최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of sensor science and technology = 센서학회지, v.27 no.6, 2018년, pp.414 - 420
유옥환 (호서대학교 전자공학과) , 김민구 (호서대학교 전자공학과) , 김정도 (호서대학교 전자공학과)
To augment emotion and immersion in virtual reality (VR), technological research based on scent displays have increased in recent years. The results of extensive studies have enabled the development of methods to interface head mounted displays (HMDs) with scent devices, and the possibility of VR ap...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
가상현실의 목표는? | 가상공간에서 인간의 상상력을 구현하는 가상현실은 사용자가 가상공간 안에 있음을 잊을 정도의 몰입감과 현실감을 제공하는 것을 목표로 한다. 여러 기술적 진보에 의해 가상공간에서의 몰입감과 현실감이 점점 좋아지고 있으나, 대부분 시각 및 음향 기술의 진보에 의존하고 있다. | |
가상현실 시스템에서 발향을 위한 3가지의 방법은 무엇인가? | 본 연구에서는 가상현실 시스템에서 발향을 위한 3가지의 방법을 제안한다. 첫 번째는 가상환경에서 절대위치를 기준으로 한 발향 방법, 두 번째는 사용자와 발향을 원하는 사물과의 거리와 방향을 고려한 발향 방법, 세 번째는 가상환경에서의 시간 설정을 통한 발향 방법을 제안한다. 본 연구에서 제안된 가상환경에서의 발향 방법의 유용성을 입증하기 위해 Unity 엔진을 이용한 실제 실험이 이루어졌으며, 자체 제작한 발향장치가 사용되었다. | |
가상현실 환경에서 향을 발향하기 위한 조건은? | 가상현실 환경에서 향을 발향하기 위해서는 사용자의 위치뿐만 아니라, 사용자와 사물간의 거리와 방향 등이 고려되어야 하는 등, 다양한 조건들이 필요하다. 즉, 사용자와 발향을 원하는 사물과의 위치가 가깝다 하더라도 사용자가 사물을 바라보는 방향이 다르다면 향의 발향이 제한되어야 한다. |
Y. Ariyakul and T. Nakamoto, "Improvement of Miniaturized Olfactory Display Using Electroosmotic Pumps and SAW Device", TENCON 2014 - 2014 IEEE Reg. 10 Conf., Bangkok, Thailand, pp. 1-5, 2014.
H. Kim, J. Kim, S. Jin, J. Park, J. Noh, and C. J. Gardner, "An X-Y Addressable Matrix Odor-releasing System Using an On-Off Switchable Device", Angew. Chem., Vol. 50, No. 30, pp. 6771-6775, 2011.
T. Nakamoto and K. Yoshikawa, "Movie with Scents Generated by Olfactory Display Using Solenoid Valves", IEICE Transactions on Fundamentals of Electronics, Communications and Computer Sciences, Vol. E89-A, pp. 3327- 3332, 2006.
T. Nakamoto, S. Otaguro, M. Kinoshita, M. Nagahama, K. Ohinishi, and T. Ishida, "Cooking Up an Interactive Olfactory Game Display", IEEE Comput. Graph. Appl., Vol. l, No. 28, pp. 75-78, 2008.
Y. Ariyakul, Y. Hosoda, and T. Nakamoto, "Improvement of Odor Blender Using Electroosmotic Pumps and SAW Atomizer for Low-volatile Scents", IEEE Sens. J., Vol. 13, No. 12, pp. 4918-4923, 2013.
Y. Ariyakul and T. Nakamoto, "Olfactory display using a miniaturized pump and a SAW atomizer for presenting low volatile scents", IEEE Virtual Real. Conf., pp.193-194, Singapore, 2011.
S.-J. Lim, "A Study on Scent Devices and SDK for Scent Display of Realistic Media", Doctoral dissertation, The Graduate School Hoseo Univ., 2016.
J.-P. Papin, M. Bouallagui, A. Ouali, P. Richard, A. Tijou, P. Poisson and W. Bartoli, "DIODE: Smell-diffusion in real and virtual environment", Proc. 5th Int. Conf. on virtual reality (VRIC''03), Laval, France, pp. 113-117, 2003.
J. P. Cater, "Smell/Taste: Odors in Virtual Reality," IEEE International Conference on Systems, Man, and Cybernetics, p. 1781, 1994
NICT, press release: Successful development of a multisensory interaction system combining four senses - Interactive experiences using 3D video, audio, touch and aroma, 4 November 2009.
T. Narumi, "Pseudo-Gustatory Display System Based on Cross-Modal Integration of Vision, Olfaction and Gustation", IEEE Virtual Real. Conf. pp. 127-130, Singapore, Singapore, 2011.
ISO/IEC 23005-2:2016, Information technology - Media context and control - Part 2: Control information, Mar. 2016..
ISO/IEC 23005-6:2016, Information technology - Media context and control - Part 6: Common types and tools, Mar. 2016.
ISO/IEC 23005-5:2016, Information technology - Media context and control - Part 5: Data formats for interaction devices, Mar. 2016.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.