우리의 생활 속에 서비스 로봇의 역할이 점점 증가하여 다양한 기능의 인간형 서비스 로봇이 등장하고 있다. 이 인간형 서비스 로봇은 서비스를 받는 사람들에게 친근한 이미지로 다가가는 것이 필요하다. 서비스 로봇이 제 역할을 다하기 위해서는 일을 대신해주는 기기가 아닌 생활의 동반자로서 사용자가 친근감을 느낄 수 있는 존재가 되어야 할 것이다. 이러한 시각에서 본 연구는 인간형 서비스 로봇을 디자인하기 위한 사전연구로서 친근감 느낄 수 있는 얼굴의 이미지에 관하여 연구하고자 하였다. 인간형 로봇의 친근한 이미지 구축을 위해서는 로봇의 얼굴에 해당되는 부분의 이미지가 매우 중요하므로 디자인 요소로서 얼굴을 형태적 측면에서 살펴보고 디자인 방향을 모색하고자 하였다. 연구는 주로 문헌조사와 사례조사를 통하여 이루어졌으며, 인간형 서비스 로봇의 개념 및 분류, 친근감의 개념과 요인, 얼굴표정과 이미지에 대해서 살펴보았으며, 이를 바탕으로 친근한 얼굴 이미지를 연구함으로써 인간형 로봇 디자인에 방향이나 지표가 될 수 있는 특징적인 요소와 내용을 찾고자 하였다. 연구 결과, 인간형 서비스 로봇 디자인을 위한 친근한 얼굴 이미지는 재인적 측면, 유사성 측면, 호감도 측면에서의 방향 모색이 필요하며, 재인적 측면에서는 인간의 얼굴 이미지를 느낄 수 있는 형태적 요소와 특징을 부여하는 것이, 유사성 측면에서는 uncanny valley를 피하여 디자인하는 것이, 호감도 측면에서는 기본적으로 보편성을 지니고 있으면서도 특징을 갖는 것이 중요함을 알 수 있었다.
우리의 생활 속에 서비스 로봇의 역할이 점점 증가하여 다양한 기능의 인간형 서비스 로봇이 등장하고 있다. 이 인간형 서비스 로봇은 서비스를 받는 사람들에게 친근한 이미지로 다가가는 것이 필요하다. 서비스 로봇이 제 역할을 다하기 위해서는 일을 대신해주는 기기가 아닌 생활의 동반자로서 사용자가 친근감을 느낄 수 있는 존재가 되어야 할 것이다. 이러한 시각에서 본 연구는 인간형 서비스 로봇을 디자인하기 위한 사전연구로서 친근감 느낄 수 있는 얼굴의 이미지에 관하여 연구하고자 하였다. 인간형 로봇의 친근한 이미지 구축을 위해서는 로봇의 얼굴에 해당되는 부분의 이미지가 매우 중요하므로 디자인 요소로서 얼굴을 형태적 측면에서 살펴보고 디자인 방향을 모색하고자 하였다. 연구는 주로 문헌조사와 사례조사를 통하여 이루어졌으며, 인간형 서비스 로봇의 개념 및 분류, 친근감의 개념과 요인, 얼굴표정과 이미지에 대해서 살펴보았으며, 이를 바탕으로 친근한 얼굴 이미지를 연구함으로써 인간형 로봇 디자인에 방향이나 지표가 될 수 있는 특징적인 요소와 내용을 찾고자 하였다. 연구 결과, 인간형 서비스 로봇 디자인을 위한 친근한 얼굴 이미지는 재인적 측면, 유사성 측면, 호감도 측면에서의 방향 모색이 필요하며, 재인적 측면에서는 인간의 얼굴 이미지를 느낄 수 있는 형태적 요소와 특징을 부여하는 것이, 유사성 측면에서는 uncanny valley를 피하여 디자인하는 것이, 호감도 측면에서는 기본적으로 보편성을 지니고 있으면서도 특징을 갖는 것이 중요함을 알 수 있었다.
The increasing role of service robots intervening in human life triggered the birth of multi-functional humanoid service robots, and creating an intimate image for the service receivers is a critical factor needed for these humanoid service robots. In order to fully play their role, each must be a f...
The increasing role of service robots intervening in human life triggered the birth of multi-functional humanoid service robots, and creating an intimate image for the service receivers is a critical factor needed for these humanoid service robots. In order to fully play their role, each must be a friendly life companion than just replacing people's duties. In this viewpoint, this research seeks the friendly face images as a prior research for humanoid service robot designs. In building up a friendly image for humanoid robots, their face plays a critical role. Therefore, this research focuses on the configuration of robots' face as a design factor. The study was carried out mainly through document research and case researches, in the concept of humanoid service robots and their distinction, the concept of friendliness and the cause of it and the examination on the facial expression and facial images. With this basis, this research finds out the characteristic factors and contents that work as an index, or shed light in the future direction for the development of humanoid robot designs. The result signified that the friendly face images for humanoid service robot needed to be developed under the basis of recognition, resemblance and favorableness. In the recognition approach, it was important to give a configurative factor and characteristics of human faces. In the resemblance approach it showed that it was critical to avoid the `uncanny valley'. In the favorableness approach, it was important to wear an individual mask while its overall shape is bestowed with common human characteristics
The increasing role of service robots intervening in human life triggered the birth of multi-functional humanoid service robots, and creating an intimate image for the service receivers is a critical factor needed for these humanoid service robots. In order to fully play their role, each must be a friendly life companion than just replacing people's duties. In this viewpoint, this research seeks the friendly face images as a prior research for humanoid service robot designs. In building up a friendly image for humanoid robots, their face plays a critical role. Therefore, this research focuses on the configuration of robots' face as a design factor. The study was carried out mainly through document research and case researches, in the concept of humanoid service robots and their distinction, the concept of friendliness and the cause of it and the examination on the facial expression and facial images. With this basis, this research finds out the characteristic factors and contents that work as an index, or shed light in the future direction for the development of humanoid robot designs. The result signified that the friendly face images for humanoid service robot needed to be developed under the basis of recognition, resemblance and favorableness. In the recognition approach, it was important to give a configurative factor and characteristics of human faces. In the resemblance approach it showed that it was critical to avoid the `uncanny valley'. In the favorableness approach, it was important to wear an individual mask while its overall shape is bestowed with common human characteristics
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