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[국내논문] 전자상거래 생방송에서 IWOM과 구매의도의 관계에서 상호작용의 매개역할
The Mediating Role of Interaction in the Relationship between IWOM and Purchase Intention E-commerce Live Broadcast 원문보기

멀티미디어학회논문지 = Journal of Korea Multimedia Society, v.25 no.2, 2022년, pp.382 - 389  

추장운 (Dept. of Storytelling, Graduate School, Dong-Eui University) ,  김치용 (Dept. of Game Engineering, Dong-Eui University)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In China, E-commerce live broadcast has emerged as the most popular and innovative online shopping form for today's consumers, and its "real-time interactive" feature can compensate for the communication delays of general online shopping. Based on the author's previous research it has been demonstra...

Keyword

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AI 본문요약
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문제 정의

  • 엔터테인먼트, 지식 및 경험 공유, 앵커 팔로워 및 선물 제공의 동기에 관한 연구한다[4]. 전자상거래생방송 플랫폼의 발전 현황, 문제점 및 대책에 관한 연구, 전자상거래 생방송 앵커의 통신 내용, 커뮤니케이션 특성 및 브랜드 연구, 생방송 전반에 대한 정부 감독 책임 및 법적 위험 분석에 관한 연구한다. 전자상거래 생방송은 상대적으로 짧은 기간 동안 존재했고 빠른 속도로 발전하기 때문에 연구가 심도 있고 포괄적이지 않다는 문제가 있으며 관련 학자들의 지속적인 개선이 필요했다.
  • 본 연구는 상호 작용을 매개 변수로 하여 전자상거래 생방송 플랫폼에서 인터넷 구전 정보 보급을 잘 전파 시키기 위한 최적화 및 개선방안을 제시하고자 일반 시청자를 대상으로 연구 실행하였다.

가설 설정

  • H1a:전자상거래 생방송에서 앵커와 시청자의 상호 작용이 관계 강도와 구매 의도 사이에서 매개 역할을 한다.
  • H1b:전자상거래 생방송에서 시청자와 시청자의 상호 작용이 관계 강도와 구매 의도 사이에서 매개 역할을 한다.
  • H2a:전자상거래 생방송에서 앵커와 시청자의 상호 작용이 인터넷 구전 정보 품질과 구매 의도 사이에서 매개역할을 한다.
  • H2b:전자상거래 생방송에서 시청자와 시청자의 상호 작용이 인터넷 구전 정보 품질과 구매 의도 사이에서 매개역할을 한다.
  • H3a:전자상거래 생방송에서 앵커와 시청자의 상호 작용이 인터넷 구전 정보 실효성과 구매 의도 사이에서 매개역할을 한다.
  • H3b:전자상거래 생방송에서 시청자와 시청자의 상호 작용이 인터넷 구전 정보 실효성과 구매 의도 사이에서 매개역할을 한다.
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참고문헌 (13)

  1. Aju Business Daily Time of Publication 2021-01-20 16:05, https://www.yazhouribao.com/view/20210120075822685 (accessed December 16, 2021). 

  2. Z.X. Liang, Research on Transmission Characteristics, Problems and Countermeasures of E-business Live Broadcasting-take TAOBAO live as an example, Master's Thesis of Lanzhou University of Finance and Economics, 2019. 

  3. The 48th Statistical Report on China's Internet Development, China Internet Network Information Center(2021), https://cit.buct.edu.cn/2021/0925/c7951a157922/page.htm (accessed December 16, 2021). 

  4. X.F. Jia, Exploring Consumers' Purchase and Engagement Intention on E-Commerce Live Streaming Platform, Master's Thesis of Bejing University of Posts and Telecommunications, 2019. 

  5. C.Y. Zou, "The Influence of Internet Word of Mouth Information on Consumers' Purchase Intention in E-Commerce Live Broadcast," Journal of Korea Multimedia Society, Vol. 25, No. 2, 2022. 

  6. Y.Y. Fu, Research on Legal Issues of Network Broadcast from The Perspective Of New Media, Master's Thesis of Shenyang University of Technology, 2019. 

  7. H.T. Thorsten and G. Walsh, "Electronic Word -of-Mouth: Motives for and Consequences of Reading Customer Articulations on the Internet," International Journal of Electronic Commerce, Vol. 8, No. 2, pp. 51-74, 2003. 

  8. J.N. Sheth, Buyer-Seller Interaction: a Conceptual Framework. Faculty working papers, College of Commerce and Business Administration University of Illinois at Urbana-Champaign, 1975. 

  9. G. Svensson, "The Interactive Interface of Service Quality: A Conceptual Framework," European Business Review, Vol. 18, No. 3, pp. 243-257, 2006. 

  10. X.X. Wang and W.H. Wan, "The Mechanism of Co-Creation Value in Consumption Area and Its Influence on Brand Loyalty," Journal of Management Science, Vol. 25, No. 5, pp. 52-65, 2012. 

  11. L. Zhao, Research on the Influence of R& D Team Members' Role Match and Team Performance -Taking Team Process as the Intermediary Variable, Master's Thesis of Shandong University of Finance and Economics, 2013. 

  12. Y.L. Tan, Opinion Leader's Influence on Consumer Purchase Intention Study in Live Electrical Contractor-An Example of Jumei Live Broadcast, Master's Thesis of Beijing Institute of Graphic Communication, 2017. 

  13. J. Zhou, Analysis of Six Kinds of Analysis Ideas of Spss by Analyzing the Questionnaire Data (Chinese Edition), Electronic Industry Press, Beijing China, 2017. 

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