보고서 정보
주관연구기관 |
연세대학교 Yonsei University |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2013-11 |
과제시작연도 |
2013 |
주관부처 |
식품의약품안전청 Korea Food & Drug Administration |
등록번호 |
TRKO201400011732 |
과제고유번호 |
1475007315 |
사업명 |
식품 등 안전관리 |
DB 구축일자 |
2014-07-26
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키워드 |
외식.영양표시.인식도 조사.외식업체.소비자.Menu labeling.Food-Away-From-Home.Perception Study.Restaurants.Consumers.
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201400011732 |
초록
▼
연구의 목적은 지속적으로 확대되고 있는 외식 영양표시 제도에 대한 외식업체와 소비자의 인식도를 파악하여, 체계적이고 효과적인 제도 정착을 위한 기초 자료를 확보하는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 국내·외 외식 영양표시 제도에 대한 현황 및 정책을 검토하였고, 표적집단면접 및 설문조사를 실시하여 외식업체와 소비자의 인식도를 파악하였으며, 이에 대한 개선방안을 제시하였다.외식 영양표시 시행 업체는 소비자에게 영양정보 제공과 신뢰도 구축, 메뉴 선택에 도움을 주기 위해 영양표시를 시행하고 있는 것으로 나타났다. 시행 시의 장
연구의 목적은 지속적으로 확대되고 있는 외식 영양표시 제도에 대한 외식업체와 소비자의 인식도를 파악하여, 체계적이고 효과적인 제도 정착을 위한 기초 자료를 확보하는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 국내·외 외식 영양표시 제도에 대한 현황 및 정책을 검토하였고, 표적집단면접 및 설문조사를 실시하여 외식업체와 소비자의 인식도를 파악하였으며, 이에 대한 개선방안을 제시하였다.외식 영양표시 시행 업체는 소비자에게 영양정보 제공과 신뢰도 구축, 메뉴 선택에 도움을 주기 위해 영양표시를 시행하고 있는 것으로 나타났다. 시행 시의 장애요인으로는 영양성분 분석과 제시의 비용 부담, 소비자의 관심 부족으로 낮은 효율성, 종사원의 이해 부족이었고, 전반적으로 자율시행 업소가 의무시행 업소에 비해 장애요인에 대해 인식하는 정도가 높았다. 미시행 업소는 의무·자율 시행 업소의 장애요인과 비슷하였으나, 특히 제도에 대한 지식과 정보 부족의 정도가 높았다.
소비자들은 건강을 위해 외식 영양표시를 이용하였으나, 글씨 크기가 작음, 어디에 있는지 찾기 어려움,영양표시 해석의 어려움 등을 장애요인으로 나타냈다. 또한, 현재 제공하는 영양표시 대상 5개 영양소에 대해 유지 또는 확대 및 체인 100개 이하의 업소들에 대한 제도 확대에 대해 호의적인 의견을 나타냈다. 외식업체들은 영양표시에 대한 소비자의 관심 부족으로 효용성이 떨어진다고 하였으나, 실제 소비자들은 영양표시 시행 업소에 대한 이미지가 상승해, 그 업소에 대한 충성도가 높아져, 궁극적으로는 방문하고자 하는 의도가 높아지는 것으로 나타났다.
이러한 인식도 조사 결과를 바탕으로 다음과 같은 정부의 개선 방안을 제안한다. 첫째, 관련 구성원의 공동 연계(정부, 지자체, 외식업체, 외식관련협회, 대학연구소, 식품 및 건강관련 학회, NGO, 소비자 단체)를 통한 외식 영양표시 홍보가 필요하다. 둘째, 융통성 있는 정보 순환을 위한 기반 마련을 위해 통합적 영양분석 DB를 구축하고, 이를 통해 정부와 산업계의 신뢰도를 구축한다.
업체를 위한 구체적인 개선방안은, 업체 대상 정기적 정책 설명회 개최, 교육 자료의 개발과 교육실시,외식업체를 위한 캠페인 및 웹기반 정보 전파, 외식 영양표시 해당 기업 긍정적 인센티브 제공, 한식 특성에 적합한 영양정보 DB 표준화, 효과적인 지도감독을 위한 관련 지침 점검, 가이드라인의 유연한 적용을 위한 교육 및 홍보이다.
소비자를 위한 개선방안은 소비자 대상의 대중 캠페인 및 웹기반 정보 전파, 소비자가 요구하는 점포 및 영양성분으로의 확대이다.
본 연구의 결과로 현 외식 영양표시 정책의 방향성을 진단하였다. 첫째, 어린이 기호 식품 판매 업체를 대상으로 실시된 의무시행 업체들에서 소비자들의 영양표시 실시에 대한 인지도가 높았고, 특히 10대 소비자들의 만족도가 높은 것으로 나타났다. 이는 의무시행 실시의 의미가 잘 달성되고 있다고 사료된다. 둘째, 의무 시행 업소가 자율 시행 업소에 비해 장애요인의 정도가 낮은 것으로 나타났다. 이는 의무시행 업체가 시행 시간과 경험이 축적됨으로 안정적인 시행 단계임을 나타낸다. 셋째, 소비자들이 현재 제공되는 영양표시 대상 5개 영양소와 체인 100개 이하의 업소들에 대해서도 제도를 확대해야 한다고 나타냈다. 이는 외식 영양표시의 확대가 적절한 시기임을 뒷받침한다. 넷째, 미시행 업소로의 영양표시 확대는 의무·자율 시행 업종 중에서 확대가 그 외의 업종의 확대보다 적은 비용으로 확대할 수 있어, 미시행 업소로의 영양표시 확대 정책에 우선순위를 둘 수 있겠다.
Abstract
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The purpose of the study is to identify industry and customer perceptions on menu labeling for restaurants The study aims to provide the basis for stabilization and expansion of the menu labeling in Korea. To the end, the study performed analyses of laws and regulations for menu labeling along with
The purpose of the study is to identify industry and customer perceptions on menu labeling for restaurants The study aims to provide the basis for stabilization and expansion of the menu labeling in Korea. To the end, the study performed analyses of laws and regulations for menu labeling along with an industry analysis in Korea and other nations, including the US. Further, the study conducted focus group interviews and surveys for the industry and customer perceptions on menu labeling for restaurants. The findings of the study offers the strategies for government to improve the menu labeling practices.
It shows that restaurants offer menu labeling for the provision of nutrient information to customers, credit building with customers, and helping customers select healthy menu items. The barriers of the restaurants which implement menu labeling include cost burdens for nutrient analysis and presentation of menu labeling, low efficiency of menu labeling due to little customer interest, lack of employee knowledge and understanding on menu labeling, while the degree on the perceptions of the barriers were higher in the Voluntary Implementation restaurants than Required Implementation restaurants. Non-implementation restaurants stated similar barriers to those of Required and Voluntary implementation restaurants, while their perceived degree on lack of knowledge and understanding was much higher than Required and Voluntary Implementation restaurants.
Customers used menu labeling for health, however they indicated barriers of using menu labeling, such as small font sizes of presentation, difficulty of locating menu labeling and, difficulty of interpretation of nutrient information. They favored maintaining and expanding the five nutrients currently offered through menu labeling. In addition, they also suggested expanding the scope of the menu labeling restaurants by including chain restaurants having less than 100 units.
Restaurants thought that customers have little interest in menu labeling, and thus the efficiency of menu labeling practices would be low. But, customers tend to have a favorable image for the menu labeling restaurants, and thus have higher loyalty and visit intention to the menu labeling restaurants. It concludes that menu labeling in restaurants may enhance revenues for restaurants when they offer menu labeling. Based on the study findings, the following strategies are proposed.
First, it is essential to develop a comprehensive alliance among all the relative parties regarding restaurant menu labeling, including government, local authorities, restaurant industry, restaurant industry association, university research centers, food and health-related academic associations, NGO, and customer advocacy groups, while the allied parties share information, opinions, communications for menu labeling as a whole. Second, a comprehensive database for nutrient analyses should be formed for sharing and circulation of a wide range of information, which leads to enhancing credit building for government and restaurant industry.
The specific tactics for the industry contain developing of educational materials and offering training, offering periodic workshops for industry on the laws and regulations on menu labeling, disseminating campaign and web-based information for restaurants, providing incentives for menu labeling restaurants, standardizing menu analyses databases suitable for Korean menus, examining guidelines for monitoring menu labeling practices, and providing education and communication for flexible application of menu labeling practices.
The specific tactics for customers include mass campaign and web-based information for customers, and expansion of nutrients and restaurants as customers suggested.
The study findings are able to evaluate the directions of the menu labeling practices in Korea.
First, Required Implementation restaurants are intend to cover the menus for children. Customers showed higher recognition levels of menu labeling for the Required Implementation restaurants. In particular, teens have higher satisfaction with menu labeling. In the sense, the Required Implementation restaurants have done the roles of menu labeling for children. Second, Required Implementation restaurants show lower levels of barriers of menu labeling practices than Voluntary Implementation restaurants. This indicates that Required Implementation restaurants move into the stage of stabilization of menu labeling through accumulation of experiences. Third, customers suggested expansion of offering more than five nutrients and of restaurants which have less than 100 units. This implies that it is a good time to expand menu labeling for restaurants. Fourth, as to the issue of inducing non-implementation restaurants to a implementation restaurant category, the restaurant categories belonging to Required and Voluntary Implementation restaurants can initiate menu labeling with less costs than other categories of restaurants, which is the priority of inclusion of menu labeling from currently non-implementation restaurants.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 용역연구개발과제 최종보고서 ... 2
- 제출문 ... 3
- 목차 ... 4
- 표 목차 ... 6
- 그림 목차 ... 10
- 국문 요약문 ... 11
- Summary ... 13
- 제1장 서론 ... 17
- 1절 연구 배경 및 필요성 ... 17
- 2절 연구 목적 ... 18
- 3절 연구 내용 ... 19
- 4절 연구 방법 ... 21
- 5절 연구 수행체계 (연구목표 대비 달성도) ... 26
- 제2장 이론적 배경 ... 29
- 1절 외식 영양표시 ... 29
- 2절 외식 영양표시 혜택 ... 30
- 3절 외식 영양표시 소비자 인식 ... 31
- 4절 외식 영양표시 외식업체 인식 ... 32
- 제3장 국내 외식 영양표시 현황 ... 35
- 1절 국내 정책 현황 ... 35
- 2절 국내 시행 현황 ... 35
- 제4장 해외 외식 영양표시 현황 ... 46
- 1절 미국 ... 46
- 2절 영국 ... 52
- 3절 일본 ... 53
- 4절 싱가폴 ... 53
- 5절 그 외 국가 ... 54
- 6절 시사점 ... 54
- 제5장 외식 영양표시에 관한 외식업체의 인식도 조사 ... 58
- 1절 표적집단면접(Focus Group Interview : FGI) ... 58
- 2절 설문조사(Survey) ... 82
- 3절 외식 영양표시 제도 시행 업체 대상 추가 조사 ... 100
- 제6장 외식 영양표시에 관한 소비자의 인식도 조사 ... 111
- 1절 표적집단면접(Focus Group Interview : FGI) ... 111
- 2절 설문조사(Survey) ... 135
- 제7장 외식 영양표시 제도 효율화를 위한 개선방안 ... 169
- 1절 기본 방향 ... 169
- 2절 외식 영양표시 제도 효율화를 위한 개선 방안 ... 171
- 3절 외식 영양표시 정책의 방향성 진단 ... 176
- 제8장 외식 영양표시 제도 효율화를 통한 기대효과 ... 178
- 1절 외식 영양표시 제도 효율화를 통한 기대효과 ... 178
- 2절 연구의 한계점 ... 179
- 참고문헌 ... 181
- 부록 ... 185
- 끝페이지 ... 186
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