보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
홍영란
|
참여연구자 |
김미란
,
최두진
,
황여정
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-12 |
과제시작연도 |
2013 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201400000273 |
과제고유번호 |
1105008240 |
DB 구축일자 |
2014-08-09
|
키워드 |
social cohesion.generational conflict.intergenerational integration.education of intergenerational integration.intergenerational digital divide.
|
초록
▼
한국사회는 압축적인 경제성장을 통해 급속한 사회변동을 경험하였으며, IMF 외환위기를 계기로 경제적 양극화가 심화됨에 따라 계층 간 갈등과 대립이 심각한 사회문제로 표면화되었다. 또한 지식정보사회의 도래, 급속한 고령화의 진전, 청년실업과 베이비붐 세대의 문제 등이 국가적 현안으로 대두되면서 세대갈등의 문제가 매우 중요한 사회적 이슈로 부각되고 있다. 특히 근래에 목도되는 세대 간 갈등은 그간 주로 전개되었던 것처럼 이념적ㆍ정서적 측면에서 비롯되는 갈등이 아니라, 세대 간에 희소한 사회적 자원과 한정된 기회의 분배 및 통제를 둘러싼
한국사회는 압축적인 경제성장을 통해 급속한 사회변동을 경험하였으며, IMF 외환위기를 계기로 경제적 양극화가 심화됨에 따라 계층 간 갈등과 대립이 심각한 사회문제로 표면화되었다. 또한 지식정보사회의 도래, 급속한 고령화의 진전, 청년실업과 베이비붐 세대의 문제 등이 국가적 현안으로 대두되면서 세대갈등의 문제가 매우 중요한 사회적 이슈로 부각되고 있다. 특히 근래에 목도되는 세대 간 갈등은 그간 주로 전개되었던 것처럼 이념적ㆍ정서적 측면에서 비롯되는 갈등이 아니라, 세대 간에 희소한 사회적 자원과 한정된 기회의 분배 및 통제를 둘러싼 경쟁적 이해관계의 갈등 양상을 나타낸다는 데 중대한 문제의 소지가 있다. 이러한 점에서 볼 때, 주로 고령화 당사자인 노인층만을 대상으로 삼는 기존의 세대갈등 접근 방법과 달리 젊은 층을 포괄하는, 이른바 전(全)세대적 대책이 마련될 필요가 있다. 즉 시계열적으로 생애주기를 고려하면서 횡단면적으로 집단 간 공생의 관점에서 현상을 진단하고 대책을 마련하는 세대 간 갈등 대처 방안이 필요하다.
세대 간 갈등의 완화와 해소라는 관점에서 ‘세대통합’의 문제는 향후 한국 사회의 중요한 사회적 이슈로 부각할 가능성이 특히 크다. 급격한 고령화와 저출산 현상으로 인해 세대통합과 공존을 요구하는 다(多)세대 사회가 빠른 속도로 다가오고 있으나 사회 각 부문에 있어서 세대충돌을 완화하고 갈등을 해소하기 위한 전략과 방안은 미흡한 수준에 머물러 있으며, 세대 간의 공감과 이해의 중요성에 대한 인식도 매우 저조한 실정이다.
세대 간 평등과 사회적 자원 분배의 형평성을 둘러싸고 빚어지는 갈등은 교육을 통해 세대 간 유대와 공감대를 형성하고 협조 체제를 구축함으로써 크게 완화될 수 있다. 즉, 상호 간에 이해와 공감, 타협을 통해 세대통합을 도모하는 데 있어서 교육이 매우 중요한 역할을 수행할 수 있을 것이다. 그럼에도 불구하고 아직까지 우리 사회에서는 고령세대와 젊은 세대가 서로 이해할 수 있도록 교육하는 프로그램이 매우 미비한 실정이며, 세대 간 이해와 협조관계를 형성할 수 있도록 도와주는 교육체제도 마련되어 있지 않다. 고령층과 젊은 층을 포괄하여 전(全)세대를 대상으로 하는 교육적 접근을 통해 상호 다양성을 존중하고 이해하며 공감할 수 있는 역량을 기르도록 지원하는 ‘세대통합교육’이 이루어질 필요가 있다.
한편 정보화의 ‘일상화’, ‘전면화’에 따라 정보격차가 기존의 사회경제적 불평등을 심화시킬 수 있는 개연성이 더욱 커지고 있는 상황이다. 정보격차의 심화는 정보 접근성과 활용성에 있어서 세대간 차이를 더욱 확대시킴으로써 디지털 세대와 아날로그 세대 간의 정치ㆍ사회ㆍ문화적 갈등을 증폭시키고 있는 실정이다. 디지털 세대와 아날로그 세대 간의 이해와 소통의 한계로 인한 세대 간의 문화적 갈등은 일자리 배분을 둘러싼 경제적 갈등, 정치적 의사소통 방식이나 사이버공간에서의 행동양식을 둘러싼 정치ㆍ사회적 갈등을 심화시키고 있는 실정이다.
더구나 우리 사회의 급속한 지식정보사회화와 세계에서 가장 빠른 고령화 사회로의 진입 속도 등을 고려할 때, 이 두 가지 현상이 맞물려 대단히 급속하게 확대ㆍ재생산되는 아날로그 세대와 디지털 세대 간의 갈등을 완화하고 이해와 소통을 위해 노력하는 것은 매우 시급한 국가 사회적 과제가될 것이다.
상술한 연구의 필요성을 고려했을 때, 국가 사회의 지속적ㆍ안정적인 발전을 도모하기 위해서는 세대 간 갈등에 효과적으로 대응하는 세대통합 방안의 마련이 매우 중요함을 알 수 있다. 이를 위해서는 세대 간의 차이를 인정하고 공감대를 형성하며 상호의견을 존중하는 개방적 태도를 육성함으로써 세대 간의 통합을 이룰 수 있는 교육 및 정보체제의 개선 전략을 모색하고 정책 방안을 도출하는 것이 필요하다.
본 연구는 3년간의 연구로써 세대통합을 위한 교육 및 정보체제 개선 전략을 수립하고 정책과제를 도출하는 데 궁극적인 목적을 둔다. 이를 위해 본 연구에서 2013~2015년의 3개년에 걸쳐 각 연차별로 달성하고자 하는 구체적인 연구목적을 제시하면 다음과 같다.
▶ 1차년도 (2013년) : 세대통합을 위한 교육ㆍ정보체제 개선 전략 연구(Ⅰ) - 실태 진단 및 정책 분석
- 교육 및 정보체제에 있어서 세대통합과 관련된 개념 및 이론적 이해 도모, 실태 진단, 관련 정책 분석, 국내외 우수사례 분석, 인식조사 실시 결과 분석. 아울러 이를 토대로 세대통합을 위한 교육 및 정보체제 개선에 관한 정책 추진방향과 정책적 시사점 도출
▶ 2차년도 (2014년) : 세대통합을 위한 교육ㆍ정보체제 개선 전략 연구(Ⅱ) - 미래 전망 및 세대통합성 진단검사 개발
- 교육 및 정보체제에 있어서의 세대통합 관련 미래 전망 및 이슈 발굴, 세대통합성 수준을 파악할 수 있는 진단검사 개발 및 예비조사 실시 결과를 토대로 세대통합을 위한 교육 및 정보체제 개선에 관한 정책적 시사점 도출
▶ 3차년도 (2015년) : 세대통합을 위한 교육ㆍ정보체제 개선 전략 연구(Ⅲ) - 개선 방안 및 정책과제
- 세대통합성 진단검사를 통한 본 조사 실시 및 심층적 결과 분석, 1ㆍ2차년도 연구결과 및 세대통합성 진단검사를 통한 본 조사 결과를 토대로 세대통합을 위한 교육 및 정보체제 개선 방안 및 정책과제 제시
3차년도에 걸친 본 연구의 연차별 연구주제, 연구목적, 개괄적 연구내용을 그림으로 간략히 나타내면 [그림 1]과 같다.
▣ 주요 연구 내용과 연구 방법
○ 세대통합 논의의 배경에 대한 이론적 이해
3차년에 걸친 연구가 보다 체계적으로 수행될 수 있도록 1차년도 연구에서는 문헌분석을 통해 관련 개념을 폭넓게 검토하여 세대통합 논의의 사회적 배경에 대한 이론적 이해를 도모하고자 하였다.
이를 위해 세대통합의 상위 차원으로써 사회통합을 비롯하여 세대통합 및 세대갈등에 대한 이론적 논의들을 검토하였다. 또한 세대통합 논의의 핵심 배경을 제공하는 고령화 현상, 정보격차 등과 관련하여 선행 연구문헌, 통계자료 등을 분석하여 세대통합 논의의 기본토대를 구축하고자 하였다.
○ 세대통합교육의 개념 및 실태 진단
세대통합을 실현할 수 있는 주요 대안으로써 세대통합교육과 관련하여, 세대통합교육의 개념과 이론적 논의들을 검토하였다. 또한 세대통합교육의 효과를 알아보고 실태 및 문제점을 진단하였다.
○ 세대 간 정보격차 해소와 정보사회통합의 개념 및 실태 진단
세대 간 차이와 갈등이 가장 극명하게 드러나는 정보격차 분야에 대해 관련 개념과 이론, 자료 등을 분석하여 세대 간 정보격차에 대한 심층적 논의를 하였으며, 세대통합에 있어서 세대 간 정보격차에 대한 이론적 이해를 도모하였다. 그리고 우리나라의 정보격차 실태 및 문제점을 진단하였다.
○ 세대통합 관련 정책 분석
세대통합과 관련하여 교육 분야와 정보 분야에서 수립ㆍ시행된 정책을 분석하고, 이를 바탕으로 시사점을 도출하였다. 특히 정보 분야의 세대격차 해소 관련 정책 중 구체적으로 장년 및 고령층 정보화 교육, 노소 공감 프로젝트, 세대 간 정보사회통합 정책을 분석하였다.
○ 세대통합 관련 국내 및 해외 우수사례 분석
세대통합과 관련하여 교육 분야와 정보 분야의 국내 프로그램 우수사례와 해외 주요국의 우수사례를 분석하고, 각 사례에 대한 종합적 논의와 정책적 시사점을 제시하였다.
○ 세대통합 실태 진단을 위한 의견조사 분석
교육 분야와 정보 분야에서 고령자, 교육기관 프로그램 담당자, 학생 등 관련자를 대상으로 세대통합 관련 현실에 대한 인식 수준을 알아보기 위해 의견조사를 실시하고 결과를 분석하였다.
○ 세대통합을 위한 정책 추진방향 및 정책적 시사점 도출
앞서 논의된 바와 같이 교육 및 정보체제에 있어서의 세대통합과 관련된 이론적 이해, 실태 진단, 관련 정책 분석, 국내외 우수사례 분석, 의견조사 분석 결과를 토대로 세대통합을 위한 교육 및 정보체제 개선에 관한 정책 추진방향을 수립하고 정책적 시사점과 과제를 도출하였다.
이상과 같은 연구 내용의 수행을 위해 문헌 자료 수집 및 분석, 국내외 우수 사례 조사 및 분석, 전문가협의회ㆍ개별면담을 통한 의견 수렴, 의견조사 및 분석, 정책 세미나 개최 등의 방법을 활용하였다.
▣ 정책 추진방향 및 정책적 시사점
○ 세대통합과 교육체제
첫째, 세대통합교육에 대한 접근성을 강화해야 한다. 실태분석과 의견조사 결과, 세대통합교육의 필요성에 대해서는 대체로 공감대가 형성되어 있지만, 접근성이 절대적으로 부족한 것으로 파악되었다. 따라서 세대통합교육을 활성화하기 위해서는 학교교육, 지역사회 내 평생교육기관 등 다양한 인프라를 활용해 세대통합 프로그램에 대한 접근성을 강화해야 하며, 이를 위해 정부의 지원이 이루어져야 할 것으로 보인다.
둘째, 세대통합교육은 학교교육과 긴밀히 연계될 필요가 있다. 실질적으로 학교와의 연계는 세대통합교육에 대한 접근성을 제고할 수 있는 가장 유효한 방법이 될 수 있다. 해외 사례에 대한 분석결과, 대체로 학교와 연계한 프로그램들이 우수한 성과를 거두는 것으로 파악되었다. 세대통합교육을 위해 지역사회 내 다양한 평생교육시설을 제공하는 것도 다양한 사회 구성원들이 참여할 수 있도록 문호를 넓힌다는 점에서 의미가 있다. 그렇지만 프로그램의 안정적 운영이나 장기적인 파급 효과 등을 고려해 볼 때, 정규 학교교육과 연계한 세대통합교육이 선도적으로 이루어질 필요가 있다.
셋째, 최근 들어 직업체험에 대한 관심이 제고되고 있는데, 고령자들을 직업체험 프로그램의 인적자원으로 활용하는 방안도 세대통합교육의 좋은 방편이 될 수 있을 것이다. 이와 관련해서 이탈리아와 독일의 사례는 많은 시사점을 제공해준다. 현재 우리 사회에도 은퇴한 고령층 전문 인력들이 많은데 이처럼 전문성을 갖춘 고령자들이 일종의 재능기부를 통해 창의적 체험활동, 직업체험, 실습 등에 참여할 기회를 제공할 필요가 있다.
넷째, 세대통합교육은 직접 체험을 통한 서로 다른 세대 간 상호작용에 바탕을 두어야 한다. 학생과 고령자들을 대상으로 한 의견조사 결과, 바람직한 세대통합교육의 형태로 다양한 세대가 직접 만나서 교류하는 방식을 거론하였다. 추후 세대통합교육 프로그램을 개발하거나 구체적인 교육과정을 마련할 때는, 반드시 서로 다른 세대가 직접 만나서 교류할 수 있는 체험 위주의 프로그램을 구성하는 데 중점을 두어야 할 것이다.
다섯째, 세대통합교육이 효율적이고 효과적으로 현장에 안착하기 위해서는 유관기관 간 연계를 강화해야 한다. 세대통합교육 프로그램은 다양한 세대들을 대상으로 하는 만큼, 특정 세대를 중심으로 한 특정 내용으로 구성할 수 없다. 따라서 역량을 갖춘 다양한 기관과 단체들이 협력하여 프로그램을 구성할 필요가 있으며, 이러한 협력적 관계를 통해 상호 보유한 지식과 노하우를 공유해야 한다.
○ 세대통합과 정보체제
첫째, 장노년층들이 정보화의 혜택을 피부로 느낄 수 있도록 보다 생산적인 측면에서 정보기술을 활용하고 행정, 경제, 문화영역에서 편리한 서비스를 향유할 수 있도록 정보활용 교육을 집중적으로 추진해 나가야 할 것이다. 실태조사 결과에 나타난 바와 같이, 장노년층은 이메일, 인스턴트 메신저, 소셜 네트워크 서비스(Social Network Service: SNS), 블로그 운영, 커뮤니티 이용 등의 커뮤니케이션 활동 이용률이 매우 낮은 편이며, 인터넷 뱅킹과 인터넷 쇼핑 이용률도 매우 낮은 실정이다. 또한 정보생산과 공유 활동, 온라인 사회참여, SNS 이용 등도 젊은 세대에 비해 매우 취약한 편이다. 따라서 장노년층이 생활 속에서 정보화의 혜택을 누릴 수 있는 집중적이고 지속적인 정보 활용교육이 추진되어야 할 것이다.
둘째, 향후에는 디지털 세대와 아날로그 세대가 함께 참여하는 프로그램이 보다 확대되어 나가야 하며, 특히 장노년층인 아날로그 세대의 지혜와 경험을 젊은 디지털 세대에게 전수하고 공유할 수 있는 쌍방향적인 세대통합 정보 프로그램이 더 많이 추진되어야 할 것이다.
셋째, 컴퓨터나 인터넷, 스마트폰 등을 단순히 활용하는 수준을 넘어 보다 전문적인 교육과정은 물론 일자리 창출을 위한 프로그램들을 함께 개발ㆍ보급해 나갈 필요가 있다. 최근에 정보화교육을 받은 장노년층의 일부는 보다 전문적인 교육을 원하며, 온라인 창업이나 사회적 기업을 운영하는 사례가 늘고 있다. 따라서 장노년층의 경제적 활동과 사회참여를 촉진하기 위한 프로그램 개발을 통해 장노년층의 자존감을 높이고 경제적 자립을 지원하는 정책이 더 강화될 필요가 있다.
넷째, 정부는 물론 기업이나 NGO가 보다 상호 협력하여 다양한 정보화 세대통합 프로그램 모델을 발굴ㆍ추진해 나가야 할 것이다. 국내는 물론 해외에서도 IT분야의 유명 기업뿐만 아니라 일반기업들도 고령화문제 해결과 기업의 사회적 책임을 위한 다양한 협력 프로그램을 개발ㆍ추진 중이다.
앞으로 디지털 세대와 아날로그 세대, 그리고 민간기업과 NGO가 함께 참여하는 정보화 세대통합 프로그램을 개발하고 지원해 나가야 할 것이다.
다섯째, 의견조사에서 나타난 가장 큰 세대 간 갈등은 노년층이 정보기기를 이용하지 못함으로써 상호 의사소통이 부족하고 노년층이 상대적으로 무시당하거나 소외감을 느끼게 되며, 젊은 세대의 언어를 아날로그 세대들이 잘 이해하지 못하는 데에서 비롯되는 것으로 나타났다. 따라서 장노년층에 대한 정보화교육을 강화하고 특히 언어 문제를 포함한 디지털 세대의 문화코드를 이해할 수 있는 세대공감 프로그램을 발굴하여 추진할 필요가 있다.
여섯째, 세대통합을 위한 프로그램으로는 기존의 컴퓨터 및 인터넷 기초교육은 물론, 스마트폰과 SNS 교육, 일자리 창출을 위한 보다 심화된 전문교육과 자격증 교육, 그래픽·영상제작 편집 등과 같은 특수 소프트웨어(SW) 활용교육 등이 필요하다는 의견이 많았다. 따라서 앞으로 이와 같은 교육을 보다 확대하면서 인문학, 사회학, 예술분야 등에 IT를 활용하는 융합교육도 세대 간의 이해증진을 위해 필요할 것으로 생각된다.
일곱째, 세대 간 정보격차해소를 비롯하여 범사회적인 정보 세대통합정책을 효율적으로 추진하고 성과를 내기 위해서는 정부뿐만 아니라 학교, 민간기업, NGO 등 다양한 사회주체가 함께 참여하는 소위 공공-민간 파트너십(PPP : Public-Private Partnership)을 구축하여 보다 효율적인 추진체계를 확립해 나가는 것이 중요하다. 나아가 이러한 다양한 주체들이 상호 협력하여 IT를 매개로 세대통합을 위한 융합적 프로그램을 개발하고 이에 대한 지원을 강화해야 할 것이다.
Abstract
▼
▣ Research background and purpose
Korean society has experienced rapid social change through compressed economic growth. Especially since the financial crisis, the IMF the polarization of wealth has become more intense and conflict and confrontation has emerged as a serious social problem. Since
▣ Research background and purpose
Korean society has experienced rapid social change through compressed economic growth. Especially since the financial crisis, the IMF the polarization of wealth has become more intense and conflict and confrontation has emerged as a serious social problem. Since the advent of the knowledge society and information, the rapid progression of aging, the problem of youth unemployment and the baby boomers has emerged as a national issue, the problem of generational conflict becomes an important social issue. The base of the problem is that the issue of conflict between generations, especially witnessed in recent years has been mainly driven side not ideological and emotional but reveals aspects of discord competing interests for limited social resources between generations, distribution and control of the limited opportunities. At this point of view, unlike current approaches to the production of a conflict that target seniors who are directly involved, all generational measures including the younger generation must be taken. That is to say, taking into account their life cycle in the time series to diagnose the current situation in terms of coexistence between groups in the section, it must be prepared on how to deal with conflict between generations.
In terms of mitigation and solution of inter-generational conflict, the program "intergenerational integration" in particular is likely to emerge as an important social issues in the future of Korean society. By rapid aging and low fertility phenomena, the multi-generation society that requires the intergenerational integration and coexistence is fast approaching, however the strategy method to mitigate and resolve the conflict is still insufficient in every sector of the community and the awareness of the importance of sympathy and understanding between generations is very low.
The conflicts between generations by intergenerational equity and social fairness in the distribution of resources can be significantly reduced through education, through the construction of a unit system, consensus and cooperation between generations. In other words, to promote the integration of intergenerational equity through mutual understanding and empathy, compromise, the education can play an important role.
Nevertheless, in our society, the learning programs that combine the older generation and the younger generation are very incomplete and the education system that could establish relationships of understanding and cooperation between generations are not available. 'The education of intergenerational integration’ that can increase the capacity of mutual respect and understanding of diversity through pedagogical approach for all older generations and younger generations must be done.
Meanwhile, the probability that the information gap through its 'normalization' and 'generalization' may aggravate existing social and economic inequality is growing.
The widening of the digital divide, deepening the gap of accessibility and usability of information between generations, amplifies cultural, political and social conflict between generations, therefor the cultural conflict between analog and digital generations due to the limitations of the communication and understanding intensifies economical conflicts in the distribution of jobs and socio-political conflicts in the communication styles and In consideration of the need of research mentioned above, making plan to respond effectively to the conflict between generations for sustainable and stable development of national society is important. To do so, by recognizing the difference between the generations, forming a sympathy and respect for the views of the other, it is necessary to study the strategy to improve information and education systems of intergenerational integration for sustainable and stable development of the national society.
The ultimate goal of this three-year research is to develop strategies to improve information and education systems for intergenerational integration and to derive policy issues. For this reason, over a period of three years 2013~2015, the specific objectives in this study to be achieved in each year are as follows.
▶ First year(2013) : Research for a strategy to improve education - information systems for intergenerational integration(Ⅰ) - Analysis of the current situation and policy analysis
- Theoretical understanding of the intergenerational integration in information and education systems, Diagnosis of the current situation, Analysis of related policies, Analysis of best practices at home and abroad, Education for the intergenerational integration based on the results of recognition survey analysis, Political implications of improved information systems
▶ Second year(2104) : Research for a strategy to improve education - information systems for intergenerational integration(Ⅱ) - Future prospects and Development of integration of next-generation diagnostic tests
- Future prospects and challenge excavation of intergenerational integration in the information and education systems, Development of diagnostic tests that can capture the level of integrity of generation, Education for the intergenerational integration based on the results of the implementation of the preliminary survey, Political implications of improved information systems
▶ Third year(2015) : Research for a strategy to improve education - information systems for intergenerational integration(Ⅲ) - Improvement plan and policy issues - Practice of main survey through the diagnostic test of the intergenerational integration and deep analysis of results, Education for the intergenerational integration based on the results of (first and second years' research and diagnostic test of the intergenerational integration), Presentation of improvement plan for information systems and policy issues
▣ The main contents and research methods
o Theoretical understanding of the context of intergenerational integration discussion
We examined the theoretical discussions of generational conflict and intergenerational integration for the theoretical understanding of its context, including social integration as a high-level of intergenerational integration. By analyzing previous research literature, statistical data in the context of aging that provides important background of intergenerational integration discussion, and information gap, we tried to build a basic foundation of intergenerational integration discussion.
o Diagnostic of concepts and realities of intergenerational education
To achieve the intergenerational integration, we examined the concept of the intergenerational integration and the theoretical discussion, the impact, the reality and diagnosed the educational problems of intergenerational integration.
o Eliminating the intergenerational digital divide and Diagnostics of concepts and current situation of the information society
We examined the theoretical analysis and the concept of the digital divide between generations for intergenerational integration and diagnosed problems and realities of the digital divide in our country.
o Analysis of the political policy of intergenerational integration
Regarding the intergenerational integration, we drew an implication on this basis by analyzing the policy implemented and set up in the field of information and education.
o Analysis of best practices of domestic and foreign intergenerational integration
Regarding the intergenerational integration, we analyzed best practices at home and abroad, we get a suggestion on this basis.
o Survey analysis for the diagnosis of the current situation of intergenerational integration.
To examine the recognition level of intergenerational integration, we conducted a survey to identify the relationship in the field of information education, for elderly, program staff of educational institutions, students and we analyzed the results o Political implications of education for intergenerational integration and improvement of information systems
Based on the theoretical understanding of intergenerational integration in education and information systems, the diagnosis of current situation, the analysis of related policies, the analysis of best practices at home and abroad, the analysis results of recognition survey, concerning the intergenerational integration, we extracted the political implications for the education of intergenerational integration and the improvement of information systems.
For the execution of the research described above, we used different methods as follows:collection and analysis of literature, research and analysis of best practices at home and abroad, collecting opinions through the expert council · individual interviews, public opinion research, analysis, policy seminars.
▣ The policy implications
o Intergenerational integration and Education system
First, in order to activate the intergenerational integration education, we must use school education, such as lifelong learning institutions in community, various infrastructures to enhance access to generational integrated program. Therefore government support should be performed.
Second, for the intergenerational integration education, it is important to use the various lifelong learning facilities. But we need to carry out initiatively the intergenerational education in conjunction with formal education, considering the ripple effect and stable long-term operation of the intergenerational integration program.
Third, the plan to take advantage of retired professionals as human resources of the work experience program will also be a good way of intergenerational education.
Fourth, in the case of the training program to develop intergenerational education or provide its curriculum, it is necessary to configure the program to interact oriented experience between generations face-to-face.
Fifth, because the educational program for intergenerational integration must be configured in a variety of contents suitable for different generations, it is necessary to configure the programs and organize various agencies that are capable to cooperate and we need to share the knowledge and expertise held together by such a cooperative relationship.
o Intergenerational integration and Information system
First, we must expand a program in which analog and digital generation join together, especially we need to promote the intergenerational interactive information programs that could leave the wisdom and experience of the analog generation to the young digital generation.
Second, beyond the level to take advantage of just computers, the Internet and smart phones only, we need to develop and disseminate the courses of job creation more specialized and also promote social participation and economic independence of the elderly citizens.
Third, the various integrated information programs should be developed and continued in collaboration with analog and digital generation, companies, government and NGOs.
Fourth, it is necessary to develop and promote intergenerational sympathy program to improve the information technology education for the elderly and to understand the cultural code of the digital generation, including the issue of language in particular.
Fifth, the fusion education using IT in human literature, sociology, and art programs for the intergenerational integration is also necessary in order to promote understanding between the generations.
Sixth, in order to promote and to produce good results for the effective pan-social policy of intergenerational information, it is important to establish an effective system of promotion, so-called PPP(Public-Private Partnership) involving various entities of society as well as government, schools, private sector and NGO to build a more efficient system.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구요약 ... 3
- 목 차 ... 11
- 표목차 ... 13
- 그림목차 ... 15
- Ⅰ 서 론 ... 17
- 1 연구의 배경 ... 19
- 2 연구의 필요성 및 목적 ... 24
- 3 용어의 정의 ... 32
- 4 연구 내용 ... 34
- 5 연구 방법 ... 35
- Ⅱ 세대통합 논의의 배경 ... 41
- 1 사회통합과 세대통합 ... 43
- 2 고령화 현상과 세대통합 ... 47
- 3 정보격차와 세대통합 ... 52
- Ⅲ 세대통합을 위한 교육체제 ... 55
- 1 세대통합교육의 개념과 이해 ... 57
- 2 세대통합교육1)의 실태와 문제점 ... 64
- 3 세대통합 관련 교육정책 분석 ... 81
- Ⅳ 세대통합을 위한 정보체제 ... 91
- 1 세대 간 정보사회통합의 개념과 이해 ... 93
- 2 세대 간 정보격차의 실태와 문제점 ... 99
- 3 세대 간 정보격차 해소 관련 정책 분석 ... 110
- Ⅴ 세대통합 국내 및 해외 우수사례 분석 ... 119
- 1 국내 교육 분야 ... 121
- 2 국내 정보 분야 ... 136
- 3 해외 교육 분야 ... 160
- 4 해외 정보 분야 ... 196
- Ⅵ 세대통합 실태 진단 의견조사 분석 ... 213
- 1 분석 개요 ... 215
- 2 교육 분야 ... 218
- 3 정보 분야 ... 243
- Ⅶ 결론 ... 261
- 1 요약 및 종합논의 ... 263
- 2 정책 추진방향과 정책적 시사점 ... 270
- 참고문헌 ... 279
- Abstract ... 291
- 부 록 ... 299
- 1 교육 분야 고령자용 설문지 ... 301
- 2 교육 분야 교육기관 담당자용 설문지 ... 305
- 3 교육 분야 학생용 설문지 ... 310
- 4 정보 분야 고령자용 설문지 ... 314
- 5 정보 분야 교육기관 담당자용 설문지 ... 318
- 6 정보 분야 학생용 설문지 ... 322
- 끝페이지 ... 327
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.