$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등교사의 디지털·AI 리터러시 교수 역량 함양을 위한 교사 교육 프로그램 개발 및 적용
Development and Application of Teacher Education Programs to Enhance Elementary School Teachers' Digital AI Literacy Teaching Capabilities 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.27 no.3, 2023년, pp.245 - 254  

홍지연 (석성초등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

디지털 대전환 시대를 맞이하여 전 세계는 빠르게 변화하는 디지털 세상에 잘 적응하여 살아갈 인재 양성에 총력을 기울이고 있다. 우리나라에서도 디지털 인재 100만 양성이라는 교육 목표 아래 학교 현장을 비롯한 사회 전반에 디지털 인재를 양성하고자 노력하고 있다. 디지털 인재를 양성하기 위해서는 무엇보다 교사의 교수 역량이 강화되어야 하기에 이에 대비한 각종 교사 재교육 방안이 준비 중이며 일부 교육청과 선도학교를 중심으로 교사의 디지털·AI 리터러시 교수 역량 강화를 위한 교사 연수를 실시하고 있다. 하지만 아직 이에 대한 체계적인 교수 역량 강화 교육 커리큘럼이나 프로그램이 제시된 바 없어 어려움을 겪고 있다. 따라서 본 연구에서는 구글을 활용한 디지털·AI 리터러시 교수 역량 강화 교육 프로그램을 개발하여 이를 교사 연수 프로그램에 적용, 사전-사후 대응표본 t-test를 통해 그 효과성을 검증하였다. 그 결과 디지털·AI 리터러시 교수 역량을 키우기 위해 마련된 네 가지 세부 영역인 디지털·AI 이해, 디지털·AI 활용, 디지털·AI 윤리교육에서 모두 통계적으로 유의미하게 향상된 결과를 나타내어 구글을 활용한 디지털·AI 리터러시 교수 역량 강화 교육 프로그램이 효과적임을 알 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In the era of great Digital Transformation, the whole world is concentrating its efforts on nurturing talented people who will adapt well to the rapidly changing Digital World. In Korea, under the educational goal of fostering 1 million digital talents, efforts are being made to nurture digital tale...

주제어

참고문헌 (22)

  1. Economics, Humanities and Social Sciences?Research Group (2022), "Designing the Future?of Korea in the Era of Great Transformation":?What is the future of Korea in the era of great?transition?, Cooperative Research Series, 6-7.? 

  2. Ministry of Education (2023), Realization of customized education for all, Digital-based Education Innovation Plan, Ministry of Education press release, 1-2.? 

  3. Joint Government Departments (2022), Comprehensive Plan for Nurturing Digital Talents,?Ministry of Education press release, 21-22.? 

  4. Ministry of Education (2022), 'Public, government,?and academia' work together to promote (preliminary) teachers' digital competency reinforcement, Ministry of Education press release, 1-5.? 

  5. Paul, G(1999). "Digital Literacy" : Mind Revolution for Internet Information Utilization, Wiley Press.? 

  6. Digital Literacy Education Association (2022, May 28) , What is Digital Literacy, https://han.gl/NJOkf? 

  7. Ministry of Education (2021), The main points of the general outline of the 2022 revised curriculum(draft).? 

  8. Hong, J. (2023), Development and Application of a CEM-DAIC Teaching and Learning Model to Improve Digital and AI Literacy of Elementary School?Students, Doctoral Dissertation, The Graduate School?of Korea National University of Education.? 

  9. Hutchins, E. (1995). cognition in the wild.?Cambridge, Massachusetts: MIT Press.? 

  10. Bell, F. (2000). Connectivism: Its place in theory informed research and innovation in technology enabled learning. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 12(3), 98-118.? 

  11. Kim, D. (2020). How to view future learning in the age of IoT and artificial intelligence: Focusing on the concepts of connection, expansion, and emotion. Korea National Open University Distance Education Research Institute 16(1), 1-25.? 

  12. Wikipedia (2022, September 17), 'Google'.?https://ko.wikipedia.org/wiki/%EA%B5%AC%EA%B8%80? 

  13. Google for Korea (2022, September 17), 'Today's innovation for tomorrow Korea and Google growing together'. https://about.google/google-in-korea/? 

  14. Kwon, H. (2023), Application and analysis of thinking skills tasks using AI chatbot in elementary English?speaking classes. Master's Thesis, The Graduate?School of Cheongju National University of Education.? 

  15. Kang, J. (2023), A Study on Overcoming the Art?Crisis of Elementary School Students Using AI Art?Computer Program. Master's Thesis, The Graduate?School of Gyeongin National University of Education.? 

  16. Lee, S. (2021), Development and Application of?Elementary School Artificial Intelligence experience program using Teachable Machine. Master's?Thesis, The Graduate School of Seoul National?University of Education.? 

  17. Kim, J. (2019), The Effect of Education Data?Visualization using Google Spreadsheet Program?on improvement of creativity of Forth and Fifth?Grade Students, Journal of The Korean Association?of Information Education, 23(4), 293-302.? 

  18. KERIS (2022), KERIS's Visiting Artificial?Intelligence Training Course Composition Plan, 2-3.? 

  19. Training Institute of i-scream (2021, October 13), 'Let's?AI : Application of Artificial Intelligence Education'.?https://teacher.i-scream.co.kr/course/crs/creditView.do?crsCode1185&searchOrdinalTyCodeTY01&ssooky? 

  20. Training Institute of Teacherville (2022, July 25),?'Digital Utilization Class Completed with Passion'.?https://www.teacherville.co.kr/trainapply/courseDetail.edu?courseSeqO1003103&searchSeq6586292&divisionD&searchDetailDivisionCodeS01&rbst%EC%97%B4%EC%A0%95%EC%9C%BC%EB%A1%9C? 

  21. Training Institute of Teacherville (2022, March?30), 'Google AI One-day Class'.?https://www.teacherville.co.kr/trainapply/courseDetail.edu?courseSeqO1003089&searchSeq6586308&divisionF&searchDetailDivisionCodeS01&rbst%EA%B5%AC%EA%B8%80%20ai? 

  22. Association of Teachers for Computing (2022).?Google Digital·AI Edu Guidebook, 2-3. 

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로