$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 중국과 인도의 정부주도 고등교육 질 개선 프로젝트 분석
A Comparative Study on Government-led Higher Education Quality Improvement Projects between China and India 원문보기

水産海洋敎育硏究 = Journal of fisheries and marine sciences education, v.28 no.4 = no.82, 2016년, pp.1114 - 1132  

려군 (부산대학교) ,  한대동 (부산대학교) ,  오경희 (부산대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The objective of present study is to compare the similarities and differences between the two projects and extract implications for the improvement of higher education quality in other countries. To meet this objective, The study compared and analyzed "The Project of Higher Education Quality Develop...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
중국과 인도의 공통점은? 이에, 본 연구에서는 1990년대부터 고등교육 규모의 급속한 확대를 통하여 경쟁력을 높이고 있는 대표적인 국가인 중국과 인도의 고등교육 질 개선 프로젝트의 추진 방향, 과정 및 성과를 분석하는 것으로, 그 문제점과 시사점을 도출하고자 한다. 무엇보다 중국과 인도는 대표적인 인구 대국이며, 정부주도하에 교육을 경제 발전의 우선 전략으로 삼아 성공적인 효과를 나타냈다는 점에서 공통점을 가진다고 할 수 있다. 또한 양국의 비교는 비록 각 나라의 정치적, 사회문화적 상황에 따라 교육여건이 다를지라도, 국내외 고등교육정책의 전망을 가늠하게 하여 정책에 부응하는 교육적 환경을 선도하는 데 기여할 것으로 여긴다.
경제적 성공을 위한 중요한 요인은 무엇인가? 현재 많은 국가들은 국가 경쟁력과 직접적인 관련이 있는 고등교육의 질 개선과 강화에 집중적인 관심을 보이고 있다. 양질의 고등교육은 경제적 성공을 위한 중요한 요인(Lee Hyeon-Cheong 2007)이 되기 때문이다. 이에, 본 연구에서는 1990년대부터 고등교육 규모의 급속한 확대를 통하여 경쟁력을 높이고 있는 대표적인 국가인 중국과 인도의 고등교육 질 개선 프로젝트의 추진 방향, 과정 및 성과를 분석하는 것으로, 그 문제점과 시사점을 도출하고자 한다.
중국과 인도가 교육적 환경에 끼치는 영향은? 무엇보다 중국과 인도는 대표적인 인구 대국이며, 정부주도하에 교육을 경제 발전의 우선 전략으로 삼아 성공적인 효과를 나타냈다는 점에서 공통점을 가진다고 할 수 있다. 또한 양국의 비교는 비록 각 나라의 정치적, 사회문화적 상황에 따라 교육여건이 다를지라도, 국내외 고등교육정책의 전망을 가늠하게 하여 정책에 부응하는 교육적 환경을 선도하는 데 기여할 것으로 여긴다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (34)

  1. A. U. Digraskar(2014). Brief Note on Technical Education Quality Improvement Programme(TEQIP). A National conference on TEQIP: Policies and Practices. January 10-11. 

  2. B. Deka(2000). Higher Education in India: Development and Problems. New Delhi: Atlantic Publishers and Distributors. 

  3. Chae, Jae-Eun, Rhee, Byung-Shik(2007). A Comparative Analysis of Higher Education Quality Assurance Systems of Developed Countries. Journal of educational studies 38(1), 215-235. 

  4. Chu, hongqi(2006). Some Basic Theoretical Issues of Educational Equity. Journal of the Chinese Society of Education, 2006(12), 1-4. 

  5. Department of higher education of the Ministry of Education (2009), Strong Counterpart Support, Promote Western Recipient Universities Development by Leaps and Bounds, National Quality Project of Higher Education Forum and Characteristics of China Higher Education Management Mode Seminar: 22-25. 

  6. He, zhaoyi, Wu li, Zhang jie(2009). Some Thoughts on the Problems of the implementation of Higher Education Quality Project. Journal of Chongqing Jiaotong University(Social Sciences Edition) 9(2), 123-126. 

  7. Higher education teaching evaluation center of Ministry of Education(2016.7). Quality report of higher education in China. 

  8. Hu wen(2011). Study on the Effectiveness of Quality Engineering Construction in Colleges and Universities. Wuhan University Of Technology Master Thesis. 

  9. Kim, Jung-Hee, Ju, Dong-Beom, Park, Hyun-Ju((2012). The Characteristics and Suggestions of Tertiary Education Quality and Standards Agency in Australia. Korean Journal of Comparative Education 22(5), 127-154. 

  10. Kim, Myeong-Jin, Chung, Y. S(2012). A Case Study of Quality Assurance in Overseas pen University: UKOU, UT. Korean Journal of Comparative Education 22(4), 99-123. 

  11. Kim, Pil-Dong(2002). The Development and Recent Reforms of Chinese Higher Education. Journal of Institute for Social Sciences 13(-), 83-110. 

  12. Lan Xun(2011), Research on the Post Evaluation Mechanism of "Quality Project" in Higher Education, Guangxi Normal College Master Thesis. 

  13. Lee Kyung-ja(2006). The Trend of Chinese University Education Innovation. Korean Journal of Comparative Education 16(1), 49-73. 

  14. Lee liguo(2014). The transformation of the Development Mode of Higher Education in China . Tsinghua Journal of Education 35(1), 17-27 

  15. Lee Young Ho(2007). The Meaning and Prospect of ENQA Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. Korean Journal of Comparative Education 17(1), 125-144. 

  16. Lee, Hyeon-Cheong(2007). the University Evaluation and international standards of Quality of higher education. The Korean Society For The Study Of Education 2007(3), 57-79. 

  17. Ministry of education of the people's Republic of China(2001). Some Opinions on Further Strengthening Undergraduate Teaching Work in Colleges and Universities . 

  18. Ministry of education of the people's Republic of China(2001). Some Opinions on Strengthening the Education Quality of Undergraduate Education in Colleges and Universities. 

  19. Ministry of Human Resource Development Bureau of Planning, Monitoring and Statistics(2008, 2010, 2012, 2014). Statistics of Higher and Technical Education(2006-2007), (2008-2009), (2010-2011), (2012-2013). 

  20. National Project Implementation Unit(2002.8). Project Implementation Plan of Technical Education Quality Improvement Programme of Government of India 

  21. National Project Implementation Unit(2010.8). Impact Evaluation of Technical Education Quality Improvement Programme(TEQIP) Phase - I(2003-2009) 

  22. Nordic Recognition Information Centres(2006.10). Report on The System of Education in India 

  23. Park, Nam Gi(2015). Analysis of Equal Opportunity Policies on Higher Education in India and Brazil. Korean Journal of Comparative Education 25(3), 341-370. 

  24. Park, Sae-Hoon, Cui, Hai-Jin(2002). Reform Tasks for Development of Chinese University Education. Anthology on Education 22(-), 91-114. 

  25. Planning Commission Government of India(2012.12). Higher Education in India: Twelfth five year plan (2012-2017) and beyond. 

  26. 'Quality Engineering' Leading Group Office(2009). 'Quality Project' Annual Report . Beijing: Higher Education Press. 

  27. S. R. Hirekhan, Smt. A. G. Thosar(2014). TEQIP-II: A Roadmap for Institutional Progress. A National conference on TEQIP: Policies and Practices. January 10-11, 2014. 

  28. The State Council of the people's Republic of China, the Ministry of Education(2004). 2003-2007 Education Revitalization Action Plan. 

  29. The State Council of the people's Republic of China, the Ministry of Education(2007.1). Some Opinions on the Implementation of the Quality of Undergraduate Teaching Reform Project . 

  30. The State Council of the people's Republic of China, the Ministry of Education(2011.7). Comments on the Implementation of Undergraduate Teaching Quality and Teaching Reform in Higher Education Institutions during the Period of '12th Five-Year' 

  31. Wold Bank(2015.12). India Country Summary of Higher Education. 

  32. Yang Guohao, Yin Zhiming, Zhuang Huilong(2010). National Conference on the Establishment of the Institute for the Protection and Evaluation of Institutions of Higher Education. Higher education teaching evaluation center of Ministry of Education, 25-29 

  33. Zhang Xinchang, Zhong Shanshan(2008). On the Problems of Undergraduate Education in the Background of Higher Education Popularization. Journal of Nanjing University of Finances and Economics 152(4), 106-108 

  34. Zhang, Li-Li, Kim, Byoung-Joo(2013). An Analysis of Reform and Transition on the Modern Chinese University Education. Korean Journal of Comparative Education 23(6), 79-107. 

저자의 다른 논문 :

LOADING...

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

유발과제정보 저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로