[국내논문]초등학교 수학학습장애 학생의 연산 오류 특성 The Study on Characteristics of Operation Errors in Students with Mathematics Learning Disabilities of Elementary School원문보기
본 연구는 수학에서 가장 기초기능인 연산 영역에서 어려움을 겪고 있는 수학학습장애 학생들의 오류 분석을 통하여 그 유형과 차이를 살펴본 연구이다. 본 연구의 구체적인 목적은 첫째, 초등학교 수학학습장애 학생의 연산 영역별 오류유형의 특성과 학년 간 차이를 파악하고, 둘째, 초등학교 수학학습장애 학생의 하위 연산 영역별 오류의 특성과 학년 간 차이의 파악이다. 이를 위하여 D광역시 소재 초등학교 특수학급의 수학학습장애 4, 5, 6학년 학생 45명을 대상으로 하여 기초학습기능 수행평가체제-수학검사 도구를 사용하였다. 연구를 통하여 얻은 결과는 첫째, 연산 영역별 오류율에서는 나눗셈이 가장 높았고, 오류유형에서 덧셈 영역은 계산상 오류, 뺄셈에서는 받아올림/내림 오류, 곱셈은 결함 있는 알고리즘 오류, 나눗셈 영역에서는 무응답이 가장 많은 오류로 나타났으며, 뺄셈, 곱셈, 나눗셈 영역은 학년 간에 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 둘째 하위 연산 영역별 오류에서 덧셈과 뺄셈 영역은 네자리수와 네자리수의 연산이, 곱셈은 두자리와 두자리수의 연산 오류가 가장 많았다. 이러한 결과는 초등학교 수학학습장애 학생들의 연산 오류유형과 특성에 대한 기초적인 정보를 제공하여, 연산 관련 교수ㆍ학습 프로그램의 구성과 지도에 도움을 제공할 수 있다.
본 연구는 수학에서 가장 기초기능인 연산 영역에서 어려움을 겪고 있는 수학학습장애 학생들의 오류 분석을 통하여 그 유형과 차이를 살펴본 연구이다. 본 연구의 구체적인 목적은 첫째, 초등학교 수학학습장애 학생의 연산 영역별 오류유형의 특성과 학년 간 차이를 파악하고, 둘째, 초등학교 수학학습장애 학생의 하위 연산 영역별 오류의 특성과 학년 간 차이의 파악이다. 이를 위하여 D광역시 소재 초등학교 특수학급의 수학학습장애 4, 5, 6학년 학생 45명을 대상으로 하여 기초학습기능 수행평가체제-수학검사 도구를 사용하였다. 연구를 통하여 얻은 결과는 첫째, 연산 영역별 오류율에서는 나눗셈이 가장 높았고, 오류유형에서 덧셈 영역은 계산상 오류, 뺄셈에서는 받아올림/내림 오류, 곱셈은 결함 있는 알고리즘 오류, 나눗셈 영역에서는 무응답이 가장 많은 오류로 나타났으며, 뺄셈, 곱셈, 나눗셈 영역은 학년 간에 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 둘째 하위 연산 영역별 오류에서 덧셈과 뺄셈 영역은 네자리수와 네자리수의 연산이, 곱셈은 두자리와 두자리수의 연산 오류가 가장 많았다. 이러한 결과는 초등학교 수학학습장애 학생들의 연산 오류유형과 특성에 대한 기초적인 정보를 제공하여, 연산 관련 교수ㆍ학습 프로그램의 구성과 지도에 도움을 제공할 수 있다.
The four operation part of mathematics is very important to mathematics learning and school learning. The purpose of this study was to identify error characteristics of four operation and sub-four operation among grades. For this study, 45 students with mathematics learning disabilities of 4th, 5th,...
The four operation part of mathematics is very important to mathematics learning and school learning. The purpose of this study was to identify error characteristics of four operation and sub-four operation among grades. For this study, 45 students with mathematics learning disabilities of 4th, 5th, 6th grades were employed and researched by Basic Academic Skills Assessment-Math. The results of this study were as follows. First, error rates of division part was the highest in four operation. In error patterns of four operation, calculative error of addition part, make 10-add extra/10-minuend-add extra error of subtraction part, flawed algorithm error of multiplication part, and no answer of division part were the highest. Second, in error patterns of sub-four operation, a number of four cipher and a number of four cipher operation error of addition and subtraction part, and a number of two cipher and a number of two cipher operation error of multiplication part were the highest. The results of this study provide basic information of four operation error patterns and characteristics of students with mathematics learning disabilities and provide suggestions in organization of teaching․learning operation program.
The four operation part of mathematics is very important to mathematics learning and school learning. The purpose of this study was to identify error characteristics of four operation and sub-four operation among grades. For this study, 45 students with mathematics learning disabilities of 4th, 5th, 6th grades were employed and researched by Basic Academic Skills Assessment-Math. The results of this study were as follows. First, error rates of division part was the highest in four operation. In error patterns of four operation, calculative error of addition part, make 10-add extra/10-minuend-add extra error of subtraction part, flawed algorithm error of multiplication part, and no answer of division part were the highest. Second, in error patterns of sub-four operation, a number of four cipher and a number of four cipher operation error of addition and subtraction part, and a number of two cipher and a number of two cipher operation error of multiplication part were the highest. The results of this study provide basic information of four operation error patterns and characteristics of students with mathematics learning disabilities and provide suggestions in organization of teaching․learning operation program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.