Objectives: The objectives of this research were to develop and evaluate a mobile application for navigation program for cancer patients who might experience some difficulties in obtaining and understanding further schedules, directions due to flooding information at a time and scattered educational...
Objectives: The objectives of this research were to develop and evaluate a mobile application for navigation program for cancer patients who might experience some difficulties in obtaining and understanding further schedules, directions due to flooding information at a time and scattered educational materials. Methods: A mobile application was developed an educational mobile app for cancer patients based on a systematic instructional design model called ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation) model. The developed application was evaluated by 76 users through a questionnaire of satisfaction. Results: A mobile app contains educational contents for cancer patients, based on their satisfaction, demand and knowledge about cancer education and information services. It contains management of symptoms, management of my schedule, and information about chemotherapy, FAQ, symptoms dangerous enough to contact the hospital, personal history about how to overcome cancer, hospital convenience facilities and education schedule of cancer center. A result of the evaluation of user's satisfaction showed 59.4% responding 'Satisfied' and 27.4% 'Very satisfied'. Conclusion: The personalized information and education contents for cancer patients by using the mobile application was given to cancer patient and then educational outcomes became more effective. The development of the application which persons can use regardless of time and place enables health care providers to acquire the foundation of the patients-oriented educational system. Education satisfaction and knowledge level was increased, after using mobile application.
Objectives: The objectives of this research were to develop and evaluate a mobile application for navigation program for cancer patients who might experience some difficulties in obtaining and understanding further schedules, directions due to flooding information at a time and scattered educational materials. Methods: A mobile application was developed an educational mobile app for cancer patients based on a systematic instructional design model called ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation) model. The developed application was evaluated by 76 users through a questionnaire of satisfaction. Results: A mobile app contains educational contents for cancer patients, based on their satisfaction, demand and knowledge about cancer education and information services. It contains management of symptoms, management of my schedule, and information about chemotherapy, FAQ, symptoms dangerous enough to contact the hospital, personal history about how to overcome cancer, hospital convenience facilities and education schedule of cancer center. A result of the evaluation of user's satisfaction showed 59.4% responding 'Satisfied' and 27.4% 'Very satisfied'. Conclusion: The personalized information and education contents for cancer patients by using the mobile application was given to cancer patient and then educational outcomes became more effective. The development of the application which persons can use regardless of time and place enables health care providers to acquire the foundation of the patients-oriented educational system. Education satisfaction and knowledge level was increased, after using mobile application.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
본 연구는 환자 스스로 자신의 질병, 치료 방법에 대한 이해 및 증상 관리가 이루어질 수 있도록 접근성이 편리하고 시간과 공간의 제약을 받지 않으며 반복적인 학습이 가능한 암환자 교육용 모바일 앱 개발을 통하여 맞춤형 암환자 교육 환경을 구축하고자 시도되었다.
이에 본 연구는 본 연구는 접근성이 편리하고 시간의 제약을 받지 않으며 반복적인 학습이 가능한 암환자 교육용 모바일앱을 개발하고 암환자에게 적용한 후 만족도를 분석하기 위함이며, 구체적 목적은 다음과 같다.
가설 설정
- 암환자를 위한 모바일용 네비게이션 프로그램을 개발한다.
제안 방법
문헌고찰과 A병원 암환자의 면대면 교육 요구도 분석을 기초로 암환자의 외래 첫 방문시의 진단, 치료 과정의 경험에 입각하여 모바일앱의 콘텐츠를 설계하였으며, 일회성 교육이 아닌 반복적이고 지속적인 교육에 대한 접근이 용이할 수 있도록 구성하였다. 다음으로 모바일앱 콘텐츠의 기본개념, 대상환자 파악, 교육 내용의 구성을 결정하였다.
주제별 교육 내용과 모바일앱 화면에 포함될 그림, 사진, 동영상 제작 및 수집을 하였으며 앱 제작 전문업체에 의뢰하여 모바일앱의 초안을 개발하였다. 앱 초안의 적절성을 확인하기 위하여 전문 간호사1명, 실무 간호사5명의 자문 내용에 따라 프로그램을 수정하였고, 스마트폰앱 전문가와 직접 테스트를 거친 뒤 최종 완성되었다. 최종 개발된 모바일앱은 아이폰과 안드로이드폰 환경에서 모두 사용 가능하다.
항암주사 간호팀을 중심으로 앱 제작 전문업체와 의료정보팀, e-med팀의 연합팀을 구성하였다. 주제별 교육 내용과 모바일앱 화면에 포함될 그림, 사진, 동영상 제작 및 수집을 하였으며 앱 제작 전문업체에 의뢰하여 모바일앱의 초안을 개발하였다. 앱 초안의 적절성을 확인하기 위하여 전문 간호사1명, 실무 간호사5명의 자문 내용에 따라 프로그램을 수정하였고, 스마트폰앱 전문가와 직접 테스트를 거친 뒤 최종 완성되었다.
본 연구의 연구방법 및 절차는 두 단계로 진행되었다. 첫번째 단계는 암환자를 위한 네비게이션프로그램을 모바일앱으로 개발하는 과정이며, 두 번째 단계는 개발된 모바일 앱을 환자들이 활용하고 이에 대한 만족도를 검증하는 단계로 진행하였다.
대상 데이터
본 연구의 대상자는 A병원 항암주사실을 방문하여 항암치료를 받고 있는 18세 이상 성인을 대상으로 하였으며, 설문지 응답이 가능하며, 본 연구의 목적을 이해하고 연구를 수락한 자를 대상으로 하였다. 자료수집은 2013년 4월부터 2주간 시행하였다.
항암주사 간호팀을 중심으로 앱 제작 전문업체와 의료정보팀, e-med팀의 연합팀을 구성하였다. 주제별 교육 내용과 모바일앱 화면에 포함될 그림, 사진, 동영상 제작 및 수집을 하였으며 앱 제작 전문업체에 의뢰하여 모바일앱의 초안을 개발하였다.
데이터처리
수집된 자료는 SPSS 21.0 for Windows(SPSS Inc., Chicago, U.S.A) 프로그램을 이용하였으며, 측정값은 실수, 백분율, 평균과 표준편차로 제시하였다. 통계적 유의 분석은 p<.
이론/모형
환자 스스로 자신의 질병과 치료방법에 대한 이해 및 증상관리가 이루어질 수 있도록 체계적 교수 설계 모형인 분석, 설계, 개발, 수행, 평가의 ADDIE(Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation)모형(Seels& Richey, 1994)의 단계에 따라 모바일 앱을 개발하였으며, 개발과정은 다음과 같다. (Figure 1)
성능/효과
암환자를 위한 모바일 앱용 네비게이션프로그램은 자가간호 이행을 높이는 치료 및 간호 관련 지식정보제공을 위한 교육 전략이었으며, 암환자의 개인별 맞춤 정보를 시간과 공간에 제약 받지 않고 제공하여 교육 효과를 높일 수 있었다.
후속연구
지속적인 환자 교육요구도 파악을 통하여 모바일앱 업데이트를 지속적으로 시행하고, 향후 전자의무기록과 연동함으로써 가정에서의 부작용 발생이나 증상보고에 대한 효과적인 의사소통 수단으로 활용되길 기대한다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
국내 사망 원인 1위는?
전 세계적으로 암의 발생률은 지속적으로 증가하고 있는 추세이며, 국내 사망 원인 1위는 암이다.[1] 암 치료가 입원치료에서 외래 통원 치료로 변화되면서 암 치료와 관련된 오심과 구토, 식욕부진, 피로감, 복통 설사, 탈모 등을 의료인이 없는 가정에서 경험하게 되었다.
암 치료가 외래 통원 치료로 변화되면서 어떤 상황이 발생했는가?
전 세계적으로 암의 발생률은 지속적으로 증가하고 있는 추세이며, 국내 사망 원인 1위는 암이다.[1] 암 치료가 입원치료에서 외래 통원 치료로 변화되면서 암 치료와 관련된 오심과 구토, 식욕부진, 피로감, 복통 설사, 탈모 등을 의료인이 없는 가정에서 경험하게 되었다. 이에 따라 암환자는 자기간호와 추후관리에 대한 교육의 필요성이 더욱 증가되었다.
암환자 교육용 모바일앱 개발의 목적은?
- 암환자를 위한 모바일용 네비게이션 프로그램을 개발한다.
- 암환자를 위한 모바일용 네비게이션 프로그램의 효과를 검증한다.
참고문헌 (15)
Office KNS. Annual report on the cause of death statistics. Daejeon: Korea National Statistical Office, 2011.
Lev EL, Daley KM, Conner NE, Reith M, Fernandez C, Owen SV. An intervention to increase quality of life and self-care self-efficacy and decrease symptoms in breast cancer patients. Research and Theory for Nursing Practice. 2001;15(3):277-94.
Jahraus D, Sokolosky S, Thurston N, Guo D. Evaluation of an education program for patients with breast cancer receiving radiation therapy. Cancer nursing. 2002;25(4):266-75.
Dunn J, Steginga SK, Rose P, Scott J, Allison R. Evaluating patient education materials about radiation therapy. Patient education and counseling. 2004;52(3):325-32.
Dodd MJ, Miaskowski C, editors. The PRO-SELF Program: a self-care intervention program for patients receiving cancer treatment. Seminars in Oncology Nursing; 2000: Elsevier.
Kim Y-J. Exploratory study on acceptance intention of mobile devices and applications for healthcare services. The Journal of the Korea Contents Association. 2012;12(9):369-79.
Lee S-H, Lim M-J, Lee K-Y. Healthcare application modeling using smartphone. The Journal of The Institute of Internet, Broadcasting and Communication. 2010;10(4):35-40.
Ciemins E, Coon P, Sorli C. An analysis of data management tools for diabetes self-management: can smart phone technology keep up? Journal of diabetes science and technology. 2010;4(4):958-60.
Jung E-Y, Kim J, Chung K-Y, Park DK. Mobile healthcare application with EMR interoperability for diabetes patients. Cluster Computing. 2014;17(3):871-80.
Borrero AF, Vasques J, Vargas R, editors. Implementation of a Mobile Application to Promote Self-care in Elder Diabetic Patients. VI Latin American Congress on Biomedical Engineering CLAIB 2014, Parana, Argentina 29, 30 & 31 October 2014; 2015: Springer.
De Leo G, Gonzales CH, Battagiri P, Leroy G. A smart-phone application and a companion website for the improvement of the communication skills of children with autism: clinical rationale, technical development and preliminary results. Journal of medical systems. 2011;35(4):703-11.
Cueto-Manzano AM, Gallardo-Rincon H, Martinez-Ramirez HR, Cortes-Sanabria L, Rojas-Campos E, Tapia-Conyer R, et al. A pilot study of a mobile phone application to improve lifestyle and adherence of patients with kidney disease. Journal of telemedicine and telecare. 2015;21(2):119-20.
Park D-K, Kim J-H, Kim J-K, Jung E-Y, Lee Y-H. U-health service model for managing health of chronic patients in multi-platform environment. The Journal of the Korea Contents Association. 2011;11(8):23-32.
Hong H-S, Lee I-K, Cho H, Kim H-S. Development of education courseware for clinical care classification system based PC and smartphone. Journal of Internet Computing and Services. 2011;12(3):49-56.
Sim Y-B, Seo Y-J, Kim J-M, Kim S-H, Sung D-H. Factors related to the intent to use the medical application (M-APP) of smart phone of hospital nurses. Health Policy and Management. 2012;22(2):249-62.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.