$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 초등학생의 디지털·AI 리터러시 함양을 위한 컴퓨팅 사고력 기반 교수·학습 전략 개발
Development of Digital and AI Teaching-learning Strategies Based on Computational Thinking for Enhancing Digital Literacy and AI Literacy of Elementary School Student 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.26 no.5, 2022년, pp.341 - 352  

홍지연 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ,  김영식 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

인공지능, 빅데이터, 생명과학 산업 등이 선도하는 지식정보사회의 물결이 우리 삶의 방식에 전방위적인 영향을 미치고 있다. 이에 교육부는 미래사회 변화에 대응할 수 있는 기초소양과 역량을 함양할 수 있는 교육과정 개선을 추진하며 AI·소프트웨어 교육을 비롯한 디지털 기초소양 강화를 서두르고 있다. 모든 교과교육을 통해 디지털 기초소양 함양의 기반을 마련하고 정보 교육과정과 연계한 AI 등 신기술분야의 기초 및 심화 학습을 내실화하는 것은 미래사회에 대비한 교육으로서 반드시 필요한 부분이라 볼 수 있다. 하지만 디지털·AI 리터러시 함양을 위한 각각의 내용에 대한 연구는 비교적 활발히 이루어지고 있는 반면 디지털·AI 리터러시를 함양할 수 있는 교수·학습 전략에 대한 연구는 미비한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 디지털·AI 리터러시를 키워줄 수 있는 컴퓨팅 사고력(CT) 기반의 디지털·AI 교수·학습 전략을 개발하여 델파이 전문가 검증을 실시한 결과 타당함으로 분석되었고, 이를 바탕으로 교수자 사용성 평가 및 학습자 효과성 분석을 진행한 후 최종 교수·학습 전략을 완성하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The wave of a knowledge and information society led by AI, Big Data, and so on is having an all-round impact on our way of life. Therefore the Ministry of Education is in a hurry to strengthen Digital Literacy, including AI and SW Education, by improving the curriculum that can cultivate basic knowl...

주제어

참고문헌 (20)

  1. Joint Ministries(2019). National Strategy for?Artificial Intelligence. 1-2. 

  2. Jo, S.E(2021). Post-COVID-19 Digital?Transformation and Economic and Social Future?Prospect Report, Economics, Humanities and?Social Research Society. 7-10. 

  3. Joint Ministries(2020). Education Policy Direction?and Core Tasks in the Age of Artificial Intelligence.?28-31. 

  4. Ministry of Education(2021), 2022 Revision?Curriculum Summary Main Points (Plan). 17-18. 

  5. Kim, J.Y(2018). Developing digital literacy achievement standards for middle school students, Seoul?National University Institute of Korean Language?Education, Academic Journal, .41, 81-112. 

  6. Choi, S.Y(2018). A Study on the Digital Competency?for the Fourth Industrial Revolution, Journal of the?Korean Society for Computer Education, 21(5),?25-35. 

  7. Korea Curriculum and Evaluation Institute(2018).?A Study on the Analysis of Real Housing and?Improvement Plan for Digital Literacy Education?in Curriculum Education, Research Report RRC?2018-7, 31-33. 

  8. Association of Digital Literacy Education.?https://sites.google.com/view/cdlkr 

  9. Aoun, J. E.(2017). ROBOT-PROOT: Higher education in the age of artificial intelligence.?CAmbridge, MA: MIT Press 

  10. Long, D., & Magerko, B(2020, April). What is AI?literacy? Competencies and design considerations.?In Proceeding of the CHI Conference on Human?actors in Computing Systems, 1-16. 

  11. Lee, C.H(2020). Direction of Software Education?in Practical Arts for Cultivating Competencies in?the AI Era. The Society of Korean Practical Arts?Education Korea, 26(2). 

  12. Ministry of Education(2020). Comprehensive?Information Education Plan (2020-2024). 

  13. Joint Ministries(2021). Educational policy direction and key task implementation status report?in the age of artificial intelligence. 

  14. Jung, G.M(2021). Development of explainable artificial intelligence education program based on artificial intelligence literacy, Master's Thesis, graduate school of education, Kyungin University of?Education: computer education. 19-23. 

  15. Choi, H.J(2021). A Study on Artificial Intelligence?Thinking Skills Education Based on Computing?Thinking Skills, The Journal of Korean association?of computer education, 24(3). 

  16. Shin, S.G(2019). Designing the Instructional?Framework and Cognitive Learning Environment?for Artificial Intelligence Education through?Computational Thinking, Journal of The Korean Association of information Education, 23(6). 

  17. Richey, R. C. & Klein, J. D. (2007). Design and?development research: Methods, strategies, and?issues. NJ: Lawrence Erlbaum. 

  18. Na, I.J(2001). Development of activity model for?web-based virtual education program design,?Educational Engineering Research, 17(2), 27-52. 

  19. Jo, A.Y(2019). Mediating effect of learning immersion on the effect of digital literacy on learning?achievement in elementary school math classroom?using smart devices, Master's thesis, Korea?University Graduate School, Department of?Education. 32-45. 

  20. Yoon, S.H(2022). Development of AI Literacy?Assessment Tool for Elementary School Students,?Master's thesis, Cheongju National University of?Education: Elementary Information Robot. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로