MMORPG를 이용하는 플레이어들은 무엇보다도 게임에서 제공되는 콘텐츠 외에 가상 사회를 살아간다는 즐거움을 느끼고 싶어한다. 따라서 MMORPG를 개발할 때에는 플레이어가 게임을 지속적으로 이용할 수 있게 만드는 요소가 고려되어야 한다. 본 논문에서는 플레이어가 MMORPG를 지속적으로 이용할 수 있게 만드는 요소를 게임의 집단 시스템에서 찾아보는 것으로 출발한다. MMORPG는 일종의 가상사회이기 때문에 집단의 형성은 필연적이고, 그것이 가상 사회와 구성원이 그 세계에 계속 머무르는 원동력이 되기 때문이다. 또한 플레이어 개인의 관점에서 볼 때도, 소속된 진영이나 길드와 같은 집단을 통해 자신의 위치가 결정되고 의무가 부여되면, 플레이어는 캐릭터에 몰입하여 게임에 대한 접근을 지속시키는 것이다. 그러므로 MMORPG의 성장을 위해서는 플레이어가 MMORPG를 지속적으로 이용할 수 있게 만드는 집단 시스템의 요소를 알아보는 것이 무엇보다 중요하다. 본 논문은 플레이어가 MMORPG를 지속적으로 이용할 수 있게 만드는 요건을 심리학의 집단 역학에서 집단 응집력과 소속감이라는 부분으로 그 방법을 찾는다. 본 논문에서는 플레이어에게 집단소속감이 형성되기 위해서는, 집단 응집력이 필요하고, 그러한 집단 응집력은 게임 시스템에서 제공되는 협력과 경쟁 요소에서 발현된다는 전제 아래 연구를 진행하였다. MMORPG에서의 협력과 경쟁 요소를 파악하고, 그에 따라서 집단 소속감 형성에 대한 요인을 알아봤다. 그리고 집단응집력 이론을 바탕으로 소속감을 형성시키는 이론 모델을 제시한 뒤에, 최종적으로 위 이론 모델에 따라서 실제 MMORPG에서 어떻게 적용할 것인지에 대한 새로운 ...
MMORPG를 이용하는 플레이어들은 무엇보다도 게임에서 제공되는 콘텐츠 외에 가상 사회를 살아간다는 즐거움을 느끼고 싶어한다. 따라서 MMORPG를 개발할 때에는 플레이어가 게임을 지속적으로 이용할 수 있게 만드는 요소가 고려되어야 한다. 본 논문에서는 플레이어가 MMORPG를 지속적으로 이용할 수 있게 만드는 요소를 게임의 집단 시스템에서 찾아보는 것으로 출발한다. MMORPG는 일종의 가상사회이기 때문에 집단의 형성은 필연적이고, 그것이 가상 사회와 구성원이 그 세계에 계속 머무르는 원동력이 되기 때문이다. 또한 플레이어 개인의 관점에서 볼 때도, 소속된 진영이나 길드와 같은 집단을 통해 자신의 위치가 결정되고 의무가 부여되면, 플레이어는 캐릭터에 몰입하여 게임에 대한 접근을 지속시키는 것이다. 그러므로 MMORPG의 성장을 위해서는 플레이어가 MMORPG를 지속적으로 이용할 수 있게 만드는 집단 시스템의 요소를 알아보는 것이 무엇보다 중요하다. 본 논문은 플레이어가 MMORPG를 지속적으로 이용할 수 있게 만드는 요건을 심리학의 집단 역학에서 집단 응집력과 소속감이라는 부분으로 그 방법을 찾는다. 본 논문에서는 플레이어에게 집단소속감이 형성되기 위해서는, 집단 응집력이 필요하고, 그러한 집단 응집력은 게임 시스템에서 제공되는 협력과 경쟁 요소에서 발현된다는 전제 아래 연구를 진행하였다. MMORPG에서의 협력과 경쟁 요소를 파악하고, 그에 따라서 집단 소속감 형성에 대한 요인을 알아봤다. 그리고 집단응집력 이론을 바탕으로 소속감을 형성시키는 이론 모델을 제시한 뒤에, 최종적으로 위 이론 모델에 따라서 실제 MMORPG에서 어떻게 적용할 것인지에 대한 새로운 시스템 모델을 제시하였다.
MMORPG를 이용하는 플레이어들은 무엇보다도 게임에서 제공되는 콘텐츠 외에 가상 사회를 살아간다는 즐거움을 느끼고 싶어한다. 따라서 MMORPG를 개발할 때에는 플레이어가 게임을 지속적으로 이용할 수 있게 만드는 요소가 고려되어야 한다. 본 논문에서는 플레이어가 MMORPG를 지속적으로 이용할 수 있게 만드는 요소를 게임의 집단 시스템에서 찾아보는 것으로 출발한다. MMORPG는 일종의 가상사회이기 때문에 집단의 형성은 필연적이고, 그것이 가상 사회와 구성원이 그 세계에 계속 머무르는 원동력이 되기 때문이다. 또한 플레이어 개인의 관점에서 볼 때도, 소속된 진영이나 길드와 같은 집단을 통해 자신의 위치가 결정되고 의무가 부여되면, 플레이어는 캐릭터에 몰입하여 게임에 대한 접근을 지속시키는 것이다. 그러므로 MMORPG의 성장을 위해서는 플레이어가 MMORPG를 지속적으로 이용할 수 있게 만드는 집단 시스템의 요소를 알아보는 것이 무엇보다 중요하다. 본 논문은 플레이어가 MMORPG를 지속적으로 이용할 수 있게 만드는 요건을 심리학의 집단 역학에서 집단 응집력과 소속감이라는 부분으로 그 방법을 찾는다. 본 논문에서는 플레이어에게 집단소속감이 형성되기 위해서는, 집단 응집력이 필요하고, 그러한 집단 응집력은 게임 시스템에서 제공되는 협력과 경쟁 요소에서 발현된다는 전제 아래 연구를 진행하였다. MMORPG에서의 협력과 경쟁 요소를 파악하고, 그에 따라서 집단 소속감 형성에 대한 요인을 알아봤다. 그리고 집단응집력 이론을 바탕으로 소속감을 형성시키는 이론 모델을 제시한 뒤에, 최종적으로 위 이론 모델에 따라서 실제 MMORPG에서 어떻게 적용할 것인지에 대한 새로운 시스템 모델을 제시하였다.
Players who are enjoying MMORPG(Massively multiplayer online role-playing game) want to have the pleasure of living the virtual world, while relishing the contents of the games. Therefore it is very important to consider the elements which make the players continue to play, when a MMORPG is being de...
Players who are enjoying MMORPG(Massively multiplayer online role-playing game) want to have the pleasure of living the virtual world, while relishing the contents of the games. Therefore it is very important to consider the elements which make the players continue to play, when a MMORPG is being developed. This thesis starts with the presumption that the elements which make the players continue to play MMORPG should be found in the collective system of the game. The formation of the group is inevitable as MMORPG is a sort of virtual society, and the sense of the group is the driving force that makes the virtual society and its members stay in the world. Even from the individual perspective of the player as well, once he is positioned in the groups of belonging guilds or camps and given its relevant significance, the player will be preoccupied with the character and continue to have access to the games. So in order to secure the growth and development of MMORPG, we need to understand the elements of collective system which enables the players to continue to enjoy MMORPG. This thesis tries to assert that the elements which make players continue to use the MMORPG should be found in the collective cohesion and affiliation of psychological group consciousness. This thesis starts with the presumption that group cohesion is necessary in order to form group consciousness among players and that the group cohesion is to be realized through cooperation and competition elements of the game system. We first check with the cooperation and competition elements of MMORPG, and then study the factors of the formation of group consciousness. Then on the basis on theory of collective cohesion, we offer the theoretical model about the formation of group consciousness, and then finally, study the new system model on how to apply in real MMORPG in accordance with above theoretical model.
Players who are enjoying MMORPG(Massively multiplayer online role-playing game) want to have the pleasure of living the virtual world, while relishing the contents of the games. Therefore it is very important to consider the elements which make the players continue to play, when a MMORPG is being developed. This thesis starts with the presumption that the elements which make the players continue to play MMORPG should be found in the collective system of the game. The formation of the group is inevitable as MMORPG is a sort of virtual society, and the sense of the group is the driving force that makes the virtual society and its members stay in the world. Even from the individual perspective of the player as well, once he is positioned in the groups of belonging guilds or camps and given its relevant significance, the player will be preoccupied with the character and continue to have access to the games. So in order to secure the growth and development of MMORPG, we need to understand the elements of collective system which enables the players to continue to enjoy MMORPG. This thesis tries to assert that the elements which make players continue to use the MMORPG should be found in the collective cohesion and affiliation of psychological group consciousness. This thesis starts with the presumption that group cohesion is necessary in order to form group consciousness among players and that the group cohesion is to be realized through cooperation and competition elements of the game system. We first check with the cooperation and competition elements of MMORPG, and then study the factors of the formation of group consciousness. Then on the basis on theory of collective cohesion, we offer the theoretical model about the formation of group consciousness, and then finally, study the new system model on how to apply in real MMORPG in accordance with above theoretical model.
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