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가상 의상 제작 간략화 서비스 설계 - 메타버스, 제페토를 중심으로 -
Virtual Costume Creation Simplification Service Design - Focusing on Metaverse and ZEPETO - 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.8 no.5, 2022년, pp.583 - 589  

류상현 (성결대학교 미디어소프트웨어학부) ,  서다은 (성결대학교 미디어소프트웨어학부) ,  김경목 (성결대학교 미디어소프트웨어학부) ,  반재은 (성결대학교 미디어소프트웨어학부) ,  허원회 (성결대학교 미디어소프트웨어학부)

초록
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전 세계를 혼란에 빠트린 코로나19로 인해 많은 기술과 콘텐츠들이 비대면으로 이루어지는 시대가 되었다. 그와 함께 메타버스 서비스의 인기 역시 나날이 증가하고 있으며, 하위 산업 중 하나인 가상 의상(아바타) 산업 역시 함께 성장하고 있다. 본 연구에서는 모바일 메타버스 서비스인 제페토에 업로드할 가상 의상을 제작하는 시스템을 설계하고 개발하였다. 이는 PC 환경에서 작동하는 프로그램을 거쳐야 하는 기존 서비스와 달리 모바일 디바이스를 통한 촬영과 간단한 조작만으로 제작이 가능하다. 본 시스템의 모든 작업을 모바일 환경에서 처리할 수 있다는 장점을 통해 외부 프로그램에 익숙하지 않은 소상공인 및 개인 사업자들이 3D 가상 의상 산업에 더 쉽게 접근할 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Due to COVID-19, which has thrown the whole world into chaos, it has become an era where many technologies and contents are made non-face-to-face. At the same time, the popularity of the metaverse service is also increasing day by day, and the virtual costume (avatar) industry, one of the sub-indust...

주제어

표/그림 (11)

참고문헌 (8)

  1. Seung Hyeog Moon, "The Impact of Metaverse Development and Application on Industry and Society." The Journal of the Convergence on Culture Technology (JCCT), Vol. 8 No. 3, pp. 515-520, May 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.17703/JCCT.2022.8.3.515 

  2. ""Meet my avatar friend 'Yepni' at the Han River"... Virtual reality has become a daily life for teenagers." The Hankook Ilbo. last modified Apr 20, 2021, accessed May 18, 2022, https://www.hankookilbo.com/News/Read/A2021041213500001307. 

  3. Eun Kyoung Yang, Sook Jin Kim, "3D Character vitrual costume making Software Usability Assessment - Focusing on Poser 3D Character virtual costume making." Journal of Digital Design, Vol. 14 No. 1, pp. 863-876, 2014 

  4. Wenji Ann, "A study on desire and pleasure in the cyberspace (focused on Avatar)", Master's Degree, Sogang University, 2002. 

  5. Jeong Gwon Kim, "A Study on Metaverse Culture Contents Matching Platform", International Journal of Advanced Culture Technology(IJACT), Vol. 9, No. 3, pp. 232-237, 2021. DOI: https://doi.org/10.17703/IJACT.2021.9.3.232 

  6. Sun Young Kim, "Case and Meaning of Gamification by the Convergence of Fashion and Game - Focusing on Luxury Fashion Brands-." The Korean Society of Science & Art, Vol. 38, No. 4, pp. 17-32, 2020. 

  7. "Louis Vuitton with Final Fantasy." Vogue Korea. last modified n.d., accessed May 18, 2022, https://www.vogue.co.kr/2016/02/08/62238/. 

  8. "Louis Vuitton with League of Legends." Louis Vuitton. last modified n.d., accessed May 18, 2022, https://kr.louisvuitton.com/kor-kr/magazine/articles/louis-vuitton-x-league-of-legends#. 

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