보고서 정보
주관연구기관 |
서울대학교 Seoul National University |
연구책임자 |
박소현
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
등록번호 |
TRKO201700011317 |
과제고유번호 |
1711030198 |
사업명 |
중견연구자지원 |
DB 구축일자 |
2017-10-12
|
키워드 |
놀이환경.놀이행태.정서건강.지역계획.정책제안.아동 어린이 환경.공정한 계획.어린이 친화 주거환경.보건복지.Play Environment.Play Behavior.Mental Health.Measuring Methods.Child-friendly.Public health.Equity planning.Play Rights.Healthy Communities.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700011317 |
초록
▼
연구의 목적 및 내용
본 연구의 목적은 아동의 일상적인 놀이환경-놀이행태-정서건강이 갖는 관계를 근린환경의 단위에서 설명하고, 자유로운 바깥놀이 활동과 정서건강을 지원하는 근린환경요소를 도출해 내는 것이다. 이를 통하여, 아동에게 놀이의 기회를 제공하는 단지계획-동네설계 기법을 제안하고자 하는 것이 본 연구의 목표이다.
본 연구의 내용은 다음과 같다. 첫째, 놀이환경, 놀이행태, 정서건강에 대한 개념정의 및 측정방법을 검토한다. 둘째, 포커스 그룹 조사와 정성적 해석을 통해 놀이환경 변수를 추출한다. 셋째, 설문조
연구의 목적 및 내용
본 연구의 목적은 아동의 일상적인 놀이환경-놀이행태-정서건강이 갖는 관계를 근린환경의 단위에서 설명하고, 자유로운 바깥놀이 활동과 정서건강을 지원하는 근린환경요소를 도출해 내는 것이다. 이를 통하여, 아동에게 놀이의 기회를 제공하는 단지계획-동네설계 기법을 제안하고자 하는 것이 본 연구의 목표이다.
본 연구의 내용은 다음과 같다. 첫째, 놀이환경, 놀이행태, 정서건강에 대한 개념정의 및 측정방법을 검토한다. 둘째, 포커스 그룹 조사와 정성적 해석을 통해 놀이환경 변수를 추출한다. 셋째, 설문조사와 계량적 분석모형을 통해 근린환경-놀이-정서건강의 관계를 설명하고 놀이와 정서건강에 영향을 미치는 환경요인을 검증한다. 넷째, 아동 놀이행태 및 정서건강을 지원하는 근린주거지 놀이환경 조성 기법을 제시한다.
연구결과
근린환경-놀이-정서건강의 관계
연구결과를 보면 아동의 놀이를 할수록 다양한 측면에서 삶의 질이 향상될 수 있음을 알 수 있다. 또한, 아동, 부모 관련 특성과 함께 근린환경이 놀이시간에 미치는 영향을 분석한 결과, 근린환경은 놀이시간에 영향을 미치고 있다.
놀이 및 정서건강에 영향을 미치는 환경적 요인
놀이환경의 특성으로 물리적 요인 3개(공간 가용성, 동네 매력도, 활동 저해성)와 사회적 요인 3개(범죄 두려움, 사회적 친밀도, 시선적 안정감) 가 도출되었다. 이 중 5가지 요인은 궁극적으로 아동의 놀이행태에 영향을 미칠 가능성이 높다. 공간 가용성, 동네 매력도, 범죄 두려움, 활동 저해성, 사회적 친밀도 순으로 영향력을 보인다. 아동의 놀이를 활성화하고 정서건강을 지원하기 위해서는 놀이장소 뿐 아니라, 동네, 가로환경 전반이 고려되어야 하며, 사회적 측면인 커뮤니티도 주요한 요인으로 인식될 필요가 있다.
놀이 및 정서건강을 지원하는 놀이환경 조성을 위한 제안
위의 5가지의 요인을 우선적으로 고려하되 주거지를 새롭게 조성하는 경우와 기 조성된 주거지를 개선하는 경우에 따라 놀이환경 조성방법이 다르게 접근될 필요가 있다. 이미 조성된 주거지로 단독, 다세대, 다가구 주택이 집중된 근린주거지라면 놀이장소의 연결성에 주목할 필요가 있다. 소규모의 놀이장소들이 놀만한 장소이고 서로 연계가 된다면 연결놀이가 이루어져 놀이시간이 증가할 수 있다. 새롭게 조성되는 주거지라면 초등학교와 공원이 결합되는 형태가 좋은 대안이 될 수가 있다. 초등학교는 아동들 생활의 중심지이다. 공원은 좋은 놀이자원이다. 이 둘의 결합은 아동의 놀이에 영향이 있을 수 있다. 연구의 결과에서는 초등학교와 공원이 결합되어 중심성을 가질 경우 놀이시간이 많은 것으로 나타난다. 본 연구는 놀이환경 조성의 방향을 제시했다는데 의미가 있다. 구체적인 기법은 후속연구에서 면밀한 다루어질 필요가 있다.
연구결과의 활용계획
본 연구는 아동의 놀이환경을 정량적으로 측정하는 틀을 마련하였으며, 놀이와 정서건강에 영향을 미치는 환경적 요인을 밝혔다. 그 결과로 아동의 건강과 관련된 물리적인 요소들을 가시화하였다. 이러한 결과는 근린환경 및 단지 설계와 관련된 정책, 설계 실무자들에게 지침을 제시해 줄 수가 있다. 지침은 추후 주거지의 재개발이나 신도시 등 일정 규모 이상의 개발에서 아동이 건강한 주거환경을 구현하기 위한 계획의 기준으로 활용되어 아동의 놀이행태를 지원하는 공공공간 및 시설 배치 계획의 근거로 활용될 수 있다. 또한 도시설계 분야 뿐 아니라 보건 분야의 연구자료 및 실무 자료로 활용될 수 있다. 본 연구의 결과를 바탕으로 하여 아동의 놀이 촉진을 통하여 건강을 증진시키기 위한 홍보, 서비스, 교육 등의 실행에 있어 구체적인 기준으로 활용이 가능하다.
(출처 : 한글요약문 4p)
Abstract
▼
Purpose& contents
The overall purpose of this research is to explain the relationship among children’s usual play environment-play behavior-and emotional health in the unit of neighborhood environment and also to derive essential environmental factors that support active free play and emotional h
Purpose& contents
The overall purpose of this research is to explain the relationship among children’s usual play environment-play behavior-and emotional health in the unit of neighborhood environment and also to derive essential environmental factors that support active free play and emotional health of children. The primary goal is to propose neighborhood planning/design methods that can provide children with the maximum play opportunities in their own neighborhoods.
The contents of this study are as follows. First, the concepts and measuring methods of play environment, play behavior, and emotional health are analyzed. Second, measurable variables of play environment are processed based on the collected data from the focus group survey and qualitative analysis. Third, the study explains the relationship among neighborhood environment-play-and emotional health through questionnaire and its following quantitative analysis models and define environmental factors affecting children’s play and emotional health. Fourth, the study proposes a design method(s) to provide neighborhood play environment supporting children’s various play behaviors and emotional health.
Result
Relationship among neighborhood environment-play-emotional health
The results of this research show that the quality of life can be improved through children’s play. In addition, neighborhood environment considered to affect children’s play time based on the analysis of children- and parents-related characteristics and the impact of neighborhood environment on play time.
Environmental factors affecting children’s play and emotional health
Three physical factors (space availability, neighborhood attractiveness, activity difficulties) and three social factors (fear of crime. social interactions, visual comfort) were derived as the characteristics of play environment. Five out of the above 6 factors are very likely to affect children’s behavior. Factors in the order of higher influences are as follows: space availability, neighborhood attractiveness, fear of crime, activity difficulties, and social interactions. In order to vitalize children’s play and support their emotional health, not only playgrounds but also the overall neighborhoods and street environments should be considered and community as an important social factor also should be recognized as a major factor.
Suggestions for planning a play environment that supports children’s play and emotional health
Considering the above five factors as the basis, it is necessary to approach appropriately whether for improving the existing residence or for establishing a new residential neighborhood. If a place has been constructed with single detached housing, row housing and row housing complex, then the connectivity of existing play spaces should be considered first. It is possible to increase children’s play time by connecting small individual play spaces. if a residential area is newly constructed, then the connection between elementary school and a public park would be a good alternative planning method. Elementary school is the center of children’s everyday life. Park is a good play resource. Combining the two can greatly affect children’s play. The result of the stud shows that the play time has been increased when elementary school and park are next to each other (connectivity) while maintaining their centrality.
This research is essential presenting the direction of play environment planning. Specific designing techniques need to be carefully derived in subsequent studies.
Expected Contribution
This study provided a framework for quantitatively measuring children’s play environment and also defined environmental factors that sufficiently affect play and emotional health. As a result, physical factors related to the health of children were visualized. These results can provide guidance to the public planning policy and design practitioners related to the design of neighborhood or complex environment. Furthermore, the guidelines can be used as a basis for child-supportive public space and facility layout planning in the future redevelopment or new-town projects. In addition, it can be used as research or practical data in the field of health as well as urban design. Based on the results of this research, specific criteria can be established for promotion of publicity, service, and education to promote children’s health.
(출처 : SUMMARY 5p)
목차 Contents
- 표지 ... 1목차 ... 2연구계획 요약문 ... 3연구결과 요약문 ... 4 한글요약문 ... 4 SUMMARY ... 5연구내용 및 결과 ... 6 1. 연구개발과제의 개요 ... 6 2. 국내외 기술개발 현황 ... 7 3. 연구수행 내용 및 결과 ... 8 4. 목표달성도 및 관련분야에의 기여도 ... 55 5. 연구결과의 활용계획 ... 58 6. 연구과정에서 수집한 해외 과학기술정보 ... 59 7. 주관연구책임자 대표적 연구실적 ... 61 8. 참고문헌 ... 61 9. 연구성과 ... 63 10. 국가과학기술지식정보서비스에 등록한 연구시설‧장비 현황 ... 65 11. 연구개발과제 수행에 따른 연구실 등의 안전조치 이행실적 ... 65 12. 기타사항 ... 65별첨1 ... 66별첨2 ... 76끝페이지 ... 138
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.