보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
김태은
|
참여연구자 |
박준홍
,
이재진
,
권서경
,
고정화
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2019-12 |
과제시작연도 |
2019 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
과제관리전문기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
등록번호 |
TRKO202000008498 |
과제고유번호 |
1105014880 |
사업명 |
한국교육과정평가원(R&D) |
DB 구축일자 |
2020-07-29
|
초록
▼
❏ 결론 및 제언
본 연구는 총 4년간의 연구로 계획되어 있기 때문에 현 시점에서 결론을 확정할 수는 없다. 자료가 축적되고 분석의 과정이 거듭될수록 학습부진학생들에 대한 이해의 폭과 깊이가 확장되고 그에 따라 기존의 해석도 달라지기 때문이다. 이에 올해 연구에서는 지금까지 분석된 연구 결과를 바탕으로 잠정적인 수준에서 다음과 같은 시사점 및 결론을 제시하였다.
먼저 3년간의 학습부진학생 성장을 탐색한 결과, 첫째, 재진도를 따라갈 수 있는 학생이 전체 44명 중 6명에 불과할 정도로 학습부진학생이 교육적 성장을
❏ 결론 및 제언
본 연구는 총 4년간의 연구로 계획되어 있기 때문에 현 시점에서 결론을 확정할 수는 없다. 자료가 축적되고 분석의 과정이 거듭될수록 학습부진학생들에 대한 이해의 폭과 깊이가 확장되고 그에 따라 기존의 해석도 달라지기 때문이다. 이에 올해 연구에서는 지금까지 분석된 연구 결과를 바탕으로 잠정적인 수준에서 다음과 같은 시사점 및 결론을 제시하였다.
먼저 3년간의 학습부진학생 성장을 탐색한 결과, 첫째, 재진도를 따라갈 수 있는 학생이 전체 44명 중 6명에 불과할 정도로 학습부진학생이 교육적 성장을 하기란 결코 녹록치 않음을 확인하였고, 이들을 위한 보다 강력한 교육적 방안이 강구될 필요가 있음을 역설하였다. 둘째, 학습부진학생들은 기본적인 이해력이 낮기 때문에 일반 학생들의 평균 수준정도로 수업 내용을 이해하기 위해서는 좀 더 촘촘하게 세분화된 교수‧학습 과정이 마련되어야 한다는 점을 제안하였다. 마지막으로, 낙인의 문제에 얽매여 있을 것이 아니라 부진을 극복할 수 있는 다양한 교육적 지원과 보호 장치를 적극적으로 마련해 주어야 한다는 점을 지적하였다.
국어 학습부진의 개선 방안으로는 ①과제에 대한 상세하고 구조화된 설명 제시, ②다양한 분야의 어휘 습득을 위한 기회 제공, ③내용교과 어휘 지도를 위한 국어교육 차원에서의 지원, ④저학년 시기부터의 어휘 습득 수준의 진단․처치 및 독서를 통한 간접적 어휘 지도병행, ⑤초등학교 이전 시기부터의 문해 환경의 조성 지원 등을 제시하였다.
수학 학습부진의 개선 방안으로는 ①초등학교 저학년을 대상으로 한 정규 수업 시간외 사칙연산 훈련 기회의 집중적 제공, ②수학 교과 특성에 맞는 수준별 수업 기회의 제공 등을 제시하였다.
영어 학습부진의 개선 방안으로는 ①초등학교 3-4년군에서 파닉스 학습 기회의 집중적 제공, ②수업 진도 이수와 지필 평가에 대한 부담 감축, ③최소 성취기준의 상세 설정과 그에 따른 개별 프로그램 참여 의무화 등을 제시하였다.
전환기 문제의 개선 방안으로는 ①전환기 학습부진학생 지도를 위한 학교급 간 정보교류의 활성화, ②중학생을 위한 교과별 학습부진 진단 가이드라인의 구체적 제시, ③학교급별 책무성 강화를 위한 졸업 기준 설정 및 적용, ④학교 내 정보 교류를 위한 학년 단위협의 시간 확대, ⑤전환기 학업 지도 및 생활 관리의 중요성에 대한 학무모의 인식 전환 등을 제시하였다.
(출처 : 연구요약 9p)
Abstract
▼
This is the third year study of four-year research project which investigates the life and growth of underachievers in elementary and middle schools in Korea. Over the pastthree years, we have identified various aspects that underachievers show both insideand outside the school and proposed ideas th
This is the third year study of four-year research project which investigates the life and growth of underachievers in elementary and middle schools in Korea. Over the pastthree years, we have identified various aspects that underachievers show both insideand outside the school and proposed ideas that can resolve the underachievement issues.
A total four data collection phases were conducted this year in continuation of previous four phases conducted in the 1st and the 2nd year studies. This 3rd year report presents findings that are drawn from the entire eight phases by showing the processes of growth that the participants have shown over the past three years.
The aim of this longitudinal research project is to seek an answer to an overarching research question which was raised in the first year study: How do underachievers show growth? In the second year study, we explored the growth patterns of the underachievers by looking into the key elements that are associated with the students' underachievement. In this third year study, we further specified our research focus and asked what educational treatments we can provide to the underachievers. For this, we explored underachivement issues associated with the three major subjects (Koreanlanguage, Mathematics, and English) and transition of school level between elementary and secondary schools. With these issues in mind, we discussed the ways to resolve the underachievement problems, and proposed theory-based policies.
This 3rd year research is structured with six chapters.
Chapter I presents background and aims of this research by demonstrating the overall plans of this research project and the findings from the previous years. In particular,we reviewed research plans and previous findings that were reported in the past two years’ studies to illustrate what has been done and found so far in this project.
Chapter II is a literature review section which presents theoretical background and existing findings related to the focus of this study. In continuation of the previous studies of this project, we investigated factors and elements that affect underachievers’ cognitive, affective, and behavioral growth. In addition, we investigated theories and existing findings on underachievement issues found in the three major subjects and discussed causes and characteristics that underachievers of each specific subject show.
Chapter III presents data collection and analysis procedures of this study. A total 44 underachievers in three different grades (5th, 7th, and 9th) participated in this year’s study after dropping six participants from the previous year. Data collection was carried out via classroom observations, personal interviews, and a basic achievement skills test.
In particular, the interviews were carried out not only with the participants but also with their teachers and their parents. Followed by the data collection phase,retrospective data review processes were carried out to extract specific interview questions for the follow-up interviews. Data analysis phase was systematically carried out by coding the data and reviewing the codes together as a team. In particular,inter-coder reliability was measured to monitor the code agreements and train the coders for more reliable data coding.
In Chapter IV, findings of the growth processes that underachievers have shown over the past eight different field studies are presented in continuation of the previous studies.
More solid growth patterns were found from the participants and we categorized them into five types: 1) improvement in cognitive, affective, behavioral perspectives, 2) improvement in cognitive perspective only, 3) improvement in affective and behavioral perspectives only, 4) positive changes found temporarily, and 5) consistent with no particular change.
Chapter V presents growth patterns that underachievers show in the three particular subjects (Korean, Math, English). Issues found in the Korean language consist of 1) difficulty of understanding context of a given assignment, 2) lack of vocabulary knowledge, and 3) poor reading fluency. For mathematics, three common issues werefound : 1) lack of arithmetic skills, 2) difficulty of understanding fractions, and 3) school system in terms of providing level-based mathematics classes. For English, the issues were : 1) difficulty of understanding English phonics, 2) negative perceptions and motivation in learning English, and 3) absence of support for underachievers who has given up learning English in the early stage. Discussions on these issues found in each subject were presented with careful interpretations and proposals made by the researchers from both theoretical and practical perspectives.
Chapter VI summarizes this year’s study and presents conclusions that we have reached so far. Since this study continues in the following year, which is the final year,we clearly reported what has been found so far and argued how the findings might answer the questions we raised so far. In addition, we suggested further issues and aspects that need to be sought in the future studies. Lastly, researchers’ reflections on the process of conducting this longitudinal study is presented by sharing how we felt at certain moments when we encountered the participants, and what ethical challenges and dilemmas we faced.
(출처 : ABSTRACT 313p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구협력진 ... 3
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 11
- 표목차 ... 13
- 그림목차 ... 15
- Ⅰ. 서론 ... 17
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 19
- 2. 연구 내용 ... 23
- 3. 연구 방법 ... 26
- Ⅱ. 이론적 배경 ... 39
- 1. 학습부진학생의 성장 과정에 대한 그간의 쟁점 ... 41
- 2. 학습부진학생의 교과별 특성 ... 46
- 3. 학습부진학생의 학교급 전환기 특성 ... 65
- Ⅲ. 본조사 실시 과정 및 분석 절차 ... 69
- 1. 본조사 실시 과정 ... 71
- 2. 자료 분석 절차 ... 75
- Ⅳ. 3년간의 학습부진학생 성장 과정 특징 및 유형 분석 ... 81
- 1. 초등학교 3학년에서 5학년까지의 학습부진학생 성장 과정 ... 84
- 2. 초등학교 5학년에서 중학교 1학년까지의 학습부진학생 성장 과정 ... 102
- 3. 중학교 1학년에서 3학년까지의 학습부진학생 성장 과정 ... 123
- 4. 학습부진학생 성장의 계기와 영향 요인 ... 157
- Ⅴ. 학습부진학생의 성장 과정에 대한 영역별 이슈 ... 171
- 1. 국어 학습부진학생의 성장 특성 및 이슈 ... 174
- 2. 수학 학습부진학생의 성장 특성 및 이슈 ... 197
- 3. 영어 학습부진학생의 성장 특성 및 이슈 ... 221
- 4. 전환기 학습부진학생의 성장 특성 및 이슈 ... 245
- Ⅵ. 요약 및 결론 ... 261
- 1. 요약 ... 263
- 2. 결론 ... 270
- 3. 제언 ... 283
- 4. 연구자의 성찰 ... 285
- 참고문헌 ... 291
- ABSTRACT ... 313
- 부 록 ... 317
- 끝페이지 ... 323
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.