보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2010-12 |
과제시작연도 |
2010 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201400001943 |
과제고유번호 |
1105003708 |
사업명 |
인문(한국교육개발원) |
DB 구축일자 |
2014-04-19
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201400001943 |
초록
▼
본 연구는 2003년부터 초・중・고등학교를 대상으로 시행되는 학교 교육 실태 및 수준 분석 연구의 3주기 중학교 연구로서, 2004년과 2007년에 시행되었던 중학교연구에 이어 2010년 중학교 교육의 전반적인 실태와 수준을 조사하고 이전 주기와 비교함으로써 그 변화 추이를 파악하고자 하는 목적으로 수행되었다.
연구의 목적을 달성하기 위해서 기존의 이론적 모형에 근거하여 중학교 교육의 현안과 시의성을 반영할 수 있도록 지표를 수정・보완하여, 1~2주기 연구에 참여하였던 전국 215개 중학교를 대상으로 설문 조사 및 학업성취도
본 연구는 2003년부터 초・중・고등학교를 대상으로 시행되는 학교 교육 실태 및 수준 분석 연구의 3주기 중학교 연구로서, 2004년과 2007년에 시행되었던 중학교연구에 이어 2010년 중학교 교육의 전반적인 실태와 수준을 조사하고 이전 주기와 비교함으로써 그 변화 추이를 파악하고자 하는 목적으로 수행되었다.
연구의 목적을 달성하기 위해서 기존의 이론적 모형에 근거하여 중학교 교육의 현안과 시의성을 반영할 수 있도록 지표를 수정・보완하여, 1~2주기 연구에 참여하였던 전국 215개 중학교를 대상으로 설문 조사 및 학업성취도 검사를 실시하였다. 수집된 설문 결과를 분석에 활용할 수 있도록 학생과 학부모의 응답 결과를 연계하고, 한국교육개발원의 교육통계DB의 자료를 학교 정보에 연계하였으며, 전국단위의 모수치 추정을 위하여 가중치를 산출하여 적용하였다. 또한 학업성취도 점수를 기준으로 학생의 수준을 파악하기 위해서 준거 설정 절차를 거쳐 교과별 성취수준을 분류하였다.
이상의 절차를 거쳐 최종적으로 구성된 자료를 통해 다음의 세 가지 분석을 수행하였다. 첫째, 우리나라 중학교 교육의 여건, 교육활동, 성과는 지역규모와 설립유형에 따라서 다르게 나타나는가를 검증하고, 이를 2004년 및 2007년의 결과와 비교해 봄으로써 변화의 추이를 살펴보았다. 둘째, 학교 교육 수준을 분석함에 있어, 동일 학교를 대상으로 동일 검사를 시행한 2~3주기 자료를 활용하여 학업성과의 향상을 고려하는 학교효과를 산출하고, 이를 통해 우리나라 중학교의 수준을 파악하고자 하였다. 셋째, 본 연구를 통해 수집된 자료의 정책적 활용 가능성 탐색을 위한 사례 연구로서 최근 현안으로 대두되고 있는 사교육 경감 정책의 현황과 효과를 분석하였다.
본 연구의 분석내용을 중학교 교육의 실태, 중학교 교육의 수준, 정책 현황 및 효과분석으로 구분하여 정리한 결과는 다음과 같다.
우선, 중학교의 교육여건, 교육활동, 교육성과 측면에서 실태 및 변화추이를 파악하였다. 교육여건의 실태에 대한 분석 결과, 지역규모별 학교 수는 읍면지역과 도서벽지 지역에서는 감소하는 추세이지만, 전체 학교 수는 증가하고, 학생 1명에 해당하는 교수-학습 관련 공간의 면적 또한 점차 상승하는 추세로 우리나라 중학교의 물리적인 여건이 개선되고 있음을 알 수 있다. 학교의 교원 현황을 살펴보면, 여자교원 수가 남자 교원에 비해 약 2배 가까이 많으며, 점차 여자 교원의 수는 증가하고 있다. 교사들의 교직 경력은 2007년에 비해 다소 하락하였으나, 사범대 출신자비율과 석사 이상 교사 비율은 점차 증가하는 추세를 보인다. 전체 학생 수와 학급당 학생 수, 교원 1인당 학생 수는 감소하였고, 특히 도서벽지 지역에서 큰 폭으로 감소하였다. 학생 수의 감소로 전반적인 중학교의 여건이 나아졌으나, 대도시와 읍면지역의 격차는 더욱 커지는 경향을 보였다. 2004년 및 2007년에 비해 포부 수준과 사회・경제적 지위가 전반적으로 하락하였고, 특히 읍면지역에서 하락폭이 크게 나타났다. 반면 부모-자녀 관계는 2007년의 결과보다는 소폭 상승한 수준이다.
학교 교육의 과정에 해당하는 교육활동의 실태는 다음과 같다. 첫째, 학교 풍토 특성 분석 결과, 국공립학교의 교사들이 사립학교의 교사들보다 학교 내 의사결정과정에서 보다 높은 수준의 자율성을 가지고 있고, 교사의 사기와 열의 정도와 교사의 지원 정도를 분석한 결과, 전반적으로 국공립학교 교사가 사기 및 열의가 더 높고 지원을 잘 한다고 학생들이 인식함을 확인할 수 있다. 학교의 협력적・경쟁적 학습문화는 보통수준이었으며, 서울 지역이 가장 높았고 읍면지역에서 가장 낮게 나타났다. 교사의 자율성과 효능감은 상승하는 반면, 교사의 사기와 열의, 성취 압력은 하락하는 추세이다.
둘째, 수업 풍토 요인인 수업 분위기는 도시 지역의 경우 2010년에 좋아졌으며, 서울 지역은 이전 주기에 비하여 개선되었으나 읍면지역에서는 악화되는 경향을 보였다. 교수자 중심 수업 정도는 다소 하락하였으나 학습자 중심 수업 정도는 약간 상승하였다.
셋째, 학습・심리적 특성의 실태로서, 학생들의 내재적・외재적 학습 동기 수준과 입시 스트레스는 전반적으로 하락하는 추세이다. 특히 읍면지역 학교의 평균 내재적 학습동기 수준과 서울 지역 학교의 외재적 학습동기 수준이 큰 폭으로 하락하였다. 서울 지역의 경우, 2004년의 결과에 비해 2010년에는 가장 큰 폭으로 영어과 자아개념 수준이 상승하였는데, 이로써 가장 낮은 수준인 읍면지역과의 격차가 더욱 확대되었다. 또한 학생들의 자아존중감 수준도 상승하였다.
넷째, 학교생활과 관련하여 중학생의 수업 집중 시간은 약 21분에서 30분정도로, 2004년 및 2007년에 비하여 다소 상승하였고, 학교 수업 태도 또한 긍정적으로 변화하였다. 비행・일탈 정도는 상승하는 추세로, 읍면지역에서 가장 빈번히 발생하였다.
다섯째, 방과후활동의 실태를 분석한 결과, 3주기에 걸쳐 학생들의 독서 향유 정도는 전반적으로 일정한 수준을 유지하고 있다. 반면 스스로 공부하는 시간은 2004년 및 2007년 보다 큰 폭으로 상승하였다. 과외 참여 비율이 가장 높은 지역과 낮은 지역 사이의 차이가 축소되었고, 읍면지역의 제외한 다른 지역들의 과외 참여 비율이 유사한 수준으로 변화하였다.
중학교 교육의 결과를 보여주는 교육성과의 실태는 다음과 같이 요약된다. 첫째, 학교 교육의 인지적인 성과로서 학업성취도 점수를 분석한 결과, 국어와 수학성취도는 2007년 결과에 비해 우수수준과 기초미달로 분류된 학생의 비율은 증가한 반면, 보통과 기초수준으로 분류된 학생의 비율은 감소하여 전체 학생들의 성취수준 차이가 더 크게 벌어졌음을 알 수 있다. 영어 성취수준은 보통수준으로 분류된 학생의 비율이 가장 높았고, 우수수준으로 분류된 학생의 비율의 거의 2배가 증가하였고, 보통과 기초수준의 비율은 다소 감소하였다.
둘째, 정의적 성과영역에서 학생들의 인성 수준을 보면, 학생들의 검소, 책임・협동 정도는 하락하는 추세를 보인다. 2010년 중학생의 친절・양보 의식은 2007년보다는 다소 하락한 결과이지만, 2004년 보다는 큰 폭으로 상승하였다. 친절・양보 및 책임・협동 의식의 지역규모 간 격차는 더욱 확대되었다.
셋째, 학생의 인간관계 만족도는 향상되는 반면, 학교생활 만족도는 감소하였다. 학업 만족도는 보통 이하였으며, 사립학교보다 국공립학교 학생들이 학업에 대하여 더 높은 수준의 만족도를 보였다. 학부모의 학교 교육 만족도와 교사 만족도는 2004년 및 2007년의 결과와 거의 유사하였다.
중학교 교육의 수준 분석 결과는 다음과 같이 요약될 수 있다. 우선 학업성취에 영향을 미치는 변인을 살펴보면, 학생수준에서 학생 성별과 부모의 사회・경제적 지위, 부모의 자녀에 대한 교육적 지원, 부모-자녀관계, 과외참여 여부가, 학교수준에서는 학교소재지, 학교 유형, 학교평균 사회・경제적 배경, 1주기 학교평균이 교과에 따라 유의한 영향을 미쳤다. 국어와 영어의 경우 2010년의 성취도가 2007년에 비하여 높았으나 수학 성취도는 주기 간 차이가 없었다.
다음으로 과정변인 간의 상호 상관을 고려하여 순차적으로 투입한 결과, 학생수준의 과정변인으로는 독서향유정도와 외재적 동기, 내재적 동기가, 학교수준의 과정변인으로는 성취압력이 학업성취도와 유의한 관계가 있었다.
또한, 원점수 또는 학교효과점수의 학교평균 및 향상도를 기준으로 효과적인 학교를 선정하여 그 특성을 분석한 결과, 분류 기준에 따라 상이한 학교들이 선정되었다. 학교평균과 향상도와의 관계가 높은 국어와 영어의 경우 두 기준 모두에 부합하는 학교가 많았고, 학교평균과 향상도 간의 관계가 낮은 수학의 경우 분류기준에 따라 학교들이 다르게 선정되는 경향을 보였다.
마지막으로 본 연구를 통해 수집된 자료를 활용하여 관련 정책의 현황과 시행 효과를 검증한 결과는 다음과 같다. EBS 인터넷・방송 시청기간 혹은 방과후학교 수강시간을 이용하여 사교육 경감 정책의 효과를 분석한 결과, 방과후학교 참여시간이 두 배로 증가하면 사교육비가 5.8% 정도 감소하는 효과가 있었으며, EBS 시청기간이 한 교과 평균 1~3개월에서 7~9개월로 증가하면 3.2% 정도의 사교육비 감소 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 사교육비는 학생의 학업성취도, 부모의 사회・경제적 지위, 교육적 지원, 학생과 학부모 만족도, 학교의 교수학습비지출과 유의한 관계가 있었다. 이상의 정책 효과 분석을 통해 본 연구자료의 정책적 활용가능성을 확인하고, 분석사례를 제시할 수 있었다.
연구 결과에 기초하여 우리나라 중학교 교육 개선을 위한 제언을 크게 세 가지 측면에서 제시하면 다음과 같다.
가장 먼저, 중학교 교육 수준 개선을 위한 제언으로 첫째, 교육여건의 지속적인 개선 및 격차의 완화를 위하여 중학교 교육의 여건을 개선함과 동시에 지역 차를 경감시키려는 노력이 필요하고, 소규모 학교를 지원하고 특성화 하기 위한 운영 방안의 마련, 지역 및 학교 유형에 따른 균등한 교원 배치, 중학생에게 미치는 남녀공학의 영향에 대한 실증 연구 수행, 학부모의 자녀 교육에 대한 관심과 참여도 증진을 위해 다양한 교육 정보를 제공할 수 있는 학부모 교육정보 서비스 시스템 마련, 가정 배경의 격차를 보완하기 위한 교육적 배려가 필요하다. 또한, 교육활동에 대한 집중적인 관심과 지원을 높이기 위하여 학생의 긍정적인 학습 활동 촉진을 위한 학교 풍토 요인의 탐색 및 조성을 위한 정책적 노력, 학생들의 학습・심리적 역량을 향상시킬 수 있는 방안 구안, 읍면지역 학교의 교육과정 요인 악화를 막기 위한 관심과 지원이 필요하며, 학교 교육의 질 향상을 위해 교사 및 교수 학습 요인에 주목하고 교수・학습 과정을 측정할 수 있는 조사도구와 척도의 개발이 필요하다.
둘째, 중학교 교육 수준 분석・평가를 위한 제언으로 다양한 영역의 학교 교육성과를 고려하는 포괄적인 성과 점검 체제 구축과 정확하고 공정한 성과 점검을 위해 학교의 여건과 향상도를 고려할 필요가 있다.
마지막으로 국가수준 학교 교육 데이터베이스 구축을 위해 각종 평가 결과를 연계한 학교수준 데이터베이스 구축, 관련 기관 간 협조 및 데이터의 연계를 통한 효율성 제고, 정기적인 분석・보고 시스템 구축, 자료의 공개 및 활용 활성화 지원 등이 필요하다.
Abstract
▼
This research is concerned with the middle school in the third cycle of the Research on the Actual Status and the Quality in School Education(general highschool, middle school and elementary school) which has been carried out since 2003. The research aims to measure the actual status and the quality
This research is concerned with the middle school in the third cycle of the Research on the Actual Status and the Quality in School Education(general highschool, middle school and elementary school) which has been carried out since 2003. The research aims to measure the actual status and the quality of school education targeting general high schools, middle schools and elementary schools and to identify the changes by comparing with the previous cycles.
In order to achieve the goal of the research, indexes are modified and developed to reflect the pending issues of middle school education based on the established theoretical model in the Research on the Actual Status and the Quality in School Education : Elementary, Middle and General High Schools which was carried out from 2003 to 2009. The mail survey for 215 schools nationwide which participated in 2004 and 2007's survey was executed along with evaluation of Korean, math and English achievement. The collected students' results are connected to their parents' answers for analyzing. The statistics DB of Korean Educational Development Institute is linked to school information and calculated weights are applied for estimating parameters in national level. Moreover, achievement level of each subject is classified to identify students' academic level through standards setting process based on the results of academic achievement test.
Three kinds of analyses executed with the survey results and students' academic scores are below. First, this research is to verify whether the size of regions where the schools is located and established types have an effect on the qualities and current condition of middle school education, to analyze the effects that the quality index of school education have on the school education and ultimately, to compare the results with those in the first and second cycles which were conducted in 2004 and 2007 respectively. Second, in the analysis on the level of school education, the exam scores from the same schools conducting the identical exams as in 2007 research are used to estimate school effects regarding progress of academic performance. Then, finally, the present conditions and effects of Principal's Public Subscription System and Policy for the Decreasing of the Economic Expense for Private Tutoring are investigated to explore political application of the collected dataset from this research.
The following is the conclusion of the actual status, quality, current political issues, and effects of middle school education based on the analysis above.
First of all, this research analyzed conditions in school education, educational activities and actual educational achievements, and followed their changes. The results of the analysis on conditions in school education showed that the number of schools by regions decreased in Eup/Myun and Backwoods whereas the total number of schools in all regions increased, and learning area per student became gradually larger. Based on these results, it is certain that physical resources in middle schools have improved since 2004. As for teacher resources, female teachers outnumbered male teachers by about a proportion of two to one, and there has been a substantial increase at the ratio of female teachers. While teachers’ educational experiences decreased a bit compared to 2007, the ratio of teachers who graduated from colleges of education jumped dramatically along with the ratio of teachers with higher education(graduate school). The total number of students, student per class, and student per teacher decreased, and, especially in Backwoods, decreased considerably. General conditions of middle schools have improved due to decline of student numbers, however, the gaps between Big Cities and Eup/Myun showed growing tendency. When compared with 2004 and 2007, students' educational ambition and parents' socio-economic status decreased, and especially worsened considerably in Eup/Myun. On the other hand, the parent-student relationship increased slightly when compared to 2007.
The analysis of the educational activities corresponding to school curriculum is suggested below. First, the result of analyzing school climate showed that public school teachers were more likely to have bigger autonomy in school decision-making process than private school teachers. The students tended to perceive the fact that public school teachers showed higher morale and enthusiasm, and more supports. The cooperative and competitive learning culture among students in total were about average level, and the highest in Seoul while showing the lowest in Eup/Myun. Whereas teachers' autonomy and efficacy were on the rise, their morale, enthusiasm and achievement pressure showed the downward trend.
Second, class atmosphere, one of the class climate factors, improved in 2010 for Cities. However, compared to the previous cycle, the atmosphere in Eup/Myun had a tendency to downward while it became better in Seoul. The degree of instructor-oriented class tended to decrease, however that of learner-oriented class slightly increased.
Third, as for the learning psychological background features, internal and external motivation and entrance examination stress have shown to decrease. In particular, the average internal motivation in Eup/Myun and the average external motivation in Seoul sharply declined. Self-concept of English in Seoul rose a lot compared with 2004 and 2007, and this led to bigger gaps between Seoul and Eup/Myun which ranked the lowest. Besides, self-esteem of students was on the rise.
Fourth, in relation with school life, compared to 2004 and 2007 there was a small increase in the average class attention spans of middle school students which were about 21~30 minutes. Also, students’ attitudes during class changed positively. The frequency of delinquency and the deviation was on the rise, and was the most frequent especially in Eup/Myun.
Fifth, regarding after-school activities, generally students' degree of reading maintained a certain level throughout three cycles, whereas the studying hours outside of school classes increased sharply when compared to 2004 and 2007. The gap between the sectors with the highest ratio of tutor participation and the lowest was reduced, and the ratios of tutor participation in sectors except for Eup/Myun were changed into similar level.
The actual status of educational performance resulted by middle school education summarized below.
First, students' achievement exam scores as a cognitive performance from school education were analyzed. The results showed that the ratios of students in Advanced and Below Basic for Korean and mathematics increased compared to 2007, whereas ratios of Average and Basic showed the opposite tendency so that the disparities among students' achievement levels were found to be widened. As for English, the ratio of students classified into Average level was the highest, the ratio of Advanced level almost doubled, and the ratios of students in Average and Basic declined slightly.
Second, in terms of students' personality as an affective performance, the degree of frugality and responsibility·cooperation of middle school students showed a downward tendency. The degree of kindness·concession in 2010 decreased slightly compared to 2007, but showed significantly greater rise than 2004. The regional inequalities in the kindness·concession and responsibility·cooperation seemed to have been getting worse.
Third, while students’ satisfaction with human relationship was on the rise, their satisfaction with school life showed downward tendency. The one with academic achievement was below average, and students in public schools showed higher satisfaction with academic achievement than those in private schools. Parents’ satisfaction with school and teacher satisfaction had similar results as in 2004 and 2007.
The conclusion on the levels of middle school education is suggested below. First of all, as for the variables affecting students' academic achievement, students' sex, parents' socio-economic status, parents' educational support to students, parent-student relationship, tutoring participation were the most significant in student level, and school location, school's established type, average socio-economic status of school, average test scores by each subject in the first cycle were the most significant factors in school level. The academic achievements of Korean and English in 2010 were higher than ones in 2007, but mathematics maintained similar level.
Next, as a result of putting process variables in consecutive order considering their correlation, students' degree of reading, internal and external motivation in student level and achievement pressure in school level seemed to have significant relation with academic achievement.
Furthermore, effective schools were selected based on the average and progress of raw scores or effect scores and their characteristics were analyzed. There was a tendency that different schools were chosen depending on the criteria for classification. For Korean and English that had higher relationship with the school average and progress, many schools tended to correspond to two standards. On the other hand, different schools were selected by the criteria for classification in mathematics which had lower relationship with the school average and progress.
Finally, the present state of the related policies and their effects were analyzed using the data collected from this research. The teachers with the invited principals that account for the great proportion of Principal's Public Subscription System considered that their invited principals showed lower capacity for leadership and democratic management. In case of the promoted principals, the effects of Principal's Public Subscription System were highly recognized because teachers evaluated their principals as with higher capacity for leadership and democratic management compared to non-Public Subscription System schools. On the other hand, the results showed that Principal's Public Subscription System was not conducive to improving organization in schools. Therefore, it is clear that causing substantive changes to school organization is difficult even though Principal's Public Subscription System is a helpful policy to bring competent principals to schools. It is necessary to identify the level of changes of school organization by comparing before and after the policy in the future studies.
Next, the effect of Policy for the Decreasing of the Economic Expense for Private Tutoring were analyzed based on EBS internet and TV watching time or after-school participation time. When the period of time in which students participated in after-school was twice as long, the expense for private tutoring was reduced by about 5.8%. Also, when the average EBS watching time changed from 1~3 months into 7~9 months in one subject, the expense for private tutoring seemed to decline by 3.2%. Moreover, the expense for private tutoring had significant relationship with parents' socio-economic status, educational supports, satisfaction of students and parents, and how schools spent money for teaching and learning. Through the analysis on the effects of policies mentioned above, it was possible to identify the political application possibility of this research data, and to suggest the case studies.
Based on the above research results, the following suggestions are made to improve the middle school education in Korea.
First of all, in order to improve the level of middle school education, educational condition in schools should be improved and the regional disparities need to be reduced. Also, it is necessary to support and specialize small schools, to arrange teachers based on the region and established school type, to conduct empirical studies to identify an effect of coeducation schools on middle school students, to provide an educational information service system for parents to offer diverse educational information for increasing parents' interest and participation in education of their children, and to consider educational support to close the gaps in family background. Furthermore, to enhance intensive interest and support for educational activities, policy implementations to promote students' positive learning activities and learning psychological capacity, and preventing school curriculums in Eup/Myun from getting worsen are required. To improve the quality of school education, it is necessary to pay attention to teachers and teaching-learning factors, and to develop research tools and scales for estimating process of teaching and learning.
Second, in terms of analyzing and evaluating the levels of middle school education, comprehensive performance examining system should be created to regard outcomes from school education in diverse domains, and conditions and growth of schools need to be counted to check performances precisely and fairly.
Finally, in order to establish nationwide school education database system, it is necessary to create school-level database that connects results of various examination, to enhance efficiency through collaboration and linking data with related organizations, systemize periodical analysis and reporting, to open data to the public, and to promote utilizing data.
목차 Contents
- 표 지 ... 1
- 머 리 말 ... 2
- 연구 요약 ... 4
- 차 례 ... 10
- 표 차 례 ... 14
- 그 림 차 례 ... 17
- Ⅰ 서 론 ... 20
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 22
- 2. 연구 내용 ... 24
- 가. 이론적 기초 및 모형의 수정・보완 ... 24
- 나. 중학교 교육의 실태 및 변화 추이 분석 ... 25
- 다. 중학교 교육의 종단적 수준 분석 ... 25
- 라. 정책 현안 관련 조사 및 사례 분석 ... 26
- 3. 연구 방법 및 절차 ... 27
- 가. 문헌 연구 ... 27
- 나. 전문가 협의회 운영 ... 27
- 다. 자문위원단 구성 및 운영 ... 28
- 라. 학술대회 개최 ... 28
- 마. 설문 조사 ... 28
- 바. 학업성취도 평가 ... 37
- 사. 2주기 조사대상 학생의 고교 진학 현황 조사 ... 38
- 아. 자료의 처리 ... 39
- 자. 분석 방법 ... 47
- 4. 연구의 의의 및 제한점 ... 49
- 5. 용어의 정의 ... 52
- 가. 학교 교육의 실태 ... 52
- 나. 학교 교육의 수준 ... 52
- 다. 학교효과 ... 52
- 라. 학교 교육의 산출, 성과 ... 52
- Ⅱ 이론적 배경 ... 54
- 1. 학교효과 연구 ... 56
- 가. 학교효과의 개념 및 유형 ... 56
- 나. 학교효과의 크기 ... 62
- 다. 학교효과 결정변인 탐색 ... 66
- 2. 종단적 학교효과 분석 ... 68
- 가. 종단자료 분석을 통한 학교효과 산출 ... 69
- 나. 유사종단자료 분석을 통한 학교효과 산출 ... 72
- 3. 중학교 교육의 실태 및 변화 추이 ... 77
- 가. 인지적 성과 ... 77
- 나. 정의적 성과 ... 80
- 다. 교육 만족도 ... 83
- Ⅲ 중학교 교육의 실태 ... 86
- 1. 교육여건의 실태 ... 90
- 가. 학교 현황 ... 90
- 나. 교원 현황 ... 94
- 다. 학생 현황 ... 100
- 라. 학생 및 가정배경 특성 ... 105
- 마. 요약 ... 112
- 2. 교육활동의 실태 ... 113
- 가. 학교 풍토 ... 114
- 나. 수업 풍토 ... 125
- 다. 학습・심리적 특성 ... 131
- 라. 학습 및 학교생활 ... 142
- 마. 방과 후 활동 ... 149
- 바. 요약 ... 154
- 3. 교육성과의 실태 ... 156
- 가. 인지적 성과: 학업성취도 ... 156
- 나. 정의적 성과: 인성 ... 165
- 다. 학교 만족도 ... 170
- 라. 요약 ... 180
- Ⅳ 중학교 교육의 수준 ... 182
- 1. 중학교 교육 수준에 영향을 주는 배경요인 ... 185
- 가. 분석자료 ... 186
- 나. 분석모형 ... 187
- 다. 분석 결과 ... 191
- 라. 요약 ... 201
- 2. 중학교 교육 수준이 높은 학교의 특성 ... 203
- 가. 학교의 분류 기준 ... 203
- 나. 학교 분류 결과 ... 210
- 다. 요약 ... 217
- Ⅴ 정책 현황 및 효과 분석 ... 220
- 1. 사교육 경감 정책 효과 분석 ... 222
- 가. 연구배경 ... 222
- 나. 선행연구 ... 224
- 다. 연구방법 ... 228
- 라. 분석결과 ... 231
- 마. 소결 ... 237
- 2. 정책 연구를 위한 활용 가능성 ... 239
- Ⅵ 결론 및 정책적 제언 ... 242
- 1. 결 론 ... 244
- 가. 교육여건의 실태 ... 245
- 나. 교육활동의 실태 ... 248
- 다. 교육성과의 실태 ... 251
- 라. 학교 교육 수준 ... 253
- 마. 정책 현황 및 효과 분석 ... 254
- 2. 정책적 제언 ... 255
- 가. 중학교 교육 수준 개선을 위한 제언 ... 256
- 나. 중학교 교육 수준 분석・평가를 위한 제언 ... 265
- 다. 국가수준의 학교 교육 데이터베이스 구축을 위한 제언 ... 267
- 참 고 문 헌 ... 270
- ABSTRACT ... 291
- 부 록 ... 300
- [부록 1] 변인별 조사 내용, 설문 대상, 문항 번호 ... 302
- [부록 2] 2007년도 문항과 2010년도 문항의 변경 사항 ... 309
- [부록 3] 설문지 ... 313
- 끝페이지 ... 386
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.