최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.20 no.5, 2016년, pp.499 - 506
Multi-cultural students have a variety of problems, such as the lack of Korean communication skills, learning slump and psychological anxiety. In order to solve these problems, It is developed to design a software education program for learning attitude, friendship interaction and sociality. It is d...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
다문화가정 학생의 어느 정도가 TV, 컴퓨터 등의 매체를 활용하고 있는가? | 다문화가정 학생의 경우 개인 컴퓨터를 가지고 있지 못한 경우가 많고 학습 과정에서 16%만이 TV, 컴퓨터 등의 매체를 활용하는 것으로 나타났다[15]. 이로 인해 정부 차원에서 PC 및 인터넷 통신비를 지원받고 있으나 이들의 정보격차 문제를 해소하기에는 미흡한 실정이다. | |
다문화가정이란 무엇인가? | 다문화가정이란 우리와 다른 민족 혹은 우리와 다른 문화적 배경을 지닌 사람이 함께 구성된 가족 공동체를 의미한다[7]. 다문화교육 용어사전(2014)에 의하면 다문화가정이란 다른 인종 또는 다른 문화적 배경을 지닌 사람들이 가족 구성원으로 함께 살아가는 가정 형태라고 정의하고 있다[16]. | |
다문화가정 학생의 문제는 일반 교과에서만 나타나는가? | 뿐만 아니라 학교 교육에 있어 한국어 의사소통 능력의 미비, 학교 문화 부적응, 수업결손 등으로 내적·외적 갈등을 겪고 있다. 이러한 문제는 일반 교과만의 문제가 아니라 ICT활용 및 소프트웨어교육에서도 나타나고 있다. |
Cheon, H., S. & Park, G., S. (2012). A Study on the School Life of Children of Multicultural Families. Contemporay Society and Multiculture, 2(2), 416-444.
Choi S., B.. 2010. The Analysis of School Life Adaptation on The Students in Multicultural Families. doctoral thesis, Kyungpook National University.
Gwon, N., W.. 1985. Middle School Curriculum Evaluation Research. Korean educational development institute.
Kim, A., Y.. 2015. A Case Study on Mathematics Learning of Elementary School Students from Multicultural Families. master's thesis, Kyonggi University.
Kim, G., J.. 2008. Psychological Problems and School Adjustment of the Children of Multicultural Family. master's thesis, Chinju National University of Education.
Kim, M., R.. 2015. An application study on e-Learning Education for Students in the Multicultural Family. master's thesis, Dongguk University.
Ko, K., N.. 2012. A Study on the Mentoring Experience of Preservice Teachers as Mentors for Multicultural Families. master's thesis, Inha University.
Lee, D., W.. 1992. effects of group competitional and group noncompetitional cooperative learning on achievement and motivation. doctoral thesis, Keimyung University.
Lee, Y., S.. 1974. The structure of values based on social class and lifestyle scene. doctoral thesis, Konkuk University.
Ministry of education. 2014. Status of students from multicultural families.
Ministry of Science, ICT and Future Planning. National Information Society Agency. 2015. 2015 information gap survey.
Nam, B., H. & Kim, Y., Y.. 2011. Study on academic achievement levels of multicultural family students compared with those of other students. Multicultural Education Studies, 2, 19-58.
Oh, M., S.. 2011. Realities and Challenges of Education for Children of Multicultural Families in Korea: Preliminary Results from Interviews of Six Multicultural Families. Multicultural Education Studies, 4(1), 43-77.
Park, S., H. & Park, S., J.. 2010. Development of the Computer Education Contents for Students of Multicultural Family. Korean Association of Information Education, 14(3), 417-425.
Park, S., K.. 2012. The study of Developing Computer Curriculum for Multi-culture Elementary Students. master's thesis, Yeungnam University.
The Korean Association for Multicultural Education. 2014. Multicultural education terminology dictionary. Seoul : Kyoyookbook.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.