보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
남궁지영
|
참여연구자 |
김양분
,
박경호
,
박희진
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201500000748 |
과제고유번호 |
1105008712 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2015-04-18
|
키워드 |
중학교실태.학교교육수준.학교효과.학교패널.교육성과.미래인재역량.Status of middle school.level of school education.schoo effectiveness.school panels.educational performance.future core competence.
|
초록
▼
본 연구는 지난 4주기(2004년, 2007년, 2010년, 2013년) 동안 수집된 중학교 데이터를 활용하여, ① 중학교 교육 실태 및 주기별 변화 추이를 분석하고, ② 중학교의 교육 수준에 영향을 미치는 요인을 탐색하며, ③ 중학생의 창의역량, 자기주도역량, 사회역량에 영향을 미치는 요인이 무엇인지를 분석하기 위한 목적으로 수행되었다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
먼저 중학교 교육의 실태와 변화 추이를 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 교육여건의 실태
① 학교현황 : 학교 수는 꾸준히 증가하
본 연구는 지난 4주기(2004년, 2007년, 2010년, 2013년) 동안 수집된 중학교 데이터를 활용하여, ① 중학교 교육 실태 및 주기별 변화 추이를 분석하고, ② 중학교의 교육 수준에 영향을 미치는 요인을 탐색하며, ③ 중학생의 창의역량, 자기주도역량, 사회역량에 영향을 미치는 요인이 무엇인지를 분석하기 위한 목적으로 수행되었다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
먼저 중학교 교육의 실태와 변화 추이를 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 교육여건의 실태
① 학교현황 : 학교 수는 꾸준히 증가하고 있으며, 지역규모 및 설립유형별로 차이는 있으나 학교당 학급 수는 감소하고 있어 교육여건이 전반적으로 개선되는 추세이다.
② 교원현황 : 교원 수는 전반적으로 증가하는 추세이나, 여교원이 남교원보다 많고 남교원은 감소하는 경향을 보이고 있다. 경력년수는 도서벽지나 읍면지역 교사들이 대도시보다 높고, 석사이상교사 비율은 꾸준히 증가하고 있다.
③ 학생현황 : 학생 수는 전체적으로 감소하는 추세이며, 남학생이 여학생보다 많았다. 학급당 학생 수와 교원 1인당 학생 수 모두 꾸준히 감소하고 있다.
④ 학생 및 가정배경 특성 : 부모의 사회경제적 지위는 지속적으로 특별시가 가장 높고 읍면지역이 가장 낮으며, 사립학교가 국·공립학교보다 높게 나타났다. 학생들의 교육포부와 부모의 교육기대수준은 모두 하락한 반면 부모의 교육적 지원은 상승하는 추세이다.
둘째, 교육활동의 실태
① 학교풍토 : 교사의 자율성과 효능감, 교사협동은 매우 높은 수준이며 전반적으로 상승하는 추세이다. 교사의 사기와 열의, 성취압력은 하락세를 보이다가 4주기에 상승한 반면, 수업분위기는 지속적으로 하락세를 보이고 있다.
② 학습·심리적 특성 : 내재적, 외재적 학습동기, 교과 자아개념, 교과 흥미도는 전반적으로 낮은 수준이며, 읍면지역 학생들이 학습심리적 측면에서 취약한 것으로 나타나 지역별 격차를 보이고 있다.
③ 학습 및 학교생활 : 학습태도(끈기)와 수업집중시간, 학교수업태도는 높은 수준은 아니나 점진적으로 개선되고 있으며, 비행·일탈은 증가 추세를 보이다가 4주기에 감소하였다.
④ 방과후 활동 : 독서향유정도는 지속적인 하락 경향을 보이고 있다. 자기주도학습시간과 사교육 참여율은 국어과의 경우 하락세를 보인 반면 수학과와 영어과는 지속적으로 증가하고 있다.
셋째, 교육성과의 실태
① 인지적 성과 : 국어과와 수학과 성취도점수는 3주기 상승하였다가 4주기 하락하였으나 국어과의 하락 폭이 수학과보다 크게 나타났고, 영어과는 3주기 상승한 후 4주기에는 큰 변화를 보이지 않았다. 학업성취수준은 모든 교과에서 기초미달수준의 비율이 증가하는 경향을 보였다.
② 정의적 성과 : 검소, 책임·협동, 친절·양보의식이 모두 상승하였고 배금주의 역시 하락하여 학생들의 인성 수준이 향상되고 있다. 미래인재역량의 경우 자기주도역량, 사회역량, 창의역량 순으로 높게 나타났으며, 학교 소재지역 규모가 클수록 학생들의 역량도 높은 것으로 나타나 지역별 격차를 보였다.
③ 학교 만족도 : 학생들의 만족도는 꾸준히 상승하고 있으나, 여전히 학업 만족도는 낮은 수준인 것으로 나타났다. 학부모의 학교교육 및 학교운영에 대한 만족도와 교사 만족도는 지속적으로 상승하고 있다.
다음으로 중학교 교육 수준에 대한 종단적 분석을 실시한 결과는 다음과 같다.
① 학생수준 투입변인 : 국어, 영어교과에서 여학생의 학업성취도가 높게 나타났다. 그리고 가정의 SES, 한부모가정 여부, 부모의 교육적 지원, 교육기대 그리고 사교육 여부는 국어, 영어, 수학 모든 교과의 성취도에 유의미한 영향을 미쳤다.
② 학교수준 투입변인 : 모든 교과에서 읍면지역이 서울지역보다 1주기 학교별 평균 학업성취도가 높게 나타났으며, 학교평균 SES가 높을수록 주기에 따른 학교별 학업성취도가 향상되는 것으로 나타났다.
③ 학생수준 과정변인 : 독서향유정도와 내재적 학습동기, 수업태도는 국어, 영어, 수학 성취도에, 교과흥미도와 자기주도학습시간은 수학, 영어성취도에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 외재적 학습동기는 모든 교과의 성취도에 부적인 영향을 미쳤다.
④ 학교수준 과정변인 : 모든 교과에서 가장 일관된 영향력을 발휘한 변수는 교사의 성취압력이었다.
다음으로 중학생의 미래인재역량 영향 요인을 분석한 결과는 다음과 같다.
① 가정 특성 요인 : 부모-자녀 관계는 창의역량, 자기주도역량, 사회역량과 통계적으로 유의미한 관계를 보였으며, 학부모의 문화향유 정도는 학생의 창의역량 및 자기주도역량과 유의미한 관계가 있는 것으로 나타났다.
② 학생 특성 요인 : 자아존중감, 진로성숙도, 학습전략, 학습끈기, 수업태도가 창의역량, 자기주도역량, 사회역량과 통계적으로 유의미한 관계를 보였다. 한편, 창의역량은 남학생이, 자기주도역량은 여학생이 더 높은 것으로 나타났으며, 학습관련 컴퓨터 사용시간은 창의역량 및 자기주도역량과 통계적으로 유의미한 관련성을 보였다. 그리고 학생의 교육포부 수준과 독서향유정도는 창의역량과, 학습동기는 자기주도역량과, 하루 평균 운동시간은 사회역량과 통계적으로 유의미한 관련을 맺고 있는 것으로 나타났다.
③ 학교 특성 요인 : 수업분위기는 창의역량, 자기주도역량, 사회역량과 정적인 관계가 있는 것으로 나타났다. 그리고 서울지역 학생의 창의역량 및 사회역량이 다른 지역의 학생들 보다 높았으며, 기초학력미달학생의 비율이 낮을수록 자기주도역량이 높고, 교사의 성취압력이 높을수록 사회역량이 높은 것으로 나타났다.
이상의 연구결과를 토대로 제시한 정책적 제언은 다음과 같다.
① 교육여건 개선 측면 : 농어촌에 비해 심화된 도시 소재 중학교의 과밀학급을 개선하기 위해 교육재정 지원이 시급하며, 가정의 사회경제적 지위 효과를 보완하기 위하여 학교 및 지역사회의 자원을 활용한 학생지원 및 부모교육 프로그램 관련 체계 마련이 요구된다.
② 교육활동 변화 측면 : 학업성취 촉진을 위해서 외재적 동기보다 내재적 동기를 자극하는 교수방법이 마련되어야 하며, 국어교과는 독서와 수업태도, 수학 및 영어교과는 교과흥미도와 수업태도를 중심으로 교수전략이 차별화되어야 한다. 또한 교사가 학생의 학업에 대한 관심과 노력에 시간을 우선적으로 할애할 수 있도록 유인체계를 강화해야 하며, 긍정적인 수업분위기를 조성하여 원활한 교수-학습을 유도하기 위해 학생지도에 대한 교사 간 협력이 절실하다. 마지막으로 학교는 성별에 따른 학업성취의 차이가 환경적인 요인에 의해서 발생하는 부분을 최소화하기 위해 노력해야 한다.
③ 교육성과 향상 측면 : 기초학력미달 학생에 대한 개별화된 교육 프로그램을 제공하여 학교의 책무성을 강화할 필요가 있다. 그리고 학생들의 미래인재역량 강화를 위하여 학교 수업분위기 개선, 적정한 체육활동 시간 제공, 자아존중감 및 진로성숙도 향상, 부모
-자녀 간 관계 증진을 위한 노력과 지원이 필요하다. 또한, 과학적인 정책효과 평가결과에 기초하여 인성 및 학교폭력 관련 정책을 강화하고, 학생들의 학교생활 만족 및 행복지수를 주기적으로 측정하고 관련 요인을 규명하여 정책적 방안을 마련해야 할 것이다.
Abstract
▼
This research examined the middle school data collected from the researches of previous cycles(2004, 2007, 2010, and 2013) in order to analyze the status and changes of middle school education, explore the factors which affect the qualities of middle school education, and identify the factors affect
This research examined the middle school data collected from the researches of previous cycles(2004, 2007, 2010, and 2013) in order to analyze the status and changes of middle school education, explore the factors which affect the qualities of middle school education, and identify the factors affecting creative, self-directed, and social competences of middle school students. The results of this study are summarized as follows.
First of all, the follows are the results of analyzing the status and changes of middle school education.
First, the status of educational conditions.
① Status of school : the number of middle schools was steadily increasing since 2004, and the number of classes per school was constantly decreasing in spite of differences among the regional sizes and types of establishment. Therefore, middle schools' physical education environments were gradually improving.
② Status of teachers : Although the number of teachers tended to be steadily increasing, female teachers were more than male teachers, and the number of male teachers was decreasing. Teaching career of teachers in islands and backwoods, and rural areas(Eup and Myun42)) were longer than teachers’ teaching career in metropolitan cities. Moreover, the ratio of teachers with master's or higher degrees was increasing steadily.
③ Student Status : The number of students was declining overall, male students outnumbered female ones. Number of students per class and the number of students per teacher were all steadily decreasing.
④ Characteristics of student and family background : Parents' socio-economic status of Seoul is the highest consistently, whereas socio-economic status of family in rural areas(Eup and Myun) was the lowest. Private school showed the higher socio-economic status of parents than public school. The levels of student's educational aspirations and parents’ educational expectation all decreased, however, parents’ educational supports showed increasing tendency.
Second, the status of educational activities.
① School climate : Teachers' autonomy, efficacy and collaboration were very high, and showed generally rising trends. Morale and enthusiasm, achievement pressure of teachers that showed a decreasing tendency since 2004 turned to increase in this cycle, however, class atmosphere was decreasing consistently.
② Learning and psychological characteristics : Intrinsic and extrinsic motivation, self-concept and interest in subjects showed low levels in general. Also, students in rural areas(Eup and Myun) appeared to be vulnerable in the aspects of learning and psychological characteristics. The regional disparities were shown apparently.
③ Learning and school life : Although students' learning attitude(patience), concentration span in class, and class attitude were below the average in general, they were improving gradually. The delinquency and the deviation increased in previous cycles, but decreasing tendency was shown in this forth cycle.
④ After-school activities : Students' enjoyment of reading showed continuous decreasing tendency. While self-directed learning time and ratio of private education decreased in Korean, those in mathematics and English were increasing constantly.
Third, the status of educational attainments
① Cognitive performance : Academic performance scores in both Korean and mathematics increased in the third cycle, but they were decreasing in this forth cycle. Moreover, the drop of Korean was bigger than mathematics, and English showed no significant changes for this cycle after increasing in the previous cycle. For academic achievement levels, the proportion of below basic level tended to increase in all subjects.
② Affective performance : Students' level of personality was improving because their thrift, responsibility․cooperation and kindness․concession were all increased while the degree of mammonism was decreasing. For future core competences, self-directed competence was the highest, and then social and creative competences followed. When the regional sizes of school location were bigger, students' competences were higher. The regional disparities were shown apparently.
③ School satisfaction : Although the students' satisfaction was steadily rising, the academic satisfaction stayed at a low level. Satisfactions of parents on school education and management, and teacher satisfaction were increasing consistently.
Next, the results of longitudinal analysis about middle school education level are as follows.
① Student-level input variables : Female students' academic performance scores in Korean and English were higher than male students. And, parents' socio-economic status, students in single-parent family, parents' educational support, educational expectations for their children, and private education participation had significant impacts in all academic achievements of Korean, mathematics, and English.
② School-level input variables : Each school's average academic performance in the first cycle in rural areas(Eup and Myun) was higher than Seoul in all subjects. As average school SES was on the rise, average school academic performance improved as following the cycles.
③ Student-level process variables : Students' enjoyment of reading, intrinsic motivations, class attitudes affected academic achievements of orean, mathematics, and English positively. Moreover, interest in subjects and self-directed learning time showed positive effects on mathematics and English performances. On the other hand, extrinsic motivations was significantly negative for academic achievements in all subjects.
④ School-level process variables : Teachers' achievement pressure was the factor that showing the most consistent influence in all subjects.
Then the analysis of future core competence factors for middle school students are as follows.
① Family characteristics factors : Parent-child relationship had statistically significant relationships with creative, self-directed, and social competences, and parents' cultural enjoyment level showed significant relationships with students' creative and self-directed competences.
② Student characteristics factors : Self-esteem, career maturity, learning strategies, learning patience and class attitude showed statistically significant relationships with creative, self-directed, and social competences. Meanwhile, creative competence was higher for male students whereas self-directed competence was higher for female students, Learning-related computer use time showed statistically significant relationships with creative and self-directed competences separately. Also, students' educational aspirations and enjoyment of reading had statistically significant relationships with creative competence, and learning motivation had a strong relationship statistically with self-directed competence. Moreover, average exercise time per day showed a statistically significant relationship with social competence.
③ School characteristics factors : Class atmosphere had positive relationships with creative, self-directed, and social competences. And, students in Seoul showed higher creative and social competences than students in other regions. As the ratio of below basic students became lower, self-directed competence was likely to be higher. Also, when teachers' achievement pressure to their students increases, social competence of students is likely to grow higher.
Based on the studies above, the suggestions to improve middle school education are as follows.
① aspects of improvement in educational conditions : The finance of education needs to be supported urgently to improve the overcrowded classrooms of middle schools in cities compared to schools in rural areas. In order to compensate the effects from socio-economic status of family, systems related to student support and parent education programs are required with using the resources of the school and community.
② aspects of changes in educational activities : Teaching methods that stimulate intrinsic motivation rather than extrinsic motivation are required to promote academic achievement. Teaching strategies should be differentiated ; one is focusing on reading and class attitudes for Korean, and the other is focusing on subject interesting and class attitudes for mathematics and English. Also, incentives needs to be strengthened so that teachers can spend time primarily on students' academic interest and efforts. Teacher cooperation is imperative for student instruction to promote smooth teaching and learning by creating a positive classroom atmosphere. Finally, schools should strive to minimize the gender gaps in academic achievement caused by environmental factors.
③ aspects of educational performance improvement : it is required to strengthen the accountability of schools by offering individualized education program for below basic students. And, in order to enhance students' future core competences, efforts and support are needed to improve schools' atmosphere, provide adequate physical activity time, enhance students' self-esteem and career maturity, and promote parent-child relationships. Also, policies related with students' personality and school violence need to be strengthened based on scientific policy effectiveness evaluation. Periodically measure the students' school life satisfaction and happiness, and identify the relevant factors will need to prepare a basis for policy provision.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 차례 ... 9
- 표차례 ... 11
- 그림차례 ... 15
- Ⅰ. 서 론 ... 19
- 1. 연구의 필요성 및 목적1) ... 21
- 2. 연구 내용 ... 24
- 3. 연구 방법 ... 25
- 4. 연구의 제한점 ... 35
- 5. 용어의 정의 ... 35
- Ⅱ. 이론적 배경 ... 37
- 1. 학교효과 연구3) ... 39
- 2. 미래인재역량 연구 ... 64
- Ⅲ. 중학교 교육의 실태 및 변화 추이 분석 ... 73
- 1. 교육여건의 실태 및 변화 추이 ... 75
- 2. 교육활동의 실태 및 변화 추이 ... 102
- 3. 교육성과의 실태 및 변화 추이 ... 159
- Ⅳ. 중학교 교육 수준에 대한 종단적 분석 ... 201
- 1. 국어성취도 ... 205
- 2. 수학성취도 ... 208
- 3. 영어성취도 ... 210
- 4. 요약 ... 213
- Ⅴ. 중학생의 미래인재역량 영향 요인 분석 ... 217
- 1. 창의역량 ... 221
- 2. 자기주도역량 ... 225
- 3. 사회역량 ... 227
- 4. 요약 ... 231
- Ⅵ. 결론 및 정책적 제언 ... 233
- 1. 요약 및 결론 ... 235
- 2. 정책적 제언 ... 247
- 참고문헌 ... 259
- ABSTRACT ... 277
- 부록 ... 283
- [부록 1] 가중치 산출 절차 ... 285
- [부록 2] 연구변인별 측정 문항 ... 291
- 끝페이지 ... 297
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.