글 없는 그림책 활용에 따른 만3세 유아의 언어 능력 및 사회ㆍ정서 발달에 관한 사례연구 A Case Study of Language Ability and SocialㆍEmotional Development of 3 Year-old Infants Using Wordless Picture Books원문보기
본 연구는 만3세 유아들의 글 없는 그림책 활용에 따른 이들의 언어 능력과 사회 · 정서적 행동 및 발달적 변화 양상을 양적 및 질적 연구를 통해 알아봄으로써 만3세 유아를 다루는 유아교육현장에 글 없는 그림책 활용에 대한 기초 자료를 제공하고자 한다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
연구문제
1. 글 없는 그림책 활용에 따른 만3세 유아의 언어 능력 변화 양상은 어떠한가?
2. 글 없는 그림책 활용에 따른 만3세 유아의 사회 · 정서 발달 변화 양상은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시 동대문구 내에 소재하고 있는 H어린이집의 만3세 사슴반(가명) 유아 중 종일반인 유아 5명을 대상으로 하였다. 연구대상의 연령분포는 만 3년 4개월부터 만 3년 11개월까지이며, 평균연령은 만 3년 6개월이다(2007년 3월 1일 기준).
본 연구에서 글 없는 그림책을 활용한 실험처치는 2007년 3월 5일부터 4월 27일까지 8주 동안 매일 20분씩 주5회로, 총 40회에 걸쳐서 실시하였다.
글 없는 그림책 활용은 Degler(1979), Raines & Isbell(1994), Carty(1983)와 지도교수인 이명조의 견해를 참고하여 연구자가 실시하였으며 유아의 언어 능력과 사회 · 정서 발달을 측정하기 위한 검사 도구는 김영태, 장혜성, 임선숙, 백현정(1995)의 그림 어휘력 검사와 문미옥(1987)이 사용한 것을 본 연구자가 현재의 상황에 맞게 용어만 재수정하여 사용한 사회 · 정서 발달 평정 척도이다.
본 연구에 참여한 유아들의 언어, 사회 · 정서발달을 관찰하기 위한 자료 수집은 2007년 3월 5일부터 4월 27일까지 이루어졌다. 토, 일요일을 제외한 평일 오전9시부터 10시 40분 사이인 자유선택활동시간과 점심시간 후 자유선택활동시간인 12시 30분부터 1시 30분 사이에 H어린이집의 사슴반 교실에서 실시하였다.
만3세 유아들의 글 없는 그림책 활용에 따른 이들의 언어 능력과 사회 · 정서적 행동 및 발달적 변화 양상을 알아본 결과 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다.
첫째, 글 없는 그림책 활용에 따른 만3세 유아의 언어 능력 변화 양상은 그림책에 대한 관심 증가, 글자에 대한 관심 증가, 혼잣말이나 대화량의 증가, 언어발달양상의 변화로 나타났다.
둘째, 글 없는 그림책 활용에 따른 만3세 유아의 사회 · 정서 발달 변화 양상은 또래나 성인과의 활발한 상호작용, 자기통제능력 향상, 적절한 방법으로 문제 해결, 자신의 ...
본 연구는 만3세 유아들의 글 없는 그림책 활용에 따른 이들의 언어 능력과 사회 · 정서적 행동 및 발달적 변화 양상을 양적 및 질적 연구를 통해 알아봄으로써 만3세 유아를 다루는 유아교육현장에 글 없는 그림책 활용에 대한 기초 자료를 제공하고자 한다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
연구문제
1. 글 없는 그림책 활용에 따른 만3세 유아의 언어 능력 변화 양상은 어떠한가?
2. 글 없는 그림책 활용에 따른 만3세 유아의 사회 · 정서 발달 변화 양상은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시 동대문구 내에 소재하고 있는 H어린이집의 만3세 사슴반(가명) 유아 중 종일반인 유아 5명을 대상으로 하였다. 연구대상의 연령분포는 만 3년 4개월부터 만 3년 11개월까지이며, 평균연령은 만 3년 6개월이다(2007년 3월 1일 기준).
본 연구에서 글 없는 그림책을 활용한 실험처치는 2007년 3월 5일부터 4월 27일까지 8주 동안 매일 20분씩 주5회로, 총 40회에 걸쳐서 실시하였다.
글 없는 그림책 활용은 Degler(1979), Raines & Isbell(1994), Carty(1983)와 지도교수인 이명조의 견해를 참고하여 연구자가 실시하였으며 유아의 언어 능력과 사회 · 정서 발달을 측정하기 위한 검사 도구는 김영태, 장혜성, 임선숙, 백현정(1995)의 그림 어휘력 검사와 문미옥(1987)이 사용한 것을 본 연구자가 현재의 상황에 맞게 용어만 재수정하여 사용한 사회 · 정서 발달 평정 척도이다.
본 연구에 참여한 유아들의 언어, 사회 · 정서발달을 관찰하기 위한 자료 수집은 2007년 3월 5일부터 4월 27일까지 이루어졌다. 토, 일요일을 제외한 평일 오전9시부터 10시 40분 사이인 자유선택활동시간과 점심시간 후 자유선택활동시간인 12시 30분부터 1시 30분 사이에 H어린이집의 사슴반 교실에서 실시하였다.
만3세 유아들의 글 없는 그림책 활용에 따른 이들의 언어 능력과 사회 · 정서적 행동 및 발달적 변화 양상을 알아본 결과 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다.
첫째, 글 없는 그림책 활용에 따른 만3세 유아의 언어 능력 변화 양상은 그림책에 대한 관심 증가, 글자에 대한 관심 증가, 혼잣말이나 대화량의 증가, 언어발달양상의 변화로 나타났다.
둘째, 글 없는 그림책 활용에 따른 만3세 유아의 사회 · 정서 발달 변화 양상은 또래나 성인과의 활발한 상호작용, 자기통제능력 향상, 적절한 방법으로 문제 해결, 자신의 감정 표현, 다양한 놀이방법 창안으로 나타났다.
본 연구는 만3세 유아들의 글 없는 그림책 활용에 따른 이들의 언어 능력과 사회 · 정서적 행동 및 발달적 변화 양상을 양적 및 질적 연구를 통해 알아봄으로써 만3세 유아를 다루는 유아교육현장에 글 없는 그림책 활용에 대한 기초 자료를 제공하고자 한다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
연구문제
1. 글 없는 그림책 활용에 따른 만3세 유아의 언어 능력 변화 양상은 어떠한가?
2. 글 없는 그림책 활용에 따른 만3세 유아의 사회 · 정서 발달 변화 양상은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시 동대문구 내에 소재하고 있는 H어린이집의 만3세 사슴반(가명) 유아 중 종일반인 유아 5명을 대상으로 하였다. 연구대상의 연령분포는 만 3년 4개월부터 만 3년 11개월까지이며, 평균연령은 만 3년 6개월이다(2007년 3월 1일 기준).
본 연구에서 글 없는 그림책을 활용한 실험처치는 2007년 3월 5일부터 4월 27일까지 8주 동안 매일 20분씩 주5회로, 총 40회에 걸쳐서 실시하였다.
글 없는 그림책 활용은 Degler(1979), Raines & Isbell(1994), Carty(1983)와 지도교수인 이명조의 견해를 참고하여 연구자가 실시하였으며 유아의 언어 능력과 사회 · 정서 발달을 측정하기 위한 검사 도구는 김영태, 장혜성, 임선숙, 백현정(1995)의 그림 어휘력 검사와 문미옥(1987)이 사용한 것을 본 연구자가 현재의 상황에 맞게 용어만 재수정하여 사용한 사회 · 정서 발달 평정 척도이다.
본 연구에 참여한 유아들의 언어, 사회 · 정서발달을 관찰하기 위한 자료 수집은 2007년 3월 5일부터 4월 27일까지 이루어졌다. 토, 일요일을 제외한 평일 오전9시부터 10시 40분 사이인 자유선택활동시간과 점심시간 후 자유선택활동시간인 12시 30분부터 1시 30분 사이에 H어린이집의 사슴반 교실에서 실시하였다.
만3세 유아들의 글 없는 그림책 활용에 따른 이들의 언어 능력과 사회 · 정서적 행동 및 발달적 변화 양상을 알아본 결과 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다.
첫째, 글 없는 그림책 활용에 따른 만3세 유아의 언어 능력 변화 양상은 그림책에 대한 관심 증가, 글자에 대한 관심 증가, 혼잣말이나 대화량의 증가, 언어발달양상의 변화로 나타났다.
둘째, 글 없는 그림책 활용에 따른 만3세 유아의 사회 · 정서 발달 변화 양상은 또래나 성인과의 활발한 상호작용, 자기통제능력 향상, 적절한 방법으로 문제 해결, 자신의 감정 표현, 다양한 놀이방법 창안으로 나타났다.
This study aims to examine the aspects of their development of language ability and the social · emotional behaviors using Wordless picture books for 3-year-old infants by researching and analyzing them in terms of quantity and quality at an infant education work field and to provide the basic infor...
This study aims to examine the aspects of their development of language ability and the social · emotional behaviors using Wordless picture books for 3-year-old infants by researching and analyzing them in terms of quantity and quality at an infant education work field and to provide the basic information about the practical use of picture books without text for those infants. For the end, the following research questions were set:
Research Question 1: What would be the aspects of language ability development of 3 year-old infants according to the educational application of Wordless picture books?
Research Question 2: What would be the aspects of social · emotional development of 3-year-old infants according to the educational application of Wordless picture books?
The subjects were 5 three-year-old infants attending the Deer class of H childcare center located in Dong-dae-moon Gu, Seoul. The age distribution ranges from 3 year 4 months to 3 year 11 months, and the age average is 3 year 6 months.
On this research, the experiment using the Wordless picture book was conducted five times every week for 20 minutes during 8 weeks from March 5, 2007 to April 27, totally 40 times.
The researcher established and designed the issues of this research of the usage of the Wordless picture books. The usage of Wordless picture books was devised and conducted by the researcher and the idea of the methodology to evaluate and test children's language ability and their social · emotional development was adopted from Kim, Young-tae, Chang, Hye-sung, Lim, Sun-sook, Baek, Hyun-jung(1995)'s paper; "Picture and Vocabulary test" and Moon Mi-ok(1987)‘s work; The researcher has developed and adjusted the test tools of the paper to fit in normal H childcare center. The data for the study to check the participants' language ability and their social · emotional development was collected from March 5 to April 27 2007. For the program, data was collected in the class of H childcare center during free play times from 9 a.m. to 10:40 a.m. and from 12:30 p.m. to 1:30 p.m. respectively on weekdays.
After analyzing the change of the language ability and the social · emotional behaviors of the 3 year-old infants by using Wordless picture books, I was able to conclude as follows:
First, the change of the 3 year-old infants' language ability using Wordless picture books shows the increase of their interests in picture books, the interests in letters, their monolog or conversation, and their linguistic development.
Second, the change of the 3 year-old infants' social · emotional behaviors using Wordless picture books shows the active interaction, improved self-control ability, problem solving ability in proper way, emotional self-expression, and the originality of various playing ways.
This study aims to examine the aspects of their development of language ability and the social · emotional behaviors using Wordless picture books for 3-year-old infants by researching and analyzing them in terms of quantity and quality at an infant education work field and to provide the basic information about the practical use of picture books without text for those infants. For the end, the following research questions were set:
Research Question 1: What would be the aspects of language ability development of 3 year-old infants according to the educational application of Wordless picture books?
Research Question 2: What would be the aspects of social · emotional development of 3-year-old infants according to the educational application of Wordless picture books?
The subjects were 5 three-year-old infants attending the Deer class of H childcare center located in Dong-dae-moon Gu, Seoul. The age distribution ranges from 3 year 4 months to 3 year 11 months, and the age average is 3 year 6 months.
On this research, the experiment using the Wordless picture book was conducted five times every week for 20 minutes during 8 weeks from March 5, 2007 to April 27, totally 40 times.
The researcher established and designed the issues of this research of the usage of the Wordless picture books. The usage of Wordless picture books was devised and conducted by the researcher and the idea of the methodology to evaluate and test children's language ability and their social · emotional development was adopted from Kim, Young-tae, Chang, Hye-sung, Lim, Sun-sook, Baek, Hyun-jung(1995)'s paper; "Picture and Vocabulary test" and Moon Mi-ok(1987)‘s work; The researcher has developed and adjusted the test tools of the paper to fit in normal H childcare center. The data for the study to check the participants' language ability and their social · emotional development was collected from March 5 to April 27 2007. For the program, data was collected in the class of H childcare center during free play times from 9 a.m. to 10:40 a.m. and from 12:30 p.m. to 1:30 p.m. respectively on weekdays.
After analyzing the change of the language ability and the social · emotional behaviors of the 3 year-old infants by using Wordless picture books, I was able to conclude as follows:
First, the change of the 3 year-old infants' language ability using Wordless picture books shows the increase of their interests in picture books, the interests in letters, their monolog or conversation, and their linguistic development.
Second, the change of the 3 year-old infants' social · emotional behaviors using Wordless picture books shows the active interaction, improved self-control ability, problem solving ability in proper way, emotional self-expression, and the originality of various playing ways.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.