최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기치위생과학회지 = Journal of dental hygiene science, v.18 no.2, 2018년, pp.113 - 123
최진선 (강릉원주대학교 치과대학 예방치학교실, 구강과학연구소) , 마득상 (강릉원주대학교 치과대학 예방치학교실, 구강과학연구소) , 정세환 (강릉원주대학교 치과대학 예방치학교실, 구강과학연구소) , 박덕영 (강릉원주대학교 치과대학 예방치학교실, 구강과학연구소)
The purpose of this study to review clinicians and educators on required communication education factors of dental hygienists using qualitative research by focus group interview. The participants were dentists, dental hygienists and professors. A questionnaire was developed on communication educatio...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
환자 중심의료의 목적은 무엇인가? | 의료 모형이 생의학적 모델에서 생물정신사회적 모델로 전환되고 있고1), 새로운 의료패러다임으로 각광받는 ‘환자 중심의료(patient-oriented care)’는 의료소비자의 의료기관에 대한 기대에 부응하여 의료소비자의 편의와 만족도를 중요한 목표로 설정하고 있다2). 이와 같은 의료계 패러다임의 변화는 보건의료인에게 의료소비자와의 유대를 강화하고 진료의 만족도를 높일 수 있는 커뮤니케이션 능력을 요구한다. | |
새로운 의료패러다임의 변화로 인해 보건의료인에게 요구되는 능력은 무엇인가? | 의료 모형이 생의학적 모델에서 생물정신사회적 모델로 전환되고 있고1), 새로운 의료패러다임으로 각광받는 ‘환자 중심의료(patient-oriented care)’는 의료소비자의 의료기관에 대한 기대에 부응하여 의료소비자의 편의와 만족도를 중요한 목표로 설정하고 있다2). 이와 같은 의료계 패러다임의 변화는 보건의료인에게 의료소비자와의 유대를 강화하고 진료의 만족도를 높일 수 있는 커뮤니케이션 능력을 요구한다. | |
의료계에서 보건의료와 관련된 의사소통 능력을 사용하는 이유는 무엇인가? | 최근 의료계에서는 보건의료와 관련된 의사소통 능력을 ‘보건의사소통’, ‘의료커뮤니케이션’이라는 용어로 통용하여 사용하며, 의료커뮤니케이션은 환자와 좋은 상호관계를 형성할 수 있고, 효율적인 정보교환을 할 수 있으며, 치료에 대한 결정을 내리도록 한다는 목적을 갖는다3). Beckman 등4)의 연구에 의하면, 의료인의 커뮤니케이션 능력의 부재와 의료과실이 관련되어 있음을 밝힌 바 있으며, 커뮤니케이션 능력은 의료상황에서의 술자-환자의 치료적 관계와 공감대를 형성하여 상호신뢰감을 증진시키고, 치료과정 및 결과에도 영향을 미치는 중요한 요인이라는 보고가 있다5). |
Lee SY: What should we do with Korea’s biomedical model of medicine? From biomedical to biopsychosocial model. Korean J Psychol Med 20: 3-8, 2012.
Korea Institute for Health and Affairs: Consumer rights in healthcare service. Korea Institute for Health and Affairs, Seoul, pp.21-26, 2013.
Ong LM, de Haes JC, Hoos AM, Lammes FB: Doctor-patient communication: a review of the literature. Soc Sci Med 40: 903-918, 1995. https://doi.org/10.1016/0277-9536(94)00155-M
Beckman HB, Markakis KM, Suchman AL, Frankel RM: The doctor-patient relationship and malpractice. Lessons from plaintiff depositions. Arch Intern Med 154: 1365-1370, 1994. https://doi.org/10.1001/archinte.1994.00420120093010
Stewart M, Brown JB, Boon H, Galajda J, Meredith L, Sangster M: Evidence on patient-doctor communication. Cancer Prev Control 3: 25-30, 1999.
Korean Institute of Dental Education and Evaluation: 2017 Accreditation standards for dental education on university school of dentistry. Korean Institute of Dental Education and Evaluation, Seoul, pp.54-57, 2017.
Bae SM, Shin SJ, Jang JH, Chung WG: Implementation of assessment in a competency-based dental hygiene science education. Korean Association of Dental Hygiene Professors, Cheonan, pp.13-19, 2014.
Korean Dental Hygienists Association: Public discussion for establishment of evaluation and certification system for dental hygiene education. Korean Dental Hygienists Association, Seoul, pp.1-64, 2017.
Kim SJ, Kim HH: Impact of communication competence and empathy abilities on interpersonal relationship abilities among dental hygiene students. J Dent Hyg Sci 13: 304-313, 2013.
Hamasaki T, Kato H, Kumagai T, Hagihara A: Association between dentist-dental hygienist communication and dental treatment outcomes. Health Commun 32: 288-297, 2017. https://doi.org/10.1080/10410236.2016.1138376
Lee IW, Kim CS, Lee HS, Lee WS: A content analysis on a form and manner in medical communication subject: focused on the medical schools in Korea. Commun Theories 11: 104-141, 2015.
Yang EB: Teaching and learning communication skills in medical education. Korean J Med Educ 20: 99-107, 2008. https://doi.org/10.3946/kjme.2008.20.2.99
Lee YM: Challenges in communication skills education in medicine: based on personal experience and reflection. Korean J Med Educ 24: 65-68, 2012. https://doi.org/10.3946/kjme.2012.24.1.65
Ryu KU, Jung JW, Kim YS, Kim HB: Qualitative research methods. Parkyoungsa Publication, Seoul, pp.4-7, 2014.
Morgan DL: The focus group guide book: focus group kit 1. Sage Publication, London, pp.17-27, 2007.
Krueger RA, Casey MA: Focus groups: a practical guide for applied research. 5th ed. Sage Publications, Thousand Oaks, pp.17-26, 2015.
Seggern MV, Young NJ: The focus group method in libraries: issues relating to process and data analysis. Ref Serv Rev 31: 272-284, 2003. https://doi.org/10.1108/00907320310486872
Min BO, Cho DH: A practical guide for applied research. 4th ed. Myoungin Publication, Seoul, pp.115-153, 2014.
Kwon SO: Conception of medical humanities and it’s role in medical education. Korean J Med Educ 17: 217-223, 2005. https://doi.org/10.3946/kjme.2005.17.3.217
Lee JY: The state of dental history education in colleges or graduate schools of dentistry and future challenges facing the field. Yonsei J Med Hist 13: 33-49, 2010.
Lee HR, Hong EK, Kim KM: A phenomenological study on change and experience during clinical fieldwork of students in occupational therapy. J Spec Educ Rehabil Sci 53: 341-355, 2014. https://doi.org/10.15870/jsers.2014.03.53.1.341
Sangappa SB, Tekian A: Communication skills course in an Indian undergraduate dental curriculum: a randomized controlled trial. J Dent Educ 77: 1092-1098, 2013.
Park JH, Kim S: Evaluating clinical clerkship in medical school. Korean J Med Educ 16: 157-167, 2004. https://doi.org/10.3946/kjme.2004.16.2.157
Kim YS: Study on the development of continuing education program for dental hygienist. J Coll Educ 9: 97-109, 2008.
Kim NH, Cha HY, Shin SW, Hong JW: The effect of medical interview course in Korean medical school. J Korean Oriental Med 33: 121-135, 2012.
Shin YS, Kin YI, Lee YS: Development and evaluation of an exercise course of health policy and management. Korean J Med Educ 4: 39-54, 1992. https://doi.org/10.3946/kjme.1992.4.2.39
Bak YI, Park EW: Problems of the curriculum for the improvement of the medical communication in Korean medical schools. Korean Acad Commun Heal 4: 34-42, 2009.
Park EW: Development of medical communication subject in medical school curriculum. Korean J Health Commun 4: 23-33, 2009.
Theaker ED, Kay EJ, Gill S: Development and preliminary evaluation of an instrument designed to assess dental students' communication skills. Br Dent J 188: 40-44, 2000. https://doi.org/10.1038/sj.bdj.4800382
Korea Health Personnel Licensing Examination Institute: Notice. Retrieved March 13, 2018, from http://www.kuksiwon.or.kr/Publicity/NoticeList.aspx?SiteGnb3&SiteLnb1.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.