$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

도서관 2.0 시대의 사서 2.0에게 기대되는 역할에 관한 연구
The Expected Role of Librarian 2.0 in the Library 2.0 Era 원문보기

정보관리학회지 = Journal of the Korean society for information management, v.27 no.2 = no.76, 2010년, pp.201 - 216  

신수연 (University of Pittsburgh, School of Information Sciences) ,  김성민 (University of Pittsburgh, School of Information Sciences)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

도서관 2.0 개념은 웹상에서 상호작용하는 웹 2.0의 개념에서 비롯되었다. 이런 측면에서 볼 때, 도서관 2.0은 웹2.0의 조합이고 가장 주목할만한 특징은 상호작용과 이용자 참여라 할 수 있다. 변화된 도서관 환경에서의 이용자 역할의 비중은 도서관 소장자료에 대한 그들의 태깅, 블로깅, 서평 등과 같은 기여로 점점 더 커져왔다. 이렇듯 이용자의 역할이 변화하면서 도서관 사서들의 책임 또한 이용자들이 만들어낸 정제되지 않은 정보원의 점검자 역할에까지 이르게 되었으며, 결국 정보의 생산자, 조직가, 제공자, 관리자 뿐만 아니라 조정자의 역할로 확장되게 된다. 본 연구에서는 디지털 도서관의 새로운 패러다임으로 인식되는 도서관 2.0과 그 발전에 대한 최근의 연구들을 살펴보고 도서관 2.0 측면에서의 사서의 확대된 역할로서 사서 2.0에 대해 논하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The idea of Library 2.0 originated from the concept of Web 2.0 social interactions within the Web. From this aspect, Library 2.0 is a library blended with Web 2.0. The most remarkable features of Library 2.0 are interactions and user involvement. Users' roles in new library environments are greater ...

주제어

참고문헌 (49)

  1. Abram, S. 2006. “Web 2.0, Library 2.0, and the Librarian 2.0: preparing for the 2.0 world.” Sirsi/Dynix OneSource, 2(1). 

  2. Agosti, M., N. Ferro, I. Frommholz, and U. Thiel. 2004. “Annotations in digital libraries and collaboratories - facets, models and usage.” In Proceeding of 8th European Conference on Research and Advanced Technology for Digital Libraries (ECDL 2004). 

  3. Anderson, P. 2007. “What is Web 2.0?: Ideas, technologies and implications for education.” JISC Technology and Standards Watch. 

  4. Bischoff, K., C. S. Firan, W. Nejdl, and R. Faiu. 2008. “Can all tags be used for search?” In Proceedings of Conference on Information and Knowledge Management (CIKM’08). Nap Valley, California, USA, October 26-30, 2008. 

  5. Black, E. L. 2007. “Web 2.0 and Library 2.0: What Librarians Need to Know.” In Nancy, C. (Ed.), Library 2.0 and Beyond: Innovative Technologies and Tomorrow's Use (pp.1-14). Libraries Unlimited. 

  6. Biancu, B. 2006. “Library 2.0 meme map - version 2.0.” In Flickr. [cited 2010.5.27]. . 

  7. Casey, M. E. and L. C. Savastinuk. 2006. “Library 2.0 - service for the next-generation library.” Library Journal. 

  8. Courtney, N. 2007. Library 2.0 and Beyond: Innovative Technologies and Tomorrow's User. Libraries Unlimited. 

  9. Danbury Library Catalogs. [cited 2010.6.4]. . 

  10. Delicious. [cited 2010.6.4]. . 

  11. Digital Library Federation. 1998. A Working Definition of Digital Library. [cited 2010.5.27]. . 

  12. Flickr. The Library of Congress’ Photostream. [cited 2010.6.4]. . 

  13. Gapen, D. K. 1993. “The virtual library: society, and the librarian.” In L. M. Saunders (Ed.), The virtual library: Visions and realities (1-14). Westport, CT: Meckler. 

  14. Godwin, P. and J. Parker. (eds). 2008. Information Literacy meets Library 2.0. London: Facet. 

  15. Habib, M. 2006. Toward Academic Library 2.0: Development and Application of a Library 2.0 Methodology. Unpublished Masters Dissertation, School of Information and Library Science of the University of North Carolina at Chapel Hill. 

  16. Heymann, P., G. Koutrika, and H. Garcia-Molina. 2008. “Can social bookmarking improve web search?” In Proceedings of Web Search and Web Data Mining (WSDM’08). Palo Alto, California, USA, February 11-12, 2008. 

  17. Johnson, K., H. Trabelsi, and T. Tin. 2004. “Library support for online learners: eResources, eServi ces and the human factors.” In: Theory and practice of online learning. Athabasca: Athaba sca University. [cited 2010.5.27]. . 

  18. Kansas State University Libraries. Blogs and Feeds. [cited 2010.6.4]. . 

  19. Kantor, P. B. 1993. “The adaptive library network interface: A historical overview and interim report.” Library Hi Tech, 11: 81-92. 

  20. Kappel, G., B. Proll, S. Reich, and W. Retschitzegger. 2006. Web Engineering. (1sted.). Hoboken, NJ: Wiley & Sons. 

  21. King, G., H. T. Kung, B. Grosz, S. Verba, D. Flecker, and B. Kahin. 1994. “The Harvard self-enriching library facilities (SELF) Project. In Proceedings of Digital Libraries '94 (DL '94), Texas. 

  22. Koenig, M. E. D. 1990. “Linking library users: a culture change in librarianship.” American Libraries, 21: 844-849. 

  23. Kuchi, T., L. B. Mullen, and S. Tama-Bartels. 2004. “Librarians without borders: reaching out to students at a campus center.” Reference & User Services Quarterly, 43(4): 310-317. 

  24. Lin, X., J. C. Beaudoin, and K. Desai. 2006. “Exploring chracteristics of social classification.” In Proceedings of the 17th ASIS&T SIG/CR Classification Research Workshop. November 4, 2006, Austin, TX. 

  25. Levy, D. and C. C. Marshall. 1995. “Going digital: A look at assumptions underlying digital libraries.” Communications of the ACM, 38(4): 77-84. 

  26. LibraryThing for Library. [cited 2010.6.4]. . 

  27. LibraryThing. Tools. [cited 2010.6.4]. 

  28. LibraryThing. [cited 2010.6.4]. . 

  29. Maness, J. 2006. “Library 2.0 Theory: Web 2.0 and Its Implications for Libraries.” Webology, 3(2), Article25. 

  30. Marshall, C. 1997. “Annotation: from paper books to the digital library.” In Proceedings of the ACM Digital Libraries '97 Conference, Philadelphia, PA, 131-140. 

  31. Mason, J., S. Mitchell, M. Mooney, L. Reasoner, and C. Rodriguez. 2000. “INFOMINE: Promising directions in virtual library development.” First Monday, 5(6). 

  32. Nashville Public Library. Teen Web. [cited 2010.6.4]. . 

  33. O’Reilly’s Radar. 2005. “Web 2.0: Compact Definition?” [cited 2010.5.27]. . 

  34. Renda, M. E. and U. Straccia. 2005. “A personalized collaborative digital library environment: A model and an application.” Information Processing and Management, 41: 5-21. 

  35. Rethlefsen, M. L. 2007. “Tags Help Make Libraries Del.icio.us: Social bookmarking and tagging boost participation.” Library Journal. [cited 2010.5.27]. . 

  36. Secker, J. 2008. “The adventures of LASSIE: Libraries, distance learners and social software.” Serials, 21(2): 112-115. 

  37. Second Life. [cited 2010.6.4]. . 

  38. Sen, S., F. M. Harper, A. LaPitz, and J. Riedl. 2007. “The quest for quality tags.” In Proceedings of Conference on Supporting Group Work (GROUP'07). Sanibel Island, Florida, USA, November 4-7, 2007: 361-370. 

  39. Springer, M., B. Dulabahn, P. Michel, B. Natanson, D. Reser, D. Woodward, and H. Zinkham. 2008. For the Common Good: The Library of Congress Flickr Pilot Project. Library of Congress. [cited 2010.5.27]. . 

  40. Stephens, K. and M. Collins. 2007. “Web 2.0, Library 2.0, and the hyperlinked library.” Electronic Journal Forum. 253-256. 

  41. Steve Museum Project. [cited 2010.6.4]. . 

  42. Syn, S. Y. and M. B. Spring. 2009. Tags as keywords - comparison of the relative quality of tags and keywords. In Proceedings of ASIS&T 2009 Annual Meeting. Vancouver, BC, Canada, November 6-11, 2009. 

  43. Thunder Bay Public Library. Internet Links. [cited 2010.6.4]. . 

  44. Trant, J. 2006. Social classification and folksonomy in art museum: Early data from the steve.mseum tagger prototype. In Proceedings of 17th Workshop of the American Society for Information Science and Technology Special Interest Group in Classification Research (ASISTSIG/CR), November 4, 2006, Austin, TX, USA. 

  45. Wenzler, J. 2007. LibraryThing and the Library Catalog: Adding Collective Intelligent to the OPAC. A Workshop on Next Generation Libraries CARLNorth IT Interest Group, September 7, 2007, San Francisco, CA, USA. 

  46. University of Pittsburgh Library System. PittCat+ Beta. [cited 2010.6.4]. . 

  47. Upper Hudson Library System. [cited 2010.6.4]. . 

  48. Yi, K. and L. M. Chan. 2009. “Linking folksonomy to Library of Congress Subject Headings: An Exploratory Study.” Journal of Documentation, 65(5): 872-900. 

  49. Zubiaga, A., R. Martinez, and V. Fresno. 2009. “Getting the most out of social annotations for web page classification.” In Proceedings of Document Engineering (DocEng’09). Munich, Germany, September 16-18, 2009. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로