본 연구는 학생평가에 있어서 사회과 지리교사에게 필요한 평가전문성의 내용과 이를 바탕으로 지리교사가 평가를 행할 수 있는 수행기준을 설정하고자 하였다. 일반적으로 제시되고 있는 교사의 학생 평가전문성 기준으로서 평가하고자 하는 특성에 대한 이해능력, 교수-학습 과정과 평가의 활용능력, 평가도구의 개발 및 활용능력, 건전한 평가의 질에 대한 이해능력, 평가결과의 산출 및 활용 방법에 대한 이해능력 등 5가지를 제시하지만, 이러한 기준은 교육평가에 요구되는 당위성만을 열거할 뿐이어서 상호 중첩되고, 무엇보다도 이들 기준들은 체계성 혹은 위계성이 부재하여 개념모형으로서는 가치가 있으나, 실천을 위한 절차모형으로서는 문제점이 발견된다. 따라서 지리평가가 구현되는 절차적 계열성을 중심으로 다시 재구성하면, 평가원리 일반에 관한 이해, 지리 내용영역에 관한 체계적인 이해, 내용영역에 적합한 다양한 평가도구 선정 및 개발, 교실현장의 지리학습 평가실무능력, 평가정보의 활용능력으로 설정할 수 있다. 사회과 지리교사는 지리교과의 본질적인 목적과 목표를 반영하는 평가를 함으로써 평가의 타당성을 확보하고, 학습자에게 동기유발이 되도록 평가의 과정과 교수-학습의 과정을 통합할 수 있도록 하여야 한다.
본 연구는 학생평가에 있어서 사회과 지리교사에게 필요한 평가전문성의 내용과 이를 바탕으로 지리교사가 평가를 행할 수 있는 수행기준을 설정하고자 하였다. 일반적으로 제시되고 있는 교사의 학생 평가전문성 기준으로서 평가하고자 하는 특성에 대한 이해능력, 교수-학습 과정과 평가의 활용능력, 평가도구의 개발 및 활용능력, 건전한 평가의 질에 대한 이해능력, 평가결과의 산출 및 활용 방법에 대한 이해능력 등 5가지를 제시하지만, 이러한 기준은 교육평가에 요구되는 당위성만을 열거할 뿐이어서 상호 중첩되고, 무엇보다도 이들 기준들은 체계성 혹은 위계성이 부재하여 개념모형으로서는 가치가 있으나, 실천을 위한 절차모형으로서는 문제점이 발견된다. 따라서 지리평가가 구현되는 절차적 계열성을 중심으로 다시 재구성하면, 평가원리 일반에 관한 이해, 지리 내용영역에 관한 체계적인 이해, 내용영역에 적합한 다양한 평가도구 선정 및 개발, 교실현장의 지리학습 평가실무능력, 평가정보의 활용능력으로 설정할 수 있다. 사회과 지리교사는 지리교과의 본질적인 목적과 목표를 반영하는 평가를 함으로써 평가의 타당성을 확보하고, 학습자에게 동기유발이 되도록 평가의 과정과 교수-학습의 과정을 통합할 수 있도록 하여야 한다.
This study tried to clarify the contents of geography teacher's proficiency in evaluation of students achievements, to establish their the performance standard. Generally standards for teacher's proficiency in evaluation of students's achievements could be suggested as five categories: the ability ...
This study tried to clarify the contents of geography teacher's proficiency in evaluation of students achievements, to establish their the performance standard. Generally standards for teacher's proficiency in evaluation of students's achievements could be suggested as five categories: the ability to understand characteristics and principles of evaluation, the ability to utilize evaluation and teaching-learning process, the ability to develop and utilize assessments devices, the ability to understand the quality of sound evaluation, and the ability to draw out the results of evaluation, to understand how to use it. However, it has several problems such that it only suggest the nominal and overlapping items and it lacks the hierarchy and systemic structure. In the light of procedural sequence and the subject of geography, these standards could be re-suggested as follows: the ability to understand the general principle of evaluation, the systematic understanding of the contents of the subject of geography, the ability to select and develop evaluation devices suited to geography contents, the ability to implement evaluation of geography learning in classroom, the ability to utilize information on evaluation. The geography teacher as social studies teacher should implement evaluation which reflect the purpose and objectives of the subject of geography and integrate the teaching-learning process and evaluation to motivate students.
This study tried to clarify the contents of geography teacher's proficiency in evaluation of students achievements, to establish their the performance standard. Generally standards for teacher's proficiency in evaluation of students's achievements could be suggested as five categories: the ability to understand characteristics and principles of evaluation, the ability to utilize evaluation and teaching-learning process, the ability to develop and utilize assessments devices, the ability to understand the quality of sound evaluation, and the ability to draw out the results of evaluation, to understand how to use it. However, it has several problems such that it only suggest the nominal and overlapping items and it lacks the hierarchy and systemic structure. In the light of procedural sequence and the subject of geography, these standards could be re-suggested as follows: the ability to understand the general principle of evaluation, the systematic understanding of the contents of the subject of geography, the ability to select and develop evaluation devices suited to geography contents, the ability to implement evaluation of geography learning in classroom, the ability to utilize information on evaluation. The geography teacher as social studies teacher should implement evaluation which reflect the purpose and objectives of the subject of geography and integrate the teaching-learning process and evaluation to motivate students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.