이 연구의 목적은 초등학교 교과서에 나타난 ‘정보통신윤리’ 교육 내용을 비교 분석하고 초등학교 정보통신윤리 교육에 대한 시사점을 찾는데 있다. 이 연구의 목적을 달성하기 위하여 학생 ICT 활용능력 기준(ISSS)(2001), 초·중등학교 정보통신기술 교육 운영지침 개정안(2005), ICT 리터러시 검사도구(2007)의 연구 결과 중 정보통신윤리 관련 영역을 토대로 분석 준거를 설정하였고, 이를 이용하여 2007 개정 교육과정에 따라 편찬된 교과서를 분석하였다.
이 연구의 결과를 통해 다음과 같은 결론 및 시사점을 얻었다.
첫째, ‘바른생활’, ‘국어’, ‘도덕’, ‘실과’ 교과서 중 정보통신윤리 내용은 ‘도덕’, ‘실과’ 교과서에 집중적으로 편성되어 있음을 알 수 있었다.
둘째, 정보통신윤리 영역의 세부 사항이 아동의 발달 단계에 맞게 제시되지 않고 있다. 전체 교과서에서 나타난 정보통신윤리 내용 중 51.4%만이 적용 단계에 맞게 제시 되었다.
셋째, 교과서에 제시된 정보통신윤리 영역의 세부 항목에 대해 빈도의 편차가 크게 나타났다.
초등교육과정의 교과들은 각각의 고유한 교과 목표를 가지고 있다. 교과 목표를 달성하기 위한 교과서의 내용은 한정적일 수 밖에 없고, 이 교과내용에 정보통신윤리 영역을 통합하여 나타내기란 쉽지 않다. 설령 각 교과내용에 정보통신윤리 영역의 내용이 포함되더라도, 각 교과서에 포함 될 정보통신윤리 내용은 그 시대에 가장 중요하다고 판단되는 내용일 경우가 높다. 그리고 전 교과의 통합적인 합의 없이 각 교과별로 내용이 협의되기 때문에 정보통신윤리 내용의 중복을 피하기 어렵다. 이에 정보화 사회에서 꼭 필요한 정보통신윤리 교육이 효과적으로 이루어지기 위해서는 정보통신윤리를 종합적으로 포함하는 교육프로그램 개발과 더불어 창의적 체험 활동, 방과후 교실 등을 통해 정보통신윤리 교육을 할 수 있는 시간을 안정적으로 확보하는 일이 필요하다.
이 연구의 목적은 초등학교 교과서에 나타난 ‘정보통신윤리’ 교육 내용을 비교 분석하고 초등학교 정보통신윤리 교육에 대한 시사점을 찾는데 있다. 이 연구의 목적을 달성하기 위하여 학생 ICT 활용능력 기준(ISSS)(2001), 초·중등학교 정보통신기술 교육 운영지침 개정안(2005), ICT 리터러시 검사도구(2007)의 연구 결과 중 정보통신윤리 관련 영역을 토대로 분석 준거를 설정하였고, 이를 이용하여 2007 개정 교육과정에 따라 편찬된 교과서를 분석하였다.
이 연구의 결과를 통해 다음과 같은 결론 및 시사점을 얻었다.
첫째, ‘바른생활’, ‘국어’, ‘도덕’, ‘실과’ 교과서 중 정보통신윤리 내용은 ‘도덕’, ‘실과’ 교과서에 집중적으로 편성되어 있음을 알 수 있었다.
둘째, 정보통신윤리 영역의 세부 사항이 아동의 발달 단계에 맞게 제시되지 않고 있다. 전체 교과서에서 나타난 정보통신윤리 내용 중 51.4%만이 적용 단계에 맞게 제시 되었다.
셋째, 교과서에 제시된 정보통신윤리 영역의 세부 항목에 대해 빈도의 편차가 크게 나타났다.
초등교육과정의 교과들은 각각의 고유한 교과 목표를 가지고 있다. 교과 목표를 달성하기 위한 교과서의 내용은 한정적일 수 밖에 없고, 이 교과내용에 정보통신윤리 영역을 통합하여 나타내기란 쉽지 않다. 설령 각 교과내용에 정보통신윤리 영역의 내용이 포함되더라도, 각 교과서에 포함 될 정보통신윤리 내용은 그 시대에 가장 중요하다고 판단되는 내용일 경우가 높다. 그리고 전 교과의 통합적인 합의 없이 각 교과별로 내용이 협의되기 때문에 정보통신윤리 내용의 중복을 피하기 어렵다. 이에 정보화 사회에서 꼭 필요한 정보통신윤리 교육이 효과적으로 이루어지기 위해서는 정보통신윤리를 종합적으로 포함하는 교육프로그램 개발과 더불어 창의적 체험 활동, 방과후 교실 등을 통해 정보통신윤리 교육을 할 수 있는 시간을 안정적으로 확보하는 일이 필요하다.
This study tries to analyze the contents of textbooks in elementary school in terms of information ethics and to make suggestions for improvement in future. With information ethics education guidance released in 2005, information ethics part from ICT literacy examination of 2007, and updated 2007 ...
This study tries to analyze the contents of textbooks in elementary school in terms of information ethics and to make suggestions for improvement in future. With information ethics education guidance released in 2005, information ethics part from ICT literacy examination of 2007, and updated 2007 education curriculum, I have analyzed available textbooks. I could draw following conclusions and implications from this study. First, information ethics education is mostly dealt in "moral education" and "practical arts" even though information ethics sections are included in "disciplined life", "Korean Language", "moral education", and "practical arts" textbooks Second, the details in information ethics education are formulated without consideration to student"s developmental stage. Only 51.4% of information ethics education materials are developed in correspondence with child"s development. Third, there are great differences in education details according to our study on elementary school textbooks. Subjects in elementary education have their own unique teaching objectives. Materials in textbooks are defined in a way to meet teaching objectives, and it is not easy to integrate information ethics education into existing subjects. If information ethics education is included in curriculum, it will include materials that are viewed as "most important". And we can not avoid overlapping of education contents as details are determined without much interdisciplinary consultation. Therefore, there should a new, integrated subject for information ethics education in order to provide effective information ethics education that is very crucial in information age.
This study tries to analyze the contents of textbooks in elementary school in terms of information ethics and to make suggestions for improvement in future. With information ethics education guidance released in 2005, information ethics part from ICT literacy examination of 2007, and updated 2007 education curriculum, I have analyzed available textbooks. I could draw following conclusions and implications from this study. First, information ethics education is mostly dealt in "moral education" and "practical arts" even though information ethics sections are included in "disciplined life", "Korean Language", "moral education", and "practical arts" textbooks Second, the details in information ethics education are formulated without consideration to student"s developmental stage. Only 51.4% of information ethics education materials are developed in correspondence with child"s development. Third, there are great differences in education details according to our study on elementary school textbooks. Subjects in elementary education have their own unique teaching objectives. Materials in textbooks are defined in a way to meet teaching objectives, and it is not easy to integrate information ethics education into existing subjects. If information ethics education is included in curriculum, it will include materials that are viewed as "most important". And we can not avoid overlapping of education contents as details are determined without much interdisciplinary consultation. Therefore, there should a new, integrated subject for information ethics education in order to provide effective information ethics education that is very crucial in information age.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.