Purpose: The purpose of this study was to identify the factors that affect nursing students' performance on standard precaution of infection control. Methods: For the analysis of the study results, mistakes and percentages, descriptive statistics, Pearson's coefficient, and multiple regression analy...
Purpose: The purpose of this study was to identify the factors that affect nursing students' performance on standard precaution of infection control. Methods: For the analysis of the study results, mistakes and percentages, descriptive statistics, Pearson's coefficient, and multiple regression analysis were performed. Results: Among the participants, 76.5% received hospital infection education, and 72.5% experienced an exposure to blood or body fluid, and the most of the exposures were occurred during the first semester of the third year. The knowledge score was $20.08{\pm}2.09$, the awareness score was $4.63{\pm}.41$, and the performance score was $4.34{\pm}.55$. In the relationship between the standard precautions knowledge, awareness, and performance, the awareness and the performance were in positive correlations, while the factors that affected the performance level of the standard precautions were awareness and the school year (third year), which had 37.0% of the total exposures. Conclusion: In order to increase the performance level of the standard precautions among the nursing department students, after identifying the differences between school years and demands of the students, it is necessary to provide continuous and regular education of standard precautions.
Purpose: The purpose of this study was to identify the factors that affect nursing students' performance on standard precaution of infection control. Methods: For the analysis of the study results, mistakes and percentages, descriptive statistics, Pearson's coefficient, and multiple regression analysis were performed. Results: Among the participants, 76.5% received hospital infection education, and 72.5% experienced an exposure to blood or body fluid, and the most of the exposures were occurred during the first semester of the third year. The knowledge score was $20.08{\pm}2.09$, the awareness score was $4.63{\pm}.41$, and the performance score was $4.34{\pm}.55$. In the relationship between the standard precautions knowledge, awareness, and performance, the awareness and the performance were in positive correlations, while the factors that affected the performance level of the standard precautions were awareness and the school year (third year), which had 37.0% of the total exposures. Conclusion: In order to increase the performance level of the standard precautions among the nursing department students, after identifying the differences between school years and demands of the students, it is necessary to provide continuous and regular education of standard precautions.
따라서 본 연구에서는 간호대학생의 병원 감염관리 교육 현황과 혈액·체액 노출 정도를 조사하고, 표준주의지침에 대한 지식과 인지도 및 수행도와의 관계를 확인한 후 수행도에 영향을 미치는 요인을 파악하여 표준주의지침 준수를 위한 효율적인 교육프로그램 개발의 기초자료로 활용하고자 시도하였다.
제안 방법
본 연구에서 병원 감염관리 교육 현황을 조사하기 위해서 병원 감염관리 교육 경험 유무, 교육받은 기관, 교육 방법, 그리고 감염관리를 위해서 필요한 교육 요구도에 관한 문항으로 총 4문항으로 구성하였다.
본 연구에서 혈액 체액 노출 정도를 조사하기 위해서 노출 경험, 노출 시기, 노출 후 불안감 정도, 노출 시 담당 업무, 노출 후 조치 사항에 관한 문항으로 총 5문항으로 구성하였다.
본 연구의 자료 수집은 2016년 9월 1일부터 10월 20일까지 실시하였으며 연구자가 간호대학생에게 개별적으로 설문지를 배부하고 작성하게 한 후 직접 회수하였다. 총 230부의 설문지가 배부되었으며 회수된 설문지 중 불성실하게 응답한 17부를 제외한 213부가 최종 분석에 사용되었다.
대상 데이터
본 연구의 대상자는 J도 소재의 4년제 간호 대학에 재학 중이며 현재 병원 실습 중인 3학년과 4학년 학생으로 본 연구의 목적과 취지를 이해하고 설문에 동의한 간호대학생으로 실시하였다. 대상자 수는 G-power 3.
본 연구의 자료 수집은 2016년 9월 1일부터 10월 20일까지 실시하였으며 연구자가 간호대학생에게 개별적으로 설문지를 배부하고 작성하게 한 후 직접 회수하였다. 총 230부의 설문지가 배부되었으며 회수된 설문지 중 불성실하게 응답한 17부를 제외한 213부가 최종 분석에 사용되었다.
데이터처리
(3) 대상자의 표준주의지침에 대한 지식, 인지도 및 수행도와의 관계를 파악하기 위해서 Pearson correlation coefficient로 분석하였다.
(4) 대상자의 표준주의지침에 대한 수행도에 영향을 미치는 요인을 분석하기 위해서 단계선택법을 이용한 다중회귀분석을 실시하였다.
이론/모형
본 연구에서 표준주의지침에 대한 수행도를 측정하기 위해서 표준주의지침에 대한 인지도 측정 도구와 동일한 도구로 사용하였다. 총 8개 영역 36문항으로 각 문항은 5점 Likert 척도를 사용하여 ‘항상 수행한다’ 5점, ‘자주 수행한다’ 4점, ‘가끔 수행한다’ 3점, ‘거의 수행하지 않는다’ 2점, ‘전혀 수행하지 않는다’ 1점을 배정하였다.
본 연구에서 표준주의지침에 대한 인지도를 측정하기 위해서 2007년 개정된 CDC의 표준주의지침[15]을 수정·보완하여 사용한 Hong 등 [10] 표준주의지침에 대한 인지도 측정도구를 저자의 동의를 받은 후 사용하였다. 본 도구는 손 위생(10문항), 개인 보호구(9문항), 호흡기 에티켓(3문항), 치료 기구 및 물품(2문항), 환경관리(2문항), 린넨(2문항), 안전한 주사 행위(5문항), 직원 안전(3문항)의 총 8개 영역 36문항으로 구성되었다.
본 연구에서 표준주의지침에 대한 지식을 측정하기 위해서 Suh와 Oh [14]가 개발한 표준주의지침 내용을 문항화 한 지식 도구를 저자의 동의를 받은 후 사용하였다. 총 25문항으로 ‘예’, ‘아니오’ 혹은 ‘모른다’로 표시하도록 하였다.
성능/효과
표준 주의 지식, 인지도 수행도의 관계에서 인지도와 수행도는 정적상관관계가 있다. 표준 주의 수행도에 영향을 미치는 요인은 인지도와 학년(3학년)이 37.0% 설명력이 있다.
55점이었다. 표준 주의 지식, 인지도 수행도의 관계에서 인지도와 수행도는 정적상관관계가 있다. 표준 주의 수행도에 영향을 미치는 요인은 인지도와 학년(3학년)이 37.
후속연구
둘째, 병원 감염 예방의 중요성 증가와 함께 교육의 중요성도 증가되고 있다. 이를 위해 교육프로그램 계획 단계에서부터 학생들의 학년별 교육 요구도를 파악하여 실제적으로 유용한 교육 프로그램을 개발하여 다양한 방법으로 교육이 이루어질 것을 제언한다.
추후 연구를 위한 제언으로는 첫째, 본 연구결과는 일부지역의 간호대학생을 대상으로 연구를 실시하였기 때문에 이를 전체 간호대학생의 결과로 일반화하는 데 한계가 있어 추후 대상자를 확대하여 반복 연구하기를 제언한다. 둘째, 병원 감염 예방의 중요성 증가와 함께 교육의 중요성도 증가되고 있다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
표준주의지침이란?
이렇게 병원 감염이 감소추세로 도입하게 된 원인 중 하나로 병원 감염 예방을 위한 표준주의지침의 역할이 컸다. 표준주의지침이란 병원균의 전파 방지를 위한 혈액 및 체액 대상 보편주의와 수분이 포함된 인체물질로부터 병원균의 전파를 방지하기 위한 체액 및 배설물 주의를 포함한 것으로 혈액, 체액, 혈액이 섞이지 않은 분비물과 배설물, 손상된 피부, 점막 등에 적용하는 지침을 말한다[7].
사례를 제시하고, 이에 맞는 대처방법을 포함한 교육프로그램 개발이 필요한 근거는?
이러한 연구결과는 선행 연구 결과와도 일치한다[10-12]. 이러한 결과는 많은 학생들이 혈액·체액 노출의 심각성에 대해서 제대로 인식하지 못하고 있을 뿐 아니라 대처방법에 대한 지식 부족으로 인해 노출 대처방법이 부적절하였기 때문이다[12]. 따라서 임상현장에서 많이 발생하는 상황을 바탕으로 사례를 제시하고, 이에 맞는 대처방법을 포함한 교육프로그램을 개발하여 적용할 필요가 있을 것으로 사료된다.
병원 감염이 감소추세로 도입하게 된 원인 중 하나는?
37건으로 지속적으로 감소하고 있다[4-6]. 이렇게 병원 감염이 감소추세로 도입하게 된 원인 중 하나로 병원 감염 예방을 위한 표준주의지침의 역할이 컸다. 표준주의지침이란 병원균의 전파 방지를 위한 혈액 및 체액 대상 보편주의와 수분이 포함된 인체물질로부터 병원균의 전파를 방지하기 위한 체액 및 배설물 주의를 포함한 것으로 혈액, 체액, 혈액이 섞이지 않은 분비물과 배설물, 손상된 피부, 점막 등에 적용하는 지침을 말한다[7].
참고문헌 (26)
Jeong MH. Survey of Exposure to Blood and Body Fluids, Knowledge, Awareness and Performance on Standard Precautions of Infection Control in Nursing Students. Journal of the Korean contents association. 2015;4:316-329. http://dx.doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.04.316
Kim JM, Lee SH. Nursing Student's Performance related to Nosocomial Infection Control:An Analysis Based on the Theory of Planned Behavior. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2012;18(2):229-238. http://dx.doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.2.229
Jeong SY, Kim OS, Lee JY. The status of healthcare-associated infection control among healthcare facilities in Korea. Journal of Digital Convergence. 2014; 12(5):353-366. http://dx.doi.org/10.14400/JDC.2014.12.5.353
Kim JM, Park ES, Jeong JS, Kim KM, Kim JM, Oh HS, et al. 1996 National Nosocomial Infection Surveillance in Korea. Korean Journal of Nosocomial Infection Control. 1997;2(2):157-176.
Kwak YG, Cho YK, Kim JY, Lee SO, Kim HY, Kim YK, et al. Korean Nosocomial Infection Surveillance System, Intensive Care Unit Module Report : Summary of Data from July 2008 through June 2009. Korean Journal of Nosocomial Infection Control. 2010;15(1):14-25.
Jeon MH, Kim TH, Kim SR, Chun HK, Han SH, Bang JH, et al. Korean Nosocomial Infection Surveillance System, Intensive Care Unit Module Report : Summary of Data from July 2011 through June 2012. Korean Journal of Nosocomial Infection Control. 2014;19(2):52-63.
Siegal JD, Rhinehart E, Jackson M, Chiarello L. Guideline for isolation precautions : Preventing transmission of infectious agents in healthcare settings 2007. Journal of Infection Control, 2007;35(10).65-164. http://dx.doi.org/10.1016/j.ajic.2007.10.007
Lee DJ, Ko SH, Lee YH. Perception and practice of hospital infection control in nurses of geriatric hospital: For convergent approach. Journal of Digital Convergence. 2015;13(11):461-470. http://dx.doi.org/10.14400/JDC.2015.13.11.461
Hong SY, Kwon YS, Park HO. Nursing Students' Aareness and Performance on Standard Precautions of Infection Control in the Hospital. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2012;18(2):293-302. http://dx.doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.2.293
Kim HJ, Kim NC. The Status of Blood and Body Fluid Exposure and Affecting Factors among Nursing Students including Knowledge, Performance regarding standard Precautions. The Journal of Korean Society for School & Community Health Education. 2014;15(3):17-30.
Oh JY, Mun JY, Oh HY. Affecting Factors on Performance of Nursing Students regarding Standard precautions for Healthcare associated Infection Control and Prevention. Journal of Health Informatics and statistics. 2016;41(3):270-277. https://doi.org/10.21032/jhis.2016.41.3.270
Kim SS, Shin GS, Kim JY. Needlestick and Sharps Unjuries of Nursing Students. Journal of Korean Biological Nursing Science. 2011;13(2):174-178.
Lim NY, Sohng, KY, Shon YH, Kim JI, Gu MO, Kim KH et al. Education on Nosocomial Infection Control within the Content of Courses in Fundamentals of Nursing. Journal of Korean Academic Fundamentals of Nursing. 2005; 13(1):66-72.
Suh YH, Oh HY. Knowledge, Perception, Safety Climate, and Compliance with Hospital Infection standard precautions among Hospital Nurses. Journal of Korean Clinical Nursing Research. 2010;16(1):61-70.
Choi MA, Park KS. A study on the level of recognition and performance of the clinical nurses about the management of nosocomial infection. Korean Academic Social Nursing Education. 2002;8(2):314-324.
Shin EJ, Park HR. Risk Factors of Blood and Body Fluid Exposure in Clinical Nurses. Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2006;13(3):368-375.
Kim SH. Exposure to Blood and Body Fluids and Awareness and Performance of Standard Precautions among Nurses [master's thesis]. Seoul: Hanyang University; 2015. p. 1-72.
Kim GL, Choi ES. Recognition and Performance on Management for Nosocomial Infections among Nursing Students. Korean Journal of Women Health Nursing. 2005;11(3):232-240.
OM AL-Rawajfah, Tubaishat A. Nursing students; knowledge and practices of standard precautions; A jordanian web-based survey. Nurse Education Today. 2015;35(12):1175-1180. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2015.05.011
Lee KH, Choi JO, Lee KS, Hur JA, Hwang TY. Nurses' Knowledge, Attitude, and Compliance with Hospital Infection Standard Precautions. Korean Journal of Hospital Management. 2014;19(2):34-43.
Suh YH, Oh HY. Knowledge, Perception, Safety Climate, and Compliance with Hospital Infection Standard Precautions among Hospital Nurses. Journal of Korean Clinical Nursing Research. 2010;16(1):61-70.
Ajein I, Fishbein M. Attitude-behavior relations : a theoretical analysis and review of empirical research. Psychological Bulletin. 1977;84:888-918.
Hong MH, Park JY. Nurses' Perception of Accreditation, Awareness and Performance of Infection Control in an Accredited Healthcare System. Journal of Korean Academic. Nursing Administration. 2016;22(2):167-177. https://doi.org/10.11111/jkana.2016.22.2.167
Kim KM, Kim YS, Jun MY. Knowledge and Compliance Level of the Multidrug-resistant organisms of Nursing students. Journal of Korean Biological Nursing Science. 2012;14(1):8-15.
Choi JS, Eom MR. Development and Evaluation of an e-learning Blood-borne Infection Control Program for Nursing Students. Journal of Korean Academic Fundamentals Nursing. 2010;17(2):249-258.
Cho DY. The analysis on the differences in educational training reactions in the university hospital's staff. The Korean Journal Healthcare Service Management. 2014;8(4):57-67. http://dx.doi.org/10.12811/kshsm.2014.8.4.057
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.