$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

미국 학교도서관 기준 관련 문서 「국가수준 학교도서관 기준」 분석 연구
A Study on Analysis of America School Library Standards Sets that the National School Library Standards 원문보기

한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.52 no.2, 2018년, pp.49 - 72  

박주현 (University of Missouri)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 AASL이 2018년에 발행한 "학습자, 사서교사, 학교도서관을 위한 국가수준 학교도서관 기준" 문서에 제시된 기준의 체계와 내용을 분석하고 시사점을 도출하여 한국 학교도서관 기준의 방향과 내용에 참고할 기초정보를 제공하는 데 있다. AASL의 미국 국가수준 학교도서관 기준은 학습자 기준과 사서교사 기준, 학교도서관 기준 및 이들 3개의 기준을 통합한 통합 학교도서관 기준틀을 제시하고 있다. 그리고 학교도서관이라는 시설과 공간에서 교육의 수요자인 학습자와 교육자인 사서교사의 교육활동에 초점을 맞추어 학습자와 사서교사의 역량을 성장시키는 데 중점을 두고 있다. 학교도서관이라는 물리적인 환경이 어느 정도 구축된 상황에서 학습자와 사서교사의 교육내용과 역량에 관한 기준을 제정할 필요가 있으며, 교육내용을 포함한 자료에 보다 많은 관심을 가져야 할 필요가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to analyze the structure, and contents of the US national school library standards presented in the document National School Library Standards for Learner, Librarian and School Libraries made by AASL, and to provide basic information to refer to the direction and content...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
국가수준 학교도서관 기준의 구성은 무엇인가? 「국가수준 학교도서관 기준」 문서는 크게 4개의 부분, ‘국가수준 기준’, ‘통합 학교도서관 기준틀’, ‘평가’, ‘시나리오’로 나눌 수 있다. 국가수준 기준은 학습자 기준과 사서교사 기준 및 학교도서관 기준으로 구분되어 있고 각각의 기준에는 각각의 기준틀과 기준의 내용에 대한 설명이 포함되어 있다.
기준을 정하는 것이 의미하는 것은 무엇인가? 기준을 정한다는 것은 그것 자체만으로도 목표가 설정됨을 의미한다. 또한 출발점이 어디인가에 따라 방향도 설정된다.
문헌정보학계와 교육계에 있어서 기준은 매우 중요한 역할을 하는데 그 이유는 무엇인가? 문헌정보학계와 교육계에 있어서도 기준은 매우 중요한 역할을 한다. 학생들이 특정한 영역에서 어떠한 위치로부터 출발을 하는지 그리고 학생들이 도달해야 할 기준이 무엇인지를 알아야 그에 맞는 서비스를 제공하고, 그에 적합한 교육적 처치를 할 수 있기 때문이다. 또한 개인과 집단에 따라 기준을 달리 적용할 수 있 으며, 기준을 토대로 서비스나 교육적 처치의 제공자와 수요자가 변화된 정도를 확인하고 비교할 수 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (36)

  1. Ministry of Education. 2018. The general description of elementary and secondary education programs. The Education Ministry Notice No. 2018-150. 

  2. Ministry of Education and Human Resources Development. 2002. The School Library Revitalization Project. Seoul: Ministry of Education and Human Resources Development. 

  3. Koo, Bonyoung. 1986. "Education for Librariaship in America." The Journal of Seoul Woman's University, 15: 173-201. 

  4. Kim, Hyo-Jeong. 1997. "A Study on Establising Standards for School Libraries in Korea." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 31(1): 71-104. 

  5. Mok, Soo-Jung. 2011. "A Study on Development of Domestic School Library Standard," Journal of Korean Biblia Society for Library and Information Science, 22(2): 221-234. 

  6. Park, Myeong-Kyu. 2003. "A Study on American School Library Media Program Standards and Their Applications." Journal of Korean Biblia Society for Library and Information Science, 14(2): 83-95. 

  7. Byun, Woo-Yeoul. 2004. "School Library: The Meaning and Features of the 2003 Korean Library Standards." Library Culture, 45(2): 27-29. 

  8. Byun, Woo-Yeoul, Song, Gi-Ho and Lee, Mi-Hwa. 2014. "A Study on the School Library Manifesto." Journal of Korean Library and Information Science Society, 45(2): 73-92. 

  9. Byun, Woo-Yeoul and Lee, Byeong-Ki. 2006. "A Study on the Scope and Sequence of Reading Education in School Library." Journal of Korean Library and Information Science Society, 37(4): 111-141. 

  10. Education Research Institute of Seoul National University ed. 1995. Encyclopedia of education. Seoul: Haudongseol. 

  11. Yoo, Sarah. 2017. "A Diagnostic Study of Research Trends of School Library and Teaching Librarian." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 28(4): 181-201. 

  12. Yoon, Hee-Yoon et al. 2010. Korean Library Standards Revision Study: Final Report. Seoul: National Library of Korea 

  13. Lee, Kyeong-Hwa and Song, Gi-Ho. 2016. "A Study on Development of Libraries' Information Literacy Program based on Integrated Tasks to Support the Free Semester System." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 27(4): 85-104. 

  14. Lee, Byeong-Ki. 2009. "Study on the Structure and Contents Analysis of America New School Library Standards Sets Standards for the 21st-Century Learner." Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(3): 203-223. 

  15. Chang, Woo-Kwon and Park, Ju-Hyeon. 2013. "Problems of School Libraries Promotion Act and Directions for Reform." Journal of Korean Library and Information Science Society, 44(3): 335-358. 

  16. Choi, Young-im. 2017. "2015 A Study on the Development Direction of Reading Education in the 2015 Revised Curriculum." Journal of Korean Library and Information Science Society, 48(4): 429-448. 

  17. School Library Board of Curriculum. 2007. Library and information life curriculum standards. Seoul: korea library association. 

  18. Korean Library Association. 1967. "School Library Standards." Library Monthly Report, 8(5): 7-10. 

  19. Korean Library Standards Special Committee. 2013. 2013 Korean Library Standards. Seoul: Korean Library Association. 

  20. Textbook Committee of Korean School Library Association. 2011. Library and Information Life. Mirae N Textbook. 

  21. American Association of School Librarians and Association for Educational Communications and Technology. 1998a. Information Literacy Standards for Student Learning for Student Learning: Standard and Indicators. Chicago: ALA. 

  22. American Association of School Librarians and Association for Educational Communications and Technology. 1998b. Information Power: Building Partnerships for Learning. Chicago: ALA. 

  23. American Association of School Librarians. 2007. Standards for the 21st-Century Learner. Chicago: ALA. 

  24. American Association of School Librarians. 2009a. Empowering Learners: Guidelines for School Library media Programs. Chicago: ALA. 

  25. American Association of School Librarians. 2009b. Standards for the 21st-Century Learner in Action. Chicago: ALA. 

  26. American Association of School Librarians. 2016. Definition of an Effective School Library Program. [online] [cited 2018. 4. 13.] 

  27. American Association of School Librarians. 2018a. AASL Standards Framework for Learners. Chicago: ALA. 

  28. American Association of School Librarians. 2018b. National School Library Standards for learners, School Librarians, and School Libraries. Chicago: ALA. 

  29. Anderson, Lorin W. et al. ed. 2001. A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. New York: Addison Wesley Longman. 

  30. Bloom, Benjamin S. et al. 1956. Taxonomy of Educational Objectives, The Classification of educational Goals, Handbook 1: Cognitive Domain. New York: McKay. 

  31. Gagne, R. M. 1985. The conditions of learning and theory of instruction. 4th ed. 전성연, 김수동 공역. 1998. 교수-학습 이론. 서울: 학지사. 

  32. Google. 2017. Classroom. [online] [cited 2018. 4. 1.] 

  33. Loertscher, David V. 2018. "A Review of National School Library Standards for Learners, School Librarians, and School Libraries." Teacher Librarian. 45(3): 36-48. 

  34. OECD. 2010. PISA 2009 Results: Executive Summary. [online] [cited 2018. 2. 1.] 

  35. OECD. 2016. PISA 2018 Draft Analytical Frameworks. [online] [cited 2018. 1. 2.] 

  36. U.S. Department of Education. 2015. Every Student Succeeds Act (ESSA). [online] [cited 2018. 3. 1.] 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로