This study examined the utilization of processed food and the recognition of food labels among 257 university students (201 females and 56 males) in Seoul and Kangwon-do. The results of the study showed that the most important considered information on food labels are shelf life, nutrition facts, an...
This study examined the utilization of processed food and the recognition of food labels among 257 university students (201 females and 56 males) in Seoul and Kangwon-do. The results of the study showed that the most important considered information on food labels are shelf life, nutrition facts, and price in sequential order. Female students' recognition of nutrition facts was significantly higher than that of male students (p<0.05). Female students more attentively checked the manufacturer, origin of the products, and shelf life information on food labels than did the male students. In checking out the food labels information, the most checked items on food labels were calories, trans fatty acid and cholesterol in that order and the least checked information was the sodium contents. Among processed foods, male students' consumption was dominant in instant noodles, frozen dumplings, and canned goods, while female students had more candies/chocolates. In selecting processed foods, male students showed strong preference for cheaper and quantitative products, while female students chose more tasty, brand new, well-known brand, and products of domestic origin. Frequency of canned and frozen food consumption showed a positive correlation with BMI, while candies/chocolates showed a negative correlations with BMI. Negative correlations were found in the attitude of selecting food with longer shelf life and BMI. The results of this study suggest that university students need to be well informed to make wise food choices that contribute to a healthy diet. Additionally, food manufacturers and government authorities concerned should make certain that consumers know how to use food label information more easily and effectively through proper education.
This study examined the utilization of processed food and the recognition of food labels among 257 university students (201 females and 56 males) in Seoul and Kangwon-do. The results of the study showed that the most important considered information on food labels are shelf life, nutrition facts, and price in sequential order. Female students' recognition of nutrition facts was significantly higher than that of male students (p<0.05). Female students more attentively checked the manufacturer, origin of the products, and shelf life information on food labels than did the male students. In checking out the food labels information, the most checked items on food labels were calories, trans fatty acid and cholesterol in that order and the least checked information was the sodium contents. Among processed foods, male students' consumption was dominant in instant noodles, frozen dumplings, and canned goods, while female students had more candies/chocolates. In selecting processed foods, male students showed strong preference for cheaper and quantitative products, while female students chose more tasty, brand new, well-known brand, and products of domestic origin. Frequency of canned and frozen food consumption showed a positive correlation with BMI, while candies/chocolates showed a negative correlations with BMI. Negative correlations were found in the attitude of selecting food with longer shelf life and BMI. The results of this study suggest that university students need to be well informed to make wise food choices that contribute to a healthy diet. Additionally, food manufacturers and government authorities concerned should make certain that consumers know how to use food label information more easily and effectively through proper education.
특히 대학생은 편의식 등의 가공식품을 선택할 기회가 많으므로 건강에 좋은 식품을 선택할 수 있는 정보의 제공이 요구된다. 본 연구에서는 대학생들의 가공식품 구매실태와 식품표시 사항을 인지하는 정도 및 가공 식품의 선택과 관련된 요인 등을 분석하여 대학생들이 식품표시제를 효율적으로 이해하고 선택할 수 있도록 식품표시 관련 영양교육 자료를 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 한다.
제안 방법
대상자들에게 일반사항과 가공식품의 식품표시에 대한 이해 정도와 확인하는 정도, 가공식품의 구입빈도, 가공식품의 선택요인 및 가공식품의 구매와 관련된 사항들을 직접 표시하게 하였다. 식품표시에 대한 인지 정도와 확인 정도를 Likert의 5점 척도로 표시하도록 하였다.
대상 데이터
서울의 S 대학교와 강원도의 K 대학교에서 영양과 건강에 관련된 교양과목을 수강하는 학생들을 대상으로 2014년 5월 중 수업시간에 연구의 목적을 설명하고, 학생들이 설문지에 직접 기입하도록 하였다. 배포된 설문지 300부 중 회수된 279부(회수율 93%) 중에서 불성실한 응답 22부를 제외한 257명(남학생 56명, 여학생 201명)의 응답을 대상으로 분석하였다.
서울의 S 대학교와 강원도의 K 대학교에서 영양과 건강에 관련된 교양과목을 수강하는 학생들을 대상으로 2014년 5월 중 수업시간에 연구의 목적을 설명하고, 학생들이 설문지에 직접 기입하도록 하였다. 배포된 설문지 300부 중 회수된 279부(회수율 93%) 중에서 불성실한 응답 22부를 제외한 257명(남학생 56명, 여학생 201명)의 응답을 대상으로 분석하였다.
데이터처리
20을 이용하여 분석하였다. 각 항목에 대한 평균 ± 표준편차, 빈도와 백분율을 산출하였으며, 남녀 학생의 성별 간 요인비교는 students' t-test를 이용하였고, 가공식품의 섭취빈도 및 가공식품을 선택하는 요인과 BMI와의 상관관계는 Pearson's correlation을 실시하였다. 모든 통계적 유의성 검증은 p<0.
성능/효과
본 연구에서 대학생들이 가공식품의 식품표시에서 유통기한과 영양성분을 가장 중요하게 생각하고 있는 반면에 유통기한에 대하여 제대로 인지하는 비율이 낮았으며, 식품표시사항을 제대로 확인하지 않는 이유는 글씨가 작아 보기 어렵고 이해하기 어려워서라고 하였다. 본 연구가 서울과 강원도의 일부 대학교 학생들을 대상으로 분석한 한계점은 있었으나 대학생들뿐만 아니라 모든 소비자들이 식품표시를 쉽게 이해할 수 있고 눈에 잘 띄는 표시기준과 방법이 필요하며 이를 위하여 가공식품 제조업체와 정부 및 관련기관의 노력과 홍보가 요구된다.
후속연구
본 연구가 서울과 강원도의 일부 대학교 학생들을 대상으로 분석한 한계점은 있었으나 대학생들뿐만 아니라 모든 소비자들이 식품표시를 쉽게 이해할 수 있고 눈에 잘 띄는 표시기준과 방법이 필요하며 이를 위하여 가공식품 제조업체와 정부 및 관련기관의 노력과 홍보가 요구된다. 또한 가공식품의 영양표시 의무화와 자율영양표시제 확대에 따라 대학생들이 가공식품을 현명하게 선택하여 올바른 식생활을 유지할 수 있도록 식품영양표시와 관련된 교육이 필요하다고 사료된다.
본 연구에서 대학생들이 가공식품의 식품표시에서 유통기한과 영양성분을 가장 중요하게 생각하고 있는 반면에 유통기한에 대하여 제대로 인지하는 비율이 낮았으며, 식품표시사항을 제대로 확인하지 않는 이유는 글씨가 작아 보기 어렵고 이해하기 어려워서라고 하였다. 본 연구가 서울과 강원도의 일부 대학교 학생들을 대상으로 분석한 한계점은 있었으나 대학생들뿐만 아니라 모든 소비자들이 식품표시를 쉽게 이해할 수 있고 눈에 잘 띄는 표시기준과 방법이 필요하며 이를 위하여 가공식품 제조업체와 정부 및 관련기관의 노력과 홍보가 요구된다. 또한 가공식품의 영양표시 의무화와 자율영양표시제 확대에 따라 대학생들이 가공식품을 현명하게 선택하여 올바른 식생활을 유지할 수 있도록 식품영양표시와 관련된 교육이 필요하다고 사료된다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
영양과 건강에 관련된 교양과목을 수강하는 학생들을 대상으로 설문조사한 가공식품의 식품표시에 대한 인식 중 식품 표시에서 가장 중요하게 생각하는 것은 무엇인가?
가공식품의 식품표시에 대한 인식은 Table 2와 같다. 대학생들이 식품표시에서 가장 중요하게 생각하는 것은 유통기한(34.6%), 영양성분(31.9%)이었다. Joo 등(2005)도 성인여성들이 식품표시의 중요도에서 제조연월일 및 유통기한을 가장 중요하게 생각한다고 하였다.
일반표시란 무엇인가?
식품표시제는 일반표시와 영양표시로 나눌 수 있다. 일반표시는 식품에 관한 정보 즉, 원재료명, 내용량, 제조일자, 유통기한, 영양성분, 식품첨가물, 주의사항표시 등에 관한 정보를 제품의 포장이나 용기에 표시한 것이다. 영양표시는 열량, 탄수화물, 당류, 단백질, 지방, 포화지방, 트랜스지방, 콜레스테롤 및 나트륨 등의 9가지 영양소와 기타 영양소의 식품 1회 제공량 당 들어있는 함량과 영양기준치의 %를 제시한 것이다(Korea Food & Drug Administration 2004).
식품표시제란 어떤 제도인가?
경제 수준의 향상과 건강에 대한 관심이 증가되면서 질 좋은 식품을 통해 건강을 유지하려는 소비자의 욕구도 고급화되고 있으며, 이에 따라 가공식품 중에서도 어떤 제품을 선택할 것인지를 위한 식품표시의 중요성이 대두되었다(Kim & Kim 2001). 식품표시제란 생산자는 소비자에게 건전한 식생활을 할 수 있도록 정확한 구매정보를 제공하고, 소비자는 자신의 요구에 맞는 식품을 선택할 수 있도록 소비자를 보호하는 제도이다. 식품표시제는 일반표시와 영양표시로 나눌 수 있다.
참고문헌 (32)
An HK, Jin YH. 2009. Effect of the consumer recognition about food additives on the behavioral intention: Focused on the mediating effect of perceived risk. J Foodservice Management 12:441-459
Bae YJ, Yeon JY. 2011. Dietary behaviors, processed food preferences and awareness levels of nutrition labels among female university students living in middle region by breakfast eating. J Korean Dietetic Association 17:387-402
Choi BB. 2013. Dietary habits and behaviors of college students in the northern Gyeonggi-do region. Korean J Food & Nutr 36:404-413
Choi JH, Yi NY. 2013. The study of knowledge, attitudes, and behaviors of university students regarding nutritional labeling. Korean J Food & Nutr 26:391-397
Choi MH, Youn SJ, Ahn YS, Seo KJ, Park KH, Kim GH. 2010. A survey on the consumer's recognition of food labeling in Seoul area. J Korean Soc Food Sci Nutr 39:1555-1564
Chung EJ, Jeon JS, Ahn HS. 2010. Reading and understanding of food & nutrition labels and dietary behaviors of female middle and high school students. J Korean Diet Assoc 16: 239-254
Chung HK, Kang JH, Lee HY. 2011. Usefulness, attitude for using and purchase intention on food labeling of housewives and university students. Korean J Community Nutr 16:86-97
Han MH, Choi KB, Lyu ES. 2014. Study on consumption patterns and degree of checking food-nutrition labeling of convenience foods at convenience stores by young adult workers in Busan. J Korean Soc Food Sci Nutr 43:309-317
Han WK, Lee GJ. 1991. A study on the consumer recognition of food safety and food additives. Korean J Soc Food Sci 7:23-34
Joo NM, Yoon JY, Kim OS, Ko YJ, Jung HA, Choi EY. 2005. A study on the recognition and satisfaction of food labeling system in Seoul and Geongsangmando area. Korean J Food Culture 20:525-531
Kim BR. 2007. A study on perceptions toward food safety of high school students in Chuncheon area. Journal of Korean Home Economics Education Association 19:119-131
Kim HC, Kim MR. 2001. Consumers' recognition and information need about food safety: Focused on pesticide residue, food borne illness, and food additives. Korean J Diet Cult 16:296-309
Kim JH, Lee SM. 2011. Effects of short-term food additive nutrition education including hands-on activities on food label use and processed-food consumption behaviors: among 5th grade elementary school students. Korean J Community Nutr 16:539-547
Kim SA, Kim JS, Lo JM, Kim JW. 2014. Trends of perception and information needs on food additives of children and parents by analyzing the safety assessment reports of food additives in 2008-2013. Korean J Food Cook Sci 30:249-261
Kim SM, Kim JW. 2010. Development of risk communication strategy and educational homepage on food additives. Korean J Community Nutrition 15:240-252
Kim YJ, Jeon ER, Yoo MJ, Jung LH. 2012. Perception and utilization of food labelling system of middle school students in Gwangju. J Korean Sci Food Nutr 41:796-806
Kim YS, Kim BR. 2012. Intake of snacks, and perceptions and use of food and nutrition labels by middle school students in Chuncheon area. J Korean Soc Food Sci Nutr 41:1265-1273
Korea Food & Drug Administration. 2004. Study on a strategic framework for mandatory nutrition labeling on food labels.
Kwon KI, Yoo SW, Kim SJ, Kang HN, Kim HN, Kim JY, Kim SY, Kim KL, Lee JH, Jung SM, Ock SW, Lee EJ, Kim JW, Kim MC, Park HK. 2010. A survey on customers' perception of nutrition labeling for processed food and restaurant meal. Korean J Nutr 43:181-188
Lee DH. 2012. Uneasy feeling on food additives and social perception on food. Safe Food 7:10-15
Lee JS. 2009. Perception on nutrition labeling of the processed food among elementary school teachers in Busan. Korean J Community Nutrition 14:430-440
Lee JW, Kim DS. 2003. Recognition of processed foods may affect the use of food labelings in middle school students. Journal of the Korean Dietetic Association 9:185-196
Lee KA, Kim HS. 2001. Consumers' understanding and preference for shelf life and ingredient listings in food label. Korean J Soc Food Cookery Sci 17:405-411
Lee KA, Lee HJ, Park EJ. 2010. The effect of use of nutrition labeling on knowledge and perception of nutrition labelling, and awareness of nutrition labelling usefulness with among college students. J Korean Sco Food Sci Nutr 39:253-266
Oh SE, Lee MS. 2006. A study on the characteristics of dietary behaviors and food intake patterns of university student according to the obesity index. Korean J Food & Nutr 19: 79-90
Park EJ. 2013. Perception and consumption status of food labeling of processed foods among college students in Daegu-Gyeogbuk area. J East Asian Soc Dietary Life 23: 671-688
Roos E, Tjarnemo H. 2011. Challenges of carbon labelling of food products: a consumer research perspective. British Food Journal 113:982-996
So YJ, Kim SA, Lee JH, Park EY, Kim HJ, Kim JS, Kim JW. 2013. A survey on the perceptions of consumer organization to promote risk communication for food additives. Korean J Food Cookery Sci 29:105-113
Won HR, Yun HR. 2011. College students' dietary behavior for processed foods and the level of perception on food labeling systems according to the level of nutrition knowledge in Wonju province. Korean J Community Living Science 22: 379-393
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.