$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

예비교사를 위한 SW·AI에듀톤 대회의 효과성 분석
Analysis of the effectiveness of the SW·AI Edu-thon for Pre-service Teachers 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.27 no.3, 2023년, pp.321 - 329  

심재권 (고려대학교 교육문제연구소) ,  박선주 (광주교육대학교 컴퓨터교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

교육현장에서 교사의 역량은 절대적으로 중요하다고 할 수 있다. SW·AI교육에서 교사의 질은 학생의 성공적인 학습경험과 교육의 성패에 직접적인 영향을 미치고 있다. 따라서 SW·AI교육이 교육현장에 안착되기 위해서는 교사의 역량을 향상시키는 전략이 필요하고, 교육부에서는 예비교사의 SW·AI교육역량을 향상시키기 위한 다양한 노력을 기울이고 있다. SW·AI에듀톤(Edu-ton) 대회는 예비교사의 SW·AI교육역량을 향상시키 위한 구체적인 노력의 일환으로 2016년도 이후부터 지금까지 꾸준히 진행되고 있다. 본 연구는 SW·AI에듀톤 대회의 효과성을 분석하기 위한 목적으로 예비교사를 대상으로 SW·AI교수효능감을 SW·AI에듀톤 대회 참여시와 종료시에 걸쳐서 설문하였다. 연구결과, SW·AI에듀톤 대회가 예비교사의 교수효능감의 향상에 긍정적인 도움을 준것으로 분석되어 예비교사의 SW·AI교육 역량의 향상에 의미가 있음을 보여주었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In the field of education, the competence of teachers is absolutely important. In particular, the quality of teachers in SW·AI education has a direct impact on students' successful learning experience and the success or failure of education. Therefore, in order for SW·AI education to s...

주제어

참고문헌 (22)

  1. Choi, H. S., Yang, C. M., Park, S. J., & Jun, W.?C.(2017). Development of Pre-service Teachers'?Software Education Competencies : Focusing on?the Case of SW Edu-thon. Journal of The Korean?Association of Information Education, 21(2),?259-266. 

  2. Enochs, L. G., Riggs, I. M. (1990). Further development of an elementary science teaching efficacy?belief instrument: A preservice elementary scale.?Science Education, 74(6), 625-637. 

  3. Enochs, L. G., Riggs, I. M. (1990). Toward the development of an efficacy belief instrument for elementary teachers. Science Education, 79(1), 63-75. 

  4. Gibson, S., Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy:?A construct validation. Journal of Educational?Psychology, 76(4), 569-582. 

  5. Kim, J. M., Bong, K. H.(2022). Artificial Intelligence Industry Survey, SPRi Software Stat 

  6. Kim, K. S.(2017). An analysis of Software Curriculum of Korean Elementary Teacher Training School. Journal of The Korean Association of Information Education, 21(6), 723-732. 

  7. KOFAC(2018). Teacher's College Software Education Reinforcement Support Project 

  8. Korea Government (2020). Education Policy Direction and Core Tasks in the Age of Artificial?Intelligence. The Path that Korea's Future Education. 2020.11 

  9. Lee, J. H.(2019). Current status and tasks of SW education at the University of Education. 8th Software Education Leaders Forum 2019. 1-16. 

  10. Lee, J. H., Shim, J. K.(2020). An Analysis of Software Education Hours at Elementary School?Teacher Training Institutions : Focusing on the Influence of SWEET Project. Journal of The Korean Association of Information Education,?24(2), 147-155. 

  11. Lee, J. H., Shim, J. K.(2020). Suggestion on SW Edu-ton Competition in the Untact, The Korean Association of Information Education Research Journal, 11(3), 57-63. 

  12. Lee, J. H., Shim, J. K.(2021). Analysis of SW·AI Edu-ton Finalist's Boot Camp Recognition. The Korean Association of Information Education Research Journal, 12(3), 1-7. 

  13. Lee, J. M., Kim, S. M.(2019). Qualitative research of perception and experience of elementary pre-service teachers about SW education. Journal?of The Korean Association of Information Education, 23(1), 39-53. 

  14. Ministry of Education in Korea(2015). Elementary and Secondary School Curriculum. Korea Ministry?of Education, 2015-74. 

  15. Ministry of Education in Korea(2018). SoftWare?Education for all Elementary Teacher Plan. Korea?Ministry of Education. 

  16. Ministry of Education in Korea(2020).?Comprehensive plan for Information education by?the Ministry of Education(2020-2024) 

  17. Ministry of Education in Korea(2022).?Comprehensive plan to nurture digital talent 

  18. Ministry of Education in Korea(2023).?Administrative notice of partial revision of?「Detailed Standards for Acquiring Teacher?Qualifications for Kindergarten, Elementary,?Middle School, Special School, etc.」. No. 2023-58. 

  19. Park, H. J., Kim, H. S., Choi, J. I., & Jeon, Y. J.(2021).?Development of Teaching Efficacy Instrument in?Informatics(Software and AI) Subject, The Journal?of Korean Association of Computer Education,?24(4), 39-52. 

  20. Sohn, W. S.(2020). Development of SW education?class plan using artificial intelligence education?platform : focusing on upper grade of elementary?school. Journal of The Korean Association of?Information Education, 24(5), 453-462. 

  21. Yi, S. Y., Lee, Y. J.(2022). Effect of Convergence?Curriculum using Machine Learning Educational?Platform on Artificial Intelligence Teaching?Efficacy of Pre-Service Teachers. Journal of?Digital Contents Society. 23(4), 665-674. 

  22. Yi, S. Y., Kim, S. W., & Lee, Y. J.(2021).?Development of Teaching Efficacy Belief?Instrument about Artificial Intelligence for?Pre-service Teachers. The Journal of Korean?Association of Computer Education, 24(1), 47-61. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로