글로벌 CP들로 인해 인터넷의 트래픽이 급증하면서 망 투자비용을 분담하여야 한다는 주장이 업계에서 대두하였다. 이로 인해 망 중립성의 원칙이 접근성에서 비용 부담으로 논점이 크게 바뀌었다. 유료화된 트래픽의 우선처리가 각국에서 인정을 받았음에도 불구하고, 학계의 일부에서는 인터넷 공간에서 망 사용료 지불에 대한 부정적인 시각이 있었다. 그러나 업계에서는 사업자들 사이에 분쟁이 다수 발생하였고, 일부는 법정 다툼으로 비화되면서 법원의 판결에 관심이 쏠렸다. 법원이 망 중립성 하에서 유상성을 인정하기 시작하였고, 정부도 이에 대응하여 규제를 정비하는 등 우리나라는 빠르게 대처해 왔다. 그러나 여전히 서비스 안정에 초점을 맞추고 있으며, 직접적으로 망 이용대가의 지불을 규정한 규제는 아직 없다. 본 연구에서는 망 중립성에 대한 사업자간 분쟁 및 법원의 판결, 규제의 개선 사례를 분석하여 망 중립성의 변화를 고찰하였으며, 공유지의 비극 사례를 참고하여 수익자 부담의 원칙에 입각한 올바른 가격신호의 복원이 가장 중요한 해결책임을 제시하였다. CP의 망 사용료 지급도 그 방안의 하나이다.
글로벌 CP들로 인해 인터넷의 트래픽이 급증하면서 망 투자비용을 분담하여야 한다는 주장이 업계에서 대두하였다. 이로 인해 망 중립성의 원칙이 접근성에서 비용 부담으로 논점이 크게 바뀌었다. 유료화된 트래픽의 우선처리가 각국에서 인정을 받았음에도 불구하고, 학계의 일부에서는 인터넷 공간에서 망 사용료 지불에 대한 부정적인 시각이 있었다. 그러나 업계에서는 사업자들 사이에 분쟁이 다수 발생하였고, 일부는 법정 다툼으로 비화되면서 법원의 판결에 관심이 쏠렸다. 법원이 망 중립성 하에서 유상성을 인정하기 시작하였고, 정부도 이에 대응하여 규제를 정비하는 등 우리나라는 빠르게 대처해 왔다. 그러나 여전히 서비스 안정에 초점을 맞추고 있으며, 직접적으로 망 이용대가의 지불을 규정한 규제는 아직 없다. 본 연구에서는 망 중립성에 대한 사업자간 분쟁 및 법원의 판결, 규제의 개선 사례를 분석하여 망 중립성의 변화를 고찰하였으며, 공유지의 비극 사례를 참고하여 수익자 부담의 원칙에 입각한 올바른 가격신호의 복원이 가장 중요한 해결책임을 제시하였다. CP의 망 사용료 지급도 그 방안의 하나이다.
As Internet traffic surges due to global CPs, a request to share network investment costs has emerged in the industry. This has significantly changed the issue of the principle of network neutrality from accessibility to network fee. Some of the academic researchers had a negative view to network fe...
As Internet traffic surges due to global CPs, a request to share network investment costs has emerged in the industry. This has significantly changed the issue of the principle of network neutrality from accessibility to network fee. Some of the academic researchers had a negative view to network fees in the Internet space. However, in the industry, a number of disputes have occurred and some have escalated into court battles, and attention has been focused on the court's decision. The courts began to accept fee-for-service under network neutrality, and the government responded quickly by revising regulations. However, it still focuses on service stability, and there is no regulation that directly stipulates payment of network fee. In the study, changes in network neutrality were verified by analyzing cases of disputes between operators, court judgments, and improvement of regulations. And referring to the tragedy of the commons, the restoration of the correct price signal based on the principle of beneficiary pays was suggested as the most important solution. The payment of network fee by CP is one of the solutions.
As Internet traffic surges due to global CPs, a request to share network investment costs has emerged in the industry. This has significantly changed the issue of the principle of network neutrality from accessibility to network fee. Some of the academic researchers had a negative view to network fees in the Internet space. However, in the industry, a number of disputes have occurred and some have escalated into court battles, and attention has been focused on the court's decision. The courts began to accept fee-for-service under network neutrality, and the government responded quickly by revising regulations. However, it still focuses on service stability, and there is no regulation that directly stipulates payment of network fee. In the study, changes in network neutrality were verified by analyzing cases of disputes between operators, court judgments, and improvement of regulations. And referring to the tragedy of the commons, the restoration of the correct price signal based on the principle of beneficiary pays was suggested as the most important solution. The payment of network fee by CP is one of the solutions.
본 연구에서는 이러한 문제의식 하에서 학계의 논의, 국내외 사업자간 갈등, 이에 대응한 법원의 판결과 규제의 변화를 고찰하여, 망 중립성과 망 사용료의 관계를 분석한다. 그리고 해결 방안을 제안한다.
제안 방법
본 연구에서는 이러한 문제의식 하에서 학계의 논의, 국내외 사업자간 갈등, 이에 대응한 법원의 판결과 규제의 변화를 고찰하여, 망 중립성과 망 사용료의 관계를 분석한다. 그리고 해결 방안을 제안한다.
연구문제 1: 사례분석을 통해 망 중립성과 망 이용 대가의 관계를 분석한다.
연구문제 2: 망 이용대가를 해석하는 합리적인 시각과 해결방안을 제안한다.
성능/효과
그러므로 큰 트래픽을 유발하는 헤비 유저 (heavy user)와 그렇지 않은 라이트 유저(light user) 모두 동일한 요금을 지불한다. 그래서 소수의 헤비 유저가 대다수의 라이트 유저에 무임승차(free ride)를 한다는 비판도 있었다. 그런데 트래픽이 이용자들이 공동으로 비용을 감내할 수 있는 범위를 벗어나면, ISP가 투자 비용 조달을 위해 모든 가입자들의 요금을 올려서 불만이 발생할 가능성이 있다.
인터넷 접속서비스는 주로 정액제로 운영되어, 가입자들에게 무제한의 트래픽을 제공해 왔다. 그러므로 큰 트래픽을 유발하는 헤비 유저 (heavy user)와 그렇지 않은 라이트 유저(light user) 모두 동일한 요금을 지불한다. 그래서 소수의 헤비 유저가 대다수의 라이트 유저에 무임승차(free ride)를 한다는 비판도 있었다.
그런데 트래픽이 이용자들이 공동으로 비용을 감내할 수 있는 범위를 벗어나면, ISP가 투자 비용 조달을 위해 모든 가입자들의 요금을 올려서 불만이 발생할 가능성이 있다. 또는 인터넷 망의 전송속도가 느려지고 서비스의 안정성이 떨어져서 인터넷이 열등재 (inferior good)로 전락할 우려도 있다.
OTT 등 CP가 자사의 가입자에게 추가로 과금한 후, 이를 망 사용료의 형태로 ISP에 지급하는 방안을 고려할 수 있다. 또한 ISP가 정액제를 기반으로 하되 일정 수준 이상의 트래픽에 대해서 추가 과금을 하는 이부 요금제(two-part tariff)도 현실적으로 효율적인 것이다. 두 방안 모두 헤비유저의 트래픽을 줄이는 효과를 기대할 수 있을 것이다.
그러므로 국내외의 CP와 ISP 사이에서 발생할 망 사용료 갈등 해결의 기준이 될 가능성이 크다. 특히 망 중립성 원칙과 망 이용대가 수취 사이에 직접적인 관계가 없는 것으로 판시함으로써, 사업자간 갈등 해소와 규제 정비에 중요한 실마리를 제공했다. 그리하여 2020년 12월에 정부는 『전기통신사업법』을 개정하여 일정 규모 이상의 CP에 대해 서비스 안정화 수단을 확보할 의무를 부여하였다.
후속연구
그러므로 인터넷 시장에서 공유지의 비극을 되풀이하지 않기 위해서는 정상적인 가격 신호를 설정할 필요성이 크다. OTT 등 CP가 자사의 가입자에게 추가로 과금한 후, 이를 망 사용료의 형태로 ISP에 지급하는 방안을 고려할 수 있다. 또한 ISP가 정액제를 기반으로 하되 일정 수준 이상의 트래픽에 대해서 추가 과금을 하는 이부 요금제(two-part tariff)도 현실적으로 효율적인 것이다.
이는 인터넷 전송품질의 저하를 초래하고, 결국 CP의 사업기반이 허물어지는 치명적인 결과가 CP에게 돌아간다. 그러므로 인터넷 시장에서 공유지의 비극을 되풀이하지 않기 위해서는 정상적인 가격 신호를 설정할 필요성이 크다. OTT 등 CP가 자사의 가입자에게 추가로 과금한 후, 이를 망 사용료의 형태로 ISP에 지급하는 방안을 고려할 수 있다.
또한 ISP가 정액제를 기반으로 하되 일정 수준 이상의 트래픽에 대해서 추가 과금을 하는 이부 요금제(two-part tariff)도 현실적으로 효율적인 것이다. 두 방안 모두 헤비유저의 트래픽을 줄이는 효과를 기대할 수 있을 것이다. 그리고 이러한 환경에서 인터넷 생태계에 혁신의 불씨가 꺼지지 않도록 스타트업에 대한 배려나 지원은 반드시 필요하다.
참고문헌 (45)
H.W. Jin, J.S. Shin, & S.J. Choi, "A Study on the Improvement Plan and Issue of Network Neutrality Regulations, Journal of Satellite", Information and Communications, Vol. 12, No. 2, pp. 71-78. 2017.
D.K. Cho, "A Study on the Charge of Using the Internet Network: Focusing on U.S. Internet History and Charter Merger Approval Conditions Litigation", Journal of Internet Computing and Services, Vol. 22, No. 4, pp. 123-134, 2021.
J.Y. Choi, "Trends and Perspectives of Legal Issues in a Global Context", Korea Legislation Research Institute. 2018.
A.R. Moon, & S.H. Na, "Comparative Analysis of Internet Policy Directions in Major Countries: Focusing on Net Neutrality", KISDI, 2019.
S.H. Oh, "The Development of Network Neutrality Rule and its Standard to Define the Illegality - With respect to 2015 Open Internet Order of FCC", Ajou Law Review, Vol. 9, No. 3, pp. 589-630, 2015.
D.E. Jang, "A study on network neutrality in the communications market : focusing on the competition law review", Doctoral Korea University Graduate School of Law, Ph.D. thesis. 2016.
T. Wu, "Network Neutrality, Broadband Discrimination", Journal of Telecommunications and High Technology Law, Vol. 2. pp. 141-175, 2003.
S.H. Na, et al., "A study on the policy of neutrality of wired and wireless networks in response to a smart environment", KISDI' 2011.
G.N. Lee, "Net Neutrality and Consumer Welfare Examined by Zero-Rating Service, Consumer Policy Trends", Korea Consumer Agency, Vol. 75, pp. 1-15, 2016.
C.S. Kim, "Net Neutrality and Fundamental Rights of ISP", HUFS Law Review, Vol. 42, No. 2, pp. 229-256, 2018.
Ministry of Science and ICT, Ministry of Science and ICT Prepared Policy Direction for Network Neutrality in the 5G Era, Press Release, 2020.12.28.
B.H. Lee, "Network Neutrality and Zero Rating Service from a constitutional perspective", Hannam Journal of Law & Technology, Vol, 26, No. 3, pp. 137-16, 2020.
M.K. Powell, "Preserving Internet freedom: Guiding principles for the industry", Journal on Telecommmunications and High Technology Law, Vol. 3, pp. 5-22, 2004.
FCC, In the Matter of Restoring Internet Freedom, Declaratory ruling, Report and Order, and order, WC Docket No. 17-108, 2018.
CC, In the Matter of Preserving the Open Internet Broadband Industry Practices, Notice of Proposed Rule Making, WC Docket No. 07-52, 2009.
FCC, In the Matter of Preserving the Open Internet Broadband Industry Practices REPORT AND ORDER, 2010.
S.H. Na, "Network neutrality policy status and issues in major countries," KISDI Premium Report, pp. 11-18, 2018.
FCC, Restoring Internet Freedom Order, 33 FCC Rcd at 412-13, , Verizon v. FCC, 740 F.3d 623, 629 (D.C. Cir. 2014), 2017.
Y.J. Kim, "The Change of Network Neutrality Policy in the Fourth Industrial Revolution - Focusing on the Change of EU and U.S.A.", Journal of Law & Economic Regulation, Vol. 11, No. 1, pp. 95-117, 2018,
I.G.Lim, How much do Internet companies pay?, Business Watch, 2017.11.29.
J.J. Park, Journalist's Note: the National Assembly's role on Network Fee, Electronic Times News, 2021.11.14.
Ministry of Science and ICT, Designation of mandatory operators for 2021 to secure the stability of major value-added communication services, press release, 2021.1.19.
S.J. Park, Korean video company collapsed due to high network usage fees, Weekly Dong-a, pp. 11-16, 2019.2.16.
D.Y. Kwak, Free Ride Controversy over Global ICT Dinosaurs Re-ignited, Dong-A Ilbo, 2019.11.21,
S.J. Lee, Expensive vs Not Expensive, Controversy over network fees that can't find a point of compromise, Business Watch, 2018.12.21.
S.Y. Park, Background of the establishment of the duty to secure service stability of value-added telecommunication service providers, tasks to be followed, Issues and Arguments, 1756, National Assembly Research Service, 2020.9.24.
Seoul Administrative Court, 2018 Guhap 64528, 5th office judgment, 2019.8.22.
Seoul High Court, 2019 Nu57017, 10th Administrative Office judgment, 2020.9.11.
S.W. Lee, The Korea Communications Commission, who lost twice to Facebook, goes to the Supreme Court. Korean Economy Times, 2020.9.22.
Seoul Central District Court, 20th Civil Division Judgment (2020 Gahap 533643), 2021.6.25.
S.H. Jang, Netflix fills the road and increases the road or gets more money, Economy Chosun, 2019.3.4.
Park, J.S. Global War on Network Usage Fee Changes in Internet Market Order, Network Usage Fee Spreading Fair Trade Rules, Electronic Times News. 2020.10.26.
New Charter Order, 31 FCC Rcd. at 6377-78, 6585.
Ohio v. American Express Co., 138 S. Ct. 2274, 2018.
S.H. Na & J.H. Jung, Background and Main Contents of Revision of Net Neutrality Guidelines, KISDI Perspectives, KISDI, 2021.1.29.
KCC & KISDI, Standards for rational management and use of communication networks (draft), press release, 2012.7.12.
Y.J. Kim, Issue Analysis Nuclear Internet Interconnection of Typhoon, Electronic Times News, 2019.9.1.
Sejong Law Firm, The KCC published 「Guidelines on Fair Internet network Contracts」, 2020.1.6.
H.Y Gang, The never-ending controversy What is the Netflix law, IT Dong-a, 2020.12.22.
J.J. Park, Ministry of Science and ICT's first application of the Netflix Law to Google, Electronic Times News, 2020.12.15.
J.S. Park, News Commentary The significance and expected effects of order performance correction to Google, Electronic Times News, 2021.2.8.
Representative motion of Senator Y.S. Kim Partial Amendment to the Telecommunications Business Act, 2021.7.15.
Sukhee Han,"Analysis of Structure and Content of Entertainment OTT : Focus on WWE Network", The Journal of the Institute of Internet, Broadcasting and Communication, Vol.19, No.3, pp. 41-51, 2019. DOI:https://doi.org/10.7236/JIIBC.2019.19.3.41
Jong-Chan Lee & Gi-Sung Lee, "An End-to-End QoS Control Method for Heterogeneous Networks", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol. 10, No. 10, pp. 2715-2720, 2009. DOI:https://doi.org/10.5762/KAIS.2009.10.10.2715
Sung-Ho Cho & Jin-Tak Choi, "Efficient Implementation of Logically Separated Network System Using NFS : Focused on Public Institutions", The Journal of KITT, Vol.16, No.6, pp. 101 - 112, 2018. DOI : 10.14801/jkiit.2018.16.6.101
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.