최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국유화학회지 = Journal of oil & applied science, v.35 no.3, 2018년, pp.836 - 847
This study aimed to determine the effects of simulation-based education in diabetic patient care to nursing students on their level of diabetic knowledge, clinical nursing competence, practicum satisfaction and communicative competence. The pre-post test were conducted to compare the differences in ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
학생이 할 수 있는 직접적인 간호행위가 제한적인 상황이 된 이유는 무엇인가? | 그러나 최근 간호교육현장은 간호교육기관이 2011년 184개에서 2017년 201개로 증가하고, 이와 더불어 학생 수 또한 증가하고 있지만[3], 임상실습기관 및 실습지도 인력 부족으로 학생들이 임상현장에서 간호대상자의 실제적, 잠재적 문제에 대한 간호사정과 중재를 수행하고 복잡한 임상상황을 해결할 수 있는 능력을 함양시키는 데에 어려움을 겪고 있다[1]. 또한 양질의 의료서비스에 대한 간호대상자의 요구 증가와 강화된 환자권리로 인해 학생에게 간호행위를 수행해 볼 기회조차 주지 않거나, 대상자의 거부로 인해 학생이 할 수 있는 직접적인 간호행위는 제한적인 상황이다[4]. 대부분의 임상실습은 활력징후 측정이나 침상정리, 혈당측정 등의 단순한 보조업무를 수행하고 있으며, 주로 관찰이나 설명위주로 임상 실습이 진행되고 있는 실정이다[4]. | |
간호교육의 목표는 무엇인가? | 간호교육의 목표는 학교에서 학습한 실습 및 이론적 지식을 임상실습에서 배운 실제와 통합하여 다양한 간호대상자들의 건강문제를 해결하는데 부족함이 없는 전문역량을 갖춘 간호사를 양성하는데 있다[1]. 또한 한국간호교육평가원에서는 국가 및 사회의 요구수준에 부합하는 임상수행능력이 향상된 간호전문직 인재의 양성과 배출을 목표로 간호사 국가고시 면허시험의 기본요건으로 임상실습을 1,000시간 이상 이수할 것을 권고하고 있어 실습교육의 중요성이 그만큼 강조된다[2]. | |
임상실습환경을 보완하기 위해 진행한 시뮬레이션기반 교육의 장점은 무엇인가? | 이에 장애요인으로 지적되고 있는 임상실습환경을 보완하기 위한 교육적 대안으로 임상상황을 유사하게 재현해 놓고 간호중재를 수행할 수 있는 시뮬레이션기반 교육의 효율성이 지지받고 있다. 시뮬레이션 교육의 장점은 교수자에 의해 계획되고 통제된 안전한 상황속에서 반복적인 술기 및 비술기적 간호활동이 가능할 뿐만 아니라 가상의 임상사례 시나리오에 의해 환자 및 임상환경과의 생생한 상호작용을 경험할 수 있다는 것이다[5][6]. |
H. J. Kang, J. O. Kim, H. S. Kim, S. Y. You, S. O. Choi and H. M. Hwang, "Effects of the Self-observation method of Essential Fundamental Nursing Skills on Self-directed learning ability, Self-confidence, and Practice Satisfaction", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol.16, No.9, pp.227-241, (2016).
Korean Accreditation Board of Nursing Education, Manual for accreditation of baccalaureate 2017, Retrieved April 19, 2017, from http://kabone.or.kr/HyAdmin/view.php?bbs_idkab01&doc_num560
Korean Education Statistics Service, Educational Statistics & Information, Available From: http://kess.kedi.re.kr/index. (accessed Dec., 2, 2017)
K. M. Kameg, N. C. Englert, V. M. Howard and K. J. Perozzi, "Fusion of psychiatric and medical high fidelity patient simulation scenarios: Effect on nursing student knowledge, retention of knowledge, and perception", Issues in Mental Health Nursing, Vol.34, No.12, pp.892-900, (2013).
K. T. Waxman, "The development of evidence based clinical simulation scenarios: Guidelines for nurse educator", Journal of Nursing Education, Vol.49, No.1, pp.29-35, (2010).
H. S. Kim and S. Y. Yu, "Effects of Simulation-based Asthma Pediatric Care: Education on Knowledge and Clinical Performance of Nursing Students", Korean Society for Simulation in Nursing, Vol.5, No.2, pp.45-54, (2017).
M. O. Kim, A. Y. Lee and H. A. Nam, "Effects on Nursing Students' Learning Flow, Critical Judgement, and Problem Solving Ability in Simulation Training: focused on Obstetrical Nursing Case", Korean Association for Learner-centered Curriculum and Instruction, Vol.17, No.24, pp.521-534, (2017).
D. H. Seo, The Effect and Development of Simulation Learning Module Based on Schizophrenic Patient Care for Nursing Students, Unpublished doctoral dissertation, Chonnam National University, (2017).
C. H. Seong and J. H. Yoon, "The Effect of SBAR Application Simulation Learning for Nursing Students", The Journal of Korean Nursing Research, Vol.2, No.2, pp.11-19, (2018).
Y. J. Kim and J. H. Park, "Effects of Visiting Nursing Simulation-Based Training for Community Nursing", Journal of Korea Society for Simulation in Nursing, Vol.4, No.2, pp.21-35, (2016).
J. Y. Kim, N. R. Heo, H. J. Jeon and D. Y. Jung, "Effects of Simulation Education on the Communication Competence, Academic Self-efficacy, and Attitude About the Elderly for Nursing Students: A learning approach based on an elderly-with-cognition-disorder scenario", J Korean Acad Soc Nurs Educ, Vol.21 No.1, pp.54-64, (2015).
M. L. Baek, "Development of Scenario and Evaluation on the Implementation of Head Trauma Simulation", The Korean Journal of Emergency Medical Services, Vol.15, No.2, pp.55-66, (2011).
Korean Diabetes Association, Treatment Guideline for Diabetes, (2017).
M. Yu, J. K. Kim, S. Y. Kim, S. H. Cho, M. J. Kim and G. A. Seomun, "Development and Effects of Simulation Program for Fall Management", The Journal of Korean Nursing Administration Academic Society, Vol.23, No.5, pp.584-557, (2017).
J. E. Moon and M. J. Chae, "Effect of a Diabetic-hypoglycemia based Simulation Education Program on Clinical Performance and Learning Satisfaction in Nursing Students", The convergent Research Society Among Humanities, Sociology, Science, and Technology, Vol.6, No.91, pp.417-427, (2016).
J. A. Drass, J. Muir-Nash, P. C. Boykin, J. M. Turek and K. L. Baker, "Perceived and actual level of knowledge of diabetes mellitus among nurses", Diabetes Care, Vol.12, No.5, pp.351-356, (1989).
J. S. Shin and C. J. Park, "Research into Clinical Nurses' Knowledge, Importance and Perception of Diabetes Mellitus", The Journal of Korean academic society of nursing education, Vol.8, No.1, pp.95-107, (2002).
W. H. Lee, C. J. Kim, J. S. Yoo, H. K. Hur, K. S. Kim and S. M. Lim, "A study in instrument development of clinical competence of nursing students", The Journal of Yeonse Nursing, Vol.17, pp.17-29, (1990).
M. K. Kim, The effect of organization commitment to studying achievement and class satisfaction in the Problem-Based Learning(PBL) situations, Unpublished master's thesis, Sookmyung Women's University, (2006).
S. J. Lee and Y. K. Jang, (A)Study on the development of life-skills: communication, problem solving, and self-directed learning, Korean Educational Development Institute, Seoul, (2003).
H. K. Hur and S. M. Park, "Effects of simulation based education, for emergency care of patients with dyspnea, on knowledge and performance confidence of nursing students", The Journal of Korean academic society of nursing education, Vol.18, No.1, pp.110-118, (2012).
H. R. Kim, E. Y. Choi, H. Y. Kang and S. M. Kim, "The Relationship among Learning Satisfaction, Learning Attitude, Self-efficacy and the Nursing Students' Academic Achievement after Simulation-based Education on Emergency Nursing Care", The Journal of Korean academic society of nursing education, Vol.17, No.1, pp.5-13, (2011).
L. Robin, S. Alasdair, and M. S. Michelle, "High Fidelity Simulation the Most Effective Method for the Development of Non-Technical Skills in Nursing? A Review of the Current Evidence", Open Nurs J, Vol.6, pp.82-89, (2012).
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.