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A study on the perception of 3D virtual fashion before and after COVID-19 using textmining 원문보기

韓國컴퓨터情報學會論文誌 = Journal of the Korea Society of Computer and Information, v.27 no.12, 2022년, pp.111 - 119  

Cho, Hyun-Jin (Major in Fashion Marketing, Keimyung University)

초록
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본 연구는 빅데이터 분석을 이용하여 코로나19 전후의 3D가상패션에 대한 인식의 변화를 알아보기 위하여 코로나19 발생 전인 2017년 1월1일부터 발생 이후인 2022년 10월30일까지 소셜미디어 네이버, 다음, 구글, 유튜브에서 추출한 3D 가상패션 관련 주요 단어들을 대상으로 텍스톰을 이용하여 빅데이터 자료를 수집하였다. 수집된 단어는 정제 과정을 거친 후 워드클라우드, 단어의 빈도, 연결중심성, 네트워크 시각화와 CONCOR 분석을 실시하였다. 3D 가상패션을 키워드로 32,461개의 단어를 추출하여 분석한 결과 패션, 가상, 기술의 출현빈도와 중심성이 가장 높게 나타났으며 디지털, 디자인, 의상, 활용, 제조의 출현빈도도 높게 나타났다. 이를 통해 3D 가상패션이 기술의 발달과 더불어 산업 전반에 활용되고 있음을 알 수 있었다. 특히 코로나19 이후 가장 부각되는 주요 단어는 메타버스와 3D 교육으로서 패션산업에서의 요구도가 높게 나타나고 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this paper is to examine the change in perception of 3D virtual fashion before and after COVID-19 using big data analysis. The data collection period is from January 1, 2017, before the outbreak of COVID-19, to October 30, 2022, after the outbreak. Big data was collected for key words...

주제어

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AI 본문요약
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문제 정의

  • 이를 위해 대용량의 데이터에서 도출한 3D 가상패션과 관련된 단어들을 도출하고 어떤 단어들이 높은 빈도로 도출되는지 단어들 간의 관계성을 면밀히 분석함으로써 코로나19의 영향으로 3D 가상패션에 대한 인식 변화를 살펴볼 것이다. 여기서 도출한 유의미한 정보는 포스트 코로나 시대 패션산업에서 각 영역의 경계가 사라지고 있는 시점에서 빠른 변화에 대한 대비책 마련을 위한 기초자료를 제공할 뿐만 아니라 패션산업에서 나타난 미래 직무를 제시하고 이에 대해 패션관련 교육기관이 대응전략을 수립하는데 기여하고자 한다.
  • 이에 본 연구에서는 패션 산업 전반에 걸쳐 빅데이터를 활용한 연구가 활발하게 진행되고 있는 상황에서 코로나 19 전후의 3D 가상패션에 대한 인식의 흐름을 빅데이터 분석을 이용하여 고찰해 봄으로써 패션산업의 변화추이를 살펴보고 패션기업의 전략 수립에 실질적인 도움을 주는데 목적을 두고자 한다. 이를 위해 대용량의 데이터에서 도출한 3D 가상패션과 관련된 단어들을 도출하고 어떤 단어들이 높은 빈도로 도출되는지 단어들 간의 관계성을 면밀히 분석함으로써 코로나19의 영향으로 3D 가상패션에 대한 인식 변화를 살펴볼 것이다.
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참고문헌 (17)

  1. J. Kim, "Fashion Industry Digital Professional Talent Cultivation Plan", Korea Federation of Textile Industries, pp. 1-2, 2019. 

  2. Utilization of big data for fashion companies, http://www.fi.co.kr/mobile/view.asp?idx68281 

  3. Y. Cho, "A study on perception of 3D printing fashion using big data analysis," The Korean Society of Science & Art, Vol. 38, No. 1, pp. 271-283, January 2020. DOI: 10.17548/ksaf.2020.01.30.271 

  4. S. Kim, "A Study on the Development of Fashion Design through the Convergence of Digital Technology - Focusing on Big Data and 3D Virtual Clothing Program -," Journal of Cultural Product & Design, Vol. 62, No. -, pp. 285-297, September 2020. DOI: 10.18555/kicd.2020.62.26 

  5. E. Song, "A Study on the Perception of Fashion Platforms and Fashion Smart Factoriesusing Big Data Analysis," Fashion & Textile Research Journal, Vol. 23, No. 6, pp. 799-809, December 2021. DOI: 10.5805/SFTI.2021.23.6.799 

  6. E. Song, and H. Lim, "Perceptions and Trends of Digital Fashion Technology - A Big Data Analysis -," Fashion & Textile Research Journal, Vol. 23, No. 3, pp. 380-389, June 2021. DOI: 10.5805/SFTI.2021.23.3.380 

  7. J. Seon, H. Jung, and J. Lee, "Changes in Street Fashion Networks Using Social Big Data - Time-Series Approach to Public Attention and Cluster Attributes -," Journal of the Korean Society of Costume, Vol. 71, No. 3, pp. 124-142, June 2021. DOI: 10.7233/jksc.2021.71.3.124 

  8. K. Sung, "Social media big data analysis of Z-generation fashion," Journal of the Korea Fashion & Costume Design, Vol. 22, No. 3, pp. 49-62, August 2020. DOI: 10.30751/kfcda.2020.22.3.49 

  9. B. Sen, H. Yum, and S. Shim, "Fashion Consumption Culture in the Post-COVID-19 Era Identified through Big Data Analysis -Focusing on Articles in the Chinese Fashion Network LADYMAX.cn-," Journal of Fashion Business, Vol. 25, No. 2, pp. 80-97, May 2021. DOI: 10.12940/jfb.2021.25.2.80 

  10. E. Kang, "An Analysis of Changes in Perception of Fashion Rental Service before and after COVID-19 through Big Data," Journal of the Korean Society of Design Culture, Vol. 28, No. 1, pp. 799-809, March 2022. DOI: 10.18208/ksdc.2022.28.1.1 

  11. D. Kim, and J. Kim, "Comparative Analysis in Perception on Men's Fashion Using Big Data : Focused on Influence of COVID-19," Journal of the Korea Fashion & Costume Design, Vol. 24, No. 3, pp. 1-15, August 2022. DOI: 10.30751/kfcda 

  12. S. Lee, "FIND," Korea Federation of Textile Industries, p. 4, 2020. 

  13. J. Kim, "Fashion industry changed by corona", Korea Federation of Textile Industries, pp. 4-5, 2020. 

  14. Utilization of big data for fashion companies, http://www.fi.co.kr/mobile/view.asp?idx68281 

  15. S. Lee, "FIND," Korea Federation of Textile Industries, p. 3, 2022. 

  16. A new virtual fashion show world is opened when digital trend fashion and metaverse meet, http://projectnftbus.tistory.com/143 

  17. Deloitte's 'Metaverse Report', https://www.kbdio.com/429 

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