$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

코로나 19로 인한 간호대학생의 교내임상실습 불안, 의사소통능력 및 간호전문직관간의 관계
Relationships among Nursing Students' Anxiety, Communication Skills, and Nursing Professionalism about On-campus Clinical Practice due to COVID-19 원문보기

산업융합연구 = Journal of industrial convergence, v.20 no.10, 2022년, pp.9 - 16  

김도희 (대전보건대학교 간호학부) ,  이원진 (대전보건대학교 간호학부) ,  강민지 (대전보건대학교 간호학부) ,  강지연 (대전보건대학교 간호학부) ,  김나래 (대전보건대학교 간호학부) ,  김서영 (대전보건대학교 간호학부) ,  김성아 (대전보건대학교 간호학부) ,  박성은 (대전보건대학교 간호학부) ,  배선미 (대전보건대학교 간호학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 코로나 19 유행으로 인한 간호대학생의 대체 교내임상실습 수행으로 인한 불안, 의사소통능력, 간호전문직관의 상관관계를 확인하기 위하여 시도되었다. 연구대상자는 간호대학생 3, 4학년 131명이며, 자료는 2021년 10월 30일부터 2021년 11월 23일까지 수집되었다. 수집된 자료는 SPSS Statistics 28.0을 이용하여 기술통계, t-test, ANOVA, Person's correlation을 사용하여 분석하였다. 연구결과 불안과 간호전문직관은 음의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(r=-.332, p<.001). 의사소통능력과 간호전문직관은 양의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(r=.364, p=.000). 본 연구를 바탕으로 교내임상실습으로 인한 불안을 감소시켜 간호전문직관을 높이고 의사소통능력을 향상시킬 수 있는 효과적인 임상실습교육의 중재 방법을 개발하고 적용하는 것이 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was attempted to confirm the correlation between anxiety, communication skills, and nursing professionalism due to the replacement on-campus practice of nursing students due to the COVID-19 outbreak. The subjects of this study were 131 nursing students in 3rd and 4th grade, and data were ...

주제어

참고문헌 (23)

  1. Covid-19 (2022). COVID-19 Infectious Disease-19. https://ncv.kdca.go.kr/ncov/ 

  2. M. J. Sim. (2021). Relationship between Practical Satisfaction, Learning Confidence, and Nursing Clinical Competency of In-class Practical Education due to COVID-19. International Nextgeneration Convergence technology Association, 5(4), 553-563. DOI: 10.33097/JNCTA.2021.05.04.553 

  3. Central Disaster Management Headquarters. (2020). Safety management guide for field training in medical institutions for covid-19 prevention. http://ncov.mohw.go.kr 

  4. Korean Accreditation Board of Nursing Education. (2020). Guide on how to apply the nursing education certification evaluation standards due to the spread of COVID-19. http://www.kabone.or.kr/kabone/ci.do 

  5. N. B. Dastan, F. Kaya, O. T. Uluman & N. Kiransal. (2021). Psychosocial and Mental Effects of Covid19 Pandemic on Nursing Students in Turkey: A Cross-Sectional Study. International Journal of Caring Sciences, 14(3), 1900. DOI : 10.1007/s12144-021-01674-y. 

  6. E. Y. Yeom. (2017). The influence of communication competence, nursing professionalism, and emotional labor on clinical practice stress among nursing students. The Journal of the Korea Contents Association, 17(4), 320-330. DOI : 10.5392/JKCA.2017.17.04.320 

  7. I. Y. Cho. (2015). The relationship of communication skill, communication self-efficacy and communication related educational needs. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 16(4), 2593-2601. DOI : 10.5762/KAIS.2015.16.4.2593 

  8. A. Azemian, A. Ebadi & L. Afshar, (2021). Redefining the concept of professionalism in nursing: an integrative review. Frontiers of Nursing, 8(4), 327- 340. DOI : 10.2478/fon-2021-0033 

  9. H. J. Park & J. W. Oh. (2014). The relationships of the clinical practice stress and the major satisfaction with the nursing professionalism of nursing college students. Journal of Digital Convergence, 12(12), 417-426. DOI : 10.14400/JDC.2014.12.12.417 

  10. O. H. Koo. (2021). The Influence on Nursing Professionalism of Nursing Students who experienced Non-face-to-face Clinical Practicum. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 22(10), 346-356. DOI : 10.5762/KAIS.2021.22.10.3 

  11. H. S. Kim, E. M. Kim & D. S. Lee. (2021). A Study on the Experience of Nursing Student's Clinical Education in School Practice: Focused on Psychiatric Nursing Practice. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 22(2), 169-178. DOI : 10.5762/KAIS.2021.22.2.1 

  12. C. D. Spielberger (1966). Conceptual and methodological issues in anxiety research. Anxiety: Current trends in theory and research, 481-493. 

  13. J. T. Kim & D. K. Shin.. (1978). STAI's studt on Korean Standardization. Modern Medicine, 21(11), 69-75. 

  14. M. L. Heo & S. B. Lm. (2019). Development of the patient caring communication scale. Journal of Korean Academy of Nursing, 49(1), 80-91. DOI : 10.4040/jkan.2019.49. 

  15. E. J. Yeun, Y. M. Kwon & O. H. Ahan. (2005). Development of a nursing professional values scale. Journal of Korean academy of nursing, 35(6), 1091-1100. 

  16. E. Y. Kim & S. H. Yang. (2015). Effects of clinical learning environment on clinical practice stress and anxiety in nursing students. Journal of Korean Academy of Nursing Administration, 21(4), 417-425. DOI : 10.11111/jkana.2015.21.4.417 

  17. S. K. Hwang & Y. J. Lee. (2015). Interpersonal communication competence and social anxiety in nursing students. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 21(4), 518-527. DOI : 10.5977/jkasne.2015.21.4.518 

  18. B. Y. Kim & E. S. Lee. (2018). Effects of a simulation practicum using standardized patients on communication skills, critical thinking disposition and clinical competency in nursing students: Diabetic care. Journal of East-West Nursing Research, 24(2), 91-100. DOI : 10.14370/jewnr.2018.24.2.91 

  19. H. K. Lee, H. W. Chol, M. J. Kim, Y. S. Kim, J. S. Kim, D. I. Park, S. H. Jung, S. H. Jung & Y. S. Chol. (2022). Influence of Nursing Students' Clinical Practice Anxiety and Clinical Practice Stress on Nursing Professionalism in the COVID-19 Situation. Journal of industrial convergence, 20(5), 101-110. DOI : 10.22678/JIC.2022.20.5.101 

  20. S. A. Whang. (2022). Relationship between Career Identity, Major Satisfaction, and Nursing Professionalism among Nursing Students who Experienced the COVID-19 Pandemic. The Korean Journal of Rehabilitation Nursing, 25(1), 32-39. DOI : 10.5977/JKASNE.2011.17.3.536 

  21. M. Y. Kim, S. Park & J. Won. (2016). Influence of nursing students' anxiety during simulation training on personal satisfaction of simulation, self-efficacy, clinical competence. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, 23(4), 411-418. DOI : 10.7739/jkafn.2016.23.4.411 

  22. S. H. Lim. (2021). Content analysis on online non-face-to-face adult nursing practice experienced by graduating nursing students in the ontact era. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 22(4), 195-205. DOI : 10.5762/KAIS.2021.22.4.195 

  23. K. S. Cho. (2020). The effect of clinical practice satisfaction and self-esteem on nursing professionalism of nursing college students. Journal of muscle and joint health, 27(2), 142-152. DOI : 10.5953/JMJH.2020.27.2.142 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로