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NTIS 바로가기한국전자통신학회 논문지 = The Journal of the Korea Institute of Electronic Communication Sciences, v.11 no.2, 2016년, pp.229 - 236
The objectives of this study are to suggest useful directions for promotion of SNS tourism information service to the service providers through investigating the effect relationship between SNS tourism information service quality and the information sharing intention. To achieve the objectives, as a...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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관광객의 입장에서 SNS는 어떤 통로인가? | 관광상품의 소비자인 관광객의 입장에서 SNS는 매우 유용한 정보획득의 통로가 되고 있다. 한국정보화진흥원(2010)[1]에 따르면 전 세계 관광객의 60%는 온라인 관광정보를 활용, 목적지의 탐색, 결정과 여행일정을 계획하는 것으로 조사되었는데, 이들은 주로 기관에서 제공하는 관광정보 보다는 개인의 블로그나 커뮤니티에서 제공하는 것들을 더욱 선호하는 것으로 나타났다. | |
정보공유란 무엇인가? | 정보공유(information sharing)란 보유하고 있는 정보를 다른 사람들과 교환하는 상호활동으로, 개념을 확대하면 정보의 제공 후, 재사용을 위해 탐색하는 행동 까지도 포함된다. 정보공유를 다룬 그간의 연구들에서 연구자들은 온라인 커뮤니티 상에서 정보공유에 영향을 미치는 주요 요인들로 조직, 환경, 문화, 개인의 특성 등을 제시한다[9]. | |
객관적인 평가기준을 마련하기 위해 Parasuraman과 zeithmal 및 Berry가 개발한 도구는 무엇인가? | 서비스 마케팅 분야의 연구에 있어 중요한 대상 중하나는 서비스품질의 측정도구, 즉 객관적인 평가기준에 관한 것이다. Parasuraman과 Zeithmal 및 Berry[3] 는 1988년 실증자료를 기초로 유형성(tangibility), 신뢰 성(reliability), 대응성(responsiveness), 확신성(assurance), 공감성(empathy)의 5가지 차원에 기반한 서비스품질 측정도구, SERVQUAL을 개발하였는데, 이는 여러 학자들에 의해 보완, 수정 및 발전되면서 현재까지도 서비스 관련 분야에서 널리 활용되고 있다. 그런데 최근 들어 인터넷이 중요한 마케팅 수단으로 부각되면서 온라인 상에서 제공되는 다양한 서비스들을 대상으로 하는 연구들이 점차 증가하는 추세를 보이고 있다. |
National information society agency, "National informatization white paper, 2010," National Information Society Agency, 2010.
H. Park, J. Park, J. Youn, and Y. Kim, "A Study on the effect of tourist-tourism information interaction to tourism information sharing intention in tourism society network service: considering intention information quality," J. of the Korea academic society of tourism and leisure, vol. 26, no. 2, 2014, pp. 259-277.
A. Parasuraman, V. Zeithmal, and L. Berry, "SERVQUAL: A Multiple-item Scale for Measuring Consumer Perception of Service Quality," J. of Retailing, vol. 64, no. 1, 1988, pp. 12-40.
M. Lee, "e-SERVQUAL: A Scale for measuring consumer evaluations of internet service quality," Marketing Research, vol. 17, no. 1, 2002, pp. 73-95.
M. Wolfinbarger and M. Gilly, "eTailQ Dimentionalizing Measuring and Predicting Etail Quality," J. of Retailing, vol. 79, 2003, pp. 183-198.
Y. Kim, "A empirical study on development of service quality measurement scales by using smart phone tourism information," J. of Tourism Sciences, vol. 36, no. 2, 2012, pp. 281-300.
W. Pyo and G. Lim, "The influence of a special quality of social network service(SNS) tourism information on information searching behaviors of tourist," Tourism management Research, vol. 16, no. 2, 2012, pp. 285-308.
H. Kim and C. Lee, "The effect of social media benefits as tourism information source on perceived value, satisfaction, and adoption: the case of rail-ro travelers of university students," The academy of Korea Hospitality and Tourism, vol. 16, no. 3, 2014, pp. 23-40.
S. Wang and R. A. Noe, "Knowledge Sharing: A Review and Directions for Future Research," Human Resource Management Review, vol. 20, no. 2, 2010, pp. 115-131.
M. Hsu, T. Ju, C. Yen, and C. Chang, "Knowledge Sharing Behavior in Virtual Communities: The Relationship between Trust, Self-efficiency and Outcome Expectations," Human Computer Studies, vol. 65, no. 2, 2007, pp. 153-169.
D. Lee and H. Park, "The effect of individual psychological and social motivation factor on information sharing intention through social media," J. Internet Electronic Commerce Research, vol. 11, no. 2, 2011, pp. 1-21.
Y. Park, "A study on the Information interchange degree, Network density, Information reliability, Network sense of solidarity of According to the motive difference on Using social networks," J. of the Korea Institute of Electronic Communication Sciences, vol. 9, no. 6, 2015, pp. 657-664.
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