$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

간호대학생의 의사소통능력이 임상실습 스트레스에 미치는 영향에 관한 연구
The Effect of Communication Competence of Nursing Students Clinical Practice Stress 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.8 no.6, 2022년, pp.561 - 567  

윤미진 (가야대학교 간호학과) ,  진혜경 (가야대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 간호대학생의 의사소통능력이 임상실습 스트레스에 미치는 영향을 파악하기 위해 시도되었다. 연구 대상자는 G시에 소재하고 있는 4년제 간호대학에 재학중인 간호대학생 188명으로 자료수집기간은 2022년 9월 5일부터 9월 20일까지였다. 자료는 SPSS 20.0 통계프로그램의 빈도분석, 평균과 표준편차, t-test와 One way ANOVA, Pearson's correation coeffcient, Stepwise multiple regression으로 분석하였다. 본 연구대상자의 의사소통능력은3.54±0.41, 임상실습 스트레스는 3.64±0.60였다. 간호대학생의 임상실습 스트레스에 영향을 미치는 영향요인은 의사소통능력, 학과만족도, 성별로 검증되었으며, 이들 변수의 설명력은 30.4%로 나타났다. 본 연구결과를 토대로 간호대학생의 임상실습 스트레스를 감소시키기 위한 교욱프로그램 개발에 활용 할 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to investigate the effect of Communication cpmpetence of nursing students Clinical practice stress. Data were collected among 188 nursing students in G city, from Sep 5 to 20, 2021. The collected data was analyzed a using t-test, One way ANOVA, Pearson's correation coef...

주제어

참고문헌 (18)

  1. M. O. Kim. Study on Self-efficacy, Communication competency, Critical thinking disposition and Clinical performance ability of nursing students. Journal of the Korea Academia- Industrial cooperation Society. Vol. 17, No. 6, 609-617. 2016. http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.6.6 

  2. H. S. Kim. A study on relationship between stress of clinical practice and clinical competency in nursing students. Journal of Korean Public Health Nursing. Vol.16, No.1, 64-76. 2002. 

  3. J. H. Kim. Realtionships Nursing practice stress and stress coping of nursing students in Korea.Journal of Digital Convergence. Vol 12, No2, 409-415, 2014. https://doi.org/10.5977/jkasne.2019.25.1.38 

  4. M. J. Oh, Perspectives on the Coping Strategies about Practical Stress in Nursing Students. Korean journal of child health nursing. Vol 6, No3, 423-436, 2000. 

  5. Y. S. Ham, H. S. Kim. Stress, Depression, Coping Styles and Satisfaction of Clinical Practice in Nursing Students. The Journal of Korean academic society of nursing education Vol.16 No.1, 14-23, 2010. 

  6. M. S. Kwon, The influence of self-directed learning &critical thinking disposition on clinical competence in nursing students, The Journal of Korean academic society of nursing education. Vol.17, No.3, 387-394. 2011. 

  7. H. S. Yu, A study on self-esteem and trunover intention of new nurses, Master's thesis, Ewha Womans University. 2010. Seoul. 

  8. M. S. Yoo, Y. S. Kim, Y. S. Kim, M. S. Hwang, J. A.Ahn. Analysis of Self-Esteem, Interpersonal Communication Competence, and Problem-SolvingCapacity in Undergraduate Nursing Students. Health communication, Vol.7, No.1, 18-27. 2012. 

  9. T. W. Reader, R. Flin, B. H. Cuthbertson. Communication skills and error in the intensive careunit. Current Opinion in Critical Care, Vol. 13, No.6, 732-736. 2007. DOI: 10.1097/MCC.0b013e3282f1bb0 

  10. S. Y. Yang. The Effect of Self-esteem and Communication Competence on Clinical Practice Stress of the Nursing Students. The Korea Contents Society, Vol.6, No.9, 286-296. 2016. DOI: 10.5392/JKCA.2016.16.09.28 

  11. Lim, S. J, Park, E. Y. Changes in communication and relationship pattern for undergraduate nursing students after 'satir communication education'. Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol.19, No.2,151-162. 2013. 

  12. H. S. Lee. Relationships among Communication ability, Communication Types, Organizational Commitmentof Nurses. Unpublished master's thesis, Graduate School of Dankook University, 2010. Seoul. 

  13. S. L. Kim, J. E. Lee. Realtionships among stress coping strategies, and self-estem in nursing students taking ciinical experience. The Journal of Korean academic society of nursing education Vol.11 No.1, 98-106, 2005. 

  14. M, A, Kang. The Relationship of Communication Competence, Professional Self-Concept and Stress in Clinical Practice of Nursing Students. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education Vol.22 No.4, 452-461. 2016. https:// 10.5977/jkasne.2020.26.3.290 

  15. S. J. Shin, M, S, Jung. The Relationship between Communication Skill, Stress Coping, and Clinical Practice Stress in Nursing Students. The Journal of Humanities and Social science. Vol.7 No.5, 441-455. 2016. DOI http://dx.doi.org/10.22143/HSS21.7.5.23 

  16. M. K. Cho, H. Jeong. A Convergence study of the Effects of Empathy and Communication skill on Clinical stress in Nursing students Journal of the Korea Convergence Society Vol. 9, No. 11. 539-547, 2018. https://doi.org/10.15207/JKCS.2018.9.11.539 

  17. S, H, Han. The Relationship among Self-esteem, Communication Skill, Clinical Competency and Clinical Practice stress in Nursing Students Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology. Vol.6, No.10. 217-227. 2016. http://dx.doi.org/10.14257/AJMAHS.2016.10.51 

  18. S, H, Kim, Y, J, Jee. Effect of Clinical Competence and Communication Skill of Nursing Students on Clinical Practice Stress. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology. Vol.9, No.7, 421-431. 2019. http://dx.doi.org/10.35873/ajmahs.2019.9.7.03 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로