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4 산업혁명과 멀티미디어 융합 기술 : 모바일 로봇 기반 이동형 프로젝션 기술을 이용한 Pervasive AR 플랫폼 구축
The Fourth Industrial Revolution and Multimedia Converging Technology: Pervasive AR Platform Construction using a Mobile Robot based Projection Technology 원문보기

멀티미디어학회논문지 = Journal of Korea Multimedia Society, v.20 no.2, 2017년, pp.298 - 312  

채승호 (Department of Computer Science School of Engineering, Yonsei University) ,  양윤식 (Department of Computer Science School of Engineering, Yonsei University) ,  한탁돈 (Department of Computer Science School of Engineering, Yonsei University)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The fourth industrial revolution is expected to show technological innovation that develops among different fields beyond boundaries through the convergence and integration of fields. With the development and convergence of digital technology, users can receive information anywhere in the world. In ...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
스마트 공간이란 무엇인가? 스마트 공간이란 지능형 환경을 제공하기 위해 물리적 공간을 구성하는 요소를 모두 연결하여, 공간에 있는 사람과 사물들이 경계와 구분이 없이 소통하는 환경을 의미한다. 스마트공간을 지원하고 제어하기 위한 Pervasive AR 기술을 적용해 사용자가 원하는 공간에 지능형 환경을 제공 할 수 있는 기초적인 연구를 진행한다.
4차 산업혁명의 특징은 무엇인가? 4차 산업혁명에서의 디지털기술은 사람과 사물, 사물과 사물, 다양한 환경과 사람들이 통신망을 통해 이루어진 초연결성을 지향하고 있다. 이렇게 초연결성으로 연결된 빅데이터들을 기반으로 패턴을 파악하고 행동을 예측하여 새로운 가치를 창출해내는 것이 4차 산업혁명의 특징이라 할 수 있다[16]. 이러한 초연결, 초지능, 예측의 특징은 모든 것이 연결된 사물인터넷(IoT)를 기반으로 수행되며, 궁극적으로 커넥티드 홈(Connected Home)의 실현으로 간주 될 수 있다.
모바일 기기를 이용하여 집안 기기를 제어하는 기법은 어떤 불편함을 해소하기 위해 제안되었는가? 집은 사용자의 많은 시간을 보내는 공간이며, 동시에 집안 내부 정보를 많이, 또는 자주 파악하는 장소이다. 기존의 시스템에서는 사용자가 집안 내부의 정보가 필요한 경우, 사용자가 직접 기기 앞에 가거나 또는 수동적으로 정보를 파악해야만 했었다. 또한집안 외부에서는 집안 내부에 있는 기기에 대한 제어가 불가능하였고, 사용자가 잃어버린 정보 또한 파악하기 어려웠다. 이러한 불편함을 해소하기 위해 모바일 기기를 이용하여 집안 기기를 제어하는 기법이 제안되었으며, Internet of Things(IoT) 기술을 이용하여 사용자에게 알림을 주는 많은 연구가 진행중에 있다.
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참고문헌 (27)

  1. K.M. Schwab, The Fourth Industrial Revolution, Geneva: World Economic Forum, 2016. 

  2. K. Oh and S. Park, Strategy of the EGovernment Initiative of a New City in The era of the Fourth Industrial Revolution, The World and City of The Seoul Institute, 2016. 

  3. E. Lee, Fourth Industrial Revolution and Changes of Industrial Structure, Periodical of Korea Information Society Development Institute, 2016. 

  4. Cover Story, http://www.hankyung.com/news/app/newsview.php?aid2016021233721 (accessed Jan., 4, 2017). 

  5. A.B. Craig, Understanding Augmented Reality: Concepts and Applications, Waltham, MA: Morgan Kaufmann, Amsterdam, The Netherlands, 2013. 

  6. K. Greg and J. Rampolla, Augmented Reality: an Emerging Technologies Guide to AR, Elsevier, New York, USA, 2012. 

  7. R. Raska, G. Welch, W. Cutts, A. Lake, L. Stesin, and H. Fuchs, "The Office of the Future : a Unified Approach to Image-Based Modeling and Spatially Immersive Display," Proceedings of the 25th Annual Conference on Computer Graphics and Interactive Techniques, pp. 179-188, 1998. 

  8. C. Pinhanez, "The Everywhere Displays Projector: A Device to Create Ubiquitous Graphical Interfaces," Proceeding of International Conference on Ubiquitous Computing, pp. 315-331, 2001. 

  9. R. Raskar, J.V. Baar, P. Beardsley, T. Willwacher, S. Rao, and C. Forlines, "ILamps: Geometrically Aware and Self-configuring Projectors," Proceeding of ACM Special Interest Group on GRAPHics and Interactive Techniques, pp. 809-818, 2003. 

  10. A. Wilson, H. Benko, S. Izadi, and O. Hilliges, "Steerable Augmented Reality with the Beamatron," Proceeding of the 25th Annuual ACM symposiu on User Interface Software and Technology, pp. 413-422, 2012. 

  11. P. Mistry and P. Maes, "SixthSense: a Wearable Gestural Interface," Proceeding of ACM Special Interest Group on GRAPHics and Interactive Techniques, pp. 11, 2009. 

  12. C. Harrison, H. Benko, and A. Wilson, "Omni Touch: Wearable Multitouch Interaction Everywhere," Proceeding of the 24th Annuual ACM Symposium on User Interface Software and Technology, pp. 441-450, 2011. 

  13. A. Lee, J. Lee, and J, Lee, "Sampling-Based Control of SAR System Mounted on a Simple Manipulator," Transactions of the Society if CAD/CAM Engineers, pp. 256-367, 2014. 

  14. K. Maegawa, T. Shiotani, K. Iwamoto, T. Noguchi, M. Kasetani, and J. Lee, "Ubiquitous Display 2.0: Development of New Prototype and Software Modules for Improvement," Proceeding of IEEE International Conference on Ubiquitous Robots and Ambient Intelligence, pp. 102-107, 2013. 

  15. R.T. Chadalavada, H. Andreasson, R. Krug, and A.J. Lilienthal, "That's on My Mind! Robot to Human Intention Communication through on- Board Projection on Shared Floor Space," Proceeding of European Conference on Mobile Robots, pp. 1-6, 2015. 

  16. What is the Fourth Industrial revolution, http://www.newsquare.kr/issues/1206 (accessed Jan., 4, 2017). 

  17. H. Suh, G. Lim, W. Hwang, W. Suh, J, Choi, and Y. Park, "Ontology-Based Multi-Layered Robot Knowledge Framework for Robot Intelligence," Proceeding of International Conference on Intelligent Robots and Systems, pp. 529-436, 2017. 

  18. H. Felzmann, K. Murphy, D. Casey, and O. Beyan, "Robot-Assisted care for Elderly with Dementia: is There a Potential for Genuine end-User Empowerment?," The Emerging Policy and Ethics of Human Robot Interaction, 2015. 

  19. Jino, https://www.jibo.com/ (accessed Jan., 4, 2017). 

  20. Buddy, http://www.bluefrogrobotics.com/en/home (accessed Jan., 4, 2017). 

  21. Keecker, http://www.keecker.com (accessed Jan., 4, 2017). 

  22. K. Wolf, M. Funk, P. Knierim, and M. Lochtefeld, "Survey of Interactive Display through Mobile Projection," Proceeding of International Journal of Mobile Human Computer Interaction, pp. 29-41, 2016. 

  23. M. Funk, A.S. Shirazi, S. Mayer, L. Lischke, and A. Schmdt, "Pick from Here!-An Interactive Mobile Cart Using In-Situ Projection for Order Picking," Proceeding of ACM International Joint Conference on Pervasive and Ubiquitous Computing, pp. 601-690, 2015. 

  24. R. Furmanm and K. Bender, "The Social Problem of Depression: A Multi-theoretical Analysis," Journal of Sociology and Social Welfare, 15(3), pp. 123-137, 2003. 

  25. A. Lund, Measuring Usability with the USE Questionnaire12, 2001. 

  26. M.A. Fischler and R.C. Bolles, "Random Sample Consensus: a Paradigm for Model Fitting with Applications to Image Analysis and Automated Cartography," Communications of the ACM, 24(6), pp. 381-395, 1981. 

  27. S. Jung, S. Park, and C. Sim, "A Novel of Mobile Commerce and Information Notice System for Local Festival Content Activation based on Location Information", Journal of Korea Multimedia Society, 18(6), pp 780-791, 2015. 

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