional imaging system for archiving dental study models. J Orthod, 30:219-223, 2003. 

  15. Rheude B, Lionel Sadowsky P, Ferriera A, Jacobson A : An evaluation of the use of digital study models in orthodontic diagnosis and treatment planning. Angle Orthod, 75:300-304, 2005. 

  16. Whetten JL, Williamson PC, Major PW, et al. : Variations in orthodontic treatment planning decisions of Class II patients between virtual 3-dimensional models and traditional plaster study models. Am J Orthod Dentofac, 130:485-491, 2006. 

  17. Kim BK, Ryu JH, Choi NK, et al. : Evaluation of Virtual Reality Simulation of Dental Caries through Student Questionnaire. J Korean Acad Pediatr Dent, 47:293-302, 2020. 

  18. Suh MS, Son HK, Baik HS, Choi HJ : Cephalometric analysis for children with normal occlusion in the primary dentition. J Korean Acad Pediatr Dent, 32:109-118, 2005. 

  19. Park KT : Practical approaches in early orthodontic treatment, 2nd ed. DaehanNarae Publishing, Seoul, 51-65, 2016. 

  20. Korean academy of pediatric dentistry : Textbook of pediatric dentistry, 5th ed. Dental wisdom, Seoul, 661-687, 2017. 

  21. Clark GT, Suri A, Enciso R : Autonomous virtual patients in dentistry: system accuracy and expert versus novice comparison. J Dent Educ, 76:1365-1370, 2012. 

  22. Jamieson S : Likert scales: how to (ab)use them. Med Educ, 38:1217-1218, 2004. 

  23. Norman G : Likert scales, levels of measurement and the "laws" of statistics. Adv Health Sci Educ, 15:625-632, 2010. 

  24. Roy E, Bakr MM, George R : The need for virtual reality simulators in dental education: A review. Saudi Dent J, 29:41-47, 2017. 

  25. Moon SY, Choi BD, Moon YL : Virtual reality for dental implant surgical education. J IEIE, 53:169-174, 2016. 

  26. Soltanimehr E, Bahrampour E, Moattari M, et al. : Effect of virtual versus traditional education on theoretical knowledge and reporting skills of dental students in radiographic interpretation of bony lesions of the jaw. BMC Med Educ, 19:233, 2019. 

  27. Shah R, Cunningham SJ : Implementation of the virtual learning environment into a UK orthodontic training programme: the postgraduate and lecturer perspective. Eur J Dent Educ, 13:223-232, 2009. 

  28. Wierinck ER, Puttemans V, Swinnen SP, van Steenberghe D : Expert performance on a virtual reality simulation system. J Dent Educ, 71:759-766, 2007. 

  29. Eve EJ, Koo S, Karimbux NY, et al. : Performance of dental students versus prosthodontics residents on a 3D immersive haptic simulator. J Dent Educ, 78:630-637, 2014. 

  30. Suebnukarn S, Chaisombat M, Kongpunwijit T, Rhienmora P : Construct validity and expert benchmarking of the haptic virtual reality dental simulator. J Dent Educ, 78:1442-1450, 2014. 

  31. Mirghani I, Mushtaq F, Manogue M, et al. : Capturing differences in dental training using a virtual reality simulator. Eur J Dent Educ, 22:67-71, 2018. 

  32. Aly M, Willems G, Carels C, Elen J : Instructional multimedia programs for self-directed learning in undergraduate and postgraduate training in orthodontics. Eur J Dent Educ, 7:20-26, 2003. 

  33. Lee MY : A study on the satisfaction of basic medical class applying virtual reality (VR). JKEIA, 13:531-537, 2019. 

  34. Kim YJ : A study on dramaturgy for reducing motion sickness inducer of VR contents. Korean J Animation, 12:27-45, 2016. 

  35. Jung JY, Cho KS, Choi JH, Choi JH : Causes of cyber sickness of VR contents: an experimental study on the viewpoint and movement. Korean Cont Assoc, 17:200-208, 2017. 

  36. Quinn F, Keogh P, McDonald A, Hussey D : A study comparing the effectiveness of conventional training and virtual reality simulation in the skills acquisition of junior dental students. Eur J Dent Educ, 7:164-169, 2003. 

  37. Ria S, Cox MJ, Woolford MJ, et al. : A scoring system for assessing learning progression of dental students' clinical skills using haptic virtual workstations. J Dent Educ, 82:277-285, 2018. 

  38. Sadid Zadeh R, Guha U, Arany H : Use of virtual comparison software for preparation depth assessment in a dental technique skills course. J Dent Educ, 82:891-897, 2018. 

  39. Lechner SK : Evaluation of teaching and learning strategies. Med Educ Online, 6:4529, 2001. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로