고속도로 생태통로 위치 선정 방법에 관한 연구 - 경부 고속도로 양재-판교 구간을 중심으로 - Approach to the Location of Wildlife Corridors on Highways - Between Yang-jae and Pan-gyo ICs of Seoul-Busan Highway, Korea -원문보기
Ecosystem fragmentation by human intervention breaks down the biosphere habitat. Wildlife corridors connect biosphere habitats to maintain ecosystem continuity and provide animals with connecting routes. In Korea, there are 17 existing wildlife corridors on highways (as of December, 2006. Korea Free...
Ecosystem fragmentation by human intervention breaks down the biosphere habitat. Wildlife corridors connect biosphere habitats to maintain ecosystem continuity and provide animals with connecting routes. In Korea, there are 17 existing wildlife corridors on highways (as of December, 2006. Korea Freeway Corporation). There are 24 highway routes, 2,923km of highway(as of December, 2004. Korea Freeway Corporation). However, wildlife corridors are not enough and roadkill increases every year, so we need to construct additional wildlife corridors on highways. This study proposes a new approach to the location of wildlife corridors on highways, using a comprehensive analysis method for main location elements, and applies it to a study area. First, it examines traditional approaches to location of wildlife corridors through literature review and field study to analyze the present conditions of existing wildlife corridors. Then, it developes a comprehensive analysis method for the location of wildlife corridors. (1) Field investigation : investigate planting, water bodies and so on. (2) Roadkill analysis : roadkill counts, locations, time, and so on. (3) Monitoring : animal traces were surveyed and sensor cameras were installed to determine target species. (4) Simulation for animal movement : most probable wildlife dispersal was simulated by a computer software. (5) A new comprehensive approach overlays all analysis on a map and determines the location of proposed new wildlife corridors. In conclusion, it proposes an over-bridge type wildlife corridor in Dalnaenae Hill (413-414km from Busan) and an underpass type near the entrance to Gwanhyun temple way (415-416km from Busan). This new approach based on roadkill data, computer simulation of wildlife dispersal, monitoring of animals, and site analysis, may contribute to better location of wildlife corridors on highways.
Ecosystem fragmentation by human intervention breaks down the biosphere habitat. Wildlife corridors connect biosphere habitats to maintain ecosystem continuity and provide animals with connecting routes. In Korea, there are 17 existing wildlife corridors on highways (as of December, 2006. Korea Freeway Corporation). There are 24 highway routes, 2,923km of highway(as of December, 2004. Korea Freeway Corporation). However, wildlife corridors are not enough and roadkill increases every year, so we need to construct additional wildlife corridors on highways. This study proposes a new approach to the location of wildlife corridors on highways, using a comprehensive analysis method for main location elements, and applies it to a study area. First, it examines traditional approaches to location of wildlife corridors through literature review and field study to analyze the present conditions of existing wildlife corridors. Then, it developes a comprehensive analysis method for the location of wildlife corridors. (1) Field investigation : investigate planting, water bodies and so on. (2) Roadkill analysis : roadkill counts, locations, time, and so on. (3) Monitoring : animal traces were surveyed and sensor cameras were installed to determine target species. (4) Simulation for animal movement : most probable wildlife dispersal was simulated by a computer software. (5) A new comprehensive approach overlays all analysis on a map and determines the location of proposed new wildlife corridors. In conclusion, it proposes an over-bridge type wildlife corridor in Dalnaenae Hill (413-414km from Busan) and an underpass type near the entrance to Gwanhyun temple way (415-416km from Busan). This new approach based on roadkill data, computer simulation of wildlife dispersal, monitoring of animals, and site analysis, may contribute to better location of wildlife corridors on highways.
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문제 정의
경부고속도로로 단절되는 두 산자락을 야생동물의 방문횟수가 많은 지점으로 연결하여 야생동물들의 이동 가능성을 과학적으로 분석한다. 이동시뮬레이션을 통해 경관조각과 경관조각간의 이동통로로 많이 이용된 곳을 생태통로의 최적 입지로 선정하는 방법을 사용한다.
본 연구에서는 문헌 고찰을 통해 생태통로 위치 선정의 분석 방법을 종합적으로 알아보았고 이를 중심으로 생태통로 위치 선정 방법을 분석하여 사례 연구 대상지 내 생태통로 위치 선정방법을 모색하였다. 사례 연구 대상지의 고속도로 상 야생동물 사고 빈도 및 위치, 사고사 동물 등, 사고 현황을 조사, 분석하였으며 이동시뮬레이션 4)과 모니터링5)을 통해 거시적인 동물의 이
본 연구에서는, 한국 도로공사에서 집계한 고속도로 상 야생동물 사체 수거 자료를 기초로, 자세한 사항은 98년~2002년까지의 고속도로 순찰일지 기록에서 얻어진 야생동물 사고의 실태를 정리하였다.
환경부(2001)에서는 생태통로의 국내 . 외 설치 사례를 제시하였고, 설치방법에 있어서도 동물 크기별 분류, 주변 자연 식생별 분류 및 각종 보완시설에 대하여 설명하였다.
제안 방법
동을 조사하고 위의 자료를 토대로 종합적 분석을 통하여 생태통로 실치 위치를 제안한다. 생태통로 위치선정 방법을 실제로 적용해 보는 사례 연구 대상지의 공간적 범위는 서울시를 중심으로 경부고속도로 상 가장 야생동물 사고사의 빈도가 높은 지역으로 양재와 판교 나들목 사이 청계산과 대모산, 인능산으로 둘러싸인 부산기점 411.
또한 사례 연구 대상지에서 야생동물 사고사 빈도가 높은 지역을 중심으로 목표종의 생존 여부를 알기 위한 모니터링을 실시(2003년 6월-8월)하였으며 이동시뮬레이션을 통한 야생동물의 이동 가능성을 분석하였다.
마지막으로 사용한 이동시뮬레이션은 안동만 (2004)의지속가능한 도시녹지 조성을 위한 생태통로 설계기법에서 사용하였던 방법8)을 본 연구에 적용하여 사례 연구 대상지에 야생동물이동가능성을 분석한 것이다.
사례 연구 대상지를 중심으로 생태통로 위치선정 방법을 생태통로 입지 선정 방법에 관한 이동시뮬레이션과 목표종의 특징, 사례 연구 대상지의 자연환경을 문헌 조사하였으며 사례 연구대상지 구간의 야생동물 사고사 자료 수집을 위해 현장조사 및 한국도로 공사를 방문하여 최근 5년간(1998-2002년)으] 야생동물 사고사 자료를 입수하였다. 또한 사례 연구 대상지에서 야생동물 사고사 빈도가 높은 지역을 중심으로 목표종의 생존 여부를 알기 위한 모니터링을 실시(2003년 6월-8월)하였으며 이동시뮬레이션을 통한 야생동물의 이동 가능성을 분석하였다.
2. 주변 서식동물 조사
사례 연구 대상지에 서식 및 이동하는 야생동물 종들을 조사하기 위해 2003년 6월 10일부터 8월 18일까지 두 달 동안 야생동물 사고사가 높은 지 역고h 고속도로 주변의 이동 가능성이 높은 지역, 산림이 우거진 지역을 중심으로 무인 센서카메라를 설치, 1-2주간의 간격으로 모니터링을 하였다.
서울시 주변의 큰 서식처인 청계산-대모산-인능산 지역에 컴퓨터 이동시뮬레이션을 실시하였다.
안동만(2004)의 지속가능한 도시녹지 조성을 위한 생태통로 설계기법의 개발 연구에서는 토지피복 분류를 중심으로 목표종의 이동시뮬레이션을 개발을 통해 생태통로 위치를 선정하는 기법을 본 논문에 위치선정 방법 중 한 가지 방안으로 사용하여 연구를 시행하였다.
야생동물 사고사 발생빈도 자료, 컴퓨터 이동시뮬레이션 우선순위, 모니터링 결과, 목표종 특성 등을 검토한 후 지형도 분석과 현장조사를 통하여 선정된 생태통로 유형별 설치 위치 최적 대안은 다음과 같다.
경부고속도로로 단절되는 두 산자락을 야생동물의 방문횟수가 많은 지점으로 연결하여 야생동물들의 이동 가능성을 과학적으로 분석한다. 이동시뮬레이션을 통해 경관조각과 경관조각간의 이동통로로 많이 이용된 곳을 생태통로의 최적 입지로 선정하는 방법을 사용한다. 즉, 이동시뮬레이션을 통해 목표종의 이동경로를 파악하는 방법이다.
대상 데이터
본 사례 연구 대상지는 중부권(서울, 경기)에서 야생동물 사고사 빈도가 가장 높은 지역(한국 도로 공사 수원지사 관리지역)인 경부고속도로 양재-판교 나들목 사이 구간으로 서울과 경기도의 경 계부분으로 야생동물 사고사가 빈번히 발생하는 지역이다.
즉, 이동시뮬레이션을 통해 목표종의 이동경로를 파악하는 방법이다. 본 연구에서는 500회의 실험을 통해 방문빈도가 많은 지점을 최적의 생태통로 입지로 선정하였다.
성능/효과
결과적으로 생태통로 위치 후보지 1지역은 달 내내 고개 (413km-414km)로 불려지는 곳으로 청계산, 인능산, 대모산 산자락이 경부고속도로에 의해 절개된 구간이다. 이 곳은 산지 능선부가 양옆으로 마주보고 있어 생태통로 설치 시 경제적으로 유리한 지형을 이루고 있다.
모니터 링 결과 카메라에 포착된 야생동물은 포유류가 다수를 차지했으며 목표종 선정 시 문헌상의 오소리, 족제비, 너구리, 청설모, 고슴도치가 조사되었으며 그 외에도 조류로는 까치, 꿩 등이 발견 되었다. 또한 문헌상에는 나오지 않았던 고라니가 발견되어 사례 연구 대상지에 고라니가 서식하는 것을 알 수 있었다.
것이다. 모니터 링 결과 카메라에 포착된 야생동물은 포유류가 다수를 차지했으며 목표종 선정 시 문헌상의 오소리, 족제비, 너구리, 청설모, 고슴도치가 조사되었으며 그 외에도 조류로는 까치, 꿩 등이 발견 되었다. 또한 문헌상에는 나오지 않았던 고라니가 발견되어 사례 연구 대상지에 고라니가 서식하는 것을 알 수 있었다.
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