$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대학도서관의 메타버스 활용 현황 및 사서 인식조사 연구
A Study on the Current Status of Metaverse Utilization in University Libraries and Librarian Perceptions 원문보기

한국비블리아학회지 = Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, v.33 no.4, 2022년, pp.159 - 180  

오재령 (충남대학교 문헌정보학과) ,  이성숙 (충남대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

최근 다양한 분야에서 메타버스를 활용한 서비스가 증가하고 있으며 이에 따라 기술이 급속도로 발전하고 있다. 이러한 배경에서 대학도서관에서도 시대의 흐름에 따라 메타버스 서비스를 제공할 필요가 있다. 따라서 본 연구는 국내 대학도서관의 메타버스 활용 현황과 사서의 인식을 알아보기 위해 수행되었다. 이를 위해 국외 도서관의 메타버스 사례와 국내 대학도서관의 메타버스 사례를 분석하였다. 또한, 메타버스 운영 경험이 있는 대학도서관 사서 9명을 대상으로 면담을 통해 대학도서관의 메타버스 활용 현황과 인식에 대한 자료를 수집하여 메타버스의 운영에서 겪었던 어려움, 요구사항 등을 파악하였다. 연구결과를 토대로 국내 대학도서관의 메타버스 활성화 방안으로 메타버스 서비스의 차별화, 전문인력의 확보, 교육의 활성화, 자료 열람 기능의 확대, 서비스에 따른 플랫폼 선택을 제안하였다. 본 연구를 통해 대학도서관에서 메타버스를 운영하거나 계획할 때 있어 도움을 줄 것으로 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Recently, services using metaverse in various fields are increasing, the technology is behind the metaverse is rapidly developing. Consequently, it is necessary to provide metaverse services in university libraries. Therefore, this study examined the status of using metaverse in domestic university ...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (28)

  1. Choi, Areum (2022, January 6). 73% of the People "Feel the 4th Industrial Revolution". Information?and Communication Newspaper. Available:?https://www.koit.co.kr/news/articleView.html?idxno92558 

  2. Han, Hye Won (2008). A study on typology of virtual world and its development in metaverse.?Journal of Digital Contents Society, 9(2), 317-323. 

  3. KERIS (2021). Analysis of 2021 university library fact-finding results (business report CP?2021-5). 

  4. Kim, Seonghun, Park, Sion, Park, Jiwon, & Oh, Youjin (2022). A study on the intention to?use of the AI-related educational content recommendation system in the university library:?focusing on the perceptions of university students and librarians. Journal of Korean Library?and Information Science Society, 53(1), 231-263.?http://dx.doi.org/10.16981/kliss.53.1.202203.231 

  5. Kim, Young-ju & Kwon, Sun-young (2022). A study on the generation MZ users' perception?of metaverse in public libraries. Journal of the Korean Society for Information Management,?39(3), 217-240. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2022.39.3.217 

  6. Kwak, Woojung & Noh, Younghee (2021). A study on the current state of the library's AI?service and the service provision plan. Journal of Korean Library and Information Science?Society, 52(1), 155-178. http://dx.doi.org/10.16981/kliss.52.1.202103.155 

  7. Kwon, Sunyoung & Koo, Joung Hwa (2020). University librarians' perception and needs assessment?of library services development applying virtual/augmented reality(VR/AR) technologies.?Journal of Korean Library and Information Science Society, 51(4), 375-403.?http://dx.doi.org/10.16981/kliss.51.4.202012.375 

  8. Kwon, Sunyoung (2019). College students' needs and perception assessment to apply virtual?reality(vr) techniques to library services. Journal of the Korea Convergence Society, 10(5),?141-148. https://doi.org/10.15207/JKCS.2019.10.5.141 

  9. Lee, Giyoung & Chung, Yeon-Kyoung (2020). A case study on virtual reality service at a?university library. Journal of the Korean Society for Information Management, 37(3),?133-156. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2020.37.3.133 

  10. Lee, Haeun & Han, Jungyeub (2021). A study on classification and characteristics of metaverse?platforms according to experience types: focus on representative cases of realistic and?hyper-realistic metaverse. Journal of the Korea Institute of Spatial Design, 16(8), 427-436.?http://dx.doi.org/10.35216/kisd.2021.16.8.427 

  11. Noh, Younghee (2014). A study suggesting the development direction of the next generation?digital library. Journal of the Korean Society for Information Management, 31(2), 7-40.?http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.2.007 

  12. Noh, Younghee (2016). A study on librarians' perception about the changing role of university?libraries. Journal of the Korean Society for Information Management, 33(2), 227-256.?http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2016.33.2.227 

  13. Oh, Seongsu (2022). Library Service Case Analysis Using Digital Platform. Master's thesis,?Chonbuk National University Graduate School of Information Science. 

  14. Park, Tae-Yeon, Gang, Ju-Yeon, Kim, Yong, Kim, Tae-Kyung, & Oh, Hyo-Jung (2018). A?study on the librarians' perception about the future of libraries in the era of the 4th?industrial revolution. Journal of the Korean Society for Library and Information Science,?52(1), 203-229. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2018.52.1.203 

  15. Republic of Korea. Ministry of Economy and Finance (2021). Korean New Deal 2.0: Country?of the future. 

  16. Seo, Sang-won & Kim, Gyu-hwan (2021, August 19). A study on selection of metaverse?platform for library untact service. The 28th Korea Information Management Society?Summer Conference, 67-72. 

  17. Seo, Seong-eun (2008). A study on R&D trends and propects of metaverse. Journal of the?Korean Society for Computer Game, 12(0), 15-23. 

  18. Community Virtual Library [n.d.]. About. Available:?https://communityvirtuallibrary.org/about/ 

  19. Coquitlam Public Library [n.d.]. Immersive Reality Books. Available:?https://www.coqlibrary.ca/learn/tech/ir-books 

  20. Iakovides, N., Lazarou, A., Kyriakou, P., & Aristidou, A. (2022). Virtual library in the concept ?of digital twin. 2022 International Conference on Interactive Media, Smart Systems and?Emerging Technologies (IMET), Limassol, Cyprus.?https://doi.org/10.1109/imet54801.2022.9929598 

  21. Penn Libraries [n.d.]. Penn Libraries Study Breaks: Virtual Meetups. Available:?https://guides.library.upenn.edu/c.php?g1028870&p8064454 

  22. Robert E. Kennedy Library [n.d.]. Library Resources and Services for New Students. Available:?https://guides.lib.calpoly.edu/newstudentresources 

  23. Simon, L. (2020, April 14). Visit this Library's Virtual Branch in Animal Crossing: New Horizons.?Ilovelibraries. Available:?https://ilovelibraries.org/article/visit-this-librarys-virtual-branch-in-animal-crossing-new-horizons/ 

  24. Standford libraries [n.d.]. Virtual Archives in Second Life. Available:?https://library.stanford.edu/spc/more-about-us/projects-and-initiatives/virtual-archives-second-life 

  25. Tammaro, A. M. (2020). COVID 19 and libraries in Italy. The International Information &?Library Review, 52(3), 216-220. https://doi.org/10.1080/10572317.2020.1785172 

  26. Taylor, Julie (2020, August 10). MSU Libraries Minecraft Virtual Tour. Michigan State University.?Available:?https://mediaspace.msu.edu/media/MSU+Libraries+Minecraft+Virtual+Tour/1_katbt65f 

  27. The Uncensored Library [n.d.]. About the Project. Available: https://uncensoredlibrary.com/en 

  28. UW Health Sciences Library (2017, October). Virtual Reality in Academic Health Sciences?Library: A Primer. Available: https://hsl.uw.edu/vr-studio/ 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로