$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등 환경교육에서 인공지능 프로그래밍 활용 방법
Methods to Use AI Programing in Environmental Education for Elementary School Curriculum 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.26 no.5, 2022년, pp.407 - 416  

이용배 (전주교육대학교 컴퓨터교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

세계적인 기상이변과 재해로 환경교육에 대한 관심은 높아지고 있지만 아직까지 초등과정에서는 독립 교과가 아니고 여러 교과에서 관련 주제를 다루고 있지만 시간과 내용이 부족한 것이 현실이다. 본 연구에서는 초등학교에서 환경교육과 소프트웨어교육을 융합하는 방법을 개발하였다. 환경교육에서는 분리배출에 대한 주제를 중심으로 인공지능 프로그래밍을 활용하여 학습하고 개발된 인공지능의 도움으로 분리배출을 실천하는 내용을 포함한다. 학습과정에서는 새롭게 개발한 문제인식→기계학습↔인공지능활용→협력활동의 교수-학습 모형을 적용하였으며 학습 후 학생들은 융합학습의 흥미도, 환경교육에의 이해도, 인공지능에 대한 이해도와 향후 인공지능 프로그래밍의 학습 희망에 약 80%이상 긍정적인 답변을 하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Although environmental education has been more important due to global extreme weather and natural desasters, environmental topics are covered by several other subjects because it is not an independent subject in elementary school and they need to distribute more class hours to cover proper amount o...

주제어

참고문헌 (20)

  1. Blockly, A JavaScript library for building visual?programming editors, Retrieved from https://developers.google.com/blockly/?(2022.08.16) 

  2. Cheol-Il Lim, Hyun-Kyung Chee, Ju-Hyeon Park,?Ung-Gi Lee, Yoo-Jin Bae(2021), A Study on the?Course Development of Converging Software and?Subject Matter Education for Pre-service Teachers,?The Journal of Educational Information and Media,?27(1), 1-27. 

  3. David Spratt, Ian Dunlop(2019), Existential climate-related security risk: A scenario approach,?National Centre for Climate Restoration, Policy?paper. 

  4. Hong So Young, Lee Sang Won(2021), Development?and Application of Elementary School?Environmental Education Program Based on?Coding Education, Journal of Korean Practical Arts?Education, 34(1), 19-42. 

  5. Ji-eun Kang, Dukhoi Koo(2021), Development of?Artificial Intelligence Education Program for the?Lower Grades of Elementary School, Journal of The?Korean Association of Information Education,?25(5), 761-768. 

  6. Jin-Joo Kang, Tae-Gun Im(2019), Use of EBS contents to foster creative and convergence thinking?skills through 「Save the turtle, SW convergence?education program」, the 29th EBS Research?Contest. 

  7. Ministry of Education(2020), Artificial Intelligence?Era- Education Policy Direction and Core Tasks,?Nov 2020. 

  8. Ministry of Environment(2021), Korean?Environmental Education Standards, Nov 2021. 

  9. Joint of Ministries related to Sustainable?Development, the 4th Sustainable Development?Master Plan 2021-2040, feb. 2021. 

  10. Kim Chul(2021), A Study on Software?Convergence Education for Elementary School using Yut-nori, Journal of The Korean Association?of Information Education, 25(1), 113-122. 

  11. Kim Jin Sook(2015), Research of Development of?SW Education Teaching and Learning Model,?KERIS CR 2015-35. 

  12. Kim Kyung Kyu(2022), Development of a Space?Construction Model and Convergence Education?Program for Creative Convergence Information?Education Room to Reinforce SW-AI?Convergence Education, Chungbuk National?University, thesis for the degree of doctor. 

  13. Machine Learning for Kids,https://machinelearningforkids.co.uk/ (2022.08.16.) 

  14. OECD(2020), Education at a Glance 2018: OECD Indicators, http://dx.doi.org/10.1787/eag-2018-36-en 

  15. Seol-Ah Min, In-Seong Jeon, Ki-Sang?Song(2021), The Effects of Artificial Intelligence?Convergence Education using Machine Learning?Platform on STEAM Literacy and Learning Flow,?Journal of The Korea Society of Computer and?Information, 26(10), 199-208. 

  16. Sihoon Lee, Sunghoon Kim, Jungmyung Son,?Eungyeong Kim, Wansub Cho(2021), Development?of Goldberg device-based Software Convergence?Education Tool, Journal of The Korean?Association of Information Education, 25(3),?547-555. 

  17. Sun-Kyung Lee, Namsoo Kim, Hyungson Ju,?Youngsun Kwak, Yun-Kyoung Park, Hyoungbin?Park, Woo-Seok Seo, EunYeol Yeom, Pu-reumJeon(2020), Content Analysis of Environmental?Education in the 2015 Revised National Curriculumand Implications for the Next Curriculum: Focus?on Social Studies, Science, Ethics, Practical Arts?and Korean Language Subjects, Korean Journal?of Environmental Education, 33(4), 443-462. 

  18. Woojong Moon, Seunghwan Ko, Yongho Boo,?Yejin Park, Jonghoon Kim(2022), A Study on the?Development and Validation of Informationand?Environment Convergence Education Programwith Monte Carlo Simulation, Journal of The?Korean Association of Information Education?26(2), 121-128. 

  19. Young-Hoon Sung(2019), Development of Game?Programming Education Model 4E for Pre-Service Teachers, Journal of the Korean Association of?Information Education, 23(6), 561-571. 

  20. Young-Hoon Sung, Yoo Seoung-han(2016), The?Effects of Childrens' Perception of the Kodu?Software Curriculum Model based on SCC Activity?Strategy, Journal of The Korean Association of?Information Education, 20(3), 283-292. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로